Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naai topic

<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 11 Jan 2015 15:34

Re: Naai topic

Supertof, wow! Weet of ken jij een goede tutorial voor truien (en evt andere kledingstukken)?
L2014 & H2017
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 19 Jan 2015 22:21

Re: Naai topic

Ik kom me ook melden in dit topic.
Ik hoop tenminste binnenkort te gaan beginnen met naaien.

Ik had vorige week een naaimachine gekocht via fb (een oude singer) maar toen ik die vrijdag ging proberen samen met mijn moeder zei hij poef en kwam er een berg rook uit. Die doet dus niks meer.
Nu ga ik toch op zoek naar een andere. Komend weekend waarschijnlijk even naar een naaimachinewinkel. Kijken of ze nog een goede tweedehands machine hebben.

Ik wil dan eerst eens een speldenkussen gaan maken. En daarna heb ik al een leuk projectje in huis staan. Heb een poppenbedje via de kringloop gekocht. Daar ga ik dan een matrasje, dekbedden en kussentje voor maken. En het bedje zelf nog schilderen. Heb de stof daar ook al voor besteld vorige week (voordat de andere naaimachine in rook opging haha).

Zijn jullie nog druk met nieuwe creaties? Nog tips voor een beginneling?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 19 Jan 2015 22:31

Re: Naai topic

Mzcharlotte, dank je wel:-) De trui is een patroon uit een ottobre kids, ik vind dat daar regelmatig wel leuke dingen in staan. Verder heb ik een Heidi en Finn patroon voor een trui, die wil ik je wel mailen.

Dolphinne, dat is balen van die naaimachine, had je er veel voor betaald? Leuk dat je de aankleding voor het poppenbedje gaat maken!
Ik heb in het begin vooral veel tutorials stap voor stap gevolgd en dan gaat het vanzelf steeds beter.

Ik heb gisteren dit rokje voor mijn dochter gemaakt:
Afbeelding
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 20 Jan 2015 09:15

Re: Naai topic

Wat leuk liadan!

Ik had er 37,50 voor betaald, maar ik heb 20 terug gekregen omdat hij meteen kapot ging.
Dat was wel erg schappelijk vond ik.
En ik denk dat ik de machine zelf nog voor onderdelen of een handig iemand probeer te verkopen. Dus dan valt de schade wel mee.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 22 Jan 2015 18:33

Re: Naai topic

Ik ben ook weer aan het naaien. Dit heb ik vandaag gemaakt. Ik ga hem op termijn wel aanpassen: minder breed en strakker.

Afbeelding

Tips/advies/feedback is welkom!
AfbeeldingAfbeelding
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 25 Jan 2015 10:35

Re: Naai topic

Leuk gedaan Slakje.
Gaan de kinderen er trouwens niet mee aan de haal? Hier zou zoiets denk ik max 10 min blijven hangen en dan heeft de jongste het te pakken of leeggehaald ;).

Ik heb mijn naaimachine! Wel een beetje over het budget gegaan :redface: .
Ik wilde 200 en max 250 uitgeven.
Maar het is nu een nieuwe Smarter 140 S by Pfaff geworden voor 299 euro.

Meteen een hele uitgebreide uitleg gekregen in de winkel. Ze heeft alle steken uitgelegd en waar je ze voor gebruikt. En nog wat andere handige tips etc. Ik kan als ik iets niet snap ook altijd langs komen voor uitleg. En over een jaar nog een gratis eerste onderhoudsbeurt.

Gisteravond een proeflapje gemaakt om zelf wat steken enzo uit te proberen en straks als de jongste slaapt eens een speldenkussen proberen te maken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 25 Jan 2015 14:02

Re: Naai topic

Dit is mijn machine:
Afbeelding

Mijn eerste projectje is af.
Heb net 2 speldenkussens gemaakt.

De eerste was erg scheef bij de laatste naden eromheen. Het is wel even wennen hoe je de stof moet begeleiden. En vooral de vulling zat in de weg.
En bij de tweede heb ik aan de onderkant steeds lusjes. Is dan de draadspanning niet goed? Of komt het doordat de onderste stof wat dikker/dichter geweven is dan de onderste?

De groene is de eerste, de roze de tweede.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem151

Bericht 26 Jan 2015 12:20

Re: Naai topic

Draadspanning moet je idd aanpassen aan de dikke van de stof
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 26 Jan 2015 15:23

Re: Naai topic

ik denk ook dat het doro je draadspannign komt.Ik loop daar ook altidj mee te rommelen.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jan 2015 21:49

Re: Naai topic

Ik verander de draad spanning eigenlijk nooit en dat gaat gewoon goed.

Maar bij zo'n speldenkussen kun je de vulling er beter pas later in doen en niet dat hele ding onder de naaimachine door halen.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 26 Jan 2015 22:36

Re: Naai topic

Dan zal ik de volgende keer eens kijken of ik met de draadspanning iets kan regelen.

Ik heb dit speldenkussen volgens een online tutorial gemaakt. Eerst naai je de 2 stukken binnenste buiten aan elkaar en daarna omkeren en vullen. Daarna dan het vulstuk dichtnaaien en een rand eromheen.
De vulling heb ik dan aan de kant geduwd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 27 Jan 2015 22:44

Re: Naai topic

Leuk Dolphinne en Slakje!

Ik ga binnenkort ook weer naaien: ik word tante en heb een leuk jurkje voor de baby in de planning! Oh, en ik ben op het moment het industrieel naaien aan het leren bij een bedrijf, erg leuk!
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 05 Feb 2015 09:04

Re: Naai topic

Kijken jullie ook 'Door het oog van de naald'? Heb het gisteren weer gezien en voel me daarbij vergeleken ineens zo'n amateur, hahah! Maar toch lijkt het me zo gaaf eens iets voor mezelf te maken.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 10 Feb 2015 15:37

Re: Naai topic

Ik wil wat stofjes gaan bestellen om 't een en ander te naaien voor de baby, heb wat leuke patroontjes opgeslagen voor een jumpsuit, broekje en shirtje. Nu staat er in het patroon boordstof of een restje van de stof, maakt dat qua werkbaarheid uit wat je gebruikt? Qua prijs maakt het namelijk nogal wat uit, dus ben dan geneigd om tricot in bijpassende kleur te kopen voor de boordjes etc, maar als het nou veel mooier wordt/makkelijker te maken is met boordstof, dan maar wat meer uitgeven. Wie heeft er wijze raad voor mij?
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 10 Feb 2015 15:51

Re: Naai topic

Boordstof is wat steviger. Als je tricot gebruikt kan je volgens mij sneller foutjes gaan zien, kan het sneller gaan trekken, gaan rimpelen, enzovoorts. Ik heb zelf geen ervaring nog met boordstof, maar het lijkt mij net wat makkelijker afwerken dan tricot als boord te gebruiken.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 10 Feb 2015 16:17

Re: Naai topic

Dat klinkt logisch, dan denk ik dat ik toch voor de boordstof ga! Zou boordstof ook stevig genoeg zijn om drukkertjes in te zetten? Lees namelijk dat tricot verstevigd moet worden, maar als dat bij boordstof niet het geval is, dan is dat nog weer een extra voordeel. Heb nog zoveel te leren!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 11 Feb 2015 08:53

Re: Naai topic

Boordstof rekt veel meer. Ik vind het fijner om zeker de halslijn met boordstof te maken, met tricot krijg je dat toch minder mooi (al zal dat bij een envelophals wel meevallen, maar met een ronde hals zou ik zeker boordstof gebruiken). Het is wel duur, maar je gebruikt er per keer niet zoveel van.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 11 Feb 2015 08:54

Re: Naai topic

Oh en ik heb geen ervaring met drukkers in boordstof maar ik denk dat je dat ook wel iets moet verstevigen.
Snoezel weet dat misschien, zij heeft al meerdere jumpsuits gemaakt.

Parisienne, ik kijk het programma ook, vind het leuk om te zien!
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 11 Feb 2015 12:44

Re: Naai topic

Dank je voor je antwoorden! Ik ga Snoezel ook nog even een berichtje sturen. Heb bv inderdaad een patroon voor een jumpsuit gezien, waarbij de boord wel van (rib)tricot wordt gemaakt ipv boordstof, maar waarbij dus ook onderaan de mouwtjes en broekspijpen een brede boord loopt, als je dat allemaal van boordstof wilt maken, heb je volgens het patroon 50x50cm nodig, en dat wordt dan wel heel prijzig. Kan natuurlijk ook de halsboord van boordstof maken en de rest van tricot, ik ga nog eens even goed kijken!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem205

Bericht 11 Feb 2015 13:58

Re: Naai topic

Rebecca, welk patroon heb jij gevonden? Is dat er eentje met een envelophals? Die van kiind?
Ik wil ook een jumpsuit maken, maar dan eentje zoals ik heb van Maxomorra, met een rits van boven naar beneden en idd met boordstof bij de hals, mouwen en broekspijpen.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 11 Feb 2015 14:19

Re: Naai topic

Die is het inderdaad Oreo. Dat lijkt me ook leuk, met rits of knoopjes van boven naar beneden. Ik heb nu, ziek thuis, alle tijd om rustig te struinen, dus ik ga straks nog even verder kijken!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 11 Feb 2015 14:38

Re: Naai topic

Met een ritsje nog niet kunnen vinden (nou ja, eentje dan, maar was in het Russisch ofzo, dus daar kon ik niks van maken ;)), wel deze met knoopjes in 't midden, misschien niet al te ingewikkeld om aan te passen?
http://www.burdastyle.com/pattern_store ... per-122010
http://kaariainen.blogspot.de/p/winterschlaffein.html
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 12 Feb 2015 09:02

Re: Naai topic

Lalalalalaaaa hier ben ik dan :eyes: Ik ben een beetje mamapijler-hol-bewoonster... Heeelll soms kom ik es elders :angel:

Wel leuk om mijn naam genoemd te zien :) Maar ja, ik heb al meerdere jumpsuits voor M gemaakt, ik volg eigenlijk altijd het patroon van kiiind (en dan twee maten groter dan M inzit, want met wasbare luier en alle spekkies (en mijn naaitempo soms.. Haha) en door de boordjes kan ze die lengte ook hebben, sla gewoon de boordjes om, gaat ie ook lekker lang mee :^^: Heb ook wel eens het rompgedeelte verlengd)

Ik moet zeggen dat ik verder weinig nuttigs te melden heb over boordstof vs tricot. Ik gebruik altijd gewoon tricot, dus kan de vergelijking niet maken. Wel is het zo dat je wel nauwkeurig moet werken.
De snaps gaan door het randje, daar moet je een soort biasbandje zelf maken met tricot, en die bestaat dus al uit 4 lagen. Tel daarbij de stof van het pakje bij op en je hebt dus 5 lagen stof waar de snap doorheen moet. Is gewoon prima. Wel even de snap 10keer open en dicht doen, als ie erin zit, ding gaat steeds makkelijker open.
Ook kan je volgens mij een soort viltrondjes ter verstevinging ertussen doen, maar is zoals ik het doe niet nodig, kwam ze laatst wel tegen toen ik juiste kleur snaps zocht.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 12 Feb 2015 19:51

Re: Naai topic

Dat patroon ga ik ook gebruiken, ben heel benieuwd hoe 't gaat worden! Man heeft 'm vandaag even op zijn werk voor me uitgeprint, kan ik vast beginnen met knippen. Heb nog wat stofjes liggen die ik van mijn moeder heb gekregen, misschien dat ik daar eerst maar even mee ga uitproberen, voordat ik mijn dure stofjes verpruts.
Ik verbaasde me eerst over hoe kort de broekspijpjes zijn, maar dat komt natuurlijk omdat daar nog zo'n brede boord komt.
Dan hoeft extra verstevigen in dit geval dus niet, ik kom dan ook uit op zoveel laagjes stof.
Bedankt voor al je tips! Ik ga ermee aan de slag :)!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem219

Bericht 23 Feb 2015 20:59

Re: Naai topic

Ik heb een jasje gemaakt voor een vriendin die zwanger is. Mijn eerste jasje, eerste keer paspel, eerste keer onzichtbare dichtnaaien

Was heel nerveus toen ze het uitpakte haha

Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers