Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verplicht werken op vrijdagavond

<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 10 Feb 2015 13:30

Verplicht werken op vrijdagavond

Ik werk in de thuiszorg.
Volgens de cao mag ik 2dagdelen zeggen dat ik niet wil werken.
In mijn geval de vrijdagavond. Dan heb ik koor en daar hecht ik heel veel waarde aan, die avond is voor mij gewoon heel belangrijk.
Nu moet ik van mijn cwv'er verplicht 1x per maand de vrijdagavond werken. Ik mag niet de vrijdagavond als mij vrije avond.
Wie heeft hier nu gelijk? Ik? Want volgens de cao mag dat gewoon of mijncwv'er?
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem331

Bericht 10 Feb 2015 13:37

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Daar zijn de meningen best over verdeeld denk ik.
Bij mijn vriendin werkt het ook zo, al mogen die maar 1 dagdeel aangeven welke ze niet willen werken. Ze heeft 2 kleine kinderen, dus kiest voor de woensdagmiddag. Nu is het daar geloof ik ook zo dat haar baas aangeeft er niet aan te willen en/of kunnen voldoen, omdat er zoveel jonge moeders zijn die dit dagdeel aangeven vrij te willen.
Ik zou eigenlijk niet weten hoe het precies zit. Als het in je cao staat zou je zeggen dat jij in je recht staat.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 10 Feb 2015 13:42

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Maar wat staat er precies in de Cao? Dat ze er dan rekening mee houden of dat het gegarandeerd is dat je dan vrij krijgt?
<<

Anoniem103

Bericht 10 Feb 2015 13:47

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Op mijn vorige werk mocht je ook vrijdagavond niet als vaste vrije avond omdat veel mensen die dan wilden omdat dat lekker is als je het weekend ook vrij hebt. Ik snap het op zich wel, veel mensen willen die avond liever vrij dus dan is het niet fijn als iemand anders die avond altijd vrij heeft omdat je die avond dan nog vaker moet werken. Maar ik snap van jou ook dat je graag vrij wil. Op mijn huidige werk mag het ( tot nu toe) wel, ik heb vrijdag als vast vrije dag in verband met oppas, maar het zou me niet verbazen als dat binnenkort ook moet veranderen.
<<

Anoniem110

Bericht 10 Feb 2015 13:55

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

De vrijdagavond is natuurlijk een gewilde avond om vrij te hebben. Ik vind dan dat ze je toch aardig tegemoet komen door je 3 van de 4 vrij te geven.
Ik persoonlijk zou daar genoegen mee nemen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 10 Feb 2015 13:59

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Wat staat er letterlijk in je CAO? Waarschijnlijk staat daar namelijk in dat werkgever rekening houdt met voorkeur en hier gehoor aan zal geven voor zover dit mogelijk is. Ik kan me niet voorstellen dat er letterlijk staat dat je in alle gevallen de dag van voorkeur ook automatisch vrij krijgt. Zou lekker zijn als al je collega's ook de vrijdagavond aangeven als voorkeursdag, dan heeft je werkgever niemand om te komen werken.

♥♥
<<

Anoniem85

Bericht 10 Feb 2015 14:01

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Ik zou er ook genoegen mee nemen. Ik denk namelijk dat als niemand die wens had, dat je dan wel altijd vrij was geweest. Dus ik denk dat dit komt omdat meer mensen graag die avond vrij willen, en ze je zo tegemoet komen.
<<

Anoniem88

Bericht 10 Feb 2015 14:03

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Ik denk dat ik er zo in zou staan als Nonnevot. Verder eens met Elliot.
<<

Anoniem193

Bericht 10 Feb 2015 14:31

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

CAO VVT denk ik?

Daar staat dit ook in:

Artikel 6.12 (Gedeeltelijk) afwijzen verlof
Je werkgever heeft de mogelijkheid je geheel of gedeeltelijk geen vakantie-uren toe te staan of verlof te
verlenen, indien het instellings- of patiëntenbelang dit in redelijkheid niet toelaat.

Wel zou ik het persoonlijk heel flauw van hen vinden als ze het afwijzen. Vriendin van mij werkt ook in de thuiszorg, maar door de week nooit na half 4 's middags, omdat haar man in ploegendienst en altijd middag+avond werkt.
Hier wordt ook niet vanaf geweken.
<<

Anoniem170

Bericht 11 Feb 2015 21:40

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Werk je in een team? Ik zou het denk ik in dit geval met je teamleden bespreken, of er nog meer zijn die de vrijdagavond vrij willen hebben. Misschien kan jij bijv dan iemand anders tegemoet komen met een dagdeel.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 12 Feb 2015 16:27

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Wat vervelend zeg!

Ik denk dat ze het inderdaad mogen 'eisen' als het redelijkheid niet toelaat, zoals in dat artikel staat, helaas.
Wel vind ik dit nog vrij veel, gezien de uren die je werkt.
Als iemand 32 uur of meer werkt en het een keer per vier weken moet vind ik het nog reëel, maar met jou aantal uur niet.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Feb 2015 17:00

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Bij ons is het zo, dat parttime werken een recht is, maar je dagen kiezen niet.
<<

Anoniem148

Bericht 13 Feb 2015 20:57

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Ze mogen het jou idd verplichten als ze de planning anders niet rond krijgen. Niet hoeveel uur werk je?
ik werk 20 uur en kreeg in het weekend altijd 8 uurs diensten dus 16 uur, daar heb ik wel iets van gezegd aangezien mensen met meer uur dit niet hadden. Dus de verhouding was totaal weg. Collega die 40 uur werkte had een 8 uurs dienst en een 3 uur, hij moest dus 6 dagen in de week werken om aan zijn uren te komen. Dat vond hij vervelend dus konden wij gelukkig omwisselen.
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 13 Feb 2015 21:31

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Alibi schreef:CAO VVT denk ik?

Daar staat dit ook in:

Artikel 6.12 (Gedeeltelijk) afwijzen verlof
Je werkgever heeft de mogelijkheid je geheel of gedeeltelijk geen vakantie-uren toe te staan of verlof te
verlenen, indien het instellings- of patiëntenbelang dit in redelijkheid niet toelaat.

Wel zou ik het persoonlijk heel flauw van hen vinden als ze het afwijzen. Vriendin van mij werkt ook in de thuiszorg, maar door de week nooit na half 4 's middags, omdat haar man in ploegendienst en altijd middag+avond werkt.
Hier wordt ook niet vanaf geweken.


Ik val ook in deze CAO en volgens mij staat er nog een stukje in over voorkeurs vrije dagen maar heb nu geen tijd om het op te zoeken.
Zover ik weet mag je 1 voorkeurs vrije dag opgeven, is dat een voorrecht en kun je er geen rechten aan ontlenen. Als je toestemming hebt gekregen en je moet onverhoopt toch een keer op die dag werken, vanwege het belang van de organisatie/de cliënten, dan is bij ons de afspraak dat dat vooraf bekend gemaakt wordt zodat je evt. al geplande afspraken kunt verzetten.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 13 Feb 2015 22:56

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Nou ja, het word waarschijnlijk weer veranderd!
Pfff... Al 3x toe in 2 week tijd heb ik op moeten komen draven om mijn basisrooster te bespreken, denk je dat je alles in kannen en kruiken hebt word het weer omgegooid.
Ik ga nu zelfs waarschijnlijk maar een ander team.

Onze avonddiensten bestaat nu uit 1 uur werken. Maar je bent wel bereikbaar tussen 18u en 23u.
Nou ja, ik zie het wel. Tot 16 maart werk ik nog alleen nog weekenden en nog 2 avonden.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem165

Bericht 13 Feb 2015 23:38

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Bij ons is het zo dat iedereen 2 dagdelen vrij mag vragen per week. Maar de vrijdag avond niet. Deze werkt iedereen 1 keer in de 6 weken omdat ze vinden dat deze bij het weekend hoort. Het is zo gepland dat je de vrijdag avond werkt voor je werk weekend.
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 436

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:52

Bericht 14 Feb 2015 00:08

Re: Verplicht werken op vrijdagavond

Op mijn vorige werk mochten wij de vrijdagavond ook niet als vaste vrije avond omdat dat gewoon een weekend dag is. Ik vond dat wel terecht en werkte 1-2 vrijdagen in de maand.
Afbeelding

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers