Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Begrafenis toespraak

<<

Honingbijtje

Noob

Berichten: 18

Geregistreerd: 14 Jan 2015 17:12

Bericht 14 Jan 2015 17:24

Begrafenis toespraak

Ik heb morgen een begrafenis van mijn oma. Nu zijn we bezig geweest met het verdelen wie wat doet tijdens de begrafenis. Ik heb aangegeven dat ik niks wil voorlezen oid omdat ik dat gewoon erg moeilijk vind. Ten eerste hou ik er al niet van om voor een groep te spreken maar tijdens een begrafenis vind ik dat nog extra moeilijk omdat ik bang ben dat ik mijn emoties niet onder controle kan houden.
Het enige wat ik nu ga doen is een kaars aansteken en dat vind ik ook prima.

Maar nu heeft mijn oom commentaar gegeven op het feit dat ik niks wil voorlezen (de 4 andere kleinkinderen lezen allemaal wel wat voor, een gedicht of verhaaltje).
Het maakt mij erg verdrietig en onzeker, ik voel me echt een stom schaap dat ik het niet wil en de rest wel..

wat vinden jullie ervan?
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 14 Jan 2015 17:26

Re: Begrafenis toespraak

Jij moet doen waar je zelf achter staat. Het is al moeilijk en naar genoeg allemaal.

Wat vinden jouw ouders er van? Als zij ook achter jou staan dan is dat toch belangrijker dan je oom lijkt me. Plus dat je vader of moeder wellicht met je oom kan praten dat het er om gaat waar jij je het prettigst bij voelt en dat je daardoor niet minder verdrietig bent of minder om je oma geeft.

Heel veel sterkte! Gecondoleerd.
<<

Pippin

Kwebbel

Berichten: 434

Geregistreerd: 19 Sep 2013 14:18

Bericht 14 Jan 2015 17:39

Re: Begrafenis toespraak

Als jij het niet wil, moet je het ook zeker niet doen. Toen mijn oma overleed wilde ik ook nx voorlezen. Heb toen samen met mijn kleine nichtjes kaarsjes aangestoken. Mijn tante heeft toen n brief geschreven en die door iemand anders laten voorlezen omdat ze dat niet wilde doen. Niemand heeft daar toen wat negatiefs van gezegd.

Ik zou inderdaad het even met je ouders bespreken, misschien dat die met je oom kunnen praten.

Sterkte in ieder geval morgen!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Jan 2015 17:49

Re: Begrafenis toespraak

Wat naar dat je oom je dat gevoel bezorgt in een toch al zo verdrietige periode. Ik zou het naast me neerleggen of met mijn ouders bespreken. Je bent in elk geval geen stom schaap. De uitvaart is er ook voor jou om uiting te geven aan je verdriet en dat mag je helemaal op jouw manier doen, daar heeft je oom echt niks over te zeggen.

Op de crematie van mijn oma heeft overigens ook lang niet iedereen gesproken, niet alle kinderen en niet alle kleinkinderen. Op de begrafenis van de oma van mijn man ook niet. Dat hoeft ook helemaal niet. Niet iedereen kan en wil dat.

Juist na zo'n verdriet zou je als nabestaanden troost en steun moeten vinden bij elkaar. Je nichtje het gevoel geven dat ze een dom schaap is hoort daar niet echt in thuis. Ik hoop dat je oom zich dat realiseert.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 14 Jan 2015 18:18

Re: Begrafenis toespraak

Oh wat gemeen!!!
Echt hoor meis, probeer het je niet aan te trekken. Het is je goed recht om niets te lezen.
Als je het niet wilt, dan wil je het niet.
Het is zo'n heftig iets, het hele rouwproces, daarin moet je doen wat voor jou goed voelt! En niet dat wat goed voelt voor een ander.

Gecondoleerd en sterkte morgen.
<<

Anoniem86

Bericht 14 Jan 2015 18:21

Re: Begrafenis toespraak

Je moet doen wat goed voelt, echt niks van aantrekken
<<

Anoniem130

Bericht 14 Jan 2015 18:36

Re: Begrafenis toespraak

Susan schreef:Wat naar dat je oom je dat gevoel bezorgt in een toch al zo verdrietige periode. Ik zou het naast me neerleggen of met mijn ouders bespreken. Je bent in elk geval geen stom schaap. De uitvaart is er ook voor jou om uiting te geven aan je verdriet en dat mag je helemaal op jouw manier doen, daar heeft je oom echt niks over te zeggen.

Juist na zo'n verdriet zou je als nabestaanden troost en steun moeten vinden bij elkaar. Je nichtje het gevoel geven dat ze een dom schaap is hoort daar niet echt in thuis. Ik hoop dat je oom zich dat realiseert.


Niets aan toe te voegen! Die oom snapt zelf niet wat er belangrijk is nu..
<<

Honingbijtje

Noob

Berichten: 18

Geregistreerd: 14 Jan 2015 17:12

Bericht 14 Jan 2015 19:55

Re: Begrafenis toespraak

Bedankt voor jullie fijne reacties!

Mijn moeder zegt ook als je het niet wilt hoeft het echt niet.
<<

Anoniem166

Bericht 14 Jan 2015 20:41

Re: Begrafenis toespraak

Gecondoleerd. Wat naar dat je oom je nu zo'n gevoel bezorgt. Ik ben het met voorgaande reacties eens. Als jij het niet wilt, doe je het niet.

Sterkte.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 15 Jan 2015 13:12

Re: Begrafenis toespraak

Veel sterkte vandaag! Ik hoop dat je een goede keuze maakt en niks doet wat andere van je verwachten maar datgene doet wat je zelf graag wil.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers