Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Apr 2015 13:49

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Volgens de Telegraaf gaat het zelfs tien miljoen kosten en zijn er 150 artsen nodig.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 14 Apr 2015 13:57

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Susan schreef:Volgens de Telegraaf gaat het zelfs tien miljoen kosten en zijn er 150 artsen nodig.

Oh ja, het artikel is aangepast zie ik! Ik heb de tekst namelijk gekopieerd van de Telegraaf website.

♥♥
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 14 Apr 2015 13:58

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Ik vind het denk ik wel wat ver gaan (en eigenlijk zeer onwaarschijnlijk dat het uberhaupt lukt, en vraag ik mij af of het uberhaupt waar is).

Wat ik mij afvraag, worden er tegenwoordig al arm en been transplantaties of zo gedaan? Tenen terugplaatsen als vinger heb ik wel van gehoord, maar een gehele arm of been heb ik nog niet gezien. Lijkt me handig om daar eerst mee te beginnen anders :D
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 14 Apr 2015 14:00

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Volgens mij wel Jorja, ik heb volgens mij ooit een documentaire gezien over een man die een nieuwe arm had gekregen. Was heel gek toen. De oude 'eigenaar' van de arm had een tatoeage en nu had de nieuwe arm-eigenaar dus ineens die tatoeage. En de haartjes op de arm waren ook een hele andere kleur. Heel gek gezicht. Maar wel heel mooi dat het kan natuurlijk!

Edit: gevonden! http://www.nu.nl/opmerkelijk/3031578/ve ... armen.html
http://www.npowetenschap.nl/nieuws/arti ... armen.html

♥♥
<<

Anoniem140

Bericht 14 Apr 2015 15:15

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Ik vind het te ver gaan en ik zou zo'n operatie dan ook afslaan. Voor mijzelf maar ook voor mijn zoon bijvoorbeeld.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 14 Apr 2015 16:46

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Elliot schreef:Volgens mij wel Jorja, ik heb volgens mij ooit een documentaire gezien over een man die een nieuwe arm had gekregen. Was heel gek toen. De oude 'eigenaar' van de arm had een tatoeage en nu had de nieuwe arm-eigenaar dus ineens die tatoeage. En de haartjes op de arm waren ook een hele andere kleur. Heel gek gezicht. Maar wel heel mooi dat het kan natuurlijk!

Edit: gevonden! http://www.nu.nl/opmerkelijk/3031578/ve ... armen.html
http://www.npowetenschap.nl/nieuws/arti ... armen.html


Ah thanks. Interessant. Dit vindt ik wel mooi dat het kan. Als je beide armen en benen mist (door een ongeval, dus je weet hoe het was) en dan 2 armen krijgt zodat je weer wat meer kan. Maar dit was al erg heftig, uren lange operartie met 20 artsen. Immuunsysteem plat leggen, beenmergtransplantatie. Voor een hoofd is dat 1000x zo heftig natuurlijk.
<<

Anoniem185

Bericht 14 Apr 2015 16:58

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Stel je voor dat je als neger een blank lijf krijgt, of andersom.
<<

Anoniem149

Bericht 14 Apr 2015 17:03

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Haha nou Lampenkapje daar zullen ze vast wel rekening mee houden ;-)
<<

Anoniem185

Bericht 14 Apr 2015 18:15

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Het lijkt me wel stoer. :')
<<

Anoniem122

Bericht 14 Apr 2015 18:24

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Femme schreef:Maar hoe gaat die arts dat doen met alle verbindingen in het ruggenmerg en dergelijke? Het zenuwstelsel van een mens is hoogst ingewikkeld.. Hoe zorg je dat prikkelingen enz doorgevoerd worden? Ik vind het nogal wat! Al is er 1 mini onderdeeltje niet is aangesloten kan dat al cruciaal zijn om niet te overleven.. Dat is toch onbegonnen werk?

Daar dacht ik ook gelijk aan.. het ruggenmerg zit vast aan de hersenstam, ze kunnen het ruggenmerg bij iemand met een dwarsleasie (zowel compleet als incompleet) al niet herstellen, hoe willen ze dit doen dan?
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 14 Apr 2015 18:52

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Ik begrijp er ook niet zoveel van. En daarbij vind ik het wel heel erg veel geld voor een leven. Natuurlijk fijn als je verder kunt leven, maar ik weet niet of ik vind dat we zover moeten willen gaan..
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 14 Apr 2015 19:09

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Ergens verwacht ik dat dit een hoax is.
2015 💙
<<

Zero

Bericht 14 Apr 2015 20:21

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Als dit echt is, dan vind ik het ergens zelfs nog wel fijn om te zien hoe snel de kennis en techniek ontwikkeld. Niet dat ik er nu van droom om hoofden op andere lijven te zetten, maar als dat al mogelijk word gemaakt, dan is de stap om dingen als kanker te bestrijden toch nog wat dichterbij?

Plus dat zal best een leuke anekdote worden op feestjes, als mijn hoofd op een blank lijf terecht komt bijvoorbeeld...
<<

Anoniem178

Bericht 14 Apr 2015 21:01

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Denk dat de titel in elk geval wat voorbarig is. De arts en de Rus hebben elkaar nog niet eens fysiek ontmoet.

Ergens moeten pioniers rondlopen om een nieuwe techniek uit te vinden. Ik vind het dus interessant, maar denk dat de arts te makkelijk denkt. Waarom inderdaad niet eerst een ruggenmerg "repareren"? De theorie klinkt aannemelijk voor de leek (ben ik trouwens ook op dit gebied), maar merk wel dat er wilde verhalen ontstaan aan de hand van een idee. Dat zie ik vrij vaak gebeuren bij innovaties binnen mijn vakgebied.

Die Rus lijkt me wel een man die goed bij zijn verstand is en dit ook bij vol bewustzijn overwogen heeft. Daarom heb ik er iets minder ethische bezwaren tegen. Verwacht alleen niet dat dit op korte termijn gaat gebeuren. Nu roept één arts dat het kan, maar voor hij daadwerkelijk aan zo'n operatietafel staat moeten nog veel meer stappen genomen worden dan alleen roepen dat het theoretisch mogelijk is.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Apr 2015 21:59

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

ไม่เป็นไร schreef:
Femme schreef:Maar hoe gaat die arts dat doen met alle verbindingen in het ruggenmerg en dergelijke? Het zenuwstelsel van een mens is hoogst ingewikkeld.. Hoe zorg je dat prikkelingen enz doorgevoerd worden? Ik vind het nogal wat! Al is er 1 mini onderdeeltje niet is aangesloten kan dat al cruciaal zijn om niet te overleven.. Dat is toch onbegonnen werk?

Daar dacht ik ook gelijk aan.. het ruggenmerg zit vast aan de hersenstam, ze kunnen het ruggenmerg bij iemand met een dwarsleasie (zowel compleet als incompleet) al niet herstellen, hoe willen ze dit doen dan?


Dat is een van de grote obstakels. Als je er wat meer over leest dan het Telegraaf artikel, zie je al snel dag het a) geen hoax is, en b) niet een operatie is die al gepland staat of zo. De arts in kwestie is al jaren met deze onderzoekslijn bezig (staan ook interessante praatjes van hem online) en die Rus heeft hem een mailtje gestuurd.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 15 Apr 2015 08:24

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Rovine schreef:Denk dat de titel in elk geval wat voorbarig is. De arts en de Rus hebben elkaar nog niet eens fysiek ontmoet.



Even voor de zekerheid; ik heb de titel gewoon gekopieerd van het artikel en niet zelf verzonnen :) En tja, het artikel komt uit de telegraaf natuurlijk, dus het is een sensatie-artikel.

♥♥
<<

Anoniem114

Bericht 15 Apr 2015 08:54

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Ik vind 't doodeng en bijna ziekelijk. Natuurlijk, het kan iets moois zijn, maar tegelijkertijd is dit zó onnatuurlijk, dat ik het zelf niet zou willen, ook niet voor mijn partner of familie.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers