Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

<<

mijnhobby

Noob

Berichten: 1

Geregistreerd: 13 Mrt 2015 19:31

Bericht 09 Apr 2015 17:13

Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Hi, ik ga jullie hieronder wat vertellen over de hobby die ik al ruim 20 jaar beoefen, namelijk rock ’n roll dansen! Ik plaats dit trouwens even anoniem, omdat het (helaas!) maar een klein wereldje is, waardoor ik vrij makkelijk herkenbaar zou zijn.

Wat is rock ’n roll dansen?
In deze bijdrage ga ik het hebben over twee soorten rock ’n roll dansen: boogie woogie en acrobatische rock ’n roll.

Beide vormen vinden hun oorsprong in de swingdansen zoals men in de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw dansten en de rock ’n roll die de Amerikanen meebrachten na de Tweede Wereldoorlog. Vanuit daar zijn diverse vormen van swing ontstaan, waaronder lindy hop, East Coast swing, West Coast swing en dus ook acrobatische rock ’n roll en boogie woogie. Wat door dansscholen die zich richten op stijldansen (ballroom/latin) rock ’n roll wordt genoemd is vaak heel wat anders en wordt door de World Rock ’n Roll Confederation (WRRC) ook niet als rock ’n roll dansen beschouwd.

Wat is het verschil tussen acrobatische rock ’n roll en boogie woogie?
Zoals de naam al aangeeft gaat het bij acrobatische rock ’n roll (ook wel afgekort tot acrorock) om acrobatische elementen en danspassages op basis van een gesprongen basispas. Bij boogie woogie kunnen er wel speelse, licht acrobatische elementen voorkomen, maar die worden in wedstrijden beoordeeld als een gewoon figuur. Bij boogie woogie moet je meer denken aan de filmpjes waarin de vrouwen petticoats dragen en er veel gedraaid wordt met snel voetenwerk en laag bij de grond, al worden er tegenwoordig alleen nog maar op shows petticoats gedragen.

Boogie woogie wordt op wat meer ouderwetse muziek gedanst, zoals ‘Sixteen Tons’, en ‘Fever’, maar kan ook op sommige liedjes van Caro Emerald bijvoorbeeld. Rock ’n roll kan op zowel ouderwetse muziek (‘See you later alligator’, ‘Rock Around the Clock’, etc.), maar ook op moderne muziek van bijvoorbeeld Rihanna, Shakira, The Baseballs etc.

Het beste kan ik het verschil misschien laten zien met enkele filmpjes:

Rock 'n roll junior class:


Rock 'n roll main class:


Boogie woogie main class:


Zoals je ziet is het beiden behoorlijk inspannend en daarom duurt een programma dan ook maar zo’n 1,5 – 2 minuten. Acrobatische rock ’n roll is volledig een choreografie (zeker vanwege de veiligheid bij de verschillende acrobatieken die uitgevoerd worden), bij boogie woogie gaat het vooral om muziekinterpretatie, al maken paren daar vaak wel gebruik van vaste stukjes in hun routine.

Zelf ben ik op mijn 9e begonnen met acrobatische rock ’n roll en later ben ik er ook boogie woogie bij gaan dansen, omdat het ook veel gevraagd werd voor shows. Uiteindelijk heb ik in zowel acrobatische rock ’n roll en boogie woogie wedstrijden gedanst, maar wel op een hoger niveau bij acrobatische rock ’n roll (inclusief EK’s en WK’s) en dat vind ik ook de leukere dans van de twee vanwege de afwisseling.

Ik ben zelf trouwens in contact gekomen met rock ’n roll via een vriendin van mijn moeder, die een klein meisje zocht als danspartner voor haar jongste zoon (haar oudste zoon danste toen al een half jaar), omdat die zoon ook best klein was. Ik ben toen meegegaan naar een proefles en een jaar later wonnen we al onze eerste wedstrijd!

Welke categorieën zijn er?

Boogie woogie
In boogie woogie zijn er voor volwassenen verschillende categorieën naargelang het niveau en bestaan er daarnaast nog een Juniors en een Oldies klasse. Juniors is voor kinderen tussen de 13 en 17 jaar oud, daarna moet je naar een klasse voor volwassenen. Oldies is voor paren boven de 35, waarbij er in ieder geval één partner boven de 40 jaar is. Van echte oldies kun je nog niet echt spreken dan vind ik eigenlijk haha.

Het bijzondere aan de klassen Oldies en de twee hoogste klassen bij volwassenen is dat er in de finale twee rondes zijn: een slow en een fast ronde. Het verschil is uiteraard het tempo van de muziek, waarop ook de kleding is aangepast. Het filmpje hierboven was een voorbeeld van een fast ronde van de Boogie 1, hieronder staat een filmpje van een slow ronde:



De muziek wordt altijd door de organisatie gekozen en soms wordt er gedanst op muziek van een liveband tijdens wedstrijden! Naast de klassen voor paren is er ook een formatieklasse voor zowel junioren als volwassenen, waarbij je met zo’n 4 – 8 paren een show danst op eigen muziek.

Acrobatische rock ‘n roll
In acrobatische rock ’n roll zijn er ook meerdere klassen voor volwassenen naargelang het niveau en daarnaast twee wedstrijdklassen voor jeugd. De “Youth” is voor kinderen tussen de 8 en 14, “Juniors” voor kinderen tussen de 12 en 17. In Youth worden er geen acrobatieke elementen gedanst, in de Juniors wel, maar worden deze nog gezien als een dansfiguur. Bij volwassenen worden de acrobatieken sowieso apart beoordeeld. In de beginnersklasse worden er 4 acrobatieken gedanst, in hoogste klassen 6. Dit dus allemaal binnen anderhalve minuut! Alleen in de hoogste klasse mogen losse salto’s gedanst worden en meer dan dubbel is niet toegestaan.

Youth, Juniors en de twee hoogste klassen voor volwassenen dansen in de finale op eigen muziek, maar de muziek wordt wel eerst getoetst op snelheid, voldoende rock ’n roll ritme etc. door de WRRC. De twee hoogste klassen dansen naast hun normale ronde ook een ronde met alleen voetenwerk, dus zonder acrobatiek. Hieronder vind je een voorbeeld:



Naast de categorieën voor paren zijn er ook in de rock ’n roll verschillende formatieklassen, te weten voor junioren, volwassenen en alleen voor meisjes en dames. Ook deze formaties dansen op eigen muziek.

Waar kun je het dansen? En wat voor kleding heb je nodig?
In Nederland zijn er helaas nog maar weinig clubs/dansscholen die lesgeven in deze dansvormen. Voor acrobatische rock ’n roll kun je onder andere terecht in Utrecht, Den Haag, Alkmaar en Leidschendam. In België leeft het nog veel meer en zijn er ook meer clubs nog actief. Boogie woogie kun je onder andere in Leeuwarden, Den Haag en Geldrop dansen, maar bij sommige andere verenigingen kun je wel een soortgelijke dans leren (al doen die verenigingen niet mee aan officiële wedstrijden).

Qua kleding dansen we tijdens trainingen in gewone lekker zittende kleding als een loungebroek met een t-shirt voor boogie woogie en strakzittende, gladde sportkleding voor acrobatische rock ’n roll (in verband met acrobatieken waar de dame over de rug van de heer moet glijden). We dansen in wedstrijden en bij trainingen in de hogere klassen op speciale schoenen, maar tijdens trainingen voor beginners zijn sportschoenen of sneakers prima om mee te beginnen. En in tegenstelling tot wat je misschien denkt hoef je er helemaal niet superdun en superlenig voor te zijn, belangrijker is dat je je lichaam goed kan aanspannen en dat leer je uiteraard ook in de lessen.

Vragen?
Stel ze dan gerust! Ik probeer zoveel mogelijk mensen enthousiast te krijgen, want helaas is het aantal wedstrijdparen in Nederland de laatste jaren zodanig afgenomen dat deze niet meer georganiseerd worden. In België en Duitsland zijn er gelukkig wel nog veel wedstrijden (en natuurlijk zijn er ook EK’s en WK’s en heeft de WRRC zelfs ambities om van acrobatische rock 'n roll een Olympische sport te maken), maar het zou leuk zijn als het in Nederland ook weer populair wordt!

---

Benieuwd naar de andere delen van deze rubriek?

Deel 1: Wakeboarden
Deel 2: Pole Fitness
Deel 3: Bordspellen
Deel 4: Tafeltennis
Deel 5: Ballet
Deel 6: Bootcamp Instructeur
Deel 7: Snowboarden
Deel 8: Synchroonzwemmen
Deel 9: Geocachen
<<

Anoniem156

Bericht 09 Apr 2015 17:19

Re: Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Wat tof, ik had hier nog nooit van gehoord!
Ik heb al veel dansstijlen gedaan en geprobeerd, en zou dit ook wel graag willen proberen!! Ben benieuwd naar de filmpjes, maar je omschrijving klinkt al heel leuk!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 09 Apr 2015 17:26

Re: Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Forumster; bedankt voor je bijdrage! Zoals je ziet zijn de filmpjes toegevoegd.
<<

Suusie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:30

Bericht 09 Apr 2015 17:30

Re: Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Leuk om te lezen!
Ik heb vroeger een aantal jaar aan de acrobatische versie gedaan. Wedstrijden vond ik helamaal niets dus toen ben ik een tijdje als hulp gaan helpen bij de beginnertjes.
Mijn neef is heel fanatiek in het rock 'n roll wereldje (de boogie woogie versie).
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 09 Apr 2015 21:38

Re: Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Leuk stukje! En wat grappig Suusie dat jij zelf de acrobatische versie gedanst heb en dat je neef juist die andere variant doet!
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 10 Apr 2015 19:32

Re: Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Ik vind het leuk om over dansen te lezen, bedankt voor deze bijdrage!
<<

Burgemeester Jasmijn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 20 Mei 2014 18:52

Bericht 11 Apr 2015 09:03

Re: Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Ik vond het super leuk om erover te lezen! Bedankt voor je bijdrage!
<<

Anoniem216

Bericht 11 Apr 2015 10:14

Re: Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Ik had er nog nooit van gehoord, heel erg leuk om over te lezen. Leuk stukje.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 15 Apr 2015 17:03

Re: Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Burgemeester Nicky schreef:Forumster; bedankt voor je bijdrage! Zoals je ziet zijn de filmpjes toegevoegd.


Bedoel je nu de naam Forumster, of een willekeurige forumster?
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 15 Apr 2015 18:11

Re: Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Willekeurige forumster inderdaad. Ze wil niet voor niks anoniem zijn met dit verhaal :wink:
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 15 Apr 2015 20:05

Re: Hobby & Sport rubriek #10 - Rock 'n Roll dansen

Burgemeester Nicky schreef:Willekeurige forumster inderdaad. Ze wil niet voor niks anoniem zijn met dit verhaal :wink:


Ja daarom snapte ik het al niet!

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers