Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voedselverspilling

<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 04 Feb 2015 14:38

Voedselverspilling

Dit is echt een goede minidocu (24 minuten) over voedselverspilling. Niet dat iedereen nou meteen moet gaan dumpsterdiven, maar het is wel goed om je zintuigen te leren vertrouwen en niet alles klakkeloos weg te gooien op de t.h.t.-datum.

http://www.npo.nl/vroege-vogels/03-02-2015/VARA_101372868
<<

Anoniem108

Bericht 04 Feb 2015 15:52

Re: Voedselverspilling

Hier is al vaker een topic over geweest. De ene persoon neemt wel het risico om voor een paar euro boven de pot te hangen en de andere niet. Ik neem dat risico niet. :)
<<

Anoniem304

Bericht 04 Feb 2015 15:57

Re: Voedselverspilling

Ik vind het heel lastig voor te stellen dat er mensen zijn die een pak dubbel friss o.i.d. na 2-3 dagen open in de koelkast gewoon weg gooien. Ik heb dat hier eens op het forum gelezen en ben daar toch wel een beetje van geschrokken toen.

Ik let op met zuivel en vlees, maar ga het zeker niet op de datum weggooien. Komt zelfs wel eens voor dat een pak zuivel pas na die datum geopend wordt. Niks mis mee.
<<

Anoniem99

Bericht 04 Feb 2015 15:59

Re: Voedselverspilling

Cotton schreef:Ik vind het heel lastig voor te stellen dat er mensen zijn die een pak dubbel friss o.i.d. na 2-3 dagen open in de koelkast gewoon weg gooien. Ik heb dat hier eens op het forum gelezen en ben daar toch wel een beetje van geschrokken toen.

Ik let op met zuivel en vlees, maar ga het zeker niet op de datum weggooien. Komt zelfs wel eens voor dat een pak zuivel pas na die datum geopend wordt. Niks mis mee.


Hier net zo. Zodra de vla/yoghurt/kwark net zo dun is als de melk, gaat het weg. Andersom geldt dit natuurlijk voor de melk ;)
Je hebt het ook met die potjes pesto of guacemoledip. Die mogen ook maar een bepaald aantal dagen bewaard worden. Maar als ik denk dat de pesto nog goed is, gebruik ik dat gewoon. Als er genoeg olie op zit, kan het haast niet fout gaan als je het na die week nog gebruikt.
<<

Anoniem216

Bericht 04 Feb 2015 17:09

Re: Voedselverspilling

Als iets over de datum is en nog goed ruikt, eet ik het gewoon op. Wij proberen thuis zo min mogelijk te verspillen. Als er bij het avondeten over blijft, vriezen we dat in. Alleen als het beschimmeld is, gaat het weg.

Ik heb net die documentaire gezien. Bizar wat er weggegooid wordt. Vooral omdat het cosmetisch er net even niet goed uitziet, belachelijk gewoon.
<<

Anoniem178

Bericht 04 Feb 2015 18:01

Re: Voedselverspilling

Op de datum let ik eigenlijk ook nooit. Hoogstens voor gasten omdat ik het een beetje aso over vind komen om bijvoorbeeld een over de datum biertje te serveren. Ik kan het prima beoordelen of het nog goed is en baal ergens toch een beetje als ik iets weg moet gooien. Vind ik dan toch zonde omdat het moeite heeft gekost het product te maken/laten groeien en het hierheen te transporteren. Bij vlees vind ik het helemaal erg, dat een dier geslacht is om achteloos weggegooid te worden.

In mijn studententijd heb ik wel gedumpsterdived, mooie tijden waren dat. 3 weken zuurkool vreten omdat we de jackpot hadden met een pallet stamppotpakketten. Zeker met groente en fruit kan er weinig misgaan, dat zie je wel als het niet meer goed is.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 04 Feb 2015 18:14

Re: Voedselverspilling

Izar schreef:Hier is al vaker een topic over geweest. De ene persoon neemt wel het risico om voor een paar euro boven de pot te hangen en de andere niet. Ik neem dat risico niet. :)


Het gaat natuurlijk niet alleen om het geld, het gaat vooral om verspilling van grondstoffen voor productie en daarmee het onnodig belasten van de aarde. Natuurlijk kan niemand dat in z'n eentje oplossen dus snap ik individuele keuzes voor voedselveiligheid.

Ik ben heel erg opgevoed met het idee dat verspilling zonde is. Mijn ouders knippen zelfs nog 'lege' tubes tandpasta open om de restjes eruit te halen. Zo ver ga ik niet en ik gooi ook heus weleens restjes weg die niet meer opgegeten worden, maar mede door mijn opvoeding denk ik daar wel altijd twee keer over na.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 04 Feb 2015 18:36

Re: Voedselverspilling

Ik vertrouw eigenlijk altijd op mijn zintuigen. En uiteraard gaat er dan ook nog wel eens iets weg omdat ik met bv groente iets te veel heb gekocht en ergens blijf eten ed. dus er niet aan toe kom in dit thuis op te eten. In het algemeen ga ik er van uit dat de meeste datums erg krap zijn aangehouden qua houdbaarheid omdat fabrikanten geen enkel risico willen lopen en er deels misschien wel van uit gaan dat dingen dan worden weggegooid en sneller opnieuw worden gekocht. Het gaat mij ook niet zo zeer om het geld / die paar euro maar meer omdat ik inderdaad ben groot gebracht om dingen niet te verspillen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem108

Bericht 04 Feb 2015 19:07

Re: Voedselverspilling

Begrijp ik, Teun. :) Alleen waren de topics hierover puur gericht op de t.h.t.-datum en of je het daarna nog eet/drinkt. Dat bedoelde ik. Maar goed, ik ben dus wel iemand die aan verspilling doet wat betreft eten/drinken na een t.h.t.-datum weggooien.
Laatst gewijzigd door Anoniem108 op 04 Feb 2015 19:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 04 Feb 2015 19:32

Re: Voedselverspilling

Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 05 Feb 2015 10:41

Re: Voedselverspilling

Izar schreef:Begrijp ik, Teun. :) Alleen waren de topics hierover puur gericht op de t.h.t.-datum en of je het daarna nog eet/drinkt. Dat bedoelde ik. Maar goed, ik ben dus wel iemand die aan verspilling doet wat betreft eten/drinken na een t.h.t.-datum weggooien.


Deze docu gaat inderdaad meer om wat je nog meer verspilt behalve het product dat je weggooit. Als je één hamburger weggooit, verspil je ook gelijk 90 minuten aan douchewater en daar sta je niet zo snel bij stil als je niet precies weet wat er nodig is om die ene hamburger te maken.

Ik denk dat het probleem ook ontstaat doordat mensen te veel kopen en die dingen vervolgens niet op krijgen, bijvoorbeeld producten die in de aanbieding zijn of door boodschappen te gaan doen als je honger hebt. De keuze in supermarkten is ook gigantisch, daar word je hebberig van als je niet op een budget hoeft te letten of van tevoren geen lijstje maakt.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers