Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 29 Okt 2014 10:33

Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Sinds dit jaar ben ik redelijk fanatiek bezig met wakeboarden. Een sport die je steeds meer op ziet komen.
Mijn vriend kwam met het idee om een keertje te gaan boarden en vanaf dit jaar zijn we er redelijk fanatiek in geworden. Helaas is het wel echt een zomersport, dus voor de winter zullen we wat anders moeten verzinnen. Een groot aantal mensen dat wakeboard is in de winter aan het snowboarden, voor mij wel een optie maar voor mijn vriend niet aangezien hij nogal onbenullig is. De pro's die je op de banen ziet zijn in de winter regelmatig in het buitenland te vinden maar met een baan is dat natuurlijk wat onhandig.
Tot vorig jaar wist ik niet dat er in Nederland diverse banen zijn waar je dit uit kunt voeren. Ik dacht dat het een sport was die achter de boot gedaan wordt. Het voordeel van een kabel is dat deze op een constante snelheid ronddraait en ook elke keer hetzelfde is. De snelheid van de kabel is meestal zo'n 30 km per uur. Soms staat deze wat sneller soms wat langzamer. Sneller gebeurt alleen als er mensen op de baan zijn waarvan ze weten dat ze het kunnen. Het nadeel van de kabel is dat je verplicht bent om bochten te maken, want anders ga je onderuit en kun je het hele stuk weer terug lopen. De meeste kabels in Nederland draaien linksom. Er zijn enkele kabels die rechtsom draaien, maar die zijn duidelijk in de minderheid. Waarom het zo is dat de meeste kabels linksom draaien weet ik ook niet. Ik zou juist verwachten dat de meeste kabels rechtsom zouden draaien omdat de meeste mensen linksvoor staan. Bij de bochten wil je namelijk niet dat de lijn slap valt. En op je hakken leunen is makkelijker dan op je tenen. Dat het nog een opkomende sport is, blijkt wel uit het feit dat er maar twee bedrijven ter wereld zijn die de aanleg en het onderhoud van de banen doen. Beide zitten ze in Duitsland.

Ikzelf ben niet echt een natuurtalent. De baan waar wij meestal zijn heeft vijf bochten. De meeste mensen komen de eerste keer ongeveer bij de eerste bocht. Dat heeft mij een keer of vijf gekost. Vervolgens krijg je dan de grootste uitdaging dat is de vierde bocht. Deze is bijna haaks. Het probleem met deze bocht is dat daar je touw nog weleens slap valt en je dan naar beneden zakt. Je moet het namelijk zien als een middelpunt waar een touw aanzit dat continu strak moet staan. Om dit voor elkaar te krijgen moet je goed kunnen sturen. Omdat de baan linksom draait en ik linksvoor sta, is dit lastiger dan als ik rechtsvoor zou staan. Verder ligt er nog een aantal obstakels in het water waar je overheen kunt. Zelf doe ik dit nog niet maar wie weet in de toekomst. Mijn vriend is daarin al een stuk verder hij red het inmiddels bijna alle obstakels zonder te vallen. Als je de eerste keer gaat wakeboarden kun je er bij onze baan voor kiezen om te starten op de 2.0. Dit is een korte recht baan waarbij ze continu de snelheid instellen. Je start dan vanuit het water. Zelf ben ik gelijk gaan oefenen op de grote baan. Het advies is om eerst te beginnen met een zittende start. Zelf heb ik deze start nooit onder de knie gekregen en ben ik op een gegeven moment gaan springen, het lastige daaraan is dat je goed moet timen en je board plat op het water moet laten landen anders wordt je een soort van duikboot.
Ondanks dat het een individuele sport is, merk je wel dat het nog steeds een erg klein wereldje is. Zo sta je regelmatig op de baan tussen de mensen die in de top van Nederland boarden. Onderling helpt iedereen elkaar als iemand weer wat nieuws wil leren. We hebben daar inmiddels een redelijk aantal mensen leren kennen en ook een aantal vrienden met het virus besmet.
Tot vorige week stonden we zo'n twee à drie keer in de week op het water. Toen het nog een stuk warmer was was dit een stuk meer. We hebben weken gehad waarin we iedere dag bij de kabel waren. Het seizoen loopt van april tot en met oktober. Afgelopen zondag was de jaarafsluiting. De tussenliggende periode wordt gebruikt voor onderhoud en is het ook te koud om het water in te gaan.

Om te kunnen wakeboarden is het belangrijk dat je in redelijk goede conditie bent. Ondanks dat je verwacht dat het vooral zwaar is voor je armen is het een totale workout. Mijn vriend liep op een gegeven moment zelfs te klagen dat hij last had van zijn buikspieren. Roeien is dan ook een mooie oefening om erbij te doen omdat je daar ook heel erg veel spieren mee traint. De eerste paar keren had ik overal spierpijn. Het is dus belangrijk om je hele lichaam in conditie te houden. Zelfs conditioneel pak je ongemerkt nog vrij veel mee. De sport wordt wel afgeraden om te doen als je lichamelijke klachten hebt of zwanger bent.

Qua kosten is het niet de goedkoopste hobby, want een jaarabonnement kost ruim zevenhonderd euro daarmee mag je van april tot en met oktober onbeperkt op de baan, daar komen dan nog de kosten bij van je board, bindingen en wetsuit. De kosten van board bindingen en wetsuit kunnen heel erg uiteenlopen. Zo kostte mijn korte wetsuit maar 14 euro maar als je een wintersuit hebt kan dat oplopen tot 600 euro. Met 1 wetsuit red je het alleen net niet helemaal het seizoen door. Het is wel fijn om een korte en een lange te hebben. De prijzen van de boards zijn ook ontzettend verschillend. De goedkoopste boards zijn rond de 100 euro de duurste gaan richting de 1000 euro. De bindingen zitten tussen de 80 en 600 euro. Over het algemeen kun je een helm en zwemvest wel lenen bij de kabel alleen het fijnste zijn wel je eigen spullen. Hoe snel een board slijt, hangt ook af van wat je er mee doet. Een board waarmee je regelmatig over een schans gaat, zal sneller slijten dan een board waarmee je alleen rondjes vaart. Bindingen gaan vaak langer mee dan de boards en zo zijn daar nog wat variabelen in. Verder is het altijd mogelijk om spullen te huren om het een keertje te proberen. Ook is het erg leuk om gewoon een keertje te komen kijken. Op de meeste banen hangt een erg relaxt sfeertje en eigenlijk zijn er altijd wel mensen bij die het erg goed kunnen. Ondanks dat ik het regelmatig zie, geniet ik daar nog steeds van. Ik zal ook nog wat filmpjes toevoegen, zodat het wat makkelijker is om een beeld te vormen. Plus nog een overzicht van de kabels in Nederland. Foto's van mezelf heb ik helaas niet op de een of andere manier is het me elke keer gelukt om de camera te ontwijken.

Instructievideo (de eerste start plus wat baanuitleg)
https://m.youtube.com/watch?v=KHS6XuGucAk
Een aantal kinderen over hoe het op de baan gaat (zo goed ben ik nog lang niet ;)) de kinderen omschrijven dezelfde sfeer als de volwassenen.
https://m.youtube.com/watch?v=bLmnBr3OZIY
Een van de trucs die er super spectaculair uit ziet. Je ziet mensen tot een meter of 4 door de lucht vliegen.
https://m.youtube.com/watch?v=biT4riMIMAI
Overzicht van de kabels in Nederland
https://www.wakeboardonline.nl/blog/wak ... nederland/
2015 💙
<<

Anoniem193

Bericht 29 Okt 2014 10:38

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Wat een leuk stuk minx! Toevallig heb ik in de zomer een poosje op het terras gezeten bij de baan in Emst. Erg leuk om te zien!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 29 Okt 2014 12:19

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Leuk stuk! Regelmatig mensen zien doen bij oa Center Parcs en dan denk ik vaak eigenlijk wil ik dat ook een keertje gaan doen, maar het komt er maar niet van. Ik zet het op mijn bucketlist.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 29 Okt 2014 12:34

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Die bij de kempervennen zit is een van de rechtsdraaiende banen.

Alibi dat schijnt ook echt een fijne baan te zijn ben er zelf nooit geweest
2015 💙
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 29 Okt 2014 18:59

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Leuk stuk Minx!
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 29 Okt 2014 19:11

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Erg leuk om te lezen. Mooi om te zien hoe enthousiast je bent! Hoe ben je er bij gekomen om hiermee te beginnen? En heb je het ook al eens achter een boot gedaan of alleen op de baan?
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 29 Okt 2014 19:40

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Boot heb ik nog niet gedaan. Zou ik in Nederland ook niet zo snel doen denk ik. Moet dan ook eerst mijn vinnen weer onder mijn bord schroeven die heb ik er nu vanaf gehaald.
Mijn vriend kende mensen die aan het boarden waren en heeft mij toen enthousiast gekregen. Zelf denk ik dat iedereen die een beetje van water en van sporten houd dit een geweldige sport moet vinden :)
2015 💙
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 29 Okt 2014 20:07

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Ok! Leuk om het zo te ontontdekken en dat je het samen met je vriend doet! En achter een boor is dus wel weer heel anders?

Ik ga het ook op mijn lijstje zetten van dingen die ik nog wel eens wil doen!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 29 Okt 2014 20:40

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Achter de boot heb je geen bochten maar wel de golf van de boot, op de kabel heb je soms vlak water, soms golven van je voorganger soms golven van de wind. Het is gewoon net anders
2015 💙
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 31 Okt 2014 21:31

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Burgemeesters bedankt voor het reepje chocola :) vond het leuk om te schrijven.
2015 💙
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 01 Nov 2014 11:40

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Graag gedaan!
Jij bedankt voor je bijdrage, een goed begin van deze rubriek.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 02 Nov 2014 13:37

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Leuk stuk!

Het lijkt mij erg leuk, ik kan waterskieën en windsurfen dus ik gok dat het voor mij niet heel lastig is. Ik denk dat ik het volgende zomer maar eens moet proberen :)
R. 2013
D. 2016
<<

Burgemeester Jasmijn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 20 Mei 2014 17:52

Bericht 04 Nov 2014 15:01

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Bedankt voor je inzending. Ik kende het eigenlijk niet echt, dus vond het we leuk om je verhaal te lezen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 05 Nov 2014 17:45

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Spencer het schijnt wel wat makkelijker te leren te zijn als je al kan waterskieen.

Burgemeester jasmijn, ik kende het ook niet. Wat zelfs heel grappig was ik had vorig jaar in juni een patient die die sport deed toen riep ik nog nee dat ga ik nooit doen. Twee maanden later stond ik zelf op een board en een jaar later had ik mijn eigen board :).
2015 💙
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5350

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 05 Nov 2014 22:31

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Wat een leuk geschreven stuk! Mijn neefje doet dit sinds dit jaar ook, op het zeumeren in voorthuizen!
Ik ging er geregeld kijken, vind het zo gaaf!
Zelf durf ik het met mijn schouder niet aan, maar misschien komt dat nog wel.
10.04.17
<<

Anoniem83

Bericht 05 Nov 2014 23:10

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Leuk, ik wakeboard ook. Maar nog nooit op een baan, altijd achter een boot. We hebben zelf ook een geschikte boot dus dat maakt het lekker toegankelijk voor ons. dus als we tijd en zin hebben zetten we de boot overboord. Best luxe eigenlijk haha.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 16 Nov 2014 20:04

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Saga dat snap ik, schouderklachten hoor je wel vaker.

Mini leuk, lijkt me heerlijk om niet na te hoeven denken over tijden enzo.
2015 💙
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Mrt 2015 00:05

Re: Hobby en sport rubriek #1 wakeboarden

Dacht up deze even. Als er nog mensen zijn die het willen proberen. Heel veel banen gaan het laatste weekend van maart weer open. Een aantal heeft ook speciale openingsaanbiedingen.
2015 💙

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers