Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Slovenië

<<

Anoniem335

Bericht 04 Jan 2015 13:06

Slovenië

Iemand al eens op vakantie geweest in Slovenië?

Wij willen met 4 vrienden 2 weken naar Slovenië. We vliegen naar Ljubljana en dan blijven we daar een paar dagen, daarna huren we een auto en gaan we het land verkennen.

Iemand nog tips voor 5 sportieve mensen die wel van een drankje houden? :12:
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 04 Jan 2015 13:42

Re: Slovenië

Leukkk!! Ik heb alleen kampeerervaring daar, en ben niet in de 'grote stad' geweest, maar Bled is wel leuk voor een drankje geloof ik! Daar vlakbij is ook een hele mooie kloof, de Vintgarkloof. Het meer van Bohinj is ook prachtig! Gaan jullie kamperen?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 04 Jan 2015 13:49

Re: Slovenië

Ik vond Slovenië echt fantastisch!

Ljubjana is een mooie stad, maar niet heel groot. In 1 a 2 dagen heb je alles wel gezien.
Vanuit ljubjana kun je met de auto naar wijngaarden, dat is ongeveer een uur rijden. Puklavic is een familie die wijjn maakt, wordt in Nederland bij jumbo verkocht.

Verder wat zora zegt!
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 04 Jan 2015 14:11

Re: Slovenië

Ik ben er jaren geleden eens geweest, gelogeerd bij een penvriendin. Ze woonde vlak bij Ljubljana en ik vond dat een erg leuke stad. Mooie architectuur van Plecnik met vaak leuke details: http://www.visitljubljana.com/en/activities/sightseeing/15861/detail.html http://www.slovenia.si/culture/arts/painting-and-architecture/plecniks-ljubljana/ Niet gedaan maar je hebt er veel mountainbike paden: http://www.visitljubljana.com/en/activities/nature-active-holidays/15875/detail.html http://www.slovenija.nl/slovenie-activiteiten.html

Een vriendin van me is er 2 jaar geleden geweest en zal even wat uit een mail van haar te kopieren: Zij zaten in het Triglav National Park en waren er erg enthousiast over: http://www.slovenija.nl/triglavski-narodni-park.html :

De Slovenen zijn geweldig. We hebben hier supermensen ontmoet. De een heeft ons mee uit wandelen genomen, de ander heeft ons mooie plekken aangewezen, of kennis laten maken met echte Sloveense producten (kaas, worst, drank). Pa heeft voor diverse Slovenen bloemstukken in opdracht gemaakt en als betaling flessen wijn ontvangen (dus we zitten heel goed in de wijn grinnik).

De omgeving is fenomenaal. Echt! Maar je moet wel van natuur houden. Tenminste waar wij hier zijn. Het is vooral veel bergwandelen en dan de kans om iets te zien. Misschien gaan we de laatste week nog naar een ander deel van Slovenie en dat deel schijnt wat meer van beide te hebben natuur en cultuur. Wat hier wel heel bijzonder is (tenminste het gevoel), is het geschiedenis deel. Als je hier wandelt, wandel je over paden die zijn aangelegd door soldaten of door krijgsgevangenen tijdens de 1e wereldoorlog. Dat doet je wel wat. Zo kom je tijdens het wandelen ook veel kapellen tegen die door soldaten of door krijgsgevangenen zijn gebouwd tijdens de 1e wereldoorlog. Soms werden soldaten zelfs vrijgemaakt van het front om een kapel te bouwen. Dat werd belangrijker gevonden dan het vechten. Ook nog veel bunkers hier. Zowel uit de 1e wereldoorlog, de 2e wereldoorlog als zelfs uit de oorlog met de Joegoslaven. Onze overbuurman was soldaat en heeft verteld dat hij het geluk had niet naar Joegoslavie uitzonden te zijn , maar hier in deze omgeving. Nu komt hij hier ieder weekend weer terug samen met zijn zoon. Hier vlakbij heeft hij een bunker terug gevonden die door de Joegoslaven helemaal kapot geschoten is, maar aan de overkant van diezelfde rivier heeft hij een bunker gevonden die nooit door de Joegoslaven is gevonden, zo goed was deze gecamoufleerd en die bunker was nog steeds moeilijk te zien.


Ze zijn later nog naar Bled geweest, ik vond dat indertijd erg leuk en mooi, zij zijn er echter na een paar dagen weggevlucht omdat het in het hoogseizoen echt heel druk en toeristisch is.

Ik heb er echt mooie dingen gezien maar ben niet zo sportief dus heb verder geen tips.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 04 Jan 2015 15:20

Re: Slovenië

Wij zijn afgelopen jaar naar Slovenië op vakantie geweest (met de auto). Ons hotel lag vlakbij de Italiaanse grens, dus daar zijn we dan ook in de regio vooral geweest. Ljubeljana zijn we niet geweest, wel langs gereden.

Als je van een flinke trapklimtocht houdt en een mooie trekpleister:
De waterval bij Bohinj
Afbeelding

Verder kan je overwegen om te wandelen/mountainbiken in deze regio (meer van Bled/Bohinj); wij kwamen genoeg mensen tegen op de fiets of met (nordic walking) stokken.

Wij zijn ook naar de grotten van Postojna geweest en een kasteel dat in een grot is gebouwd. Er 4 of 5 mogelijkheden om de grotten te verkennen, onder andere door er met een gids zelf door heen te lopen.
Zie de site: http://www.postojnska-jama.eu/en/other-sites/the-predjama-cave-system-for-adrenaline-lovers/
08/2018
05/2021
<<

Anoniem328

Bericht 06 Jan 2015 12:13

Re: Slovenië

Wij zijn vorig jaar een week in Slovenie geweest. We zaten aan de rand van een klein dorpje waar nog niet zo heel veel toerisme te vinden was in de buurt van de plaats Mozirje. We hebben het daar echt prachtig gehad. We zaten bij het Logarska Dolina Natuurpark. Daar hebben we meerdere bergwandelingen gemaakt en een mooie waterval beklommen.
Verder zijn we een dag naar Ljubljana geweest. Hele mooie stad! We zijn ook een dag naar Bled geweest. 's Ochtends zijn we naar de Vintgarkloof geweest (erg mooi maar ook erg toeristisch) en 's middags hebben we lekker bij het meer van Bled doorgebracht.
We zijn ook bij de grotten van Skocjan geweest. Die zijn net iets minder bekend dan de grotten van Postojna maar het is echt veel minder toeristisch dus dat sprak ons meer aan. Een echte aanrader!
Ik zou graag nog een keer naar Slovenie gaan want wat is dat een prachtig land!
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 06 Jan 2015 13:17

Re: Slovenië

Ik ben vorig jaar met mijn vriend in Slovenië geweest en het is echt aan te raden!

Het gedeelte om Bled deed een beetje Oostenrijks aan vond ik, zo aan het randje van de Alpen. Ook het weer is heel bijzonder, je ziet in de verte de donkere wolken aankomen, dan heb je een stortbui van een kwartier en dan heb je weer een hemelsblauwe lucht met volle zon. Vandaar dat het er zo groen is.

Bled is heel idyllisch maar ook toeristisch. Probeer bij bijv. hostels wat tips te vragen! Zo zijn wij gewoon om het kasteel van bled heen gelopen en wat rotsen opgeklommen met een prachtig uitzicht in plaats van 25 euro entree voor het uitzicht vanuit het kasteel te betalen:

Foto weg

Ljubljana is een bijzondere stad waar je zeker wel 2 dagen kunt rondkijken.

Ik zou zeker eens naar de grotten van Postojna gaan. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Heb echt m'n ogen uitgekeken, ongelofelijk. Je gaat met het treintje een paar kilometer de grot in en dan krijg je een hele tocht met een gids (over verlichte wandelpaden). Ook het kasteel in de rots er vlakbij is bijzonder. Je kunt daar een kleine tocht met een gids doen door de grotten eronder, met een helm en lampje op je hoofd in het donker (eventueel kun je een dagpakket kopen bij de grotten voor al deze onderdelen).

De vintgarkloof vond ik tegenvallen. Wij hadden een paar dagen ervoor een canyoingtocht gedaan door de bergen tussen de kloven met watervallen.. en dan kwamen we bij de vintgarkloof wat maar een klein stukje is en waar je relatief veel voor moet betalen, zo ook voor de waterval bij het meer van bohinj, daar zijn we niet eens geweest toen we zagen dat het 5 euro pp was en we net heel de plitvicemeren vol watervallen hadden gezien voor 10 euro. Je kunt ook gewoon wat info vragen bij de organisaties rondom bled die canyoingtochten organiseren en zelf eens in die buurten rondkijken, natuurlijk kun je de kloven niet zelf in onder begeleiding. Zo'n tocht is goed te doen voor beginners en echt ontzettend leuk!

Als je op internet zoekt naar Slovenië kom je de meeste trekpleisters wel tegen. Wij vonden het zeker leuk om eens wat rond te reizen daar, alhoewel we er niet snel nog een keer heen zullen gaan omdat we het meeste nu wel gezien hebben. Het stikt er in ieder geval van de Hollanders (maar waar niet?)
2019
2022
<<

Anoniem335

Bericht 16 Jan 2015 20:19

Re: Slovenië

Bedankt voor jullie reacties! Wat een uitgebreide verhalen, erg leuk!

We gaan met zijn vijven of zessen maar niet kamperen. Willen appartementen huren via airbnb bijvoorbeeld. Ik krijg er steeds meer zin in, binnenkort maar eens wat boeken.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers