Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 23 Jan 2015 21:57

Re: Schoolgaande kinderen topic

Je hebt samenleesboekjes, die leende ik toen in de bieb. Er is dan een kort stukje tekst dat het kind kan lezen en een langer stukje dat jij kan lezen. Die boekjes vond mijn dochter het leukst omdat het verhaal daarin ook wel leuk is. De meeste boekjes voor echt beginnende lezers vond ik zelf heel saai.
Mijn dochter had ook nog 2 boekjes van Woezel en Pip, die zijn ook wel leuk maar wel vrij moeilijk voor net beginnende lezers, is wel Avi-start.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 23 Jan 2015 22:51

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bonheur, daar wonen wij al bijna 7 jaar niet meer. We wonen nu in B. Ik weet nu wel welke school je bedoelt haha.

Nana, ja idd een hele andere fase. Tja de keus is een beetje lastig. Hier in de buurt zijn veel nette goede scholen maar dat begint pas bij havo. Het is een beetje de vraag of mijn oudste dat gaat lukken i.v.m. zijn ADHD. Slim genoeg is hij wel maar ik wil niet dat hij op z'n tenen moet lopen. Er is in de buurt 1 school die ook fatsoenlijk is en die bieden onderwijs van mavo tot en met gymnasium. Ik hoop dat hij daar in een mavo/havo brugklas kan beginnen. Ik heb daar zelf ook op school gezeten. De rest is allemaal verder weg en eigenlijk ook geen optie voor mij vanwege het tokkiegehalte.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 26 Jan 2015 10:16

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wilde nog even laten weten dat de school van J het super goed opgepakt heeft over wat er met J gebeurd is. Donderdag had ik dat gesprek met de leerlingbegeleider en vrijdagochtend sprak hij me aan dat hij contact had gehad met de inval juf. Zij was er enorm van geschrokken en en voelde zich heel rot over het verkeerd inschatten van de ernst van de situatie. Gistermiddag kreeg ik nog een mail van haar met 'haar kant' van het verhaal en ze vertelde dat het pas rond 2 uur gebeurd is (half 3 is de school uit) en dat ze J geknuffeld en getroost heeft tot ze rustig was. Omdat J vrij vlot weer rustig was dacht ze dat het vooral veel schrik was en ze dat laatste half uurtje wel kon wachten.
Ik snap nu hoe ze tot deze beslissing is gekomen en ben ook gerustgesteld, ik was heel bang dat J dat half uur huilend op mij had zitten wachten maar dat was gelukkig dus niet want J begon blijkbaar pas weer te huilen toen ze mij zag.
Mijn vertrouwen in de school is weer helemaal terug en ik laat haar weer met een gerust hart daar achter, zelfs als de inval juf nog een keer zou komen.

En vanmorgen kwam de jongen waar ze tegenaan gelopen was naar haar toe om haar een tekening te geven met "Beterschap" en "Sorry sorry sorry" erop. Vond ik zo lief!
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 09 Feb 2015 19:42

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fiwen, ik lees nu je update pas, wat is school hier op een fijne manier mee omgegaan. Ook fijn dat de invaljuf nog zo gereageerd heeft.

Hoe is het verder met alle kinderen?

Mijn dochter krijgt donderdag haar eerste rapport van dit jaar mee, ik ben benieuwd wat er in staat. De kinderen schrijven zelf ook een stukje voor in hun rapport, ik ben benieuwd wat mijn dochter erin heeft geschreven.
Begin maart hebben we weer een oudergesprek.
Vorige week deed de klas van mijn dochter de maandviering op school, ze speelden een sprookje na op het podium en mijn dochter heeft toen een liedje door de microfoon gezongen.
Nu zijn ze op school druk met de voorbereidingen voor carnaval aanstaande vrijdag. Ze gaan feestvieren op school en een lawaaioptocht door de wijk lopen.
En dan een week vakantie.
<<

Anoniem127

Bericht 09 Feb 2015 21:14

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fiwen: Wat fijn dat het zo is opgepakt en dat ze dus ook niet een hele tijd heeft moeten huilen.

Liadan: Wat knap dat ze dat durfde, een liedje zingen voor een publiek!

Hier gaat het goed met dochter, ze mag meekijken bij groep 3 en kan al best goed schrijven en rekenen. Laatst had de juf een verslag geschreven en daarin kwam naar voren dat ze ook in de klas bazig deed tegen andere kinderen. Binnenkort hebben we gesprek op school, dus ben benieuwd wat de juf dan zegt. Heb het er wel met dochter over gehad en ze gaat weer haar best doen om meer naar andere kindjes te luisteren.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 09 Feb 2015 21:22

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat fijn dat jouw dochter deels met groep 3 mee kan doen Twellie. Doet ze groep 3 werk in haar eigen klas of gaat ze daarvoor naar de groep 3 klas toe? En hoe doen ze dat volgend jaar als ze in groep 3 zit of slaat ze groep 3 misschien over?

Mijn dochter kan ook zo bazig doen, maar dat is vooral thuis als ze heeft afgesproken. Op school valt het mee (of het valt de juf niet op, haha). Ze is goed in alles als eerste willen en kiezen en bepalen wat er gebeurt. Ik merk wel dat het bij haar minder wordt, ze merkt steeds beter dat het niet leuk is als ze zo doet.
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:47

Bericht 09 Feb 2015 21:53

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fiwen, ik had ook nog niet gelezen hoe het verder afgelopen was. Maar fijn dat het zo goed is opgepakt op school en je er weer vertrouwen in hebt.

Liadan, spannend het eerste rapport. Wat stoer van je dochter dat ze dat durfde, zingen op een podium! Wat zullen jullie trots zijn geweest, haha. Leuk carnaval, hier is het ook vrijdag.

Twellie, fijn dat het goed gaat met je dochter op school, loopt ze erg voor op andere leeftijdsgenoten kwa ontwikkeling?

Met N. gaat het ook goed op school. Ik moet er nog wel aan wennen dat je zo weinig hoort tussen de 10 min. gesprekken in. Je moet echt zelf even vragen wil je weten hoe het gaat. Snap het wel hoor, met 30 kleuters maar de overgang van kdv naar school is best groot. Wij hebben begin maart ook weer gesprekken, ben benieuwd. N. is deze week het "helpende handje" van de juf, samen met nog een klasgenootje, helemaal trots is hij, zo lief! Vrijdag ook hier carnaval op school. Ze gaan volgens mij spelletjes doen en er zal vast wat muziek zijn.
2010 2012 2015 2017
<<

Fiene

Bericht 10 Feb 2015 09:28

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier gaat ook alles goed met R op school. Ik heb natuurlijk geen officieel 10 minutengesprek maar bespreek regelmatig met zijn juf hoe het gaat.

Hier helaas vrijdag ook carnaval, haha heb er zo'n gruwelijke hekel aan. En voor veel kleuters is het helemaal niet zo'n feestje die dag. Maar goed..daarna een welverdiende vakantie.

Vorige week de heftigste week ooit op school geweest en die is me niet in mijn koude kleren gaan zitten.
<<

Anoniem193

Bericht 10 Feb 2015 09:35

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat is er gebeurd op school Fiene?
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:47

Bericht 10 Feb 2015 09:36

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fiene, hoe wordt bij jullie carnaval op school gevierd dan? Volgens mij wordt het hier t/m groep 4 vrij rustig gevierd. Er worden spelletjes gedaan en er is wat muziek maar verder niks.
Ik heb denk ik gemist wat er vorige week bij jullie op school is geweest.... Klinkt heftig.
2010 2012 2015 2017
<<

Fiene

Bericht 10 Feb 2015 09:37

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik had het ook in het Biechtje geschreven maar er is vorig week maandag een kind van school overleden. Heftige week geweest en zaterdag was de crematie.

Je komt dan wel weer even goed met beide benen op de grond na zo'n dienst... En überhaupt zo'n week op school.
<<

Anoniem193

Bericht 10 Feb 2015 09:39

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wow, verschrikkelijk inderdaad. Sterkte. Zal de komende tijd nog niet meevallen.
<<

Fiene

Bericht 10 Feb 2015 09:44

Re: Schoolgaande kinderen topic

We hebben als school enorm veel steun en complimenten gekregen van alle ouders over de manier waarop de school is omgegaan met het overlijden. In de klas natuurlijk ook bij stilgestaan en kleuters kunnen dan echt zo'n mooie dingen zeggen.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Feb 2015 09:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Heftig Fiene! Sterkte ermee!
Toen ik in groep 8 zat is er een jongetje uit mijn klas overleden, was ook enorm heftig. Wat ons als klas toen heel veel steun heeft gegeven was een hoekje in de lerarenkamer waar wij tekeningen hadden opgehangen en een foto en de rouwkaart. Elke dag stond daar een kaarsje te branden en we mochten wanneer we dan ook wilden even de klas uitlopen om bij dat hoekje te kijken.
Ik weet niet of jullie school al zoiets heeft ingericht, maar het was bij ons echt een grote steun.

♥♥
<<

Fiene

Bericht 10 Feb 2015 09:50

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bij ons is meteen vorige week maandag het podium versierd met grote witte gordijnen, tafels met foto's en een condoleance boek. Ook is er een grote boom gekocht waarin alle kinderen vd school wensen mochten hangen voor de familie of het kind. Vrijdag hebben we een herdenkingsviering gehad en hebben we ballonnen opgelaten.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 10 Feb 2015 10:44

Re: Schoolgaande kinderen topic

Pfff heftig Fiene, maar wel heel mooi hoe de school er mee om gaat. Kan me heel goed voorstellen dat je enorm aan vakantie toe bent na zo'n periode.

Wat knap Liadan, dat ze gezongen heeft!

Hier vrijdag ook carnaval op school. Gelukkig houden ze het 'rustig'. Ze houden een "*naam school* got talent" ochtend waarbij kinderen iets op het podium mogen doen. Wel allemaal verkleed natuurlijk maar geen drukke dingen met harde muziek en rond rennende kinderen gelukkig (dat zou namelijk ook echt niks voor J zijn). Nu heeft ze er wel heel veel zin in en ze is al een week aan het bedenken wat ze aan gaat doen en hoe ik haar moet schminken :P
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem103

Bericht 10 Feb 2015 14:16

Re: Schoolgaande kinderen topic

Oh echt zo stom. Vorige week met de sneeuw was ik met J. en M. met de bus naar de logopedie geweest. Ik had J. toen een luierbroekje omgedaan omdat hij nog wel eens moet plassen als we met de bus gaan en ik ook geen idee had hoelang het allemaal zou duren omdat het zo glad was. Daarna hem meteen doorgebracht naar school. Ik zou daar zijn luierbroekje afdoen en buiten weggooien want dat mochten zn klasgenootjes natuurlijk niet zien van hem. Maar ik was het vergeten :no: en toen heeft hij hem zelf uit gedaan toen de andere kindjes hun gymkleding uit deden (ze waren aan het gymmen toen hij terug kwam). Dus die hadden dat gezien. Dat vertelt hij me allemaal net pas en gisteren hadden ze hem er ook nog mee geplaagd. Ik voel me echt zo stom dat ik het vergeten was, ik hoop dat het snel overwaait.
<<

Anoniem127

Bericht 10 Feb 2015 20:19

Re: Schoolgaande kinderen topic

Tania: denk echt niet dat de andere kindjes hem daarmee gaan plagen hoor! Bij mijn dochter in de klas plassen er nog regelmatig kinderen in hun broek, ik zie vaak genoeg een moeder een broek terug brengen naar school. Heb mijn dochter of een van de andere kinderen daar nog nooit over gehoord. Denk ook niet dat een luierbroekje veel indruk maakt op een paar kleutertjes.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 18 Feb 2015 09:17

Re: Schoolgaande kinderen topic

Even ego, maar ben zoooooo trots op mijn kleine man! Ik had gisteren een 10 minuten gesprek en waar hij vorig jaar eigenlijk geen cito score had (het was zo laag, amper meetbaar -5 ofzo) scoorde hij nu gewoon een zeer ruime 2! Ik wist dat hij vooruit gegaan was, maar had dit niet verwacht. Jemig, hoe trots kan een mens zijn, haha.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 18 Feb 2015 09:59

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wauw, en terecht. Super Thunder!
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 18 Feb 2015 10:02

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wij hebben vorige week ook een soort voortgangsgesprek gehad met de juf. N. scoort op alles bovengemiddeld. Qua cijfers/rekenen zit ze al op eind-groep-2-niveau. Wauw! Het enige puntje waar ze nog moeite mee heeft is tijdsbesef. Het verleden, heden, toekomst, gisteren, morgen, overmorgen, enzovoorts. Dat klopt, daar zijn we thuis ook al iets bewuster mee bezig door middel van een kalender/planner. Ook op sociaal gebied heeft ze het niet heel makkelijk. Ze is erg teruggetrokken, maar als ze één op één met de juf is kletst ze weer de oren van het hoofd. Ze houdt ontzettend van de leermomenten in de klas, hecht veel waarde aan de structuur en de regels. Zo leuk om het allemaal te horen hoe het nou écht gaat in de klas. Ook hier een trotse moeder dus!
<<

Fiene

Bericht 18 Feb 2015 10:09

Re: Schoolgaande kinderen topic

Tijdsbesef moet groeien. Dat kin je een kind niet aanleren. Je kunt wel oefenen met de dagen vd week maat dat zijn voor kinderen eigenlijk toch maar zomaar wat begrippen. Voor groep 1 kinderen is het overigens ook nog al g geen vereiste dat ze de dagen vd week etc weten. Het is niet tastbaar en dat maakt het voor jonge kinderen gewoon lastig om te leren en vooral ook het begrijpen. Soms leren ouders trucjes aan waardoor het lijkt alsof een kind het snapt, net zoals bij tellen. Dat zijn gewoon dingen die ze opdreunen dan maar niet echt snappen. Dat moet gewoon groeien.

Kk zeg miet dat jij dat doet hè maar het is een proces dat je niet kunt versnellen.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 18 Feb 2015 10:25

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja klopt ook wel hoor. We zitten inderdaad niet alles in rijtjes op te dreunen, want dat zal vast geen effect hebben :wink: Maar door middel van een kalender/planner probeer ik voor N. alles wat meer te visualiseren. Ik heb gemerkt dat zij hier veel houvast aan heeft. Net als op school bij de picto's en de RomPomPom draaischijf met de dagen van de week erop. Ik kan op de kalender nu bijvoorbeeld aanwijzen wat morgen is, de dag na vandaag. Eerder was 'morgen' enkel maar een woord voor haar. Aangezien ze alles visualiseert geeft dit misschien wat meer duidelijkheid. Maar that's it. De dagen van de week en de jaargetijden en dergelijke kent ze allemaal, nu alleen het 'plaatje' in haar hoofd er nog bij.

Edit: de kalender/planner hebben we niet enkel hiervoor hoor. Deze hadden we al, om een bepaald ritme te creëren en dit duidelijk te maken naar N. toe. Zo kan ze zien wanneer ze naar school gaat, of ze gaat logeren, wanneer wie van ons moet werken, enz.
Laatst gewijzigd door Parisienne op 18 Feb 2015 10:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 18 Feb 2015 10:26

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wauw wat fijn Thunder!

En wat fijn ook Parisienne!

Mijn dochter heeft haar rapport gehad vorige week. Er stond in dat ze snel afgeleid is en haar concentratie snel kwijt is, dat is al zo vanaf dat ze naar school gaat dus verbaast me niet. Het is wel lastig voor haarzelf want in groep 3 moeten ze natuurlijk wel echt werkjes afmaken. Ze vindt het zelf ook niet fijn dat ze snel is afgeleid en geeft aan dat ze het niet fijn vindt dat als ze wil werken dat iedereen tegen haar praat (zelf praat ze net zoveel). Ze zei zelf dat ze graag een koptelefoon wil in de klas net zoals een paar andere kinderen, ik ga dat wel aankaarten bij de juf bij het 10 minuten gesprek dat we nog krijgen, al denk ik niet dat ze die zomaar zullen geven.
Rekenen heeft ze nog veel oefening nodig voor de basisvaardigheden maar hoofdrekenen kan ze wel goed en rekenen met tijd/meten/geld ook.
Lezen en schrijven gaat prima en verder zit ze ook lekker op haar plek in de klas.

Weet iemand wat getalbegrip precies inhoudt voor groep 3?
<<

Anoniem193

Bericht 18 Feb 2015 10:44

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wij hebben ook de rapporten ontvangen. Het was wel weer even heel hard op de feiten gedrukt worden hoe ernstig onze 2 kinderen verschillen. De ene scoort alles hoog en de ander scoort alles laag. Nu stond er bij T. wel bij dat hij zijn werkjes wel heel goed maakt etc, maar dat wordt niet gevraagd op het rapport voor groep 1. Daar gaat het vooral om sociale ontwikkeling etc en die is gewoon niet goed. Qua dingen leren, letterherkenning, cijfers etc gaat uitstekend.
Dochter gaat alleen maar heel erg goed. Voorbeeldig kind (in de klas :P) werkt netjes en vlot door. Lezen gaat ze echt als een trein. Ze zit op E3 nu.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kaat, Nan