Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vriendschap met weinig wederkerigheid

<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 05 Jan 2015 02:10

Vriendschap met weinig wederkerigheid

beetje vage titel misschien, maar weet ook niet hoe ik het anders kan verwoorden!
Ik heb geen uitgebreid sociaal leven, aantal vriendinnen is op 1 hand te tellen en hoewel ik dat best anders zou willen zien weet ik ook niet beter. Oude vriendschappen zijn veelal doodgebloed door afstand en doordat ik een heel andere weg insloeg.

Maar nu; de vriendschap met vriendin die toch wel het dichtste bij me stond lijkt dood te bloeden en ik weet niet wat ik ermee moet/wil. Ik ben het type dat altijd bereid is te helpen, een ander op 1 zet maar daardoor ook niet altijd genoeg voor zichzelf opkomt. Een paar jaar terug stond ik voor haar klaar toen ze ongepland zwanger raakte. Met op dat moment zelf al een hevige kinderwens die erg gevoelig lag en waarvoor ik ook psychische hulp had vond ik dat best lastig. Maar hup; blij zijn voor haar (en dat was ik ook oprecht, dol ook op haar kleine) dus ik stond klaar met cadeautjes, interesse, een babyfeestje, praktische hulp waar ik kon, stond haar babykamer in m'n uppie af te schilderen. En ergens ging het opeens wat scheef lopen. Kleine dingen die ik langs me heen liet gaan maar toch bleven hangen. Gedoe over geld (ons alles laten betalen voor een etentje op haar initiatief, opmerkingen over vriends hogere salaris en nog wat situaties), opmerkingen over kinderwens en zwangerschap die bij mij echt tegen zere been schopten. Ik deed daar niets mee, maar vriend merkte op een gegeven moment op dat er van me geprofiteerd werd en ik bepaalde opmerkingen niet zo over mijn kant hoefde te laten gaan. Ik heb haar daar best lang in verdedigd. Ze bedoelt het niet zo, voor mij zou ze hetzelfde doen. Maar tijdens mijn zwangerschap heb ik toch wel een beetje meer interesse en hulp gemist. Ze stond te springen toen ik het nieuws vertelde maar daarna. Beloftes om te komen helpen (dat deed jij ook voor mij!) kwam ze niet na, zes maand zwanger stond ik bij haar te helpen verhuizen maar de babykamer ed hier hebben we geen handje hulp bij gehad. En ik mis haar echt, om mee te delen wanneer ik het moeder zijn even pittig vind of juist al die geweldige dingen wil vertellen. Ze woont op 50 meter afstand, maar ik zie haar nauwelijks. En nog steeds bied ik haar mijn hulp aan waar nodig, stuur een berichtje hoe het gaat. Maar ik lijk opeens minder belangrijk nu ik met dochter erbij niet altijd meer direct paraat sta, nu ik me een tijdje sociaal wat terug trok om aan alles te wennen doet zij daar ook maar weinig moeite voor.

Wat doe je in dit soort situaties? Vriend is er klaar mee. Maar ik mis haar vriendschap, vind het lastig om bespreekbaar te maken, ben er toch verdrietig door...
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Jan 2015 07:50

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Jeetje dat is behoorlijk scheef inderdaad. Dan hoop je natuurlijk wel dat zij het ergens ook door heeft, want anders wordt aankaarten best lastig. Althans, als je het bij jezelf houdt kan zij het nog steeds goed opvatten en het vervelend vinden dat jij het zo ervaart, maar de andere kant kan zijn dat je het 'erger' maakt. Ik zou van tevoren nadenken wat jij (nog) met deze vriendschap wilt. Als jij het idee dat ze er in de (nabije of verdere) toekomst niet bij is heel jammer en vervelend vindt, dan moet je er wat mee :) Wellicht eens voorzichtig aangeven dat je haar mist, en vragen of zij dat ook wel eens heeft? Of dat het allemaal toch best wat veranderd is sinds de kindjes er zijn? En dan hopen dat ze een beetje constructief reageert... Ik zou niet meteen beginnen over het profiterende. Kan me niet zo goed voorstellen hoe dat goed moet lopen tenzij je het heel luchtig kunt brengen (met een grapje ofzo :) ).

(wat heb je een ontzettend overzichtelijk netjes verhaal uitgetypt! haha nauwelijks een compliment maar ik vond het een fijne post :D)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 05 Jan 2015 08:38

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Jeetje! Dat is wel heel naar zeg. Waarschijnlijk is het er allemaal ingeslopen. Juist omdat jij je grenzen nooit hebt aangegeven. Ik zou eerst zelf nadenken wat ik precies met de vriendschap wil en dan een gesprek aan gaan en je hoop/ verwachting kenbaar maken.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem125

Bericht 05 Jan 2015 09:17

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Dat jij haar helpt en zij degene is die hulp nodig heeft is een patroon dat kennelijk al heel wat jaren in jullie relatie zit. Daar zijn jullie allebei verantwoordelijk voor.

Nu ineens wil jij het anders, dat zou ik haar maar gewoon ronduit vertellen, want anders komt het niet over, vrees ik.

Ik vind het trouwens een nare eigenschap als iemand veel geeft in een vriendschap en vervolgens daar allerlei verwachtingen aan koppelt. Geef dan óf minder, óf doe het puur om te geven zonder er iets voor terug te verwachten.

Zij heeft misschien wel heel andere ideeën over hoe vriendschap er voor haar uitziet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Jan 2015 10:05

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Nougat schreef:Ik vind het trouwens een nare eigenschap als iemand veel geeft in een vriendschap en vervolgens daar allerlei verwachtingen aan koppelt. Geef dan óf minder, óf doe het puur om te geven zonder er iets voor terug te verwachten.


En hóppa, weer een sneer uitgedeeld, jouw dag is weer goed begonnen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Jan 2015 10:12

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

On topic: ik kan me goed voorstellen dat je vriend er klaar mee is, en ik kan me ook voorstellen dat jij er verdrietig om bent en haar ondanks alles wel mist, maar ik denk wel dat je zelf goed door hebt dat dit echt eenrichtingsverkeer is en dat je van haar kant niet veel hoeft te verwachten. Je kunt het onderwerp aansnijden, maar persoonlijk geloof ik er nooit zo in dat mensen dat zelf niet door hebben. Als ze je nu al een beetje laat zitten omdat je er niet meer zo voor haar kunt zijn als voorheen dan schat ik de kans klein in dat zo'n gesprek alles zal veranderen.

Dat ze niet heeft geholpen met de babykamer, dat zou ik dan nog wel naast me neer kunnen leggen, ze heeft zelf ook een klein kind en waarschijnlijk niet heel veel tijd, maar dat laten betalen en die opmerkingen over het inkomen van je vriend vind ik wel raar en ook dat je nu gewoon helemaal niks meer van haar hoort. Dat zou mij ook heel erg steken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11419

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 05 Jan 2015 12:25

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Jij hebt die dingen toen allemaal gedaan omdat je er voor haar wilde zijn. En nu hoopte je dat zij er voor jou had kunnen zijn? Misschien niet eens op de manier van 'ik heb zoveel voor jou gedaan en nu verwacht ik hetzelfde terug' maar meer dat je het leuk vindt om eens een berichtje van haar kant uit te krijgen met de vraag hoe het met je is. De kleine dingen die er toe doen en een vriendschap speciaal maken.

Als je merkt dat een vriendschap je energie gaat kosten, op een negatieve manier, dan is het goed om na te denken wat je er nog uit kunt halen. Ik zou het wel een keer met haar bespreken, misschien durft ze niet zo goed omdat ze denkt dat jij hetzelfde terug verwacht van wat jij voor haar gedaan hebt? En dat kan ze je misschien niet bieden? Of zit ze ergens anders mee? Praten lijkt mij de beste oplossing. Succes!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem125

Bericht 05 Jan 2015 13:43

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Het is ook wel een verschil of iemand ongepland zwanger wordt (zonder partner?), of dat iemand na een lange kinderwens eindelijk zwanger raakt, samen met een partner. Waarschijnlijk denkt ze dat je alleen maar blij bent en dat je alles prima aan kan. Het klaarmaken van de babykamer is iets wat veel mensen leuk vinden om zelf te doen, samen met hun partner. Ik kan me goed voorstellen dat je vriendin denkt dat het haar plek niet is om jou daarmee te helpen. Sowieso heeft ze waarschijnlijk het idee dat jij je leven prima op orde hebt en komt het niet in haar op om hulp aan te bieden.

Waarom ga je niet een avondje lekker met haar eten ergens en snij je het onderwerp aan? Gewoon zeggen dat je haar een beetje mist.
<<

Anoniem108

Bericht 05 Jan 2015 13:56

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Er staat letterlijk dat die vriendin zelf beloftes deed, o.a. over helpen met de kamer voor de baby. Ik lees daarentegen nergens dat TO iets verwachtte van haar. Dus hoezo wordt er begonnen over nare eigenschap? Dan lees ik toch echt iets anders.

Ik denk zelf dat je in een vriendschap niet hoeft te verwachten dat alles op de weegschaal gaat, maar een vriendschap is wel gebaseerd op interesse in elkaar en dat lijkt nu maar van 1 kant te noemen. En de zaken waarin ze interesse toont, vind ik ook niet echt duiden op interesse in jou (als vriendin). Ik snap dat je haar mist, als jij haar nog wel als vriendin ziet. Dan kun je alleen maar een gesprek aangaan, in de hoop dat het iets zal veranderen. Eerlijk gezegd vermoed ik dat dit niet zal gebeuren of kortdurend zal zijn. Hopelijk zit ik ernaast. Succes!
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 05 Jan 2015 14:40

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Het 'profiteren' wil ik inderdaad niet aankaarten Zora. Ik denk dat dat weinig nut heeft. Weet niet of ze zich er bewust van is, wellicht is het ook inderdaad nooit zo bedoeld en is dat onze interpretatie geweest, maar hoe dan ook heb ik ook helemaal geen zin om haar daarin verwijten te maken. Wat gebeurd is is gebeurd, dat verander ik toch niet meer. Maar voor de toekomst zou ik dat wel graag anders willen zien, want hier voel ik me niet lekker bij. Denk dat het daarbij meer zin heeft om voor mezelf beter grenzen te leren stellen.

Nougat, ik herken me niet in dat 'voor wat hoort wat' type dat jij schetst. Het is ook niet altijd zo geweest, ze heeft ook vaak voor mij klaar gestaan, maar ergens onderweg is dat somehow veranderd. Je hebt gelijk dat dat net zo goed mijn verantwoordelijkheid is. Ik ben het trouwens niet met je eens dat je in een vriendschap niets terug mag verwachten. Dat is toch de basis van goede relaties in het algemeen? Wederzijdse interesse? Dat hoeft niet op een weegschaal, ik hou ook geen lijstje bij. Ik hóefde ook geen hulp bij de babykamer, maar het feit dat je dan je hulp aanbiedt en beloftes maakt, maar het daarbij alleen maar bij woorden blijft terwijl die ander toch wel veel voor jou deed en wél die woorden in acties omzette voelt niet oké.

Rond mijn eigen zwangerschap waren best wat zorgen, dus was vooral emotioneel pittig. Als je dan moet constateren dat buren, collega's zelfs, daar meer bij stil staan en naar vragen dan een vriendin, dan is dat lastig. Die hulp bij de babykamer hoefde ik ook echt niet, maar haar tijd, oprechte interesse en steun had ik meer kunnen gebruiken. (Herkenbare en persoonlijke info ter verduidelijking weer verwijderd)
Laatst gewijzigd door Lilou op 06 Jan 2015 12:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 05 Jan 2015 14:43

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Bah, als ik het zo op een rijtje zet en jullie reacties lees, vraag ik me af wat er dan nog te 'redden' is. Wat kun je dan 'opeens' ver weg van iemand komen te staan waar je oprecht om geeft.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem108

Bericht 05 Jan 2015 15:46

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Voor een vriendschap heb je twee mensen nodig en zij lijkt hier niet meer in te (willen) investeren. Behalve dus als het in haar voordeel is, wat me voor jou ook niet prettig lijkt.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 05 Jan 2015 15:47

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Ik zou zeker het gesprek aangaan en aangeven dat je haar mist en of zij nog iets ziet in deze vriendschap. Het klinkt alsof je niet veel te verliezen hebt. Zeker als het jou onduidelijk is waar dit vandaan komt, lijkt het me een goed idee om er een goed gesprek aan te wijden, misschien zit haar ook iets dwars wat ze moeilijk vindt om aan te kaarten. Openheid lijkt me de enige manier om deze vriendschap uit het slop te trekken.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Jan 2015 20:35

Re: Vriendschap met weinig wederkerigheid

Goed dat je dat al had bedacht :) Ik denk dat je intenties dan nu heel goed zijn, en dat je het maar gewoon moet proberen. Weinig meer te verliezen!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers