Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 23 Mrt 2015 15:04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Chaos schreef:
minoessepoes schreef:
Chaos schreef:Is een co-sleeper geen optie Minoessepoes?


Een gewoon bedje is te breed voor naast mijn bed, dus ik ben bang dat een co-sleeper niet past, maar als hij nog elke keer voor drinken komt als hij niet meer in de wieg past, ga ik me daar zeker in verdiepen! Want dat is denk ik voor mij wel de beste optie, omdat ik dus niet lekker slaap als hij bij ons in bed ligt i.v.m. de veiligheid.


Heb je niet de mogelijkheid om je bed wat te verplaatsen/schuiven/draaien zodat er wel plek is?
Ik vind het echt ideaal namelijk. Als ik van co-sleepers had geweten bij de tweeling had het ons echt enorm veel gescheeld, ze hebben allebei tot 2,5 jaar bij ons in bed geslapen. Heel gezellig hoor, maar goed slapen doe je niet als je zo verkrampt ligt. Daarna heb ik nog een jaar bij Isam in bed geslapen en Nora bij mijn man in bed.
Nu wordt Amani de laatste 2 weken wel weer 1-2 x wakker voor een voeding maar ik merk het bijna niet, we slapen beide binnen 5 minuten weer en gewm gedonder met weg leggen en weer wakker worden.

Kun je op de dappermarkt (daar woon je in de buurt toch?) geen schuimmatrasjes (of is dat niet ademend genoeg?) op maat laten maken? Dan zou je nog het goedkoopste bedje van ikea kunnen ombouwen tot co-sleeper en hem wat smaller maken.


Ja daar woon ik inderdaad! Je zegt het precies goed, ik lig dan totaal verkrampt in bed en slaap ook helemaal niet diep.
Wij hebben een Ikea bedje ( oud model) en een matrasje, dus waarschijnlijk zou dat zo moeten passen in zo'n bedje. Helaas is ons bedje niet om te bouwen, ik ga binnenkort een keer meten, even kijken of mijn man dan het bed nog uit kan :wink:
Tot nu toe heeft S al twee nachten doorgeslapen de afgelopen week, dus ik hoop echt dat hij dat straks blijft doen, dat zou helemaal top zijn!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem 146

Bericht 05 Apr 2015 23:08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoevaak kolven jullie extra voor op het kdv? En hoeveel hebben jullie op voorraad?
En hoe geven jullie het mee? En hoe bewaren jullie het in de vriezer? En, en, en :laughcry:

Mijn productie verschilt enorm per dag. Kolf nu na. Niet iedere voeding omdat ik niet altijd in de gelegenheid ben. Maar moet nu gaan sparen. Ze gaat 2dagen naar het kdv straks.
<<

Anoniem166

Bericht 05 Apr 2015 23:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik leg niet echt een grote voorraad aan voor in de vriezer, omdat ik nog helemaal niet weet of mijn zoon die melk ook weer wil drinken. De geur en smaak veranderen wel door het invriezen. Ik heb het zelf wel eens geproefd en ging echt over mijn nek. Zoon gaat straks twee dagen naar het kdv en is één dag thuis met zijn vader. Ik zorg dat ik in het weekend wat extra kolf voor de dinsdag, op dinsdag drinkt hij niet live, dus kolf ik en dat krijgt hij op donderdag. Op donderdag kolf ik weer, dat krijgt hij op vrijdag. Op vrijdag kolf ik en dat gaat evt in de vriezer of krijgt hij op dinsdag. Zo krijgt hij steeds melk van de dag of enkele dagen ervoor en hoef ik niet te zorgen voor een flinke voorraad.

Ik geef de melk mee ik bewaarbakjes van Avent, ideaal zijn die. Ze lekken niet en je kunt met potlood de naam en datum erop schrijven.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 06 Apr 2015 01:03

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik deed het echt precies zoals Sanne. Zelfde bakjes ook. Soms sloeg hij een nacht voeding over en dat kolfde ik voor extra in de vriezer.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem 146

Bericht 06 Apr 2015 05:01

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bedankt voor jullie reacties! :)
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 06 Apr 2015 10:14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Vraagje; zoon is 11mnd bijna en krijgt nog borstvoeding.
Rond 6.00 uur. Als ik thuis ben rond 10.00 beetje en dan met naar bed gaan. (En in de nacht nog :thumbdown: )
heel soms eind vd middag nog een slokje, vaak niet.
Op de crèche krijgt hij ook 1 of 2 kleine flesjes. Hij drinkt geen grote flessen.

Nu kolf ik op mijn werk 1x , tussen de middag.
Dan kolf ik zo gemiddeld 150-180cc soms 100cc (voed maar met één borst)
Is dit oké? Wanneer stopten jullie met kolven? Of Hoe vaak kolven jullie?
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
<<

Anoniem166

Bericht 06 Apr 2015 10:52

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik kolfde vanaf dat dochter een maand of 11 was nog maar 1 keer op het werk en toen ze 13/14 maanden was ben ik daarmee gestopt. Ze dronk toen overdag op het kinderdagverblijf ander drinken en thuis gewoon aan de borst.
<<

Anoniem180

Bericht 06 Apr 2015 17:34

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mijn dochter is ook 11 maand en drinkt drie keer overdag. Ik ben met 9 maanden gestopt met kolven. Kolfde nog maar in totaal 40cc uit twee borsten. Ze krijgt nu op mijn werkdag 1 klein flesje kunstvoeding. Ook geef ik haar af en toe biologische volle melk om vast aan te wennen. Verder drinkt ze ook water en diksap of vers geperst sap.
<<

Anoniem121

Bericht 06 Apr 2015 21:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik geef het altijd bevroren mee naar het kdv in Avent bekers. Daar drinkt ze nog maar 2 voedingen. Ik heb er alleen nu nog maar 1 in de vriezer dus ik moet wel weer even m'n best doen om voor vrijdag een voeding erbij te kolven. Hier dus geen grote voorraad meer. Ze is nu een half jaar en ze gaat steeds meer over op vaste voeding.

Meestal kolf ik 's ochtend voor ik naar m'n werk ga beide kanten af en als ik thuis kom doe ik dat weer. Ze krijgt na het kdv groente en voor ze gaat slapen voed ik haar zelf nog.
<<

Anoniem121

Bericht 06 Apr 2015 21:40

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ze drinkt overdag nog maar een keer of 3/4 en binnenkort ga ik haar geitenmelk geven tussen de middag
<<

Anoniem 146

Bericht 06 Apr 2015 22:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb de bekers ook besteld. Wist niet van het bestaan af. Staarde me blind op medela (zakjes) Die kosten 17 euro voor 20 zakjes. (Eenmalig gebruik) :wtf:

Niemand met een enorme voorraad dus. Door mijn wisselende productie is toch mijn streven om 1 dag voeding extra te hebben voor noodgevallen.

Hoe berekende jullie de hoeveelheid die jullie meegaven? Ik voed op verzoek. Meestal om de 3-4 uur. (Soms ook 2 of minder) Als ze van 7 tot 17 daar is reken ik op 4 voedingen van 120cc? Dan heb ik 1 voeding reserve.
<<

Anoniem121

Bericht 07 Apr 2015 22:59

Re: Het grote borstvoedingstopic

Het gewicht in kg's x 150 gedeeld door het aantal voedingen hield ik meestal aan. Ik voed altijd voordat ik weg ga dus in jou geval zou ik iets voor 7.00 nog voeden, dan krijgt ze tussen 10 en 11 een flesje en tussen 13 en 14 en tussen 16 en 17 uur. 3x dus. Ik gaf altijd 2 bevroren en 1 verse voeding mee. De bevroren voeding maakte ze bij het kdv dan eerst op want als ze de hele dag 4 uur tussen de voedingen liet dan kon de verse voeding nog in de vriezer als ik thuis kwam. Dat gebeurde hier dus regelmatig dat ze maar 2 voedingen nam.
<<

Anoniem 146

Bericht 07 Apr 2015 23:24

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dat is slim ja Pluis. Bedankt voor de tip! :)
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 08 Apr 2015 11:44

Re: Het grote borstvoedingstopic

Pluis schreef:Het gewicht in kg's x 150 gedeeld door het aantal voedingen hield ik meestal aan. Ik voed altijd voordat ik weg ga dus in jou geval zou ik iets voor 7.00 nog voeden, dan krijgt ze tussen 10 en 11 een flesje en tussen 13 en 14 en tussen 16 en 17 uur. 3x dus. Ik gaf altijd 2 bevroren en 1 verse voeding mee. De bevroren voeding maakte ze bij het kdv dan eerst op want als ze de hele dag 4 uur tussen de voedingen liet dan kon de verse voeding nog in de vriezer als ik thuis kwam. Dat gebeurde hier dus regelmatig dat ze maar 2 voedingen nam.

Slimme tip! Ik vroeg mij al af hoe ik dat zou gaan doen.
Zelf bewaar ik alles in diepvriesblokjeszakken in de vriezer.
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 08 Apr 2015 19:25

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mrs Jansen, ik heb iets van 25 avent bekers. En daar liggen er ongeveer 20 van gevuld met 180 cc in de vriezer. Beide kids drinken gelukkig best de melk uit de vriezer, zolang er maar melk komt ;). Ik heb ook nog ijsblokzakjes om af en toe aan te vullen.
Ik voed op de dagen dat ik werk J om 7 uur en dan krijgt hij om 11 & 15 uur een fles bv.

Ik ben zelf in het begin van m'n verlof al vlot begonnen met voorraad opbouwen, steeds tussen de voedingen door kolven en in de vriezer. Ik geef nu steeds de voedingen uit de vriezer en doe de gekolfde melk weer in de vriezer. Zo is m'n voorraad nooit ouder dan een maand.

Ik kolf gemiddeld in 2 keer 300-360 cc. Net genoeg voor 2 voedingen, als ik t niet red kolf ik sochtend even extra om het alsnog te vullen tot 2 potjes.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Anoniem148

Bericht 08 Apr 2015 20:28

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wellicht hebben jullie mijn topic gezien over mijn borstvoeding problemen. Ik probeer nu af te bouwen met Bijvoeding. Meeste dagen sinds donderdag krijgt hij nog maar 2 keer een flesje bij van 90 cc. Gisteren had hij opeens veel meer nodig dus is het flesje vaker aangeboden maar nu twijfel ik sterk.

Hoe weet je wanneer je kind nog echt honger heeft na de borst? eerst viel hij meteen in slaap maar nu niet. Doordat ik nu het flesje aan het afbouwen ben, moet ik ook andere signalen leren. Zo ben ik er net achter gekomen dat hij rond 6 uur behoefte heeft aan Clusteren. Dus we hebben 2 uur op bed gelegen Tot hij sliep en nu ligt hij net in zijn eigen bedje.

Maar wanneer komt dat omslag punt dat ze gewoon wat meer wakker zijn? Na het voeden huilt hij niet en ligt gewoon rond te kijken. Maar dan begint hij dus eerder te huilen dan de 3 uur die tussen de voedingen in zit als hij slaapt. Is dat normaal of heefthij dan nog gewoon honger na de borst? Ik moet vrijdag weer naar de kinderarts maar wil dan toch al kijken of hij morgen weer voldoende heeft met maximaal 2 extra flesjes (liefst minder).

Ik ben warrig maar dat komt Door de vermoeidheid. Vannacht is hij echt vaak gekomen dus hoop dat het nu beter gaat. Vooral omdat mijn man nachtdienst heeft deze week en ik het nu wel zwaar vind aangezien hij overdag dus Veel slaapt.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 08 Apr 2015 20:41

Re: Het grote borstvoedingstopic

Clusteren doen ze toch om de productie te verhogen? Naomi heeft dat ook een tijdje gedaan en dronk daarna ook meer, maar die krijgt wel fv geen bv.
<<

Anoniem142

Bericht 08 Apr 2015 20:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Geef je dat extra flesje direct na de voeding? Ik las dat hij rustig 60 á 90 cc uit je borst haalt toch? Dan heeft je kindje geen honger meer, want de eerste honger is verzadigd. Wat ik eerder denk is dat het zuigbehoefte is. Kleine baby's hebben veel behoefte aan zuigen en dit wordt heel vaak verward met niet voldoende drinken hebben gehad.

Kies je er bewust voor om drie uur tussen de voeding te laten? Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Je productie wordt verhoog als er meer voeding gevraagd wordt. Als je baby ineens eerder komt dan je gewend bent is je baby waarschijnlijk bezig met je productie verhogen. Het is verstandig om hier gewoon op in te gaan en eerder te voeden dan na drie uur. Je lichaam krijgt dan signalen dat je meer borstvoeding aan moet maken. Je lichaam heeft inmiddels bewezen dat je genoeg borstvoeding aanmaakt en je baby heeft al laten zien dat ie zich echt wel meldt als hij honger heeft. Op het moment dat jij je kindje aanlegt zodra hij een hongersignaal laat zien of horen, dan wordt je productie vanzelf afgestemd op wat hij nodig heeft. Zo zullen er periodes zijn waarin hij veel meer vraagt dan je gewend bent (de regeldagen), maar ook wel dagen waarop hij er rustig drie of vier uur tussen laat.
<<

Anoniem180

Bericht 08 Apr 2015 21:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik begrijp je verhaal inderdaad niet helemaal. Mijn dochter clusterde zeker de eerste drie maanden vanaf begin van de avond tot eind van de avond. Tussendoor sliep ze of huilde ze (krampjes enzo). Hoe je het doet is goed hoor. Als je denkt dat je kindje wil drinken, gewoon te drinken geven. Soms is dat dus heel snel achter elkaar. Hoe meer jij met je kindje mee beweegt, hoe makkelijker het (op de termijn) zal gaan. Kijk anders eens op http://www.inbakeren.nl . Daar staat veel info over eet- en slaapgedrag van baby's. Ik zou overigens zo snel mogelijk het bijvoeden beperken. 90cc is ook behoorlijk veel om bij te voeden (is eigenlijk een volledige voeding).
Laatst gewijzigd door Anoniem180 op 08 Apr 2015 21:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem166

Bericht 08 Apr 2015 21:02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb niet veel aan desalniettemin toe te voegen. Wil je alleen even laten weten dat veel kinderen sneller komen dan om de 3 uur. Mijn zoon is nu bijna 7 weken en laat nog geen 3 uur tussen de voedingen. Ik denk dat hij toch wel elke 2 uur drinkt.
<<

Anoniem148

Bericht 08 Apr 2015 22:46

Re: Het grote borstvoedingstopic

Normaal komt hij om de 3 uur zelf. Ik voed dus wel op vraag en dat was eigenlijk standaard om de 3 uur. Flesje kreeg hij meteen na de voeding. Nu heeft hij vanavond bijvoorbeeld nog geen flesje gehad en kwam hij na 2 uur. Dan leg ik hem dus gewoon aan.
Het Clusteren is idd om de productie omhoog te krijgen.
Ik weet niet meer wie het zei maar over die zuigbehoefte, hoe weet je wanneer hij alleen daar behoefte aan heeft en niet aan eten? raad je dan een speen aan of dat toch niet?
<<

Anoniem148

Bericht 08 Apr 2015 22:47

Re: Het grote borstvoedingstopic

Juist Door die fles (die ik aan het afbouwen ben) word ik zo onzeker gemaakt. Nu ben ik steeds bang dat hij niet genoeg heeft.
<<

Anoniem142

Bericht 08 Apr 2015 22:51

Re: Het grote borstvoedingstopic

Je zou na de voeding inderdaad eens een speen kunnen proberen, maar als hij na twee uur alweer komt zou ik hem lekker aanleggen. Na twee uur opnieuw komen voor een voeding is hartstikke netjes hoor! Een pasgeboren baby mag gerust richting de tien á twaalf voedingen per etmaal zitten (en ook wel meer als jullie dat allebei oké vinden). Voor een klein babymaagje zijn vele kleine voedingen zelfs prettiger dan minder grote voedingen.
<<

Anoniem148

Bericht 08 Apr 2015 22:58

Re: Het grote borstvoedingstopic

Oké. Probeer ik hem eerst vaker aan te leggen. Kijken of hij dan tevreden is. Hij stopt toch vanzelf met drinken als hij genoeg heeft? Dus dan wordt hij toch niet teveel gevoed? Dat idee had ik wel met de fles, dat het snel teveel was.
Kan s avonds ook niemand om een mening vragen dat scheelt denk Ik ook. Als mijn man overdag werkt vraag ik mijn moeder wel eens maar in de avond ga ik haar niet meer bellen. Dus ben blij met jullie adviezen!
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 09 Apr 2015 01:29

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik zou gewoon elke keer aanleggen als je denkt dat hij honger heeft, maakt niet uit hoe vaak. Als ie genoeg heeft gehad laat hij vanzelf los. Ik denk echt dat je genoeg melk hebt en zo niet, dan krikt hij dat binnen de kortste keren zelf op als je hem daar de kans toe geeft. Zou voorlopig dan ook geen speen geven en z.s.m. die flessen weglaten (tenzij z'n gewicht en enorm kritiek is, maar dat is niet zo, toch?). En het drinken zelf gaat goed hè? Hapt goed aan, drinkt effectief? Als je daar echt aan twijfelt zou ik een lactatiekundige inschakelen (en dan eentje die niet bang is voor de kinderarts en ook te kort lip- en tongriempje kan herkennen en eventueel klieven).

Ik heb zelf met de eerste ook een pittige bv-start gehad, ik ken de onzekerheid en het twijfelen. Nu met de tweede stond ik er gelijk al zoveel relaxter in. Maar hoe natuurlijk ook, het is altijd wel een leerproces voor zowel moeder als kind. Succes, ik denk echt dat het goed gaat komen.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers