Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Boodschappen budget

<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 04 Feb 2015 14:18

Re: Boodschappen budget

Hier is de nieuwe periode begonnen. De vorige periode hebben we €180 euro aan boodschappen gedaan.

Hier merk ik wel dat de jumbo dichtbij is. Even snel erheen voor iets en je hebt zo weer een paar euro.

Zo had ik maandag voor 7,80 mijn man gisteren voor €2 en net de week boodschappen gedaan was €27,80 kwijt.

Dan eten we

Vandaag aardappelen met prei en vlees hoefde alleen maar aardappelen te halen waren 1,49
Morgen bami. Dacht dat ik mie nodig had maar had nog een pak.

Vrijdag friet

Zaterdag kapucijners met gebakken aardappelen met spekjes. Kapucijners waren €1,05 en de spekjes €1,29

Zondag stokbrood met brie stokbrood was €0,39 en de brie €0,99

Maandag spruitjes met champignons en ui. Spruitjes waren €0,59 en champignons €0,75

Dinsdag waarschijnlijk bakje uit de diep
Afbeelding
<<

Anoniem238

Bericht 04 Feb 2015 14:30

Re: Boodschappen budget

sarah1985 schreef:Hier is de nieuwe periode begonnen. De vorige periode hebben we €180 euro aan boodschappen gedaan.

Hier merk ik wel dat de jumbo dichtbij is. Even snel erheen voor iets en je hebt zo weer een paar euro.

Zo had ik maandag voor 7,80 mijn man gisteren voor €2 en net de week boodschappen gedaan was €27,80 kwijt.

Dan eten we

Vandaag aardappelen met prei en vlees hoefde alleen maar aardappelen te halen waren 1,49
Morgen bami. Dacht dat ik mie nodig had maar had nog een pak.

Vrijdag friet

Zaterdag kapucijners met gebakken aardappelen met spekjes. Kapucijners waren €1,05 en de spekjes €1,29

Zondag stokbrood met brie stokbrood was €0,39 en de brie €0,99

Maandag spruitjes met champignons en ui. Spruitjes waren €0,59 en champignons €0,75

Dinsdag waarschijnlijk bakje uit de diep


Even een vraagje over bovenstaande eetplanning...
is stokbrood met brie voldoende voor een avondmaaltijd?
En eet je bij de spruitjes/champignons en ui ook nog aardappelen/rijst/pasta/mie en vlees/vis?

Want als ik dit schrijf kom ik ook wel aan een minimaal boodschappenbudget...
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 04 Feb 2015 15:22

Re: Boodschappen budget

Bij de spruitjes komen nog aardappelen vergeten bij te zetten

voor zondag is dat voor savonds. We eten tussen de middag bij mijn ouders warm
Afbeelding
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2363

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:13

Bericht 09 Feb 2015 14:20

Re: Boodschappen budget

Ik was net voor €32 aan boodschappen kwijt bij Jumbo weer. Voor 4 dagen, waarvan ik 3x met mijn vriend eet. Vrijdag eet ik bij mijn ouders, zaterdag uit eten voor feest oom en tante en zondag kookt mijn vriend. Ik moet alleen nog vlees halen voor de donderdag bedenk ik net, tenzij ik 2 gelijke stukken in de vriezer heb liggen.

Ik had best veel:

- 2 halve broden (bedenk nu dat ik beter een hele had kunnen doen)
- Ham van de versafdeling
- Chocolademelk
- 2 pakken fris
- 2 zakken chips
- 2 soorten nootjes
- pak vla
- chocoladetoetjes
- spullen om een taart mee te bakken
- bakpapier
- paprika (rood)
- Kip piri piri mix
- macaroni
- courgette
- kipfilet
- gehakt
- sperziebonen
- broccoli
- 2x aardappelschijfjes
- pastasaus
- groentesausje voor de broccoli
- Saté saus

Gezien de hoeveelheid boodschappen en het feit dat ik mijn budget sowieso met zo vaak samen eten moest verhogen, heb ik het netjes gedaan vind ik! En mijn vriend draagt nu een kwart bij aan boodschappengeld, ook heel fijn! :D

Mijn eet-week - lijstje:

Vandaag: aardappelschijfjes met boontjes, karbonade en saté (karbonade en boontjes had ik al)
morgen: Macaroni
woensdag: kip piri piri
Donderdag: aardappelschijfjes met broccoli, groentesaus en nader te bepalen vlees
vrijdag: bij ouders
zaterdag: uit eten
zondag : door vriend
Laatst gewijzigd door Rose. op 09 Feb 2015 14:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Anoniem304

Bericht 09 Feb 2015 14:21

Re: Boodschappen budget

Ik heb de bonnetjes volgens mij nog. Zal jullie straks vertellen wat ik heb gekocht :P
<<

Anoniem304

Bericht 09 Feb 2015 16:36

Re: Boodschappen budget

Lidl
2 woksauzen (aanbieding)
aardappelpartjes (aanbieding)
4 bananen
peultjes
2 broccoli
2 kakifruit

2,5 kilo aardappelen
vissticks
2 bapao
spinazie a la creme
volle melk
3 vleeswaren
spekreepjes
geraspte kaas
aardappelschijfjes
2 krieltjes
kaas

fritessaus
2 appel-perenstroop
magere rookworst
3 blikjes doperwten met wortels
zuurkool
koekrepen
rijstwafels bio

4 ham kaas croissantjes
2 kaasbroodjes
3 zakken bruine bolletjes
boerenbruin brood
kipsaté schnitzels

2 speklapjes

€44,41

Jumbo
blue Band halvarine
buisman caramel koffie (aanbieding)
1 blikje red bull
zigeuner schnitzels
lasagnette
boerenmetworst droge worst
ei wafels
mandarijnen
worstenbroodjes
2 vleeswaren

ijsbergsla
kruidenboter baquette
nasi kruiden
4 kiwi's
volkoren knackebrod


€24,67

Alles wat donker is gemaakt eten we deze week sowieso. Van andere dingen de helft. Of zoals de fritessaus en de appelstroop dat duurt wat langer natuurlijk.

Toch €70 terwijl we eigenlijk geen gekke dingen gekocht hebben. Als wij nog willen besparen dan kan dat vooral op extra's/lekkers. Maar daarom plaats ik dit lijstje niet. Het is gewoon om te zien waar iemand het geld aan uitgeeft.

Ik weet iig wel dat wij het nooit zouden redden van €50 per week als we ook eens wat lekkers willen. Dus dat vind ik wel echt knap, dus.
<<

YMB

Kwebbel

Berichten: 338

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:15

Bericht 09 Feb 2015 17:02

Re: Boodschappen budget

Maar Cotton, wat zie je dan voor lekkers/extras in jouw lijstje? Ik eigenlijk niks.... Behalve wat luxere/broodjes. Of bedoel je die opmerking meer in t algemeen en heb je nu niet veel extras gekocht?
NoName
09-12-2012
22-06-2015
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 09 Feb 2015 17:08

Re: Boodschappen budget

Ik vind jouw lijstje best netjes hoor Cotton! Alleen inderdaad de luxe broodjes en red bull, maar verder veel gezonde dingen(geen frisdrank, koek of snoep)
Ik ga vanavond weekboodschappen doen, en heb ongeveer het dubbele aan fruit nodig, kaas, flesvoeding en luiers. Dus ben bang dat dat weer een duur geintje gaat worden. Hoop onder de 100 euro te blijven, ben benieuwd. Zal mijn lijstje ook posten.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem304

Bericht 09 Feb 2015 17:23

Re: Boodschappen budget

YMB schreef:Maar Cotton, wat zie je dan voor lekkers/extras in jouw lijstje? Ik eigenlijk niks.... Behalve wat luxere/broodjes. Of bedoel je die opmerking meer in t algemeen en heb je nu niet veel extras gekocht?

Haha niet echt duidelijk, ik bedoel een beetje beide. Nu valt het inderdaad wel mee, maar een blikje red bull schrappen scheelt ook alweer een euro en die luxe worsten die m`n vriend eet zijn zelfs €5 (die zijn wel per 4 verpakt en hij heeft iedere werkdag een halve mee). En uiteraard kopen wij ook wel eens chips of frisdrank. Dat brengt ons dus gemiddeld op €70 (inclusief kat, verzorgingspul en wasmiddelen).

Ik zou die kleine extra's dus wel kunnen schrappen, maar dan hebben we nooit een extraatje zeg maar, zoals die worst of red bull of koekje ofzo. Dus als ik dan lees dat men voor €50 per week boodschappen doet, inclusief extra's vind ik dat best wel knap.

Aannemende dat die mensen ook de hele week ontbijt, lunch en diner thuis eten dan.
Voor €50 per week boodschappen doen en op het werk lunchen en 2x per week ergens anders avondeten dan snap ik het wel hahaha!
<<

Anoniem304

Bericht 09 Feb 2015 17:25

Re: Boodschappen budget

Gijs. schreef:Ik vind jouw lijstje best netjes hoor Cotton! Alleen inderdaad de luxe broodjes en red bull, maar verder veel gezonde dingen(geen frisdrank, koek of snoep)
Ik ga vanavond weekboodschappen doen, en heb ongeveer het dubbele aan fruit nodig, kaas, flesvoeding en luiers. Dus ben bang dat dat weer een duur geintje gaat worden. Hoop onder de 100 euro te blijven, ben benieuwd. Zal mijn lijstje ook posten.

Succes, ben benieuwd naar je lijstje! :banaan:
<<

Anoniem147

Bericht 09 Feb 2015 17:42

Re: Boodschappen budget

Hier hadden we deze week 70 euro, maar wel veel extra's (vorige week hadden we 94 whaa en de week ervoor 80, dus hoopte deze week goedkoop haha. Maar weer waren er goede aanbiedingen dus toch nog wat meegebracht).

Volgende week wil ik echt onder de €35 blijven. We hebben sowieso geen vlees nodig en geen avocado's.
Mijn vriend wil trouwens niet echt besparen, dus het is behoorlijk lastig omdat we samen boodschappen doen.

Lidl:
Zoete aardappel (1.5kg) 2.82
Knolselderij 0.79
Cherrytomaatjes 0.99
Paprika mix 1.09
Wortelmix 0.99
Mini romana sla 0.99
Krielen met schil (1kg) 1.19
Spruiten (1kg) 0.69
3x volle kwark 2.67
Houmous 0.99
Turkse Yoghurt 1.59
Creme Fraiche 0.39
Gouda extra belegen 2.99
Forelfilet gerookt 1.99
Zalm gerookt 2.99
Feta kaas 1.59 (echte Feta, niet die witte kaas)
Thai jasmijn rijst 1.79
2x gepelde tomaten 0.78
Walnoten 2.95
Paranoten 1.99

Totaal: 32.81

Albert Heijn
Zak 6 avocado's 3.49 (zijn nog kei hard, voor volgende week)
Guacamole pakket (2 avocado's met pepertje, ui, tomaat, in bonus. Had eigenlijk eetrijpe avocado's nodig en deze waren lekker zacht haha) 2.39
Riblappen excellent 35% 2.24 (383gr)
Riblappen excellent 35% 3.79 (530gr)
AH zalmfilet (bonus) 9.00 (kunnen we 2x van eten)
2x coolbest (bonus) 2.00
30 eieren 3.99
Kokosmelk 1.05
Tonijnsteak 2.79
Mais 0.55
AH biologische kidneybonen 0.94
Tortillachips 0.44
Chips 0.68
Chips 0.58
Paaskoekjes (oh no!) 1.39

Totaal: 36.07
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 09 Feb 2015 20:21

Re: Boodschappen budget

Ik wil niet meer na Marni haar übergezonde lijstje :laughcry:

Het is echt een gigantische lijst, maar hier doen we dan dus de hele week mee. Ik kwam er achter dat ik nog een bak kiwi's in de koelkast had en een zak kinderappeltjes, dus dat scheelde weer :) Was in totaal 101.50 kwijt, ben enigszins tevreden!
Ik had bij de albert Heijn:
Luiers 11.50
Flesvoeding 6.50
Thee 1.30
Xxl hagelslag 1.85 (mijn guilty pleasure :heart: )
Biologische fruitspread 1.35
= totaal 22.45

Bij de Dirk:
Appelmoes 0.60
Diepvriessperziebonen 1.00 (aanbieding)
Diepvriesspinazie 0.70
Diepvriesboerenkool 0.60
Scharreleieren(2x) 4.00
Pastasaus 1.00(aanbieding)
Aardappelen 1.70
Krieltjes 0.95
Andijvie 1.05
Pastagroente 1.60
Broccoli 0.60 (aanbieding)
komkommer 0.70
2 kilo pink lady's 4.00 (aanbieding)
1 kilo peren 1.30
Bananen 2.15
Boter 1.15
Bakboter 1.30
Kaas 4.90
Geraspte kaas 2.20
La vach qui rit 0.90
Griekse yoghurt (2x) 1.45
Volle melk (2x) 1.85
Rundergehakt (3x) 5.50
Boomstammetjes 2.60
Cordon bleu 2.45
Rookworst 1.30
Filet american 2.00
Grillworst 1.75
Baby voeding potjes (2x) 3.00
Wijko satésaus 3.85
Wasa vezelrijk crackers 1.00
Roggebrood 1.00
Ontbijtgranen (2x) 2.20
Half allison 0.85
Afbakbroodjes 0.70
Drop fruit duo's 1.00 (aanbieding)
Chocolat chip cookies 0.65
Speculaasjes 0.85
Snack a jacks 1.55
Gehaktkruiden 0.95
Pizza 2.85
Ijsthee (2x) 2.20
Limonade 2.50
Augurken 1.55
= totaal 79.05

Wij hebben trouwens wel altijd een soort van dubbele boodschappen, als in dat mijn vriend altijd ongezond wil en ik altijd gezond. Dus ik wil veel fruit en thee, en mijn vriend veel koek en frisdrank. Hij lust geen pasta en het is mijn lievelingseten, dus eet hij dan een pizza. Als wij iets meer op één lijn zouden zitten, zou dat denk ik echt schelen op het budget.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem156

Bericht 09 Feb 2015 20:25

Re: Boodschappen budget

Ik heb vandaag voor 32 euro boodschappen gedaan. Vooral veel groenten en fruit. Bonnetjes heb ik niet meer maar dit is wat ik kocht:

spinazie
frambozen
broccoli
peen julienne
gerookte kipfilet
Lente-ui
kaki
eieren
citroenen
teff
groene thee citroen
groene thee kokos
bananen
Griekse yoghurt 2x
kokos- rijstmelk 2x
courgette
champignons
champignonsburgers
rucolamelange

hmm het lijkt heel weinig zo voor dat bedrag haha. Naja ik heb nog veel op voorraad, ik kan er deze week weer tegenaan.
Laatst gewijzigd door Anoniem156 op 09 Feb 2015 20:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

YMB

Kwebbel

Berichten: 338

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:15

Bericht 09 Feb 2015 20:26

Re: Boodschappen budget

Ja dat stond er dan idd niet bij dat hij iedere dag n halve meeneemt :) en tjah, als t bij 1 blikje redbull blijft in de week vind ik ook dat t moet kunnen.

Ik snap idd nu wel wat je bedoelt. Af en toe wat extra's lekkers moet kunnen dat vind ik ook. al lijkt t me wel heel naar als je dat dus bijv niet kunt betalen..
NoName
09-12-2012
22-06-2015
<<

Anoniem304

Bericht 09 Feb 2015 20:48

Re: Boodschappen budget

YMB schreef:Ja dat stond er dan idd niet bij dat hij iedere dag n halve meeneemt :) en tjah, als t bij 1 blikje redbull blijft in de week vind ik ook dat t moet kunnen.

Ik snap idd nu wel wat je bedoelt. Af en toe wat extra's lekkers moet kunnen dat vind ik ook. al lijkt t me wel heel naar als je dat dus bijv niet kunt betalen..

Beetje hetzelfde hier als bij Gijs. Mijn vriend 'eet' anders. Niet extreem, maar hij is wel meer van de ongezonde lekkere dingen. Prima hoor.

Het lijkt mij idd ook heel naar als het niet kan qua geld.
<<

vlinder-2011

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 488

Geregistreerd: 09 Sep 2013 12:32

Bericht 14 Feb 2015 15:09

Re: Boodschappen budget

Misschien voor jullie allemaal ook wat: download de app van scoupy, ze hebben nu veel geld terug acties bij de ah.
❤️ 2016
❤️ 2018
❤️ 2019
❤️ 2021
<<

Anoniem173

Bericht 14 Feb 2015 16:47

Re: Boodschappen budget

Ik heb vandaag voor 100 euro boodschappen gehaald, normaal maar 40-50 per week :omg: maar ik moest mijn kaart volkrijgen voor het boodschappenpakket van de plus, dus nu heb ik genoeg zegels en nog veel gratis boodschappen erbij!
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2363

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:13

Bericht 16 Feb 2015 17:02

Re: Boodschappen budget

vlinder-2011 schreef:Misschien voor jullie allemaal ook wat: download de app van scoupy, ze hebben nu veel geld terug acties bij de ah.


Ik kon er geen vinden helaas :(

Misschien heeft iemand hier nog wat aan :

http://www.lidl.nl/nl/8816.htm allemaal kortingsbonnen van lidl :)
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Anoniem304

Bericht 18 Feb 2015 12:07

Re: Boodschappen budget

Lijstje van afgelopen zaterdag. Opnieuw bold gemaakt wat deze week op gaat.

Lidl:
4 bananen
schaal kiwi's
schaal pink lady appels
blauwe bessen
emmer Griekse yoghurt
krieltjes
aardappelschijfjes

mozzarella light
zak rijst (4,5 kilo)
eieren
gebakken uitjes
bio rijstwafels
kruidkoekrepen
boeren bruin brood
4 zakken bruine bolletjes
6 bake off ham/kaas croissants
shoarma
speklapjes


€30,60

Jumbo:
vlokken melk
zigeuner gehakt schnitzels (aanbieding)
Optimel drink
hagelslag puur
nep magnums
Calvé mosterdsaus
blikje Red Bull
cheeseburgers
ijsbergsla
3x vleeswaren

worstenbroodjes
saucijzenbroodjes
Bolletje volkoren crackers

€28,23

Totaal €58,83

Valt me best mee. Niet eens zo heel veel wat deze week daadwerkelijk op gaat en de vriezer zit nu stampvol met vlees ook, dus daarvan hoeft bijna niks meer gekocht te worden.

Helaas aankomend weekend wel duur. Ik vier dan mijn verjaardag.
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 18 Feb 2015 12:31

Re: Boodschappen budget

Verjaardagen zijn altijd slecht voor het boodschappenbudget hè? Ik heb deze eerste weken van februari aardig wat dingetjes op voorraad gekocht dus hangt even van de rest van de maand af of we deze maand binnen budget blijven. Moeten goed blijven opletten in ieder geval.
<<

Anoniem304

Bericht 18 Feb 2015 12:37

Re: Boodschappen budget

Klopt, vreselijk haha. Kan deze maand (tot de 27ste) nog ruim €90 uitgeven, dus op zich valt het mee. Hoef alleen nog de verjaardagsboodschappen te doen van het budget.

Wat is jullie budget Mezzo?
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 18 Feb 2015 12:42

Re: Boodschappen budget

Het streven is max 400 euro per maand kwijt te zijn aan boodschappen (incl. uitgaven voor luiers en persoonlijke verzorging).
<<

Anoniem304

Bericht 18 Feb 2015 12:48

Re: Boodschappen budget

Mezzoforte schreef:Het streven is max 400 euro per maand kwijt te zijn aan boodschappen (incl. uitgaven voor luiers en persoonlijke verzorging).

Okay!

Wat kost dat nou eigenlijk voor 1 baby ongeveer? Luiers en billendoekjes enzo per maand?
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 18 Feb 2015 13:33

Re: Boodschappen budget

Lastig te zeggen! Maar een pak luiers per week a 8,- ongeveer, dus ongeveer 34,66 per maand. Billendoekjes een pak per maand denk ik. Kost ongeveer 1-1,50.
Plus natuurlijk flink wat wassen per maand meer, vooral de eerste paar weken (vaak poep overal, dus veel kleding vies evenals spugen). Volgens mij wordt dat ook weer meer als ze starten met eten, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Bij ons gaat het deze maand even flink mis. We zijn een weekje weg en mogen alles kopen van ons zelf. Vreetzakken zijn we haha! Daarna gaat de knip er flink op, dure maand namelijk (overgestapt van energiemaatschappij, waardoor dure eindafrekening, want was precies de wintermaanden. De kachel staat nu vaak aan doordat ik thuis zit).
<<

Anoniem304

Bericht 18 Feb 2015 14:09

Re: Boodschappen budget

Wolfinschaapskleren schreef:Lastig te zeggen! Maar een pak luiers per week a 8,- ongeveer, dus ongeveer 34,66 per maand. Billendoekjes een pak per maand denk ik. Kost ongeveer 1-1,50.
Plus natuurlijk flink wat wassen per maand meer, vooral de eerste paar weken (vaak poep overal, dus veel kleding vies evenals spugen). Volgens mij wordt dat ook weer meer als ze starten met eten, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Bij ons gaat het deze maand even flink mis. We zijn een weekje weg en mogen alles kopen van ons zelf. Vreetzakken zijn we haha! Daarna gaat de knip er flink op, dure maand namelijk (overgestapt van energiemaatschappij, waardoor dure eindafrekening, want was precies de wintermaanden. De kachel staat nu vaak aan doordat ik thuis zit).

Ow, dat valt me eigenlijk best nog mee, puur qua luiers dan. Ik zat aan veel meer te denken haha. Alvast goed om te weten voor later. :ja:

Soms moet je jezelf toch zo`n weekje gunnen? Geniet ervan!
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers