Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Brood bakken

<<

Anoniem18

Bericht 06 Jan 2014 09:26

Re: Brood bakken

Jans, het makkelijkst is gewoon zonnebloemolie, maar je hebt ook sesamolie. Dat laatste is wel echt heel lekker in brood.
<<

Anoniem186

Bericht 06 Jan 2014 13:23

Re: Brood bakken

Darius, hoeveel doe je er dan in? Ik vond m'n brood met zonnebloemolie nog steeds droog.
<<

Anoniem18

Bericht 06 Jan 2014 20:00

Re: Brood bakken

Zo uit m'n hoofd ongeveer 50 gram, maar ik doe het altijd een beetje op gevoel. Ik heb vorige maand een broodbakcursus gehad, en het belangrijkste wat ik daar geleerd heb, is om niet teveel water erin te doen. Gewoon steeds kleine beetjes en heel goed op kamertemperatuur. Water heeft te maken met de droogheid van het brood.
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 06 Jan 2014 21:55

Re: Brood bakken

Ik gebruik bijna altijd margarine en anders roomboter.
Op dit moment ben ik een volkorenrozijnenbrood aan het bakken, heerlijk!

Er zaten net bubbels in mijn zuurdesem! Net voor het eerst weer gevoerd, ik ben benieuwd. Toch wel erg leuk, nu ik weer bezig ben.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 02 Feb 2014 15:25

Re: Brood bakken

Hoeveel roomboter gebruiken jullie?
<<

Anoniem186

Bericht 14 Mei 2014 09:14

Re: Brood bakken

Bakken jullie nog wel eens brood?

Ik heb het een tijdje niet gedaan, maar nu staat er weer een broodje te rijzen. Met yoghurt, ben benieuwd of het wat wordt.

Olivia, ik lees het nu pas. Ik heb er net een flinke klont roomboter doorheen gedaan.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 14 Mei 2014 15:38

Re: Brood bakken

Ik heb van de week focaccia gebakken. Heel lekker!
Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 14 Mei 2014 16:21

Re: Brood bakken

Dat ziet er ook leuk uit! Dat wil ik ook nog een keer maken.

Het speltbrood met yoghurt was lekker. Tenminste niet zo droog.
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:09

Bericht 14 Mei 2014 18:20

Re: Brood bakken

Is het brood dan wat minder vast? En heb je toevallig een recept?
💜💜💙💙
<<

Anoniem186

Bericht 14 Mei 2014 18:35

Re: Brood bakken

meisje schreef:Is het brood dan wat minder vast? En heb je toevallig een recept?


Ik had het zelf bedacht. Ik zal het zo even opschrijven.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 14 Mei 2014 19:04

Re: Brood bakken

Ik bak wel brood, maar dan wel met kant en klare broodmix, ik moet dan alleen maar water toevoegen. Maar dat is lekker joh!!
<<

Anoniem186

Bericht 14 Mei 2014 20:55

Re: Brood bakken

meisje schreef:Is het brood dan wat minder vast? En heb je toevallig een recept?


Ja, ik vond het erg lekker. Minder droog.

Dit is voor een klein broodje, je kan hem zelf natuurlijk groter maken.

400 gram speltmeel (klein beetje gezeefd)
7 gram gist
Flinke klodder roomboter
2 grote eetlepels volle yoghurt
250 cc lauwwarm water

Meel en zout mengen, kuiltje maken voor de gist. Roomboter, yoghurt en water er bij. Eventjes kneden tot een mooie bal.
45 minuten laten rijzen. In bakblik doen. En dan ongeveer 35 minuten op 200 graden in de oven.

Ik verhit de oven altijd op 220 graden. Dan draai ik hem terug naar 200 als het brood er in gaat. Ook zet ik een schaaltje water in de oven. En ik smeer de bovenkant van het deeg een beetje met water in voordat het in de oven gaat.
Als het brood klaar is doe ik met een kwastje wat heet water op het brood en zet ik het nog een minuutje terug.

Normaal maak ik altijd foto's, maar dat ben ik nu vergeten. Misschien morgen.
<<

Anoniem186

Bericht 02 Okt 2014 14:15

Re: Brood bakken

Vandaag voor het eerst witte, zachte bolletjes gemaakt. Ze zijn verassend goed gelukt!

Afbeelding
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:09

Bericht 02 Okt 2014 14:37

Re: Brood bakken

Mm, ze zien er lekker uit Jans!
💜💜💙💙
<<

Anoniem186

Bericht 16 Feb 2015 13:32

Re: Brood bakken

Worden er hier nog wel eens broodjes gebakken?

Ik heb het een poos niet meer gedaan, maar nu ben ik weer eens een speltbroodje aan het maken. Volgens dit recept, maar dan zonder lijnzaad:
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... d.html?m=1
<<

Anoniem133

Bericht 16 Feb 2015 13:37

Re: Brood bakken

Ik bak brood in een broodbakmachine, iedere week 2 broodjes en daarnaast hebben we nog brood van de bakker. Ik gebruik nu broodbakmix van de lidl, maar wil ook nog eens verder gaan kijken. Denken jullie dat de biowinkel ook broodbakmix heeft? Ik kom er regelmatig, maar heb er eigenlijk nooit op gelet.
<<

Anoniem186

Bericht 16 Feb 2015 13:47

Re: Brood bakken

Silke, dat denk ik wel hoor. Hier hebben ze ook altijd kant en klare mixen bij de kinderboerderij en de zorgboerderij. Kan je misschien ook eens kijken. Oh en bij de molen natuurlijk ook! Echt leuk!
Ik gebruik zelf nooit kant en klare mixen, maar gewoon bloem en meel. Hoewel een vriendin laatst uit Duitsland meergranenmix voor me had meegenomen. Dat was ook lekker.
<<

Anoniem205

Bericht 16 Feb 2015 13:53

Re: Brood bakken

De Tuinen heeft volgens mij geen broodmix. Jumbo wel, AH weet ik alleen de kant en klare variant waar alleen water bij hoeft. Jumbo heeft van eigen merk en van ook van andere merken. Eigen merk staat bij ons bij de broodafdeling.

Goed te weten dat Lidl ook mix heeft!
<<

Anoniem133

Bericht 16 Feb 2015 13:53

Re: Brood bakken

Ik had het hier laatst ook bij de molen gehaald. Maar die was echt niet lekker, zo'n viezige nasmaak en vreemde structuur haha. Ga volgende week weer eens kijken bij de biowinkel. Bloem en meel enzo wil ik ook nog eens proberen, maar ik denk dat ik te lui ben om dat twee keer per week te gaan doen.
<<

Anoniem186

Bericht 16 Feb 2015 14:56

Re: Brood bakken

Ik bestel mijn meel trouwens vaak hier. En zag dat ze ook kant en klare mixen hebben:
http://www.de-zuidmolen.nl/Kant-en-klar ... -_1_1.html
<<

Anoniem186

Bericht 16 Feb 2015 18:18

Re: Brood bakken

Niet zo'n beste foto, maar het brood is echt heel goed gelukt.
Op de site van Levine leggen ze uit hoe je het brood in het blik moet doen. Goede uitleg. Het ziet er gelijk een stuk beter uit en je kan het ook makkelijker snijden zo.

Afbeelding
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 16 Feb 2015 20:41

Re: Brood bakken

Ziet er goed uit Jans !
Ik heb laatst zelf krentenbollen gemaakt, ze waren erg smakelijk!
<<

Anoniem133

Bericht 16 Feb 2015 21:02

Re: Brood bakken

Jans schreef:Ik bestel mijn meel trouwens vaak hier. En zag dat ze ook kant en klare mixen hebben:
http://www.de-zuidmolen.nl/Kant-en-klar ... -_1_1.html


Dank je! Mocht het hier niets zijn, ga ik het zeker proberen.

Je brood ziet er goed uit zeg!
<<

Anoniem237

Bericht 28 Feb 2015 16:02

Re: Brood bakken

Oh, ik zie dit topic nu pas voor het eerst! :laughcry:

Ik bak m'n brood ook altijd zelf. Tot nu toe nog in de oven of soms in de slowcooker maar ik zit er steeds meer aan te denken om een broodbakmachine te kopen. Welke zouden jullie aanraden?

Op dit moment staat er een wit-, tarwe- en speltbrood te rijzen. :)
<<

Anoniem186

Bericht 28 Feb 2015 20:15

Re: Brood bakken

Forumster, dat had je laatst ook verteld, brood bakken in de slowcooker. Hoe werkt dat? Klinkt leuk namelijk!

Ik heb ook getwijfeld om een broodbakmachine te kopen, maar ik ben er toch op terug gekomen. We hebben echt een goede oven. Ik zou zo 4 broden tegelijk kunnen bakken. Dat gaat in een machine niet.
En ik bak graag speltbroden en dat schijnt in een broodbakmachine ook niet altijd even goed te gaan. Vanwege het kneden ofzo, zo iets heb ik gelezen.

Ik had van de week weer een heerlijk speltbrood gebakken. Wat zijn jouw succesrecepten?
Ik moet echt hoognodig nieuw meel gaan kopen. En ik zit te denken om toch ook maar weer m'n zuurdesem op te starten. Dat was de vorige keer niet zo'n succes, maar misschien lukt het nu beter. Het is wel een stuk gezonder dat gistbrood.
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers