Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Meiden die als gastouder werken?

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 23 Jan 2015 19:53

Meiden die als gastouder werken?

Hoi!

Zijn er hier meiden die als gastouder werken?

Als ik hier het hele verhaal ga typen wordt het érg lang en niet relevant, dus even kort door de bocht; Ik ga wrs stoppen in de ouderenzorg en toch weer terug de kinderopvang in. (geen eigen keuze).
Nu kan ik voor 30 uur per week as nanny (gewoon sjiek woord voor gastouder dus) aan de slag.
Het is via een nanny bureau, maar ik wordt als zelfstandige ingeschreven in het register kinderopvang.
Dit houdt in, als ik het goed begrepen heb, dat ik mijn bruto salaris gestort krijg, en zelf een bedrag apart moet zetten voor de belasting.

Het hele werken als zelfstandige is voor mij iets nieuws, en ik vraag me af of er hier meiden zijn die hier bekend mee zijn.
Wat voor dingen komen er nog meer bij kijken? wat moet je zelf regelen? wat zijn de voors en tegens?
Wat ik me ook afvraag; Heb je evengoed nog recht op huursubsidie als je als zelfstandige werkt?

Ik ben ook al aan het googlen, maar kan niet overal een heel duidelijk antwoord op krijgen.
ALvast bedankt!
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 23 Jan 2015 20:00

Re: Meiden die als gastouder werken?

Ik werk zelf niet als gastouder, maar kan je wel wat informatie geven over het als zelfstandige werken.

Naast dat je inderdaad je eigen belasting moet afdragen moet je er rekening mee houden dat je niet direct pensioen opbouwt, niet doorbetaald krijgt als je ziek bent en als je geen werk meer hebt ook niet in aanmerking kunt komen voor een WW-uitkering.

Dit vind ik zelf wel belangrijke punten om goed te onthouden. Je kunt hier uiteraard zelf voor gaan sparen, maar meestal is het geen vetpot om in deze branche te werken.

Hoe het zit met huurtoeslag (huursubsidie bestaat echt al een hele poos niet meer), durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar ik neem aan dat je aan kunt geven wat je verwacht te verdienen in een jaar en dat je op basis van die gegevens ook een voorschot krijgt, net als in loondienst. Maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
<<

Anoniem84

Bericht 23 Jan 2015 23:01

Re: Meiden die als gastouder werken?

Je krijgt inderdaad een bruto bedrag per kind per uur. Onze gastouder krijgt bruto per kind per uur 5 euro. De ouder betaalt meer, omdat het gastouderbureau er ook kosten tussenuit haalt. Sommige ouders geven eten en luiers mee, andere gastouders krijgen hiervoor een bepaald bedrag. Onze kinderen krijgen bij de gastouder het drinken en een koekje/snoepje uit school. Je moet dus wel meerdere kinderen hebben om er per uur een redelijk bedrag uit te kunnen halen. Daarbij moet je zelf voor pensioen en vakantiegeld zorgen en word je niet doorbetaald bij ziekte, vakantie of verlof. Als jij onder de huurtoeslaggrens zit met je inkomen, heb je gewoon recht op huurtoeslag.

Hou er trouwens wel rekening mee dat je huis moet voldoen aan inrichtingseisen van de GGD en daar ook kosten aan verbonden kunnen zijn.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 25 Jan 2015 02:25

Re: Meiden die als gastouder werken?

Bedankt voor de reacties meiden.
Ik vind het moeilijk omdat er toch best een hoop haken en ogen aanzitten, maar ja... vacatures op de kinderdagverblijven zijn er niet en als nanny kan ik voor 30 uur aan de slag, dus dat is wel weer beter dan een oproepcontractje op een kinderdagverblijf.

Gelukkig hoef ik me niet druk te maken over de veiligheid van mijn woning, want ik ga dan als nanny bij het gezin thuis werken. Zij hebben 2 kindjes, waarvan er 1 op school zit en de ander thuis is, dus het klinkt redelijk relaxt. (vergeleken met een dreumesgroep met 16 kindjes wat ik jaren gedaan heb).
Het gaat dus ook niet met een bepaald bedrag per kind, ik krijg 14 euro per uur, hier gaat inderdaad wel iets af voor de bemiddeling van de nanny service.

Het lijkt me wel raadzaam om jezelf te verzekeren tegen ziekte toch? Stel dat ik mijn been breek....
Ik ga me nog maar eens even heel goed inlezen voordat ik definitief ja zeg.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 25 Jan 2015 10:39

Re: Meiden die als gastouder werken?

14euro per uur klinkt veel, maar bedenk je goed dat er nog allerlei zaken vanaf gaan. Verzekering, pensioen, belasting. Normaal zijn die kosten deels voor een werkgever.
Om je een beeld te geven: als jij via een uitzendbureau werkt en bruto 12 euro per uur verdient, dan betaald de opdrachtgever zo'n 25 euro per uur aan het uitzendbureau.
<<

Anoniem170

Bericht 25 Jan 2015 11:09

Re: Meiden die als gastouder werken?

14 euro bruto? En daarmoet je nog belasting over betalen en pensioen? Om heel eerlijk te zijn zou ik dat niet doen.
<<

Anoniem255

Bericht 25 Jan 2015 13:00

Re: Meiden die als gastouder werken?

Je kunt ook eens informeren bij andere bureau's.
Niet overal is het hetzelfde geregeld. Onze gastouder (komt ook bij ons in huis) staat gewoon onder contract bij het gastouderbureau. Zij regelen voor zover ik weet alles voor haar, behalve ziektedagen.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12152

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 25 Jan 2015 13:01

Re: Meiden die als gastouder werken?

Ik heb het gedaan maar doe het nooit weer. Klinkt leuk 10 euro per uur kreeg ik. Tot de belasting kwam. Uiteindelijk hield ik net 4 euro er zelf aan over . En dan heb je niet eens vakantie geld/pensioen. Ik vind het weinig geld voor een gediplomeerde functie
Afbeelding
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 26 Jan 2015 14:28

Re: Meiden die als gastouder werken?

Ik zit er ook over na te denken, maar inderdaad ik vraag me heel erg af of je er zelf nog wat aan over houdt.
Hier een nieuw gastouderbureau, krijg je 4,40 bruto per uur, daar hou je dan toch weinig zelf aan over?
Als ik dan ook nog zelf het eten en drinken met halen enz
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Chickster

Noob

Berichten: 208

Geregistreerd: 26 Okt 2013 15:29

Bericht 26 Jan 2015 21:13

Re: Meiden die als gastouder werken?

Mijn moeder was vroeger gastouder. Ze hield daar echt bijna niks aan over, ze deed het omdat ze het leuk vond, niet voor het geld. Ik denk niet dat je daar je huur van kan betalen...
<<

Anoniem84

Bericht 26 Jan 2015 22:54

Re: Meiden die als gastouder werken?

Om er een leuk bedrag aan over te houden moet je meerdere gezinnen hebben. Als je bijv 6 kinderen hebt verdien je tussen de 25 en 30e bruto, dan hou je er netto een redelijk loon aan over.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 27 Jan 2015 14:03

Re: Meiden die als gastouder werken?

Helaas is meerdere gezinnen geen optie, omdat ik niet als gastouder in mijn huis wil/kan werken, omdat ik een hond en huisgenote heb... dus dat gaat niet werken.

Bedankt voor jullie reacties... zoals zij het vertelde was het allemaal rozegeur en maneschijn, maar zo te horen valt dat nog vies tegen.
Ik ga het liefst op een kinderdagverblijf aan het werk, omdat alles dan gewoon geregeld is, maar daar is geen werk in...

Ik heb een afspraak gemaakt met die vrouw van dat nannybureau om volgende week even om de tafel te gaan zitten over al mijn vragen, hopelijk maakt dat de keuze wat makkelijker.
<<

Anoniem110

Bericht 27 Jan 2015 14:05

Re: Meiden die als gastouder werken?

Rejoy schreef:Om er een leuk bedrag aan over te houden moet je meerdere gezinnen hebben. Als je bijv 6 kinderen hebt verdien je tussen de 25 en 30e bruto, dan hou je er netto een redelijk loon aan over.


Ja precies en dan het liefste 6 kids die gemiddeld zo'n 4 hele dagen opvang afnemen. Dan verdien je idd wel wat eraan maar veel is het niet.
<<

Pomsky

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 472

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 01 Feb 2015 19:00

Re: Meiden die als gastouder werken?

Ik werk in mijn eigen huis. Ben zelfstandige en verdien goed hoor! Maar heb wel veel opvanguren en 5 kinderen tegelijk. Als nanny bij iemand in huis is anders geregeld qua contracten en regels, daar weet ik niet zoveel van af. Maar laat je goed informeren door dat bureau, als het goed is kunnen zij al je vragen beantwoorden!
Laatst gewijzigd door Pomsky op 26 Feb 2015 21:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 02 Feb 2015 11:55

Re: Meiden die als gastouder werken?

JaneDoe, gaat het om het bedrijf met de naam nanny in het bedrijf? Met vestigingen door heel Nederland? Wij hebben overwogen onze zoon erheen te brengen, maar wat zijn ze DUUR! 7,41 euro per uur voor het kdv..

Hoop voor je dat je iets in de kinderopvang vindt! Succes met de zoektocht!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers