Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Angst voor gym...

<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 28 Okt 2014 21:21

Angst voor gym...

Mijn zoontje vind vanaf dag 1 op de basisschool de gymles doodeng. Hij zit sinds 1 sept op de basisschool.
Elke woensdag is de gymles, de juf zei dat hij helemaal verstijft van angst zodra hij de gymzaal in komt. Je hoeft het woord gym maar te zeggen en je ziet de schrik in zijn ogen.
En waarom? Nou motorisch loopt hij wat achter, hij heeft nooit gekropen, geklommen of wat dan ook en omdat hij dus niet goed kan springen of klimmen vind hij de gym eng..hij zegt ik kan dat niet..we hebben gezegd dat het niet uitmaakt en dat hij op school is om te leren.. maar helpt niet.. de juf pusht hem om het toch te proberen..maar wij hebben het idee dat dat averechts werkt.. zou het verstandig zijn om hem de komende weken te laten kijken en dat hij niet mee hoef te doen? Of dat zou hij dan nog angstiger worden... pfff vind het zo lastig.. hij is zo onzeker en heeft erg last van faalangst.
Hij heeft nu een hekel aan juf A en juf B vind hij wel lief, maar dat komt puur omdat juf B (nog) geen gym geeft. Juf A is er 3 dagen en dan gaat hij met tegenzin ... ook vraagt hij elke ochtend wel ik weet niet hoevaak of hij niet hoeft te gymen.
Sorry lang verhaal. Herkenbaar voor iemand of iemand een tip?
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 28 Okt 2014 21:22

Re: Angst voor gym...

Wat vervelend zeg. Is het misschien een idee om op een dans oid te gaan met hem zodat hij wat vertrouwder raakt met bewegen/sportzaal zonder dat hij de dingen moet doen waarvoor hij bang is?
R. 2013
D. 2016
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 28 Okt 2014 21:23

Re: Angst voor gym...

Ohja.. ja ik wil ook met hem naar kleutergym gaan buiten school, maar ik moet nog uitzoeken hoe of wat.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem84

Bericht 28 Okt 2014 21:29

Re: Angst voor gym...

Bij onze dochter zou pushen echt niet werken, dat zou haar angst en weerstand alleen maar groter maken. Zij heeft de bevestiging nodig dat als het niet gaat, dat ze dan terug kan vallen op de juf en dat ze geholpen wordt. Onze dochter heeft veel angst gehad om buiten te spelen, de juf is weken samen met haar naar buiten geweest en is weken bij haar gebleven. Op momenten dat ze het heel moeilijk had mocht ze het zelfs mee naar de lerarenkamer. Dit is maar een paar weken nodig geweest en toen had ze het vertrouwen dat ze het zelf kon. Heel af en toe heeft ze nog een moeilijk moment, maar zodra ze dan even naar wat kinderen gebracht wordt is het alweer prima. Zij heeft heel erg het idee nodig dat ze terug kan vallen op een vertrouwd iemand en pushen maakt dat ze alleen maar onzekerder wordt.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 28 Okt 2014 21:35

Re: Angst voor gym...

Ja Rejoy, dat idee hebben wij ook dat pushen hem juist onzekerder maakt. Ik ga het er morgen met de juf over hebben hoe zij erover denkt.
Fijn dat het nu beter gaat met je dochter.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem84

Bericht 28 Okt 2014 21:48

Re: Angst voor gym...

Dit is echt dankzij de juf hoor, als die was gaan pushen hadden we nog steeds problemen gehad. Ik zou de juf vriendelijk, maar wel heel dringend verzoeken om vooral te werken aan een veilig gevoel en vanuit dat veilige gevoel kan hij misschien zijn angsten overwinnen. Zo zou het in ieder geval bij onze dochter werken, niet andersom.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 28 Okt 2014 21:51

Re: Angst voor gym...

Mijn oudste is motorisch ook niet zo sterk. De eerste gymles vond hij vreselijk. Zijn juf hanteert de regel dat de kinderen die net begonnen zijn op school zelf mogen bepalen of ze mee doen of niet. Wij zijn na twee gymlessen gestart met peutergym. Hij ging samen met zijn zusje en ons op zaterdag hier naartoe. Eigenlijk bedoeld voor kinderen van 2 tot 4 jaar, maar na het uitleggen van de situatie mocht hij ook mee doen. Samen met die juf hebben we hem geholpen en gestimuleerd om dingen te proberen, te springen, klimmen etc. Dit heeft hem enorm geholpen en hij durfde steeds meer. Na een paar maanden gaf zijn juf van school aan dat hij veel meer mee deed. Ook begon hij de gymles op school echt leuk te vinden. Na een half jaar zijn we gestopt met de peutergym. Hij gaat nu naar de kleutergym, zonder ons erbij en gewoon met kinderen van zijn eigen leeftijd. Ondanks dat hij in vergelijking met leeftijdsgenoten nog steeds geen held is durft hij veel meer en, het belangrijkste, hij vindt de gym nu het leukste van alles wat ze doen op school!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 28 Okt 2014 21:57

Re: Angst voor gym...

Oh wat super zeg knilis! Hopelijk gaat het hier ook zo. Vind het zo rot en sneu voor mijn kleine man.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem148

Bericht 29 Okt 2014 04:10

Re: Angst voor gym...

Kinderen hoeven op die leeftijd niet verplicht mee te doen, tenminste toen ik les gaf. Van mij mochten ze kijken en dan worden ze van zelf uit gelokt tot spel. Ik liep dan ook met de kinderen een rondje door de zaal om alles goed te kunnen zien.
Vaak ook voordat andere kinderen binnen kwamen omdat het anders te veel is.

Een gymzaal is chaos, herrie en drukte. Voor veel kinderen te veel prikkels.
Bij kring spelletjes nam ik ze zelf bij de hand om mee te doen maar niet alleen. Dus niet dwingend maar meer met de vraag of ze de juf kunnen helpen omdat ik het niet goed weet.

Dat is wat bij kinderen in mijn groep goed werkte. En ook echt laten zien dat je er als leerkracht bent om tebegeleiden.

Je zou ook kunnen kijken naar een motorische remedial teacher. Omdat jij aan geeft dat hij bepaalde dingen niet kan.
<<

lucha

Noob

Berichten: 20

Geregistreerd: 01 Sep 2014 17:08

Bericht 29 Okt 2014 17:53

Re: Angst voor gym...

Dit herken ik van mezelf van vroeger ik had ook een hekel aan gym vroeger puur omdat de andere motorisch veel beter en sneller waren als mij... wat ik als tip kan meegeven is de juf dringend verzoeken hem NIET te puchen en daarbij buiten school tijd samen met hem na kleutergym te gaan zodat hij motorisch wat beter word en daar zelfvertrouwen door krijgt ook judo kan ik erg aan raden daar leren ze spelendewijs vallen tis op deze leeftijd nog echt niet het echt judowen en dus perfect voor jou zoontje om te leren vallen :)
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 18 Jan 2015 22:18

Re: Angst voor gym...

Ik wil even laten weten dat het supergoed gaat met mijn zoon en gym. Hij zit op zaterdag op kleutergym en gaat daar met plezier naartoe, hij vind het zo leuk. En ook op school vind hij de gymles leuk en heeft hij het er eigenlijk niet meer over dat hij niet naar school durft oid.
Hij krijgt ook nog klim oefeningen bij fysiotherapie, maar daar mag hij ook zo mee stoppen, omdat hij het supergoed doet.
Zijn angst van toen is zo goed als weg. Zo fijn!
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem154

Bericht 18 Jan 2015 22:26

Re: Angst voor gym...

Fijn annemie, leuk om nog even een update te lezen
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 18 Jan 2015 22:29

Re: Angst voor gym...

Fijn Annemie! Heb je het idee dat de kleutergym geholpen heeft? Dat was hier wel het geval.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 18 Jan 2015 22:46

Re: Angst voor gym...

Ja, ik denk echt dat dat heel erg geholpen heeft :-)
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron