Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het bed

<<

Anoniem173

Bericht 30 Dec 2014 11:09

Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het bed

Je droom volgen: met een universitaire master aan het bed.

Juli 2006 ik ben klaar met mijn atheneum, ik ben een gemiddelde leerling die geslaagd is met een mooi 7 gemiddeld. Klaar om te beginnen met het studentenleven. Ik werk al 4 jaar in een verpleeghuis als voedingsassistente en helpende. Hoewel ik de zorg heel leuk vind en heb getwijfeld over de HBO-v besluit ik toch om een universitaire opleiding te gaan volgen. Het is toch zonde om met je VWO diploma naar het HBO te gaan.. Ik begin in september met sociale geografie en planologie.

Januari 2010: inmiddels heb ik na 3,5 jaar mijn bachelor behaald. Ik heb een hele leuke tijd gehad, ben op kamers gegaan, heb veel gereisd, gefeest, vrienden gemaakt en veel geleerd. Weer speelt mijn gevoel op, zal ik na mijn bachelor toch nog de verpleegkundige opleiding gaan volgen? Al mijn vrienden van mijn studie gaan nog een master volgen. Ik besluit dat het zonde is als ik geen master doe na mijn bachelor dus ik schrijf mij in voor de master planologie, waarmee ik in september zal beginnen.

April 2011: ik loop stage bij een adviesbureau in mijn studierichting, hele dag op kantoor, jeetje wat is dit saai. Stiekem kan ik helemaal niet stilzitten. Na het afronden van mijn stage ga ik vakantiewerk doen in het UMC in Ut.recht. Ik loop drie weken op een verpleegafdeling. Later zal ik daar ook een jaar als voedingsassistente werken tijdens het schrijven van mijn scriptie.

En dan is het januari 2012, zoals je ook kunt lezen in het forumverhaal van Susan is het schrijven van een scriptie lastig. Ik merk dat het vakgebied mij niet trekt en ik het allemaal veel te theoretisch vind. Eigenlijk vind ik mijn bijbaantje veel leuker, het patiëntencontact. Ik wil weten wat er met die patiënt die in het bed ligt aan de hand is!
Langzaamaan ga ik eens rondkijken welke opleidingen er in de zorg zijn, als snel kom ik weer uit op verpleegkunde. Ik besluit in verschillende ziekenhuizen te solliciteren voor de duale opleiding. Nog eens vier of drie jaar voltijd studeren zie ik namelijk niet zitten. In een van de eerste ziekenhuizen mag ik op gesprek komen en ik word aangenomen. Na 5,5 jaar studeren ga ik in september 2012 weer de schoolbanken in! Ik start met de opleiding HBO-V duaal.


Bovenstaand stuk is eigenlijk een korte levensloop in mijn studiecarierre. Maar wat wil ik in dit stuk nou eigenlijk schrijven? Want er zijn wel meer mensen die de overstap maken van de ene naar de andere studie. Of die zich later nog eens laten omscholen. Ik wil jullie vooral vertellen wat mijn ervaring is om als hbo verpleegkundige in opleiding rond te lopen in een ziekenhuis en hoe ik de verandering van universiteit naar HBO ervaar. Tot slot ook nog een stukje over de opleiding, zoals salaris en arbeidsvoorwaarden.

Afbeelding

De opleiding
Ik ben nu sinds 2,5 jaar bezig met de opleiding. In het eerste jaar stond ik ingeschreven als voltijd student. Ik liep toen stage in het ziekenhuis als boventallige stagaire. Begin 2e jaar kreeg ik een proeftijdgesprek met daarbij een contract voor 3 jaar. Ik kon daarmee mijn opleiding tot het einde volgen in het ziekenhuis.
Ik ga gemiddeld 2 tot 3 dagen naar school per 2 weken. De overige uren werk ik in het ziekenhuis, gemiddeld 5/6 dagen per 2 weken. Ik heb een contract voor 32 uur. Naarmate ik verder kom in mijn opleiding verschuift de naar steeds meer werken en minder naar school. In mijn laatste jaar hoef ik bijvoorbeeld nog maar 12 dagen in dat collegejaar naar school!

Omdat ik naar school ga betaal ik collegegeld, dat is ongeveer 1800/1900 euro per jaar. Dit wordt vergoed door mijn werkgever. Ik mag daarnaast voor 350 euro per jaar aan boeken bestellen wat ik vergoed krijg. Het leuke is dat ik die boeken ook weer mag verkopen, oftewel dubbel cashen (sssssst). Elk jaar moet ik een x aantal studiepunten behalen en kan ik mijn geld weer declareren. Nadeel is wel dat ik het moet voorschieten, sommige ziekenhuizen betalen het ook vooruit voor hun studenten. Dus mocht je erover nadenken dan is dit wel iets om mee te nemen. Vaak moet je dan als je stopt met de opleiding dit geld nog terugbetalen.

Aan het bed staan: leerling verpleegkundige
In mijn opleiding loop ik op 6 afdelingen als leerling. Interne afdelingen worden met chirurgische afdelingen afgewisseld. Op dit moment werk ik op de chirurgie, hierna zal ik naar de interne oncologie gaan. Het verschil is simpelweg dat op een interne afdelingen patiënten niet geopereerd worden. Op de chirurgie juist wel.Ik vind dit een mooie afwisseling omdat je zo heel veel leert over verschillende ziektebeelden. Ik merk dat ik flexibel wordt omdat je steeds weer met andere patiënten en ziektebeelden wordt geconfronteerd. De zogenaamde klinische blik ontwikkel je zo heel goed! Klinisch redeneren is voor een HBO verpleegkundige heel belangrijk namelijk. Dit betekent dat je op basis van symptomen en signalen kunt beredeneren wat er met een patiënt aan de hand is. Zodoende kun je op tijd de arts waarschuwen als het bijvoorbeeld niet goed gaat met een patiënt. Maar bijvoorbeeld ook bepaalde interventies doen zoals het inbrengen van een katheter voor in de blaas of medicatie toedienen.

Dit zijn allemaal handelingen die je gedurende de opleiding leert. Ik heb op school het vak verpleegtechnische vaardigheden gehad. In het begin leer je daar hoe je iemand moet wassen en de bloeddruk moet meten. Later leer je ook handelingen als een maagsonde inbrengen, wondzorg en injecteren. Ik merk dat ik deze lessen heel handig heb gevonden maar dat je het meeste toch in de praktijk leert! Het is bij ons in het ziekenhuis de regel dat wat je op school hebt gehad je ook in de praktijk mag doen. Ik merk bij het vaste personeel daar nog wel eens wat voorzichtigheid mee. Het is natuurlijk niet niks als een student zegt ‘hoi ik ben tweedejaars en ik ga nu een infuus prikken’. Vroeger mochten verpleegkundigen dit namelijk niet.

Mijn laatste afdeling mag ik zelf kiezen. Ik vind chirurgie leuker dan interne afdelingen dus heb de voorkeur uitgesproken voor een chirurgische afdeling. Misschien iets met cardiologie of de algemene chirurgie.

Maar hoe ziet mijn werkdag als leerling verpleegkundige er nou uit? Lady heeft al een prachtig stuk geschreven over de dag van een verpleegkundige op de SEH. In grote lijnen is het werk op een verpleegafdeling hetzelfde.

Je werkt dag, avond en nachtdiensten. Bijvoorbeeld in een dagdienst verzorg ik gemiddeld 4 tot 5 patiënten. Die worden ingedeeld in laagcomplexe tot hoogcomplexe patiënten. Die categorien hebben weer een bepaald aantal punten. Een gediplomeerd verpleegkundige zal bijvoorbeeld 10 punten doen en een derdejaars leerling zoals ik draai er gemiddeld 6/7. Dit hangt ook weer samen met hoeveel minuten je gemiddeld per uur bezig kunt zijn en nodig hebt voor een patiënt. We hebben zelfs categorie 4 patiënten, dit zijn echt hele zieke patiënten die tegen een IC opname aanzitten, waarbij je bijna fulltime met die patiënt bezig bent. Daar kun je er eigenlijk maar 1 van hebben.
Ik ben natuurlijk nog leerling dus ik word altijd begeleid door een gediplomeerd verpleegkundige. Ik bespreek in de ochtend mijn patiënten met ze voor. Omdat ik al best veel ziekenhuiservaring heb deel ik zelfstandig de medicatie, loop visite met de arts, was mijn patiënten en doe alle handelingen die nodig zijn. Wanneer ik nog niet zeker ben over iets roep ik mijn begeleider erbij. Rond de koffiepauze koppel ik terug hoever ik ben en of het goed gaat. Dit doe je meestal 3 tot 4 keer per dag. Ik geef ook altijd een leerdoel aan waar ze op moeten letten, daar kan ik dan feedback op vragen.

Dat feedback vragen is dan ook gelijk het volgende waar ik op wil komen. Als leerling moet je natuurlijk groeien in je leerproces. Iets wat ik als academische niet altijd even leuk vind. HBO is immers competentiegericht, veel ontwikkelingsplannen en leerplannen. Ik schrijf voor elke afdeling een leerwerkplan voor 21 competenties. Ik verzamel gedurende een half jaar bewijzen zoals verslagen, feedbackformulieren en kleine toetsen. Tussendoor heb ik een tussenbeoordeling en een eindbeoordeling. Uiteindelijk wordt dit naar mijn hogeschool teruggekoppeld die de studiepunten verwerkt. Best veel werk, zeker omdat je naast deze stagezaken ook nog je gewone schoolwerk hebt!
Afbeelding

Patiënten
Als leerling verzorg je dus ook gewoon patiënten, soms zijn er zelfs meer leerlingen dan gediplomeerden op de afdeling. Ik vertel meestal wel aan patiënten dat ik werkzaam ben als student. Ik merk dat de meeste patiënten dit leuk vinden. Er is veel interesse hoever ik ben, hoe ik het vind en of ik al weet wat ik daarna wil gaan doen. Zeker als patiënten zien dat je al iets ouder bent komen er gesprekken over de keuze om de verpleegkunde te gaan doen. Ik geef wel altijd aan dat als ik iets niet weet ik dit met mijn collega’s bespreek, ik wil niet dat patiënten het gevoel krijgen dat ze niet veilig zijn. Hoewel je soms wel eens moet bluffen ;) Als je bloed prikt en een collega kijkt mee vertel ik dat ik het wel eens vaker heb gedaan en dat dit een formaliteit is. Bijna elke patiënt reageert dan met: ach iedereen moet het leren!
Ik vind het patientencontact echt een van de leukste dingen aan het vak. Je leert zo ontzettend veel mensen kennen. Verschillende mensen van daklozen tot de kakkers uit de Grachtengordel. Omdat ik midden in onze hoofdstad werk is het een heel divers ziekenhuis. Uiteindelijk is dat natuurlijk waar je het voor doet; ik wil werken met mensen. Ik vind het fantastisch om te merken dat je in een korte periode een band kunt opbouwen met mensen. Als een patiënt aan het einde van je dienst vraagt ben je er morgen ook weer? Oh wat fijn of oh wat jammer als dat niet zo is. Als kanttekening wil ik daarbij wel plaatsen dat dit soms ook niet zo is. Het kan behoorlijk druk zijn op de afdeling waardoor je lang niet altijd tijd hebt voor je patiënten. Soms ga je dan wel eens met een rotgevoel naar huis. Ik vind psychosociale zorg namelijk heel erg belangrijk.
Afbeelding

De overstap van universiteit naar HBO
Enkele opmerkingen uit het repertoire wat ik te horen krijg na deze overstap:
-Goh wat dapper dat je na 5 jaar studeren nog eens 4 jaar gaat studeren.
Ja dat klopt, ik vind het inmiddels al 9e jaars student ook best pittig, ik heb straks gewoon 10 jaar van mijn leven gestudeerd! Maar he, het is toch hartstikke leuk het studentenleven? Ik kon het gewoon nog niet helemaal loslaten ;).

-Vind je het niet zonde, met je universitaire achtergrond aan het bed staan en billen wassen?
Natuurlijk is het soms zonde om een opleiding te hebben gedaan waar je niets mee doet. Los van dat ik billen wassen echt een denigrerende opmerking vind voor een verpleegkundige (je doet zoveel meer) denk ik dat je altijd iets meeneemt van je oude opleiding. Ik merk bijvoorbeeld dat ik heel goed ben in literatuuronderzoek doen om verpleegkundige interventies met artikelen te onderbouwen. Ik heb op school al heel veel onderzoekjes gedaan! Dus nee ik vind het niet zonde.

-Ben je niet te oud om te gaan studeren?
Ach wat is te oud. Ik was 24 toen ik begon met de opleiding en ben net 28 als ik klaar ben. Ik kan straks nog 40 jaar werken dus nee ik ben zeker niet te oud. Wisten jullie dat ik ook mensen van 40 in mijn klas heb? Die hebben ook de overstap nog gemaakt! Sowieso heb ik een hele diverse klas. In mijn ziekenhuis worden elk jaar 25 mensen aangenomen voor de opleiding. Er wordt juist geselecteerd op mensen die al ervaring hebben in andere vakgebieden. Zo heb ik een fietsenmaker, meerdere juristen en ook een meubelmaker in mijn klas zitten!

-Is het zwaar werken en leren?
Dat is natuurlijk afhankelijk hoe makkelijk je zelf leert. Ik kan best goed leren, dus het theoretische gedeelte heb ik nooit veel moeite mee gehad. Hoewel het soms heel medisch kan zijn en ik dan ook hard moet leren hoor. Ik vind het wel een opleiding waarvoor je veel moet doen. Heel veel verschillende vakken die allemaal afgesloten worden met een verslag of toets. Rekening houdende dat je ook dan nog een stuk voor de praktijk moet doen is die combinatie best veel. Gelukkig ben ik ook regelmatig een dag vrij om bij te werken met mijn studie. Ik denk dat ik gemiddeld 40 uur per week bezig ben met werken en leren. Ik probeer altijd 2 dagen in de week echt vrij te houden. En omdat ik in de zorg werk is dat soms een doordeweekse dag. Want ja onregelmatige uren horen er ook bij.

-Heb je geen spijt dat je niet gelijk na je Vwo deze studie hebt gekozen?
Dan zeg ik altijd: nee. Ik heb een hele leuke studententijd gehad en heb daarbij ook veel geleerd. Ik denk dat ik uiteindelijk als ‘verpleegkundig planoloog’ van heel veel facetten iets afweet. Ik bedenk hier ter plekke een nieuw beroep haha. Nee ik had als 18 jarige denk ik heel anders in deze studie gestaan als nu. Dus ik vind het zeker niet zonde dat ik eerst een andere opleiding heb gedaan.

Tot slot
Ik merk dat ik nu na 2,5 jaar al flink gegroeid ben in dit vak. Ik vind het ontzettend leuk om dit werk te doen en haal er veel energie uit. Mocht jij ook de overstap willen maken naar een opleiding dan heb ik nog wel een paar tips:

-Het is hard werken, echt hoor. Soms zul je in het weekend moeten werken en vervolgens in de avond nog aan een verslag zitten. Er wordt van je verwacht dat je zelfstandig werkt maar toch ook aan je leerling zijn denkt. Ik merk dat ik soms in een spagaat zit omdat je enerzijds nog niet volledig meewerkt maar anderzijds dit wel van je verwacht wordt door je collega’s. Zeker als je al wat ouder bent zien ze je niet altijd meer als student.

-Hou er rekening mee dat het salaris niet hoog is, het is zeker geen vetpot. Ik krijg het minimumloon en groei daarbij elk jaar ongeveer 50 euro bruto. Met onregelmatigheidstoeslag is het te doen maar echt veel zal het niet worden tijdens je opleiding. Wel is het natuurlijk een voordeel dat ik ook nog eens zo’n 2300 euro studiekosten per jaar uitbetaald krijg. Dat zul je als voltijdstudent zelf moeten betalen.

Maar als ik dan bedenk dat ik over 1,5 jaar klaar ben, dat ik mezelf verpleegkundige mag noemen ben ik trots. Ik heb de overstap gemaakt en ik heb gedaan wat ik heel graag wilde. Ik geniet van mijn werk en heb geen dag spijt gehad dat ik de overstap heb gemaakt. En zeg nou zelf, dat uniform staat met toch ook best goed? ;)

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: Docent basisonderwijs en student gymopleiding
Deel 2: Verpleegkundige spoedeisende hulp
Deel 3: Medewerker grand cafe
Deel 4: Volg je hart en maak van je passie je baan
Deel 5: Orthoptist
Deel 6: Actuaris
Deel 7: Projectmanager
Deel 8: Pedagogisch Medewerker
Deel 9: Longfunctieanalist
Deel 10: Fotograaf
Deel 11: Docent wiskunde op een middelbare school
Deel 12: Burgemeester van Zeg maar Yes
Deel 13: Callcentermedewerker
Deel 14: Werken in het buitenland
Deel 15: Jeugdvakantiewerk
Deel 16: Vrijwilliger bij Stichting Earlybirds
Deel 17: vrijwilliger bij stichting Hoogvliegers
Laatst gewijzigd door Anoniem173 op 17 Mrt 2015 06:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem130

Bericht 30 Dec 2014 11:16

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Leukkkkkk AM! Met heel veel plezier gelezen! En staat je inderdaad hartstikke goed haha!
<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1040

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:03

Bericht 30 Dec 2014 12:02

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Leuk om te lezen, AM! Je praat echt met passie over het werk. Wie weet maak ik die droom ook ooit nog waar :)
Waiting for a change to set us free
Waiting for the day when you can be you and I can be me
Waiting for hope to come around
Waiting for the day when hate is lost and love is found
Waiting for a change - Christina Aguilera
<<

Anoniem315

Bericht 30 Dec 2014 12:37

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Wat leuk om te lezen AM! Ik was helemaal niet op de hoogte van je hele studieverleden en je switch. Supertof en goed dat je je hart bent gevolgd!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 30 Dec 2014 14:43

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Leuk stuk! Erg mooi om te lezen dat je, je hart volgt en kiest voor een "lagere" functie die je leuker vind dan de hogere functies.

Ik hoop zelf ook een switch te maken (niet qua zozeer qua studie maar wel qua werk). Ik sta namelijk niet achter het verdienmodel van de werkgevers in het wereldje waar ik heb gewerkt (accountancy). Uren schrijven met veel te hoge tarieven waar klanten voor betalen. Regelmatig ook uren aan klanten doorberekenen die niet zijn gemaakt (valse uren en dus onterecht hoge facturen voor klanten), dat voelt niet goed om bij zulke werkgevers te werken. Nu heb ik elders werk gevonden. Wel iets aansluitend op mijn studie, maar met een ander verdienmodel.
<<

Ixis

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:11

Bericht 30 Dec 2014 22:37

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Wat een leuk stuk, inspirerend vooral ook. Vind het erg mooi om te lezen hoe je je droom achterna bent gegaan. Je hart gevolgd in plaats van het sociaal wenselijke. Loop er zelf ook mee te worstelen. Ik zit nog 'vast' in het sociaal wenselijke. Ik heb dan ook nog niet helemaal helder waar mijn hart ligt hoewel ik er wel achter aan het komen ben. Het is gewoon die stap zetten. Jij hebt dat gedaan. Top! Succes met de afronding van je studie!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 31 Dec 2014 09:55

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Leuk stuk! En het is inderdaad een prachtige baan!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem173

Bericht 31 Dec 2014 11:57

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Leuk om jullie reacties te lezen!

@oasis ik hoop voor jou dat je de stap ook ooit kunt zetten!

@fred wellicht dat een ander bedrijf voor jou een optie is..

@ixis wat vervelend dat jij vast zit in het sociaal wenselijke. Soms is het zo lastig om een stap te zetten hè. Ik had het in dat opzicht nog makkelijk. Met een vriend met een vaste baan en lage vaste lasten. Met een koophuis en kinderen had ik de keuze wellicht veel moeilijker gevonden.
<<

Anoniem147

Bericht 31 Dec 2014 18:22

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Super leuk stukje! Je straalt ook echt op de foto. Heel gaaf dat je zo op je plek zit.

En ik vind billen wassen ook zo denigrerend. Zelfs voor een helpende in de zorg! Wees blij dat er mensen zijn die het doen en daar juist hun energie en liefde in willen stoppen. Het lijkt mij toch wel prettig om op mijn oude dag, als ik het zelf echt niet meer zou kunnen, gewassen zou kunnen worden door iemand die weet waar ze mee bezig is en het ook met een dosis plezier doet.

Volgens mij ben jij trouwens echt een topper als student! Super gaaf om te zien wat je allemaal al gedaan hebt.
<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1040

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:03

Bericht 31 Dec 2014 21:56

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Atelier Madame schreef:Leuk om jullie reacties te lezen!

@oasis ik hoop voor jou dat je de stap ook ooit kunt zetten!


Dankjewel, ik hoop het ook!
Waiting for a change to set us free
Waiting for the day when you can be you and I can be me
Waiting for hope to come around
Waiting for the day when hate is lost and love is found
Waiting for a change - Christina Aguilera
<<

Anoniem110

Bericht 01 Jan 2015 10:51

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Dat heb je echt onwijs leuk geschreven!
Wat leuk dat je naar de interne oncologie gaat, dat wordt ook mijn volgende afdeling.
Het is een geweldige baan!

Succes verder met de laatste lootjes die er bijna aankomen.
<<

Anoniem286

Bericht 03 Jan 2015 21:50

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Leuk stukje! En leuk dat je de keuze nog hebt gemaakt, zo te lezen een goede keus geweest!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 03 Jan 2015 21:53

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Bedankt voor je stuk AM!
Je hebt een heel enthousiast stuk geschreven. Volgens mij een top keuze geweest voor je.
<<

Anoniem222

Bericht 06 Jan 2015 11:55

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Wat een super leuk stuk!
<<

Anoniem216

Bericht 07 Jan 2015 14:01

Re: Rubriek W&S #18: je droom volgen, met een master aan het

Heel erg leuk stuk om te lezen AM. Het is zo te lezen een pittige studie. Heel veel succes verder met je studie.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers