Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Assertiviteitstraining

<<

Anoniem107

Bericht 20 Mrt 2015 22:06

Assertiviteitstraining

Wie heeft dit gedaan? Wat heb je er geleerd en heb je er baat bij? Hoe gaat zo'n training in zijn werk? Ik heb het idee dat er veel met rollenspellen gewerkt wordt, maar klopt dit ook echt?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Mrt 2015 22:13

Re: Assertiviteitstraining

Ik heb ooit zoiets gedaan, maar ik heb er toen niet veel aan gehad. Had toen ook het gevoel dat het voor mensen was die echt helemaal niets durfden te zeggen terwijl het mij meer om de wat gecompliceerdere situaties ging.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 20 Mrt 2015 22:15

Re: Assertiviteitstraining

Ik geef assertiviteitstraining aan kinderen en jongeren. Ik denk dat dit voor volwassenen er anders uit ziet, maar wij werken met rollenspellen en oefeningen om thuis/op school/ in groepsverband toe te passen.
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:07

Bericht 20 Mrt 2015 22:48

Re: Assertiviteitstraining

Ja paar jaar terug gedaan.
Vond het wel fijn om te zien dat er mensen zijn van allerlei leeftijden en ook tegen dezelfde dingen aanlopen als jij.
Je leerde hoe je situaties anders kan aanpakken zonder dat je je "rot" voelt en voorbeelden dan uitspreken.
En zag er eerst tegen op maar het was uiteindelijk te kort vond ik ;)
5 keer geweest 2 uur en hadden 8 a 9 mensen zoiets en dan wil je allemaal horen en situaties vertellen.
Je kreeg ook een klapper met wat dingen voor thuis in te vullen en later evt te bespreken.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12154

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 20 Mrt 2015 23:51

Re: Assertiviteitstraining

Ja heb ik gedaan hadden een groep van 8 vrouwen. We hadden een map en tijdens de les 10x 2 uur gingen we eerst ons huiswerk doornemen en daarna of in de groep volgende opdracht doen of 2 aan 2 ergens.

Het heeft mij wel geholpen. En vond het heel eng in het begin maar nu na 2 jaar nog steeds contact met de groep
Afbeelding
<<

Anoniem107

Bericht 21 Mrt 2015 11:38

Re: Assertiviteitstraining

Bedankt voor de antwoorden! Ik denk dat ik er wel veel baat bij ga hebben inderdaad, maar ik zit een beetje met het gevoel van 'hoe nu verder en waar te beginnen'. Even bij het begin beginnend: ik heb gisteren een loopbaangesprek gehad, hier had m'n leidinggevende me voor op gegeven omdat het momenteel niet zo goed met mij op mn werk loopt en ik het plezier in mijn werk even kwijt ben. Voorafgaand aan dat gesprek heb ik een persoonlijkheidstest moeten doen, de resultaten hiervan zijn tijdens het gesprek besproken. Het gesprek was gewoon eng, in een uur, anderhalf uur tijd kon een wildvreemde gewoon exáct mijn persoonlijkheid benoemen terwijl hij de testresultaten bewust van te voren nog niet ingelezen had (voorbeeld: na nog geen vier minuten in het gesprek over en weer met mij, nog zonder de resultaten opengeslagen te hebben, zei hij al: Jij bent iemand die té graag aardig gevonden wil worden. Klopt). Daarna zijn we de resultaten gaan doornemen.

In het kort komt het erop neer dat ik heel veel beredeneer vanuit mijn gevoel, bang ben anderen te kwetsen, heel lang kan doormalen over wat een ander van mij vindt, daardoor op m'n tenen ga lopen en ontzettend veel moeite heb met nee zeggen. Dit is me op zich niet heel onbekend, ik ben alleen wel met m'n neus op de feiten gedrukt dat als ik hier niet aan ga werken, de kans groot is dat ik binnen nu en niet al te lange termijn in een burn out zal belanden. Dit baseerde hij op de resultaten uit de test en mijn verbale en non-verbale houding tegenover hem. Ik ben hier best van geschrokken omdat ik aan mezelf al wel een aantal maanden merk dat ik m'n grip op alles een beetje aan het verliezen ben, het plezier in m'n werk kwijt ben en m'n oprechte interesse in anderen, die ik altijd wel had, ook niet echt meer heb. Het lukt me ook niet echt om mezelf bij elkaar te rapen, maar alsnog had (en heb ik nog steeds wel een beetje) het idee dat ik me niet zo aan moet stellen, niet zo in een slachtofferrol moet duiken, niet zo moet piekeren en mezelf gewoon een schop onder m'n kont moet geven.
Zijn advies is dat ik in ieder geval écht nee moet gaan leren zeggen. Hij opperde een assertiviteitstraining, niet over een paar maanden of over een halfjaar, maar zo snel mogelijk.

Ik ga het maandag sowieso op m'n werk neerleggen, want ik weet vrijwel zeker dat er vanuit werk budget voor is. Ik ben alleen een beetje bang om het neer te leggen, m'n leidinggevende heeft me hiervoor opgegeven en is nu met zwangerschapsverlof en haar vervangster blijkt ze niet geïnformeerd te hebben (zou ze wel doen) en bij m'n andere leidinggevende ben ik heel bang dat zij zoiets heeft van 'heb je haar weer'. Waarschijnlijk vul ik nu teveel in (ook een valkuil), maar toch.

Niet quoten.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 21 Mrt 2015 11:50

Re: Assertiviteitstraining

Geen tips advies of wat dan ook. Wel herkenbaar!

Hele dikke knuffel!
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem107

Bericht 21 Mrt 2015 13:34

Re: Assertiviteitstraining

Dank je!
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 23 Mrt 2015 11:02

Re: Assertiviteitstraining

Wat vervelend Maple, maar goed dat je eraan wil werken! Ik zou het sowieso wel bespreken op je werk, hoe vervelend ook dat er nu een andere leidinggevende is. Zoals je zelf al aangeeft, vul je wellicht te veel voor haar in hoe ze gaat reageren. Als je toch naar haar toe gaat en je niet druk probeert te maken over wat ze gaat denken, is dat dus al een kleine overwinning. Heel veel succes ermee, ik hoop dat het gesprek positief uitpakt.

Oh en ik wilde nog zeggen dat ik het leuk vind dat je je oude forumnaam weer terug hebt :smile:
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem107

Bericht 23 Mrt 2015 20:56

Re: Assertiviteitstraining

Dank je Pineco! Ik heb het vandaag bij m'n nieuwe leidinggevende neergelegd en het gesprek op zich viel me alles mee. Zij gaat het voor me uitzoeken wat de mogelijkheden zijn, ik ga ondertussen uitzoeken of er via de zorgverzekering nog het één en ander mogelijk is. Over twee weken hebben we weer een gesprek.

En dank je, ik was wel weer een beetje klaar met Dundas :)
<<

Anoniem198

Bericht 23 Mrt 2015 21:53

Re: Assertiviteitstraining

Susan schreef:Ik heb ooit zoiets gedaan, maar ik heb er toen niet veel aan gehad. Had toen ook het gevoel dat het voor mensen was die echt helemaal niets durfden te zeggen terwijl het mij meer om de wat gecompliceerdere situaties ging.


Zo heb ik mijn assertiviteitstraining ook ervaren. Ik miste idd ook gecompliceerde situaties of situaties waarin je overvallen wordt.
Rollenspellen vind ik juist makkelijk, je hebt een script kan van te voren nadenken wat er gaat gebeuren en wat iemand gaat zeggen. Ook weet je dan dat je "assertief" moet zijn.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 23 Mrt 2015 22:40

Re: Assertiviteitstraining

Fijn dat het gesprek goed is gegaan! Hopelijk kunnen er over 2 weken concretere plannen gemaakt worden.

Zelf heb ik op mijn 16e trouwens een keer een assertiviteitscursus gevolgd via school, daar kon ik voor mijn gevoel niet veel mee. Die was juist heel erg gericht op het lichamelijke, eerder zelfverdediging. Ik zou soms wel wat assertiever willen zijn.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers