Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning?

<<

Anoniem154

Bericht 09 Apr 2015 17:07

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

ik ben nu al bang om per ongeluk een verkeerd rekeningnr in te vullen...zal je maar gebeuren :(
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 09 Apr 2015 17:11

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Ik hoef niet zo nodig te verhuizen, we hebben onze woning 5 jaar geleden gekocht (nieuwbouw+bouwdepot) met het idee om er toch wel langere tijd te blijven wonen. We hebben meer dan genoeg ruimte, een tuin, prima locatie. En toch zou vriend graag willen verhuizen naar een woning met meer buitenruimte, waar we niet continu binnen en buiten de buren zouden horen. We blijven echter gewoon hier wonen. Onze restschuld zou nu zo'n 20.000 - 30.000 euro zijn, bovendien zijn de hypotheekregels zo veranderd (leenbedrag, maar ook meerekenen studieschulden van ons beiden) dat we een fors lagere hypotheek zouden kunnen krijgen. Ik wil nog wel gaan kijken naar mogelijkheden voor oversluiten of extra aflossen, want met de huidige rentepercentages zouden we behoorlijk in woonlasten dalen (onze rente is 5%, nog 5 jaar vast).
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Flower

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Sep 2013 11:47

Bericht 09 Apr 2015 17:48

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Mijn man had van zijn appartement een restschuld van 20.000 euro.
We hebben deze binnen een jaar gelukkig af kunnen lossen, hadden een doorlopend krediet.
Afbeelding
<<

Anoniem113

Bericht 09 Apr 2015 20:30

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Wij houden ook een flinke restschuld over als het verkocht is. In het ergste geval 40.000 euro. Maar we moeten wel het is echt te klein nu.
<<

Anoniem236

Bericht 09 Apr 2015 20:59

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Wij hebben waarschijnlijk een restschuld van 30.000. De helft kunnen we aflossen met een spaargebeure wat naast de hypotheek loopt, de rest spaargeld. Dan nog 3000 euro makelaarskosten. Maar we hebben de knoop doorgehakt. Ik wil echt weg en ons huis is aan de kleine kant met 2 kinderen.
<<

Anoniem154

Bericht 09 Apr 2015 21:39

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Lotus, je wilt het bankspaargedeelte volledig laten vrijvallen tbv financiering restschuld?
Dan kun je het bankspaargedeelte niet meer meenemen naar de nieuwe hypotheek, moet dan volledig volgens de nieuwe 'regels' (lineair / annuitair). Als het niet anders kan, houdt het natuurlijk op.
Hebben jullie het huis inmiddels al in de verkoop?
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 09 Apr 2015 21:43

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Sanne schreef:
Wolbol schreef:Hoelang mag je verhuren sanne? En hoelang mag je 2x yhpotheekrente aftrekken? Hopelijk vinden jullie snel huurders en een ruimer koophuis voor jullie gezin!


Op grond van de leegstandswet mag je maximaal 5 jaar verhuren met toestemming van de bank. Als je verhuurt mag je niet de hypotheekrente aftrekken van de verhuurde woning. Als je niet verhuurt mag dat gedurende 2 (of 3) jaar nog wel. Als hij eenmaal verhuurd is geweest, kan de woning ook niet terug naar box 1 om hypotheekrente terug te krijgen geloof ik.


Kun je het ook niet weer in box 1 plaatsen als je er wel weer zelf woont en het niet meer verhuurt?
<<

Anoniem236

Bericht 09 Apr 2015 21:47

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Wolbol, ik klink nu heel dom maar ik heb geen idee. We zijn bij 2 hypotheekadviseurs geweest die vertelden wat we konden en welke hypotheek we daarna kunnen nemen. Volgens mij is het geen bankspaar, maar iets wat loopt om de hypotheek over tig jaar af te lossen. (We hebben nu 100% aflossingsvrij) man heeft daar meer vertand van.

Gister alle papieren bij de makelaar ingeleverd, over 2 weken komt de fotograaf (kon vanuit beide niet eerder) en dan gaat het de verkoop in. Hopelijk loopt het allemaal een beetje goed met de bevalling in het vooruitzicht. Aangezien we hoogstwaarschijnlijk wel een tijd moeten huren, omdat we voor nieuwbouw willen gaan.
<<

Anoniem166

Bericht 09 Apr 2015 22:14

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Prosecco schreef:
Sanne schreef:
Wolbol schreef:Hoelang mag je verhuren sanne? En hoelang mag je 2x yhpotheekrente aftrekken? Hopelijk vinden jullie snel huurders en een ruimer koophuis voor jullie gezin!


Op grond van de leegstandswet mag je maximaal 5 jaar verhuren met toestemming van de bank. Als je verhuurt mag je niet de hypotheekrente aftrekken van de verhuurde woning. Als je niet verhuurt mag dat gedurende 2 (of 3) jaar nog wel. Als hij eenmaal verhuurd is geweest, kan de woning ook niet terug naar box 1 om hypotheekrente terug te krijgen geloof ik.


Kun je het ook niet weer in box 1 plaatsen als je er wel weer zelf woont en het niet meer verhuurt?


Ja, dan weer wel. Maar niet als je een tweede woning hebt gekocht waar je bent gaan wonen en dan na een tijdelijke verhuur de huur weer opzegt en de woning leeg laat staan.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 09 Apr 2015 22:19

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Onze restschuld was € 35.500 maar we zijn zó blij dat we het gedaan hebben :yes:
Afbeelding
<<

Anoniem216

Bericht 09 Apr 2015 22:22

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Als we nu zouden verkopen, zouden we ook met een restschuld blijven zitten. Momenteel zijn we hard aan het sparen om dit voor te zijn. Over 2 jaar willen we gaan verkopen. Ik hoop dan tegen die tijd een leuk spaarpotje te hebben.
<<

Anoniem154

Bericht 09 Apr 2015 22:43

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Jammer dat velen graag willen verhuizen, maar niet kunnen vanwege de schuld.


Lotus, het is dat wij ook een mega schuld hebben momenteel, vandaar dat we ons in de mogelijkheden hebben verdiept. :) wat jullie willen kan ook hoor, alleen is het vaak interessanter om het banksparen mee te nemen.
Succes met de verkoop, hopelijk komt alles op tijd rond met het oog op de bevalling!
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:09

Bericht 10 Apr 2015 10:51

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Wij hadden ook een flinke restschuld, maar hebben dit gelukkig kunnen afbetalen met ons spaargeld.
Wij vonden het huis te klein worden met 2 kindjes (en de wens voor een derde) dat we toen toch besloten hebben om het met flink verlies te verkopen.
wij hebben ook heel veel geluk gehad met het huis waarin we nu wonen, want dat is nu al meer waard dan waar wij het voor kochten.
💜💜💙💙
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Apr 2015 13:07

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Wolbol schreef:Lotus, je wilt het bankspaargedeelte volledig laten vrijvallen tbv financiering restschuld?
Dan kun je het bankspaargedeelte niet meer meenemen naar de nieuwe hypotheek, moet dan volledig volgens de nieuwe 'regels' (lineair / annuitair). Als het niet anders kan, houdt het natuurlijk op.
Hebben jullie het huis inmiddels al in de verkoop?


Dat klopt inderdaad. Daarom hebben wij ervoor gekozen om de volledige restschuld zelf af te betalen. Nu behouden we ons gedeelte bankspaarhypotheek, wat met name fiscaal heel aantrekkelijk is.

Lotus, ik zou me daar zeker nog wat meer in verdiepen. Loont echt wel de moeite.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem193

Bericht 10 Apr 2015 13:53

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

ze schrijft dat ze nu 100% aflossingsvrij heeft. Dus geen (bank)spaarhypotheek.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Apr 2015 14:51

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Alibi schreef:ze schrijft dat ze nu 100% aflossingsvrij heeft. Dus geen (bank)spaarhypotheek.



Oh inderdaad :palm:
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem154

Bericht 10 Apr 2015 18:01

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Lady schreef:
Alibi schreef:ze schrijft dat ze nu 100% aflossingsvrij heeft. Dus geen (bank)spaarhypotheek.



Oh inderdaad :palm:



Ow haha, ik heb er ook straal overheen gelezen :smile:
<<

Anoniem255

Bericht 11 Apr 2015 20:06

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

In eerste instantie niet. Echter willen we nu wel erg graag weg waardoor we het liefst willen zakken in prijs maar na zes maanden vind ik dat nog veel te vroeg. We hebben dan zo'n 10.000 restschuld maar kunnen dat zelf afbetalen. Het grootste dilemma is dat we geen nieuwe hypotheek krijgen omdat ik aan het eind van de maand zonder werk kom te zitten. Maar het huus uit de verkoop halen willen we ook niet. Wie weet is er volgende maand wel een kopen en wie weet hoe lang het duurt als we alles weer opnieuw in gang zetten...
<<

Anoniem238

Bericht 16 Apr 2015 09:30

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

*
Laatst gewijzigd door Anoniem238 op 27 Sep 2018 20:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem236

Bericht 16 Apr 2015 10:03

Re: Wie blijft er ook door hoge restschuld in huidige woning

Nee inderdaad geen spaarhypotheek. Ik zoek vanavond even op hoe het heet wat we hebben.
Het is wel een soort spaarpot om de helft van de hypotheek na 30 jaar af te lossen.
Maar daar willen en moeten we sowieso vanaf. Bank vertelde ook dat dit wel een goed moment is, omdat het niet waardevast is.

Spaarbeleggings rekening is het
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers