Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Anoniem112

Bericht 14 Feb 2015 18:46

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ingeborg schreef:Zijn er ook moeders die het juist na het stoppen met de bv beter lukte om af te vallen.?
Ik ben in de hele bv periode niks afgevallen.
Nu is mijn zoon een jaar en krijgt alleen 's avonds nog bv. Hier wil ik binnenkort mee stoppen.
Ik heb een gezond gewicht, maar ben nog steeds 5kg zwaarder dan voor de zwangerschap. Ik heb een gezond eet en beweegschema, maar het lijkt wel alsof mijn lichaam bewust 'vet' opslaat. Eerder kon ik op deze manier goed afvallen, nu lukt het niet.

Is dit herkenbaar? Ik ben gewoon benieuwd.
(Het stoppen met de bv heeft btw niks te maken met het willen afvallen)



Ja heel herkenbaar! Mijn lijf hield ook alles vast tijdens de borstvoeidngsperiode, pas toen ik gestopt was na 15 maanden ging ik afvallen.
<<

Anoniem112

Bericht 14 Feb 2015 18:48

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mrs. Jansen schreef:Titamisu, het pijnlijke is vooral aan het begin. Daarna zakt het af. Aan het einde doet het ook pijn. Ze wil niet echt loslaten als ze klaar is met drinken. Ze blijft graag nog wat fiepen. Ik laat mijn tepels nu drogen aan de lucht en smeer daarna bepanthen. Als dit niet lukt ga ik wel iemand inschakelen.

Ingeborg, ik heb helaas geen tips voor je. Ik hoop dat het je lukt die laatste kilo's kwijt te raken.



Probeer eens te smeren met purelan, van bepanthen kreeg ik juist meer pijn, purelan is echt heel fijn
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 14 Feb 2015 20:11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ingeborg schreef:Zijn er ook moeders die het juist na het stoppen met de bv beter lukte om af te vallen.?
Ik ben in de hele bv periode niks afgevallen.
Nu is mijn zoon een jaar en krijgt alleen 's avonds nog bv. Hier wil ik binnenkort mee stoppen.
Ik heb een gezond gewicht, maar ben nog steeds 5kg zwaarder dan voor de zwangerschap. Ik heb een gezond eet en beweegschema, maar het lijkt wel alsof mijn lichaam bewust 'vet' opslaat. Eerder kon ik op deze manier goed afvallen, nu lukt het niet.

Is dit herkenbaar? Ik ben gewoon benieuwd.
(Het stoppen met de bv heeft btw niks te maken met het willen afvallen)

Heel herkenbaar. Ik ben pas gaan afvallen zodra ik gestopt was (beide keren). Toen vloog het er ook meteen van af.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 20:07

Bericht 14 Feb 2015 20:35

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dat biedt perspectief! Ik vind het vrij frustrerend namelijk, maar dan wacht ik rustig af hoe het straks gaat lopen!
<<

Anoniem 146

Bericht 16 Feb 2015 15:48

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dochter is in een week tijd maar 60 gram aangekomen. Ik schrok er enorm van. Ze drinkt mijn inziens effectief!
Ze spuugt wel veel maar niet zorgwekkend geloof ik.

Hopelijk laat de weegschaal vrijdag wel een mooie stijging zien.
<<

Anoniem151

Bericht 16 Feb 2015 17:50

Re: Het grote borstvoedingstopic

He dat is vervelend Mrs Jansen. Is er een minimum wat ze aan moeten komen per week op bv?
<<

Anoniem166

Bericht 16 Feb 2015 18:02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mrs. Jansen, zou dat niet kunnen komen omdat je afgelopen week ziek bent geweest en wat minder productie had? Ik zou je dochter vaak aanleggen, ook 's nachts en als ze volgende week weer niet zoveel is aangekomen eventueel contact opnemen met een lactatiekundige. Één keer een weekje wat minder aankomen, lijkt me niet gelijk een probleem, maar als het structureel is en je echt merkt dat ze niet genoeg binnen krijgt (niet alert, ontwikkelt zich minder goed), dan kun je beter even hulp zoeken.
<<

Anoniem 146

Bericht 16 Feb 2015 18:20

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik dacht daar ook aan Sanne echter ben ik maar 1 dag ziek geweest. Ik maak me niet direct zorgen maar schrok er wel van. (Geboorte gewicht 3065, gewicht nu 3280) Ze is nu 4 weken oud). Ik leg haar extra aan en kolf ook extra. Ik wil zelf proberen meer te rusten. (Moeilijk met een peuter die overdag niet meer wil slapen. -maar het wel nodig heeft- ;) )
<<

Anoniem 146

Bericht 16 Feb 2015 18:22

Re: Het grote borstvoedingstopic

Blue Phone, ik weet niet of er echt een minimum aan zit. cb wil toch wel min 100-150gr per week zien geloof ik.
<<

Anoniem97

Bericht 17 Feb 2015 09:07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Me Jansen, heb je al naar haar lip en tong riempje laten kijken, misschien zijn die te kort waardoor effectief drinken minder goed gaat.
En een dagje je andere kindje wegbrengen lekker bloot op bloot liggen op bed een dagje dat is ook erg goed ( voor beide)!
Maar idd wel even in de gaten houden.
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:34

Bericht 24 Feb 2015 21:04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Pff wie praat mijn moed in??

Op dit moment ben ik er beetje klaar mee met borstvoeding. Elke keer zet ik maar door omdat ik al zo ver ben.

Het aanhappen doet zo pijn dat ik er tegen op zie om zoon aan te leggen.
Het is maar heel even.. maar jeej ik zit met kromme tenen in bed.

Gaat dit er nog af? Kan ik het minder pijnlijk maken?

Ook kolven we de andere borst ivm kloof.
Dus dubbel op bezig.. Daarom ben ik er ook een beetje klaar mee.
<<

Anoniem112

Bericht 24 Feb 2015 21:05

Re: Het grote borstvoedingstopic

Kippie wat vervelend, ik weet dat je het heel graag wilde!
Wat gebruik je voor de kloven? Purelan is echt een aanrader!
Heb je al een goede lactatiekundige langs gehad?
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 24 Feb 2015 21:09

Re: Het grote borstvoedingstopic

Misschien kun je een tepelhoedje proberen tot de kloof voorbij is? Misschien werkt dat sowieso wel beter als het aanhappen niet zo goed gaat.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 24 Feb 2015 21:11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dat heb ik ook een tijd gehad Kippie, erg vervelend en ook heel vermoeiend, dat het zo dubbelop gaat.
Bij mij bleek het te komen door spruw, en toen dat over was, heb ik ook nooit meer kloven gehad. Uiteindelijk was het ongeveer 1 maand veel pijn door die kloven, en daarna nog ruim een jaar pijnloos gevoed.

Misschien kun je een afspraak maken met de lactatiedeskundige, als de pijn blijft? Het kan ook zijn dat je zoon niet goed aanhapt. Hopelijk ben jij er ook gauw vanaf want met veel pijn voeden is ontzettend vervelend.

Knap dat je tot nu toe goed doorzet!
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:34

Bericht 24 Feb 2015 21:13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Purelan gebruik ik al.. de kloof was bijna genezen maar hij weer open gezogen.
Met tepelhoedje werkt niet want het zit dan net op de rand. Vandaar dat ik deze borst kolf.

Bij de andere borst gebruik ik ook nog een tepelhoedje.
Maar aanhappen is zo pijnlijk. Mijn kraamverzorgster kijkt mee.. Misschien morgen even overleggen met de vk..
En daarna misschien nog een lk.

Pff borstvoeding gaat niet vanzelf..
<<

Anoniem112

Bericht 24 Feb 2015 21:15

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dan is t tepelhoedje te klein!

Ik zou morgen een afspraak maken met een lk.

Je kunt ook een lekschaal dragen tussen de voedingen door dan ligt de tepel,even nergens tegenaan.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 24 Feb 2015 21:17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat vervelend kippie! Ik hoop dat je wat hebt aan de tips hier!
L2014 & H2017
<<

Anoniem112

Bericht 24 Feb 2015 21:19

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik vond het begin ook echt pittig hoor trouwens.. Echt doorbijten maar daarna was ik zo blij dat ik toch doorgezet had!
<<

Anoniem121

Bericht 24 Feb 2015 23:18

Re: Het grote borstvoedingstopic

Het is in het begin echt doorzetten met voeden. Je kindje moet het nog leren en jou borst moet ook 'wennen'. Wat ik nog wel eens deed als het pijn begon te doen was het vacuum verbreken en even later opnieuw aanleggen. Ik zag er op een gegeven moment ook als een berg tegenop als ze weer gevoed moest worden. Met m'n tenen krom zat ik te voeden maar na een week of twee/drie werd het echt minder.
<<

Anoniem97

Bericht 25 Feb 2015 07:58

Re: Het grote borstvoedingstopic

Kippie, kloven zijn vaak een teken van verkeerd aanhappen, ik zou een lk inschakelen.
Aanhappen kan de eerste week idd flink zeer doen maar moet dan wel afzakken.
Vervelend dat t nog zo'n zeer doet.
Maar bv is vaak wel even doorzetten de eerste weken omdat je er beide aan moet wennen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 25 Feb 2015 08:10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mrs. Jansen schreef:Ik dacht daar ook aan Sanne echter ben ik maar 1 dag ziek geweest. Ik maak me niet direct zorgen maar schrok er wel van. (Geboorte gewicht 3065, gewicht nu 3280) Ze is nu 4 weken oud). Ik leg haar extra aan en kolf ook extra. Ik wil zelf proberen meer te rusten. (Moeilijk met een peuter die overdag niet meer wil slapen. -maar het wel nodig heeft- ;) )


Misschien een (te) late reactie maar bij mijn zoontje ging het precies hetzelfde. Ik ben toen naar een lactatiekundige geweest. Mijn zoontje was wel allert en had goede plasluiers maar groeide niet.
De lactatiekundige vertelde dat als de moeder een infuus met vocht heeft gehad tijdens de bevalling de baby daar ook veel van binnen krijgt en dus een "vals" hoog geboorte gewicht heeft, ik weet niet of je dat gehad hebt?
Daarnaast was het bij mijn zoontje zo dat drinken hem veel energie kostte, hij dronk genoeg om zijn honger te stillen maar was er dan klaar mee, hij is een luie drinker. Nu nog huilt hij niet als hij een voeding wil maar ligt hij te wachten in zijn bed tot ik hem pak. Mijn borst is vrij groot en mijn zoontje zijn mondje was best klein waardoor het allemaal veel energie kostte. Ik ben even gaan kolven omdat drinken uit de fles makkelijker gaat en heb hem overdag om de 2 uur gevoed en 's nachts om de 3 uur, dan kreeg hij wel de borst omdat ik het anders niet vol kon houden. Op die manier kreeg hij echt even een boost en de eerste week kwam hij ruim 200gram aan, daarna ben ik langzaam het kolven gaan afbouwen en meer voedingen aan de borst gaan geven.

Hier heeft een tepelhoedje echt geholpen bij de pijn aan mijn tepel de eerste periode.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem 146

Bericht 27 Feb 2015 19:48

Re: Het grote borstvoedingstopic

Minoessepoes, bedankt voor je reactie. Ik lees hem ook nu pas. Ik heb wel vocht gehad, maar eerlijk gezegd weet ik niet of het vochtinfuus er tijdens de bevalling ook in zat. Haar hewocht schommelt nog een beetje. Maar over de weken gekeken zijn ze tevreden. Vandaag ben ik weer gaan wegen en ze weegt nu 3500 gr. Afgelopen week is ze 105 aangekomen. Voor nu gaat het goed. Maar bij twijfel ga ik een LK inschakelen. Ik let écht op mijn drink gedrag. (Vind ik moeilijk door drukte) en merk dat dat helpt. Maar merk ook dat mijn productie gedurende de dag minder wordt.

Even een andere vraag. Ik ben niet helemaal fit. Én ik heb een pijnlijke borst. Geen rode plek te zien en ook geen harde schijven. Ik heb in de doiche net gemasseerd en S heeft deze zojuist leeggedronken. De pijnlijke plek blijft. Kan het een (beginnende) ontsteking zijn? Wat jan ik doen? Overigens kan mijn niet-fit-heid ook te maken hebben met vermoeidheid.
<<

Anoniem 146

Bericht 27 Feb 2015 19:50

Re: Het grote borstvoedingstopic

Sorry voor de typ fouten. Via telefoon vervelend corrigeren achteraf. :)
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 27 Feb 2015 20:01

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mrs. Jansen schreef:Minoessepoes, bedankt voor je reactie. Ik lees hem ook nu pas. Ik heb wel vocht gehad, maar eerlijk gezegd weet ik niet of het vochtinfuus er tijdens de bevalling ook in zat. Haar hewocht schommelt nog een beetje. Maar over de weken gekeken zijn ze tevreden. Vandaag ben ik weer gaan wegen en ze weegt nu 3500 gr. Afgelopen week is ze 105 aangekomen. Voor nu gaat het goed. Maar bij twijfel ga ik een LK inschakelen. Ik let écht op mijn drink gedrag. (Vind ik moeilijk door drukte) en merk dat dat helpt. Maar merk ook dat mijn productie gedurende de dag minder wordt.

Even een andere vraag. Ik ben niet helemaal fit. Én ik heb een pijnlijke borst. Geen rode plek te zien en ook geen harde schijven. Ik heb in de doiche net gemasseerd en S heeft deze zojuist leeggedronken. De pijnlijke plek blijft. Kan het een (beginnende) ontsteking zijn? Wat jan ik doen? Overigens kan mijn niet-fit-heid ook te maken hebben met vermoeidheid.


Pijn in je borst kan inderdaad een beginnende borstontsteking zijn. Bij een (beginnende) borstontsteking is het belangrijk je borst goed leeg te krijgen. Dit kun je doen door je kindje zo vaak mogelijk aan de borst te laten drinken. Tijdens het drinken kun je de borst wat masseren, van de pijnlijke plek naar je tepel toe. Wat ook kan helpen de borst goed leeg te maken, is voor het voeden de borst goed warm maken. Bijvoorbeeld met een warmte compres. Dit kan een wegwerpluier zijn die je vol laat lopen met warm water - wegwerpluiers houden de warmte goed vast en vormen zich goed om je borst. Hopelijk zet de ontsteking niet door!

Hoe gaat het drinken van je dochter? Hapt ze goed aan? Heb je tijdens het voeden geen pijn, en heb je het idee dat ze je borst goed leeg drinkt? Soms ontstaat een borstontsteking doordat een kindje niet helemaal goed aan de borst ligt en niet alle melkkanaaltjes goed leegdrinkt. Hier denk ik aan, door de combinatie van wisselende groei en nu de pijn in je borst.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem 146

Bericht 27 Feb 2015 20:22

Re: Het grote borstvoedingstopic

Oef, dat vind ik moeilijk te zeggen. Ik vermoed dat ze mijn borst helemaal leeg drinkt. Het voeden deed zonet aan het begin van het aanhappen pijn. Nu heb ik op de voeding van net na, alles gevoed zonder tepelhoedje. Dus ik ging er vanuit dat het lag aan het drinken zonder hoedje. (Schralig).

Ik zal haar straks eerst weer aan deze borst aanleggen en achteraf kolven om te kijken of ik er nog wat uit krijg. Alvorens het voeden zal ik deze warm maken. Ik hoop ook niet dat het doorzet!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Blue Phone