Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Taarten topic

<<

Anoniem186

Bericht 07 Jan 2015 08:41

Re: Taarten topic

Ik wil me ook eens gaan wagen aan het maken van taarten. Wat zijn handige accessoires om te hebben als beginner? Hebben jullie verder nog tips?
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 08 Jan 2015 12:19

Re: Taarten topic

Jans schreef:Ik wil me ook eens gaan wagen aan het maken van taarten. Wat zijn handige accessoires om te hebben als beginner? Hebben jullie verder nog tips?


Jaaa leuk!

Ik ben zelf natuurlijk nog een beginner, maar dingen die ik heel handig vind/vond:

- Een goed bakblik
- Wat kleurtjes marsepein/fondant om mee te starten
- Een roller met siliconen eromheen (waar marsepein niet aan blijft plakken). Of een rolstok
- Een mesje van plastic waar bij het snijden marsepein niet aan blijft plakken
- Spatel
- Taartzaag
- Een garneerspuit (anderen zullen mogelijk een spuitzak gebruiken)
- Smoother

Verder is het leuk om wat uitsteekvormpjes te hebben om te beginnen met decoreren, maar echt noodzakelijk natuurlijk niet. Dit zijn echt de dingen die ik handig vind als basis!
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 08 Jan 2015 12:21

Re: Taarten topic

Zelf had ik trouwens ook nog een vraagje. Mijn laatste taart was een halve dag na het bakken niet zo mooi meer. Marsepein aan de zijkant was vochtig geworden, en gaan smelten, en dus afzakken. Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik bewaarde deze taart in een plastic taartdoos die goed afsluit. De taarten zet ik wel altijd in de badkamer omdat het daar het koudst is, en haal ik daar weg als er gedoucht wordt i.v.m. vocht. Zou dit het dan gewoon zijn?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 08 Jan 2015 12:35

Re: Taarten topic

Ja, taarten gaan smelten van vocht. Door bijvoorbeeld in en uit en in en uit de koelkast te gaan.
Waarmee smeer je de taarten af?

Ondanks dat je ze uit de badkamer weghaalt, is het daar toch altijd een vochtige plaats.
Ik bewaar de taarten gewoon in de keuken, op de koelkast.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 08 Jan 2015 17:06

Re: Taarten topic

Taartzaag en smoother heb ik nog nooit gebruikt. Broodmes en paletmes werken ook prima. Ik zocht gewoon in de keuken altijd naar iets wat handig te gebruiken was, maakte van de meest creatieve dingen gebruik haha
2015 💙
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 08 Jan 2015 18:01

Re: Taarten topic

Ik gebruik de smoother wel, om de taart glad te strijden nadat ik m met marsepein bekleed heb. Om er zachtjes belletjes onder vandaan te 'drukken' enzo.

Verder een rolstok, en ik gebruik de bureau mat van ikea die leg ik op het aanrecht. Daar blijft de marsepein bijna niet aan plakken.
Verder wordt er vaak poedersuiker gebruikt tegen het plakken, maar ik gebruik liever crisco (plantaardig vet, geeft geen vlekken in tegenstelling tot poedersuiker).
Ook gebruik ik veel aardappelschilmesjes.
<<

Anoniem81

Bericht 08 Jan 2015 18:07

Re: Taarten topic

Ik rol uit op bakpapier, plakt ook niet.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 08 Jan 2015 18:58

Re: Taarten topic

Ik zweer ook bij crisco, gebruik 't om mijn bakblikken in te vetten, fondant soepeler te maken en inderdaad ook om op uit te rollen.
Wat ik het lastige van uitrollen op bakpapier vind is dat het bakpapier wegglijd en dat het zo ontzettend totaal niet plakt dat soms mijn fondant juist aan de rolstok wordt opgetild, heb jij daar geen last van stofzuiger?

Smoother vind ik ook echt essentieel om de taart mooi strak te krijgen.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem193

Bericht 09 Jan 2015 09:58

Re: Taarten topic

Op zaterdag 31 januari doe ik mee met een taarten-workshop.
Dat wordt dus een taart met marsepein/fondant bekleed en gedecoreerd.
Kan ik deze die dag invriezen en dan die week erna ontdooien? Is hij dan nog lekker?
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 09 Jan 2015 14:15

Re: Taarten topic

Lejow schreef:Ja, taarten gaan smelten van vocht. Door bijvoorbeeld in en uit en in en uit de koelkast te gaan.
Waarmee smeer je de taarten af?

Ondanks dat je ze uit de badkamer weghaalt, is het daar toch altijd een vochtige plaats.
Ik bewaar de taarten gewoon in de keuken, op de koelkast.


Met botercrème. Worden jouw taarten niet te warm in de keuken?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Jan 2015 14:28

Re: Taarten topic

Truus schreef:
Lejow schreef:Ja, taarten gaan smelten van vocht. Door bijvoorbeeld in en uit en in en uit de koelkast te gaan.
Waarmee smeer je de taarten af?

Ondanks dat je ze uit de badkamer weghaalt, is het daar toch altijd een vochtige plaats.
Ik bewaar de taarten gewoon in de keuken, op de koelkast.


Met botercrème. Worden jouw taarten niet te warm in de keuken?



Nee hoor, gaat prima.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 09 Jan 2015 15:03

Re: Taarten topic

Jans, ik lees dit heel toevallig. Ik heb ooit ook taarten en cupcakes gebakken en daar heel veel dingen voor aangeschaft. Misschien kun je dat overkopen? Spullen zijn in perfecte staat.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem81

Bericht 09 Jan 2015 15:24

Re: Taarten topic

Als Jans geen interesse heeft mag je me pm sturen, ben zelf pas begonnen en misschien heb je nog dingen die ik nog niet heb.
<<

whiteflower

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 121

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:49

Bericht 11 Jan 2015 09:10

Re: Taarten topic

Een taartje voor ons zelf gemaakt.
Vulling is chocoladeganache en monchouvulling.
Erg lekkere combinatie!

Afbeelding

Fijne zondag!
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 11 Jan 2015 12:19

Re: Taarten topic

Leuk whiteflower, ziet er gezellig uit!
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 11 Jan 2015 13:08

Re: Taarten topic

Hebben jullie trouwens tips hoe ik een mooi roosje van fondant/marsepein kan maken? Ik heb hier (nog) geen speciale uitsteker voor.
<<

Anoniem122

Bericht 11 Jan 2015 13:27

Re: Taarten topic

Op youtube kan je wel tutorials vinden.
<<

Papillio

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:12

Bericht 11 Jan 2015 14:20

Re: Taarten topic

Wie weet of ik ergens online een lijst kan vinden met taartenbaksters per provincie?
2012 2014
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 11 Jan 2015 15:09

Re: Taarten topic

Papillio schreef:Wie weet of ik ergens online een lijst kan vinden met taartenbaksters per provincie?


Geen idee
Wel kun je op het forum van de leukste taarten een oproep doen (als je aangemeld bent) in het bakken voor anderen topic.
En er is een fb die 'bakken voor anderen' heet.
Daar kun je het ook vragen.

Omdat het voor veel baksters puur hobby is, zijn er niet echt lijstjes denk ik.
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 11 Jan 2015 15:23

Re: Taarten topic

ไม่เป็นไร schreef:Op youtube kan je wel tutorials vinden.


Ik kon niet echt iets vinden wat me handig leek, daarom was ik benieuwd naar jullie manier :-)
<<

Anoniem122

Bericht 11 Jan 2015 17:20

Re: Taarten topic

<<

Papillio

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:12

Bericht 11 Jan 2015 20:09

Re: Taarten topic

Lejow schreef:
Papillio schreef:Wie weet of ik ergens online een lijst kan vinden met taartenbaksters per provincie?


Geen idee
Wel kun je op het forum van de leukste taarten een oproep doen (als je aangemeld bent) in het bakken voor anderen topic.
En er is een fb die 'bakken voor anderen' heet.
Daar kun je het ook vragen.

Omdat het voor veel baksters puur hobby is, zijn er niet echt lijstjes denk ik.


Thnx, ik zal eens op die fb kijken. Helaas woon jij niet in de buurt, anders wist ik wel wie ik zou vragen...
2012 2014
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 11 Jan 2015 21:05

Re: Taarten topic

Sorry! haha :D
<<

Kate

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 99

Geregistreerd: 03 Sep 2013 20:44

Bericht 17 Jan 2015 11:33

Re: Taarten topic

Zouden jullie voor citroenkwark met aardbeienjam gaan? Iemand vraagt die combinatie maar ik vraag het me af. Wat is een veilige keuze bij aardbeienjam?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 17 Jan 2015 12:12

Re: Taarten topic

Kate schreef:Zouden jullie voor citroenkwark met aardbeienjam gaan? Iemand vraagt die combinatie maar ik vraag het me af. Wat is een veilige keuze bij aardbeienjam?



Gatver nee...
Aardbeienjam kan met slagroom, met vanille botercreme, met banketbakkersroom, met aardbeienkwark, met chocolademousse.. Maar ik zou het écht niet combineren met citroen!

Ik had er ook weer 2 op de planning voor vandaag:
Afbeelding

Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers