Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 04 Mrt 2015 09:22

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Maar je vriend is niet iemand met wie je een zorgrelatie hebt. Je kind wel. Of je kind nu een beperking heeft of niet, daar moet je als ouders zijnde toch voor zorgen. In een normale relatie heb je geen zorgrelatie met je partner.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 04 Mrt 2015 09:38

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Maar is dat een vereiste dan, kun je alleen PGB krijgen voor de zorg op iemand waarmee je geen zorgrelatie hebt? Ik weet het niet hoor, ik heb me er niet in verdiept verder.

♥♥
<<

Anoniem131

Bericht 04 Mrt 2015 09:51

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Elliot schreef:Maar is dat een vereiste dan, kun je alleen PGB krijgen voor de zorg op iemand waarmee je geen zorgrelatie hebt? Ik weet het niet hoor, ik heb me er niet in verdiept verder.

Nee, dat is geen vereiste.
<<

Zero

Bericht 04 Mrt 2015 10:13

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Oneens. Wie mogen dat gaan betalen dan, de moeders die wél werken?
Er zijn werkende mensen die niet eens recht hebben op minimumloon. Waarom zouden niet werkende dat dan opeens krijgen?
Alleen omdat je kinderen hebt? :S
<<

Anoniem125

Bericht 04 Mrt 2015 10:15

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik heb altijd gedacht dat het pgb een budget was om zorg in te kopen voor iemand die langdurige en zware zorg nodig heeft. Maar kennelijk gebruiken mensen het dus als een soort verkapt salaris? Een reden om niet te gaan werken?
<<

Anoniem103

Bericht 04 Mrt 2015 10:18

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Nougat schreef:Ik heb altijd gedacht dat het pgb een budget was om zorg in te kopen voor iemand die langdurige en zware zorg nodig heeft. Maar kennelijk gebruiken mensen het dus als een soort verkapt salaris? Een reden om niet te gaan werken?


Het is toch ook gewoon salaris voor degene die dan niet gaat werken. Als die persoon wel zou gaan werken moet er iemand anders komen om de zorg te leveren, die zou daar dan ook gewoon voor betaald worden.
<<

Anoniem125

Bericht 04 Mrt 2015 10:20

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ja, maar die andere persoon heeft daarvoor geleerd, heeft een opleiding gevolgd van vier jaar en staat in een andere relatie tot 'de patiënt'. Ik vind dat niet te vergelijken.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 04 Mrt 2015 10:23

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Hoe weet jij dat nou? Van PGB kan je veel meer inkopen dan alleen hulp van gediplomeerde verpleegsters.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem103

Bericht 04 Mrt 2015 10:26

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Nougat schreef:Ja, maar die andere persoon heeft daarvoor geleerd, heeft een opleiding gevolgd van vier jaar en staat in een andere relatie tot 'de patiënt'. Ik vind dat niet te vergelijken.


Wat maakt het nou uit of iemand ervoor geleerd heeft. Tenzij het om specifieke verpleegtechnische handelingen gaat maar daar kun je dan apart nog iemand voor laten komen. Waarom zou een moeder/vader/man/vrouw/dochter/zoon niet net zo goed (waarschijnlijk beter) voor iemand kunnen zorgen.
<<

Anoniem211

Bericht 04 Mrt 2015 11:30

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Nougat schreef:Ja, maar die andere persoon heeft daarvoor geleerd, heeft een opleiding gevolgd van vier jaar en staat in een andere relatie tot 'de patiënt'. Ik vind dat niet te vergelijken.



Alsof dat per definitie beter is
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 04 Mrt 2015 11:45

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Dus van een PGB kun je ook jezelf als mantelzorger laten betalen? Ik vind dat best gek..
Bovendien ontneem je dan toch ook een verpleegkundige/verzorgende/helpende/... werk?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 04 Mrt 2015 11:50

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Het punt is volgens mij dat de jongen in kwestie niet alleen thuis kan blijven, maar geen hele specifieke zorg nodig heeft. Hij kan bijvoorbeeld wel zelf naar het toilet, zelf eten, met een beetje hulp zelf aankleden etc.
Voor dit soort zorg komt er echt geen thuishulp hoor. Tenminste, mijn oma heeft nu soortgelijke zorg nodig en met veel pijn en moeite wil de thuishulp langskomen, maar zij bevorderen mantelzorg door familie in dergelijke situaties heel erg. Ze hebben gewoon geen tijd voor dit soort gevallen.
Alleen, omdat hij dus niet alleen thuis kan zijn (in ieder geval niet langer dan een half uurtje) kan zijn vriendin niet zomaar een paar dagdelen gaan werken omdat ze dan dus altijd opvang moet regelen voor hem. En zoek jij maar eens opvang voor een 30 jarige man met een hersenbeschadiging.

♥♥
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 04 Mrt 2015 12:02

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik heb het hele stuk van die man niet gelezen, excuus.
Ik wist niet dat het PGB daarvoor gebruikt kon worden. Maar het stuk dat jij zegt schetst wel een duidelijker beeld.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 04 Mrt 2015 12:03

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Geeft niks hoor. Dit is hoe mijn vriendin het mij heeft uitgelegd. Ik vond het zelf ook raar eerst, maar na deze uitleg is het al wel duidelijker voor mij.

♥♥
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 04 Mrt 2015 12:06

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Gaat dit trouwens over de man met dat ongeval met die trap? Of nav die trap? Vreselijk he..
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem125

Bericht 04 Mrt 2015 13:19

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Sam schreef:Dus van een PGB kun je ook jezelf als mantelzorger laten betalen? Ik vind dat best gek..
Bovendien ontneem je dan toch ook een verpleegkundige/verzorgende/helpende/... werk?

Dit is wat ik bedoel. Het ene is niet perse beter dan het andere, maar het is wel iets totaal anders. Ik wist gewoon niet dat je op die manier als mantelzorger betaalt kon worden. Heb altijd gedacht dat het pgb bedoeld was voor de zorg/het inkopen van zorg en niet als verkapt salaris voor de mantelzorger.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mrt 2015 13:29

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik denk niet dat de meeste ouders het zien als "lekker niet hoeven werken". In sommige gevallen is het heel moeilijk om een passende plek te vinden voor je kind. Iemand die ervoor opgeleid is kost per uur waarschijnlijk een stuk meer dan wat die ouders zichzelf met het PGB uitbetalen, zeker als daar ook nog een zorgkantoor tussen zit. Dus ik kan me wel voorstellen dat dit voor kinderen die thuis vierentwintig uur per dag zorg nodig hebben het meest haalbare is.

Dat je een verpleegkundige daarmee werk "ontzegt" lijkt mij overigens niet de verantwoordelijkheid van de ouders.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Babyboy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2666

Geregistreerd: 21 Jan 2015 21:45

Woonplaats: Rotterdam!!!!

Bericht 04 Mrt 2015 14:02

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik heb zelf bewust gekozen voor thuis. Omdat het met werk met mij slecht ging. Ik wil wel weer werken dalijk. Ik vind dat thuisblijfmoeders wel.wat verdienen maar zeker niet veel omdat ik zelf weet wat keihard werken is. Mijn ouders en broer werken zich ook kapot om mensen zoals thuisblijvers te kennen betalen. Ik ga ook gewoon dalijk aan het werk. Heb echt geen zin om heledag thuis te zijn maar mijn gezondheid ging achteruit dus heb voor mijn gezondheid gekozen. Ik ben werkende ouders gewend. Ik en broer zaten altijd bij de creche omdat ik hard werkende ouders altijd had. Jammer genoeg heeft mijn vader zijn vinger verloren door zijn werk en ervoor gekozen om zelfs zaterdag te werken. Ik vind soms best hard als ik mijn ouders de handen zie en hoe hard ze voor ons vroeger ook hebben gewerkt. Mijn broer heeft bijbaantje stage en school dus studie en die verdiend wel wat met tekeningen en muziek dus daar ben ik blij om en hij heeft er wel kei en kei hard voor gewerkt. Ik kom uit een gezin die zich kapot werken dus als ik mijn. Gezondheid op een rij heb begin ik weer. Ik vind thuisblijfmoeders wel wat dat ze verdienen maar sorry echt niet veel! :-) want mijn ouders en broer werken zich ook gewoon kapot
Zoon *
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Mrt 2015 21:12

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Het stuk uit de OP vind ik vooral bedenkelijk om de relatie die ze had. Mochten mijn man en ik er voor kiezen dat 1 van ons thuis zou blijven dan is het geld wat de ander verdiend ook ons geld, bedelen om panty's zou hier dan ook nooit voorkomen.

Van mij hoeven thuisblijfouders geen minimumloon te verdienen, door niet te werken breng je inderdaad ook geen belasting binnen en ik vind het logisch dat de overheid dat niet stimuleert.
Werken wordt wel gestimuleerd omdat dat belasting geld opleverde, het krijgen van kinderen wordt ook nog steeds gestimuleerd omdat kinderen de toekomst zijn en bijvoorbeeld straks ook weer werken voor onze pensioenen.

Voor mij persoonlijk zou een salaris als ik thuis zou blijven geen motivatie zijn om dan maar niet te werken. Ik moet volgende week weer beginnen na mijn zwangerschapsverlof en hoewel ik onze zoon het liefst mee zou nemen naar mijn werk en het vast ook wel wennen zal zijn, denk ik dat het goed is dat ik weer aan het werk ga en heb ik er ook wel weer zin in. Ik denk dat ik dan meer geniet van de tijd met onze zoon en daardoor een betere moeder ben. Nu we een ritme hebben en het thuis zijn gewoon begint te worden vind ik de dagen soms best lang en mijn wereld vrij klein.

Wij zijn op zoek naar een schoonmaakster, laten de boodschappen bezorgen en ik kook op mijn vrije dag alvast voor de dag erna, zodat ik bij thuiskomst het eten alleen in de oven hoef te zetten, of even hoef op te warmen ( dat deed ik ook al zo voordat S er was). Hier dus een huishouden dat door draait, een verse en gezonde maaltijd op tafel en een baan. Daarnaast denk ik dat het voor S ook positief is, hij gaat naar een lieve gastouder en er zijn nog een paar andere kindjes, zodat hij ook lekker samen kan spelen en leert met andere kinderen om te gaan.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem170

Bericht 04 Mrt 2015 21:26

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik heb niet alles gelezen, maar zou dat wel heel vreemd vinden als het wordt gestimuleerd om vrijwillig thuis te blijven ipv werken. Prima als vrouwen voor deze rolverdeling kiezen, hoewel het absoluut niet mijn voorkeur zou hebben. Zou altijd onafhankelijk willen zijn. Maar, ik vind niet dat de maatschappij voor de kosten moet opdraaien van het loon voor thuisblijfmoeders.
Denk ook wel dat het enorm fraudegevoelig is trouwens.
<<

Anoniem185

Bericht 04 Mrt 2015 21:46

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

PGB is toch niet alleen voor verpleegkundigen enzo bedoeld? Ik heb ook wel eens opgepast bij twee meisjes met mogelijkheden en daar kreeg ik ook veel meer geld dan bij mijn andere oppaskindje. Zij gaven mij meer geld omdat het vanuit het PGB kwam zeiden ze. Ik was dan gewoon een oppas die toevallig wat meer ervaring had met medicatie en het bieden van structuur.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 09 Mrt 2015 20:55

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik vind het ook inzin. Er zijn genoeg subsidies als je minder verdient. Ik ben zelf 7 jaar thuis gebleven en dat was mijn eigen keuze. Waar ik wel van baalde was dat ik een salaris moest verdienen om kinderopvangtoeslag te krijgen terwijl ik studeerde. Dat werd dus studeren, werken, 3 kids en een huishouden. Maar goed wij wilde kinderen, ik wilde studeren dus niet mouwen en doen.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 09 Mrt 2015 21:40

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Ik heb ook een poos PGB gehad voor het zorgen voor mijn verstandelijk gehandicapte zusje. Mijn ouders moesten beide werken en er moest zorg ingekocht worden voor mijn zusje voor als zij niet thuis waren. Omdat ik dan die dagen niet kon werken om thuis te kunnen zijn voor mijn zusje, heeft mijn vader me betaald vanuit het PGB. Ze krijgen een bepaald bedrag en de bewindvoerder verdeelt dat geld dan over alle zorg aanbieders zoals de, in mijn geval, mantelzorgers, eventuele verpleegkundigen, en dagopvang. Dit is een nauwkeurig berekend bedrag dus het was geen zakgeld voor mij, ik liep anders gewoon inkomen mis en het was fijn dat er iemand voor haar kon zorgen die niks anders gewend is en die ze vertrouwd. Nu woont ze zelfstandig met 24 uurs hulp en dat wordt nu vanuit het PGB betaald, dat zelfde potje als waaruit ik werd betaald.

Overigens word je ook niet zomaar bewindvoerder en je moet jaarlijks aantonen waar het geld is gebleven en waar het aan betaald is, ik werd daar dus ook keurig genoemd.

Wat betreft moeder zijn: ik vind dat ook een keuze, je hoeft niet thuis te blijven, je kiest ervoor. Ik vind ook niet dat daar voor betaald moet worden. Kinderbijslag is ook een mooie aanvulling. Ik zou liever zien dat alleenstaande ouders die keihard moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen wat extras krijgen, dan moeders die het zich kunnen veroorloven om thuis te blijven.
Afbeelding
Afbeelding
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers