Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

<<

Anoniem127

Bericht 11 Feb 2015 20:12

Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

- zelf douchen?
- alleen buiten zijn?
- voor een boodschap naar een winkel die dichtbij is?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 11 Feb 2015 20:41

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

- zelf douchen? Wij hebben geen mengkraan dus ik zet de douche zelf voor mijn dochter van 6 aan. Zich wassen, de kraan uitdraaien en zichzelf afdrogen kan ze zelf (ze kan het zelf maar wil bijna nooit zelf douchen dus in de praktijk ben ik nog vrijwel altijd bij haar in de badkamer en help ik haar).
- alleen buiten zijn? Sinds een half jaar ongeveer mag ze alleen een blokje om en naar de speeltuin 1 straat verderop.
- voor een boodschap naar een winkel die dichtbij is? Als ze niet verder dan 2 straten zou hoeven lopen en er geen gevaarlijke oversteek zou zijn, zou ze het al mogen. Maar voor winkels moet je hier eerst een drukke weg over en ze zijn wat verder weg, dus voorlopig nog niet.
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:36

Bericht 11 Feb 2015 20:50

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

- zelf douchen? Ik zet de douche aan voor mijn dochter van 5 en was haar haren.. Zich wassen, de kraan uitdoen, en afdrogen kan ze zelf (behalve haar haren afdrogen), maar vaak wil ze daar nog wel even bij geholpen worden. Ik ben wel altijd in de buurt als ze onder de douche staat..
- alleen buiten zijn? Achter het huis mag ze dat al heel lang (afgesloten tuin), maar voor het huis mag ze nog niet alleen, ondanks dat we aan een rustige straat wonen. Ze mag, als ik zelf voor het huis bezig ben, gerust even op de stoep spelen en even op haar fiets een stukje over de stoep fietsen, maar dan kan ik ze (jongste fietst dan ook mee) zien en horen, en zij mij ook.
- voor een boodschap naar een winkel die dichtbij is? Nvt, daarvoor zijn de winkels te ver weg, dichtsbijzijnde is ruim 1,5 km verderop, met veel te veel drukke oversteekplaatsen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 11 Feb 2015 21:11

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Twellie schreef:- zelf douchen?
- alleen buiten zijn?
- voor een boodschap naar een winkel die dichtbij is?


Ik zet de douche aan, R wast zichzelf en ik doe de douche weer uit. Alleen bij het haren wassen help ik.
Hij mag nog niet alleen buiten, straks wel in onze achtertuin.
Naar de winkel duurt nog wel even :)
R. 2013
D. 2016
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 11 Feb 2015 21:13

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Twellie schreef:- zelf douchen? Mijn zoon van 5 kan dat prima.
- alleen buiten zijn? Dat deden ze vanaf 4,5 ongeveer. Naar het speelplein in de wijk.
- voor een boodschap naar een winkel die dichtbij is? Mijn oudste doet dat vanaf zijn 7de. De jongste nog niet.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem103

Bericht 11 Feb 2015 21:55

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Mijn zoontje van vier kan zelf douchen maar eigenlijk help ik hem altijd omdat hij dat gezellig vindt. Ik moet alleen kijken of hij z'n haar goed uitgespoeld heeft verder kan hij alles zelf.
Naar buiten mogen ze alleen nog in de tuin, ik denk dat de oudste met een jaar of zes op het pleintje in de straat mag spelen.
Naar de winkel zal nog wel een tijd duren omdat we niet heel dicht bij de winkels wonen. Geen idee hoe oud ze dan moeten zijn maar de komende paar jaar nog niet in ieder geval.
<<

Anoniem219

Bericht 11 Feb 2015 22:07

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

D is bijna 5 nu en kan zichzelf wassen maar haar haren doen wij nog. Ze staat er wel alleen onder.

Ze gat vanaf 3-3,5 alleen naar het pleintje wat grenst aan onze achtertuin. ze mocht dat van de achtertuin naar de poort en terug. Dat ging altijd hartstikke goed. Nu is ze bijna 5 en mag ze ook een rondje om het huis, en alleen naar haar vriendin verderop in de straat lopen. En naar het speeltuintje in de straat naast ons maar daar gaat ze bijna nooit heen. De regel is dat ze altijd zegt waar ze heen gaat even bij de poort zodat ik weet waar ze is.

Geen idee voorlopig nog niet in ieder geval want dan moet ze een grote weg over
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 11 Feb 2015 22:26

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Echt spencer? Knap van hem!

Douchen doen we samen, alleen buiten spelen achter wel voor met een jaar of 5, we wonen aan een park met vijver dus dat vind ik nog wel eng, en ze spreekt echt iedereen aan... Ook niet echt handig. Alleen naar de winkels de eerste jaren nog niet, zijn te ver weg. Alleen naar school met n jaar of 6, dan hoeft ze alleen het park door.
<<

Anoniem272

Bericht 11 Feb 2015 22:46

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Oei, het wordt toch ernstig tijd dat T. zichzelf gaat douchen. Hij kan het ook wel, maar hij vindt het veel gezelliger als ik erbij ben :palm:

Alleen buiten spelen mag hij sinds hij 5 is.

En winkels hebben we dichtbij, maar helaas aan een erg drukke straat. Dus dat duurt hier ook nog even.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 11 Feb 2015 22:56

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

De oudste kan hier best alleen douchen (als ik de kraan op de goede temperatuur aanzet), maar in de praktijk gaan de kinderen altijd samen in bad en dan blijf ik er altijd bij. De jongste pluk ik er dan een keer uit om af te drogen en haar pyjama etc aan te doen. Dan speelt hij nog verder. Tussendoor roep ik een keer dat hij het bad leeg moet laten lopen en daarna help ik met haren wassen en uitspoelen.
En dan meestal ook met afdrogen en aankleden.

Buiten spelen mag hij alleen sinds we hier in dit huis wonen. Sinds de zomer van 2013. We wonen aan een heel rustig pleintje met speeltuin. Hij weet dat hij op dat pleintje moet blijven.
Als we straks gaan verhuizen mag het denk ik niet meer. Daar is buiten meteen de stoep en straat en geen speelplek wat ik tot nu toe gezien heb. Ook is het vlakbij het centrum en dus drukkere wegen.

Dat weet ik nog niet, voorlopig niet denk ik. Hier zou hij 1 hele drukke straat over moeten steken en straks meerdere en door het centrum heen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem91

Bericht 12 Feb 2015 04:12

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Hier douchen ze allemaal zelf, wij hebben een thermostaatkraan en die staat nooit hoog.
Buitenspelen doen ze hier ook allemaal, Mas en Amé mogen naar twee speeltuinen hier en daar houden ze zich heel goed aan. Als ze ergens binnen spelen komen ze het altijd vragen of er wordt gebeld. (dorp en veel klasgenootjes hier in deze wijk)
Lise gaat wel eens voor boodschappen, dat is bij ons iets verder, maar dat kan ze helemaal prima.
<<

Anoniem97

Bericht 12 Feb 2015 06:58

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Zelf douchen, dat zou mijn zoon nu al wel kunnen maar 's avonds is t donker en dan durft hij niet. Overdag gebeurt heel af en toe en dan gast hij zelf naar boven, uitkleden, douche aan en dan kom ik vlak daarna naar boven. Hij is 4. Dochter klimt er dan meestal bij staan en ik ga dan de was ofzo doen, dus redelijk zelfstandig hier al.

Buiten spelen, doen ze nu beide zonder mij, 2 en 4 zijn ze.

Naar de winkel, voor de supermarkt moeten ze nog best een stuk lopen en weg oversteken dus daar wachten we nog even mee, ik denk jaar of 7.
<<

Anoniem110

Bericht 12 Feb 2015 07:13

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Zelf douchen doet hij nu een dik jaar. Ik ben toen een keer flink ziek geweest door lichamelijke aandoening en toen was mijn zoon heel erg op zichzelf aangewezen
aangewezen. Hij pakte dat prima op en deed zichzelf opeens verzorgen. Sinds die tijd zet ik de douche aan, en de rest doet hij zelf.

Alleen buiten sinds 5 jaar. Maar goed de buurt waar ik woon vind ik niet geheel prettig. Bij mijn vriend wel dus daar is hij bijna altijd buiten met goed weer.

Alleen naar de winkel niet. Vind ik hem nog veel te jong voor.
S is 5,5 jaar.
<<

ChiQ

Bericht 12 Feb 2015 09:41

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Julian zie ik echt niet alleen douchen maar ik was hem ook van top tot geen, tussen zijn teentjes, billetjes, piemeltje, oorschelp, nageltjes. Kind is brandschoon maar ik denk dat hij met een jaar of 4 wel alleen kan douchen.

Alleen naar buiten, als jij 18 is.
Naar de winkel; dat is lopend zo'n 25 min lopen dus ik ben bang dat hij nooit zomaar even mag gaan tot hij een jaar of 12 is.
<<

Anoniem114

Bericht 12 Feb 2015 09:42

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

18? Echt? Typefout toch?..
<<

ChiQ

Bericht 12 Feb 2015 09:46

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Bazinga schreef:18? Echt? Typefout toch?..



Haha nee een grapje, droge! Ik woon aan een drukke weg, hier verderop is een schooltje, met een bso een peuterspeelzaal en een kdv. Via onze straat (eigenlijk een sluiproute) kom je daar snel maar het is wel echt zo dat ouders als imbecielen rijden omdat ze eigenlijk te laat zijn. Hij mag dus pas naar buiten alleen als hij écht alleen op de stoep blijft.
<<

Anoniem114

Bericht 12 Feb 2015 10:27

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Ohh.. :nerd: Oké ja, 18 dus! :D
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 12 Feb 2015 10:28

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Gaia schreef:Buiten spelen, doen ze nu beide zonder mij, 2 en 4 zijn ze.



Gaat jouw jongste ook al alleen naar buiten?? Samen met je zoontje neem ik dan aan?
Wauw ik ben hier nog altijd bang dat ze net even de verkeerde richting opgaan, omdat ze iets anders leuks zien.
In de tuin spelen ze al heel erg lang alleen.

Douchen kunnen ze wel al, maar doen we altijd samen.
En net als Chiq was ik ze ook heel uitgebreid, dus daarna kunnen ze dan nog even alleen staan. Maar meestal gaan ze samen in bad en dan is er altijd iemand bij, je weet nooit wat ze samen doen. Ze stoeien ook nog wel eens en dat kan ik bad natuurlijk niet ;).

Verder is het gewoon kijken wanneer ze er aan toe zijn.
Afbeelding
<<

Anoniem193

Bericht 12 Feb 2015 10:33

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Dat verschilt.
Dochter mocht alleen naar het speeltuintje op de hoek toen ze 2/2,5 was ongeveer. Zoon is 4,5 maar die mag niet alleen buiten de tuin komen.

Zelf wassen kunnen ze allebei.

Naar de winkel gaan doet dochter sinds ze 6 is ongeveer. Ze moet hiervoor 2 wegen oversteken, we hebben samen de route bepaald die ze mag lopen, zodat ze op de overzichtelijke plekken over steekt.
Naar haar tante iets verderop gaat ze alleen sinds ze 4 is. Dan moet ze 1 weg oversteken, die voor ons huis, dat deden we dan samen, maar verder liep ze zelf. Nu helpen we niet meer met oversteken.
<<

Anoniem97

Bericht 12 Feb 2015 11:03

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

_Lana_ schreef:
Gaia schreef:Buiten spelen, doen ze nu beide zonder mij, 2 en 4 zijn ze.



Gaat jouw jongste ook al alleen naar buiten?? Samen met je zoontje neem ik dan aan?
Wauw ik ben hier nog altijd bang dat ze net even de verkeerde richting opgaan, omdat ze iets anders leuks zien.
In de tuin spelen ze al heel erg lang alleen.

Douchen kunnen ze wel al, maar doen we altijd samen.
En net als Chiq was ik ze ook heel uitgebreid, dus daarna kunnen ze dan nog even alleen staan. Maar meestal gaan ze samen in bad en dan is er altijd iemand bij, je weet nooit wat ze samen doen. Ze stoeien ook nog wel eens en dat kan ik bad natuurlijk niet ;).

Verder is het gewoon kijken wanneer ze er aan toe zijn.


Ja hoor in de voortuin of hier tussen de huizen met buurmeisje (3 ) die spelen dan tussen ons en haar huis of idd met haar broer of andere buurkinderen. Ik kijk regelmatig even.
<<

Anoniem136

Bericht 12 Feb 2015 11:05

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

.
Laatst gewijzigd door Anoniem136 op 23 Jun 2015 20:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 12 Feb 2015 11:09

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

R. mag wel zelf in de tuin spelen, verder niet.
Douchen.. ze zit gewoon op de grond onder de straal te spelen en ik was haar van top tot teen.
Naar de winkel zal niet veel later zijn als wanneer ze zelf voor de deur mag spelen. De supermarkt is dichterbij dan de speeltuin.
<<

Anoniem112

Bericht 12 Feb 2015 12:51

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Alleen voren spelen mogen ze van mij nog niet hoor! (2 en 4 jaar nu)
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 12 Feb 2015 12:59

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Gaia schreef:
_Lana_ schreef:
Gaia schreef:Buiten spelen, doen ze nu beide zonder mij, 2 en 4 zijn ze.



Gaat jouw jongste ook al alleen naar buiten?? Samen met je zoontje neem ik dan aan?
Wauw ik ben hier nog altijd bang dat ze net even de verkeerde richting opgaan, omdat ze iets anders leuks zien.
In de tuin spelen ze al heel erg lang alleen.

Douchen kunnen ze wel al, maar doen we altijd samen.
En net als Chiq was ik ze ook heel uitgebreid, dus daarna kunnen ze dan nog even alleen staan. Maar meestal gaan ze samen in bad en dan is er altijd iemand bij, je weet nooit wat ze samen doen. Ze stoeien ook nog wel eens en dat kan ik bad natuurlijk niet ;).

Verder is het gewoon kijken wanneer ze er aan toe zijn.


Ja hoor in de voortuin of hier tussen de huizen met buurmeisje (3 ) die spelen dan tussen ons en haar huis of idd met haar broer of andere buurkinderen. Ik kijk regelmatig even.


Oja op die manier. Ik lees het even anders. Ik dacht dat ze echt bedoelde naar de speeltuin gaan enz.
Mijn kinderen gaan wel eens met hun fietsen op de stoep aan de overkant. Dan mogen ze tot de lantaarnpaal iets verderop. Maar dan kijk ik wel heel vaak of ze er nog rijden :) .
Afbeelding
<<

Anoniem97

Bericht 12 Feb 2015 13:05

Re: Op welke leeftijd ongeveer kan een kind...

Oh nee naar t speeltuintje verderop mag ze nog niet alleen, alleen als t oudere buurmeisje mee gaat.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers