Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat betekent Pasen voor jou?

<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2364

Geregistreerd: 04 Sep 2013 21:13

Bericht 04 Apr 2015 16:39

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

rapa nui schreef:Wat is er voor jou speciaal aan Pasen? Ken je de oorspronkelijke achtergrond van Pasen en Goede Vrijdag/weet je wat er gevierd wordt? Zijn er speciale familietradities of sociale verplichtingen? Ga je nog naar de kerk? wat ga je doen?


Ik weet de achtergrond wel en wat er gevierd wordt, omdat ik gelovig opgevoed ben. Zelf ga ik al een aantal jaar niet meer naar de kerk.
Vorig jaar ben ik na een ontbijt met mijn vriend naar mijn ouders gegaan, maar dat staat niet op de planning.
Morgenmiddag komt mijn vriend. 's Avonds kook ik iets uitgebreider en de volgende ochtend regel ik een lekker ontbijtje. 2e paasdag gaan we samen even beslissen wat we eten (Jumbo hier is elke dag open). Waarschijnlijk gaan we spelletjes doen, serie kijken... Een gewoon weekend dus eigenlijk.

Als je in de winkels loopt vind ik wel dat mensen ernstig uitpakken omdat het Pasen is. Karren vol en als je er, door hun schuld bijna onder komt... Al die stress haha :laughcry:
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Anoniem173

Bericht 04 Apr 2015 17:36

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Voor het tweede jaar op rij een heerlijk lang weekend om te klussen. Vorig jaar waren we druk de woonkamer aan het behangen en schilderen, nu bezig met de bovenverdieping schilderen, bad kamer Tegelen ed. Gewoon heerlijk om 4 vrije dagen daaraan te kunnen besteden. Morgenavond eten we met familie en overmorgen ook. En natuurlijk een lekker paadontbijtje.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 04 Apr 2015 18:11

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Ik vind het ook heerlijk zo'n lang weekend. Ik ben lekker lui, heb lekkere broodjes en beleg in huis, fruit en zalmgerecht voor in de oven, stapel tijdschriften. Ik ken de christelijke achtergrond, ga zelf al jaren niet meer naar de kerk maar heb vandaag wel een CD met instrumentale christelijke paasliederen opgeduikeld en ga zo meteen keihard meezingen met Nederland Zingt van de EO (mijn guilty pleasuere op zaterdagavond, is met ondertiteling dus heerlijk meezingen).
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Sorella

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 141

Geregistreerd: 13 Nov 2014 21:28

Bericht 04 Apr 2015 20:01

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Ik weet in grote lijnen wel wat er gebeurd is met Pasen maar niet tot in de details. Voor mij is het ook een heerlijk lang weekend vrij en die breng ik door met mijn familie en gaan we gezellig samen eten.
Ik hou er ook van om het huis helemaal te versieren. Ik heb niks met Kerst en de versieringen daaromheen maar met Pasen ga ik los :albino: !
Mijn hond is heel leuk 🥰 https://www.instagram.com/floyd_the_blonde_doxie/
<<

anoniem203

Bericht 04 Apr 2015 20:09

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Het betekend niks voor mij eigenlijk. Ik weet het verhaal erachter niet eens meer. Ik ben Katholiek maar ik geloof totaal niet en ik ben alleen maar in de kerk te vinden voor een begrafenis, trouwerij of doop. Ik doe met Pasen ook bijzonders. Ik verstop paaseieren voor m'n kinderen, maak 's ochtends croissantjes en ik heb een dienblad op tafel staan met wat paasfrutsels en thats it.
<<

Anoniem148

Bericht 05 Apr 2015 07:33

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Door dit topic valt het kwartje echt. Dit weekend is Pasen. Door mijn verlof en onregelmatig werken van mijn man heb ik niet eens Door dat het feestdagen zijn. Daarom was het gisteren zo belachelijk druk in de winkel en waren er geen croissants. Nu heb ik zo'n blik gekocht met chocolade croissant.
We moeten vandaag wel bij schoonouders eten maar dat doen we iedere week dus ook niet Door gehad. Voor de rest krijgen wij kraamvisite.

Dus Pasen betekent niets voor mij. Ik weet de grote lijn maar de betekenis van de speciale woensdag tot zaterdag ervoor niet. Jullie wel? Waarom bv goede vrijdag?
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5001

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 05 Apr 2015 08:36

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Pasen betekent dat ik op school aan de kinderen het paasverhaal voorlees.
(Ook al geloof ik er zelf niet in...)
En dat we met de familie lunchen, soort traditie.
Dit jaar zonder opa en oma. Dat is wel gek!
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 05 Apr 2015 08:44

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Lady starstruck schreef:Midlentefeest. Ik verwelkom het lente seizoen. Ik eer de seizoenen. En dit is een vruchtbare tijd waarin alles uitkomt en geboren word. Pasen op de religieuze manier heeft geen enkele maar dan ook geen enkele betekenis voor mij. Ik denk er ook het mijne van, van al die Christelijke feesten.


Dit is het voor mij ook.
10-08-2017 ♥
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 05 Apr 2015 09:00

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Maeve schreef:Ik weet het verhaal maar het betekent niets voor mij verder. Ik vind het meer en meer op een soort veredelde kerstdagen gaan lijken.


Ik vind juist dat Pasen steeds minder op kerst gaat lijken qua viering. Zo'n tien jaar geleden vierde bijna iedereen die ik ken Pasen met familie en uitbundig eten. Nu zie ik in mijn omgeving vooral mensen die het "simpel" vieren. Met alleen een paasontbijtje en eieren zoeken.

Ik weet het paasverhaal maar ik ga zelf niet naar de kerk met Pasen. Voor mij is Pasen vooral een paar dagen extra vrij.
<<

Anoniem107

Bericht 05 Apr 2015 09:06

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Eigenlijk niet zoveel. Ik ken het christelijke verhaal erachter en vind the Passion bijvoorbeeld onwijs mooi, daar kijk ik altijd naar uit, maar om nou te zeggen dat ik er echt bij stil sta en we ook echt wat met de paasdagen doen...

Ik had wel een lekker ontbijtje in huis willen halen, uiteindelijk toch niet gedaan omdat we nog van alles hadden liggen, en nu heb ik daar wel een soort spijt van.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 05 Apr 2015 09:12

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Ik ben bekend met het Paasverhaal. Ernaast ook met Pesach, de Joodse traditie. We doen daar verder eigenlijk niks mee, al heb ik met dochter het Christelijke Paasverhaal wel gelezen de afgelopen dagen. Op school vond ze het al mega interessant, daar zijn we thuis mee verder gegaan. We gaan niet naar de kerk. Straks gaan we brunchen/high-tea-en bij mijn vader en stiefmoeder, erna naar buiten, dan eten bij mijn oma van mijn moeders kant. De hele dag met mijn zusjes en familie, dat is hoe ik graag Pasen vier. Eieren zoeken voor de kinderen hoort er ook bij. Vriend moet overigens werken dit hele weekend, ik moet morgen werken. Daarom alles in deze dag 'gepropt' :wink: Wel erg gezellig!
<<

Anoniem131

Bericht 05 Apr 2015 09:26

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

niks. Het moet ook niet gevierd worden.
<<

Anoniem130

Bericht 05 Apr 2015 09:40

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Dandelion schreef:Door dit topic valt het kwartje echt. Dit weekend is Pasen. Door mijn verlof en onregelmatig werken van mijn man heb ik niet eens Door dat het feestdagen zijn. Daarom was het gisteren zo belachelijk druk in de winkel en waren er geen croissants. Nu heb ik zo'n blik gekocht met chocolade croissant.
We moeten vandaag wel bij schoonouders eten maar dat doen we iedere week dus ook niet Door gehad. Voor de rest krijgen wij kraamvisite.

Dus Pasen betekent niets voor mij. Ik weet de grote lijn maar de betekenis van de speciale woensdag tot zaterdag ervoor niet. Jullie wel? Waarom bv goede vrijdag?

Grofweg herdenkingen van:
Witte donderdag: laatste avondmaal
Goede vrijdag: kruisiging
Stille zaterdag: zijn tijd in het graf
Pasen: wederopstanding
Hemelvaart: kinda says it
Pinksteren: uitstorting heilige geest

En ik ga nu vast mensen beledigen maar ik vind het best een zwakke algemene ontwikkeling als je dat niet weet).
<<

Anoniem107

Bericht 05 Apr 2015 09:56

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Eigenlijk vind ik het ook bekangrijk dat iedere Nederlander op de hoogte is van de belangrijkste bijbelverhalen, in elk geval de bijbelverhalen die verbonden zijn aan een nationale feestdag. Mijn ouders hebben ons nooit iets met het geloof mee gegeven, los van de kerststal met kerst :laughcry: , maar ik heb wel altijd op christelijke scholen gezeten. En hoewel ik nu niets met het geloof doe, ik heb dat christelijke onderwijs wel als verrijking ervaren.

Ik denk dat ik voor onze kinderen later wel een prentenbijbel wil gaan kopen, om ze zo wel bekend te maken met de verhalen achter de feestdagen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 05 Apr 2015 09:59

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Een lang weekend vrij, met een lekker ontbijt en 's avonds meestal gourmetten. Met B eitjes zoeken en genieten.

In de grove lijnen weet ik wat de dagen met Pasen en eromheen inhouden.
<<

Anoniem148

Bericht 05 Apr 2015 11:31

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Nou je het zegt, valt het kwartje whatever.
Het ergste van alles is, ik heb vroeger op een katholieke school gezeten waarbij dit uitdrukkelijk werd gevierd en uitgelegd. Ook moesten we ieders dag bidden. Maar ik denk dat ik alles van het geloof uit mijn geheugen heb verbannen want zelfs het gebed van onze vader ken ik niet helemaal meer. Heb het geloof laten vallen na een traumatische gebeurtenis dus denk dat dat ik wel mee speelt.
Ben wel met jou eens dat dit eigenlijk toch wel basiskennis is, vind het ook schandalig dat ik het niet meer weet.

Ook al zijn wij niet gelovig en wordt onze zoon dus niet gedoopt, ik hoop hem dit wel te kunnen leren. Zal dat dus tegen die tijd weer even goed moeten opzoeken.
<<

Anoniem163

Bericht 05 Apr 2015 14:00

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Alex schreef:Pasen is voor mij het sterven en de opstanding van Jezus Christus.

Dit
<<

Anoniem315

Bericht 05 Apr 2015 21:46

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Francaise schreef:niks. Het moet ook niet gevierd worden.


Wat bedoel je precies? Want de opstanding van Jezus is op zich wel een memorabel moment dat gevierd mag worden.

En anders kun je altijd nog de komst van de lente gaan vieren.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11416

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 05 Apr 2015 21:50

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Ik ben met de kerk opgevoed, maar het doet mij niet zoveel. Het extra lange weekend gevoel heb ik ook niet, omdat ik altijd vrij ben op maandag.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1040

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:03

Bericht 06 Apr 2015 01:43

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Pasen op zich heeft geen betekenis voor mij (al weet ik wel waarom het gevierd wordt). Meestal ga ik langs bij mijn ouders, lekker eten haha.
Waiting for a change to set us free
Waiting for the day when you can be you and I can be me
Waiting for hope to come around
Waiting for the day when hate is lost and love is found
Waiting for a change - Christina Aguilera
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 06 Apr 2015 08:12

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Stofzuiger schreef:
Alex schreef:Pasen is voor mij het sterven en de opstanding van Jezus Christus.

Dit

Hier sluit ik mij bij aan, en daar doe ik nog een beetje van Lady Starstruck bij. Bij ons in de kerk wordt ook gesproken over de terugkeer van het licht. En dit vind ik zelf ook belangrijk. Juist Pasen en de lente zijn zo met elkaar verbonden.

Verder betekend het ook: familie bezoeken, te veel eten, chocolade, eieren, paasontbijt.
<<

Anoniem123

Bericht 06 Apr 2015 09:04

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Ik ben heel gelovig opgevoed en weet wel wat pasen inhoud. Maar zelf zie ik het nu niet meer zo, maar meer als een paar dagen vrij. Genieten van de tijd met elkaar, met de kinderen en familie.
<<

Anoniem140

Bericht 06 Apr 2015 09:47

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Lang weekend, ben totaal niet gelovig. Maar ik vind het wel belangrijk de verhalen bij de feestdagen te weten en die weet ik dan ook.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers