Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Brood bakken

<<

Anoniem123

Bericht 08 Mrt 2015 13:16

Re: Brood bakken

Wat lief jans!
En bedankt voor je link! De verzendkosten zijn idd hoog daar. Heb nu bij een turkse winkel wat spul gehaald. Eerst maar eens kijken of het me bevalt :smile: ik kom daar toch 1 keer in de maand in de buurt dan kan ik de volgende keer daar we er even langs.
<<

Anoniem205

Bericht 09 Mrt 2015 00:04

Re: Brood bakken

Wij hadden laatst een pompoenbrood met kant en klare mix van de Jumbo. Dat brood blijft echt lekker...
Nu nog een elektrisch broodmes.

Overigens had ik een poos geleden spelt meel gekocht bij de taartenwinkel. Elk brood daarmee is echt grandioos mislukt. Zo zonde van het geld! Waar bestellen jullie je spullen allemaal? Want ik wil toch wel wat meer varianten gaan maken.
<<

Anoniem237

Bericht 18 Mrt 2015 21:14

Re: Brood bakken

Jans, ben je al begonnen met je zuurdesem? Ik ben nu net een sourdough gestart. :)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 18 Mrt 2015 21:26

Re: Brood bakken

Oreo schreef:Wij hadden laatst een pompoenbrood met kant en klare mix van de Jumbo. Dat brood blijft echt lekker...
Nu nog een elektrisch broodmes.

Overigens had ik een poos geleden spelt meel gekocht bij de taartenwinkel. Elk brood daarmee is echt grandioos mislukt. Zo zonde van het geld! Waar bestellen jullie je spullen allemaal? Want ik wil toch wel wat meer varianten gaan maken.

Als je alleen meel gebruikt moet je er wel bijvoorbeeld bakingsoda aan toevoegen, of iets van gist. Anders mislukt ie!
#teammaple🍁
<<

Anoniem186

Bericht 19 Mrt 2015 21:17

Re: Brood bakken

Forumster schreef:Jans, ben je al begonnen met je zuurdesem? Ik ben nu net een sourdough gestart. :)


Nee, nog niet. Ik wacht nog even tot het iets warmer wordt, dan weet ik zeker dat tie lukt.
Welk recept volg jij?
Ik heb het kookboek van Levine besteld, die zal morgen wel komen, ben heel benieuwd!

Oreo, hoe heb je dat brood gemaakt? Mijn speltbrood lukt altijd heel goed.
<<

Anoniem237

Bericht 25 Mrt 2015 21:20

Re: Brood bakken

Jans schreef:
Forumster schreef:Jans, ben je al begonnen met je zuurdesem? Ik ben nu net een sourdough gestart. :)


Nee, nog niet. Ik wacht nog even tot het iets warmer wordt, dan weet ik zeker dat tie lukt.
Welk recept volg jij?
Ik heb het kookboek van Levine besteld, die zal morgen wel komen, ben heel benieuwd
Leuk! Hoe is het boek?
Ik heb deze keer dit recept gebruikt. Ik wissel nog wel eens.
http://whatscookingamerica.net/Bread/So ... tarter.htm
<<

Anoniem186

Bericht 04 Mei 2015 20:49

Re: Brood bakken

Forumster, zo hè hè. Ik heb net eindelijk m'n zuurdesem opgestart. Roggemeel en speltbloem. Ik kwam er alleen later achter dat ik niet meer genoeg speltmeel heb.. Dus dat moet ik maar even gaan bestellen.
Heb jij nog een goed receptje voor zuurdesem brood? Ik heb nog een week de tijd om wat te zoeken. Ik vind dat meerdere keren laten rijzen altijd zo irritant. Dus liever iets met 1 keer rijzen.
<<

Anoniem237

Bericht 07 Mei 2015 14:08

Re: Brood bakken

Jans schreef:Forumster, zo hè hè. Ik heb net eindelijk m'n zuurdesem opgestart. Roggemeel en speltbloem. Ik kwam er alleen later achter dat ik niet meer genoeg speltmeel heb.. Dus dat moet ik maar even gaan bestellen.
Heb jij nog een goed receptje voor zuurdesem brood? Ik heb nog een week de tijd om wat te zoeken. Ik vind dat meerdere keren laten rijzen altijd zo irritant. Dus liever iets met 1 keer rijzen.

Had ik maar een goed recept met maar 1 keer rijzen. Ik vind al dat gerijs ook een ellende. Als ik iets heb gevonden, hoor je het!
<<

Anoniem186

Bericht 07 Mei 2015 14:14

Re: Brood bakken

Ik heb een grotere pot nodig! Gisteravond stond het zo hoog als het elastiekje. Dit is pas dag 4, dus ik moet nog even geduld hebben.

Afbeelding
<<

Anoniem237

Bericht 07 Mei 2015 14:18

Re: Brood bakken

Wooh, wat gaat het snel! Is het warm bij jullie in huis?
Ziet er goed uit!
<<

Anoniem186

Bericht 07 Mei 2015 14:33

Re: Brood bakken

Nee, niet echt. Rond de 18 a 19 graden.
Ik heb roggemeel en speltbloem gebruikt. Roggemeel schijnt heel goed te zijn om een zuurdesem op te starten.
<<

Anoniem186

Bericht 16 Mei 2015 14:55

Re: Brood bakken

Zuurdesem was mislukt. Ik had hem in een andere pot gedaan, omdat de eerste te klein was. En toen verdubbelde die helemaal niet meer. 3 dagen later nog steeds niet. Dus ik ben opnieuw begonnen.

Net wel een speltbrood met gist gemaakt. Ik heb eindelijk een groter broodblik, dus m'n boterhammetjes hebben nu eindelijk een normaal formaat.
Hij moet nog even afkoelen, ben benieuwd naar de binnenkant.

Afbeelding
<<

Anoniem151

Bericht 16 Mei 2015 16:11

Re: Brood bakken

Ziet er professioneel uit!
<<

Anoniem237

Bericht 24 Mei 2015 15:58

Re: Brood bakken

Wat een mooi brood Jans!

Dacht ik een goeie desemstarter te hebben gemaakt, lukken de broden niet. Dus nu een nieuwe met speltmeel en roggebloem.

Deze is net gevoerd, dag 3.

Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 25 Mei 2015 18:24

Re: Brood bakken

Oh wat jammer, Forumster. Hopelijk lukt deze wel. Ik maak altijd zuurdesem van Levine.

Vandaag kan ik er voor het eerst een brood van bakken. Die staat nu al uren te rijzen. Ben benieuwd.
<<

Anoniem237

Bericht 26 Mei 2015 16:18

Re: Brood bakken

Oeh, ik ben ook benieuwd! Plaats je een foto? :)

Iemand ervaring met zuurdesembrood in de broodbakmachine? Ik weet dat de programma's vaak te kort zijn en je de verhoudingen moet aanpassen maar ik kom er niet helemaal uit.
<<

Anoniem186

Bericht 27 Mei 2015 15:59

Re: Brood bakken

M'n aller eerste zuurdesembrood! Haha, ik ben best trots!

Afbeelding
<<

Anoniem237

Bericht 28 Mei 2015 15:58

Re: Brood bakken

Wooh, echt enorm goed gelukt! Dat wil ik ook! Hoop over een paar dagen. :)
<<

Anoniem186

Bericht 05 Jun 2015 13:08

Re: Brood bakken

En is het nog gelukt, Forumster?

Hier halen de kids hun neus op voor m'n zuurdesembrood. Beetje jammer..! Terwijl ze een zelfgebakken gistboterham wel gewoon eten. Gelukkig vinden man en ik het wel erg lekker.
<<

Anoniem237

Bericht 08 Jun 2015 14:08

Re: Brood bakken

De starter is goed gelukt en ik ben nu m'n broodbakmachine aan het testen om een goed brood te krijgen. Ik ben vergeten een foto te maken maar m'n brood gemaakt met speltmeel leek erg op deze:

Afbeelding

Eigenlijk denk ik dus dat het brood nog langer moet rijzen en daarom blijf ik proberen. :P Deze was wat roggebroodachtig ofzo. Ik vind de smaak in tegenstelling tot jouw kinderen heerlijk. En wat vinden ze van pannenkoeken gemaakt van zuurdesem? Ik had nogal veel starter dus heb er pannenkoeken van gemaakt en die smaken toch wel anders dan brood.
<<

Anoniem186

Bericht 08 Jun 2015 14:22

Re: Brood bakken

Pannenkoeken met zuurdesem hebben ze nog nooit op. Hoe maak je dat?

Heb je hem 1 keer laten rijzen? Of meerdere keren? Dat laatste wil ook nog wel helpen. En heb je een voordeeg gemaakt?
<<

Anoniem237

Bericht 09 Jun 2015 13:09

Re: Brood bakken

Ik heb een stappenplan op internet gevonden voor de broodbakmachine maar ik denk dat mijne net iets andere tijden hanteert. Heb de machine nu net weer gevuld en ga de tijden nu verhogen. :)

Zo maak je er pannenkoeken van:
http://www.cathelijne.nl/2013/desempannenkoeken/
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 09 Jun 2015 16:01

Re: Brood bakken

Ziet er lekker uit allemaal, zou je zuurdesem ook kunnen maken met wat anders dan spelt en rogge? Moet voor mij glutenvrij zijn
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Anoniem186

Bericht 09 Jun 2015 16:07

Re: Brood bakken

Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers