Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voor het eerst op wintersport!

<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 29 Dec 2014 18:06

Voor het eerst op wintersport!

Joepie, ik ga op wintersport! Wil ik al zo lang en nu gaat het dan eindelijk gebeuren.
Ik wil alles weten! Wat heb ik allemaal nodig? Waar moet ik rekening mee houden? :sunny:
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 29 Dec 2014 18:08

Re: Voor het eerst op wintersport!

Je hebt nodig:
skibroek
ski-jas
skibril (een voor zon en een voor sneeuw)
fleectruien
warme shirts
thermo ondergoed of maillots voor onder je skibroek
skisokken
een helm
warme en waterdichte handschoenen
Evt. een handige platte rugzak die je om je lijf kunt klikken

Ski's of een snowboard en de bijbehorende schoenen en stokken kun je daar huren.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 29 Dec 2014 18:11

Re: Voor het eerst op wintersport!

Zonnebrand en de rest heeft Lot denk ik al genoemd.

Waar ga je naartoe?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Dec 2014 18:12

Re: Voor het eerst op wintersport!

GAAF, ik hoop dit jaar ook te gaan. Ga je met de NSSR?

Meenemen,
zonnebrand creme. Kan je niet missen vooral niet als je rond februari/maart gaat. Je kan goed verbranden.
Verder voldoende kleding, ik heb altijd bij
2 ski/broeken
3/4 therrmotruitjes. Deze ooit gekocht bij de lidl.
2/3 paar skisokken als je eigen materiaal hebt. Bij huur materiaal zal ik voor meer sokken gaan. Ik had altijd natte sokken na een dag boarden.
Ik heb tegenwoordig ook een helmpje bij mij en natuurlijker een zonnebril en een sneeuwbril. De laatste is echt ideaal mocht je een dag minder weer hebben met veel stuifsneeuw.
Verder heb ik altijd voldoende sportbh´s bij mij :D. Ik vind het echt wel ideaal met snowboarden.

Natuurlijk nog gewone kleding voor 's avonds.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 29 Dec 2014 18:13

Re: Voor het eerst op wintersport!

Helmen kan je ook huren tegenwoordig trouwens, maar het is bijna raar als je tegenwoordig zonder helm op de piste staat.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 29 Dec 2014 18:15

Re: Voor het eerst op wintersport!

Bedenk wat je prettig vind qua bril. Ik vind het met zonnig weer lekker om mijn gewone (donkere!) zonnebril op te zetten, maar lang niet iedereen vind dat prettig ivm traanogen door de wind. Met sneeuwbrillen moet je goed letten op het kleur glas: doorzichtig voor 's avonds/slecht weer, geel of oranje voor slecht weer en donker is voor mooi weer.

Edit: helm huren zou ik niet aanraden, wie weet wat er mee gebeurt is. Een nieuwe helm kost niet zoveel meer (voor 5 tientjes heb je echt wel een goede) en dan weet je zeker dat hij nog goed is + past hij gewoon lekker op je hoofd.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 29 Dec 2014 18:27

Re: Voor het eerst op wintersport!

Ik zou gewoon ff naar een zaak als intersport oid gaan en je even goed laten adviseren. Zeker mbt een skibril en helm. Voor een eerste keer is een simpele van Sinner voor 2 tientjes echt wel prima. Een helm heb je ook van dat merk, tja zelf weten, maar ik heb meerdere clinics gezien en een goedkope helm kan toch echt wel bagger zijn. Het verschil tussen 5 tientjes of 7 tientjes is bijv al aanzienlijk.

Je woont in brabant toch? In den bosch zit een filiaal van dezelfde eigenaar als van de intersport waar ik gewerkt heb en die kunnen je echt goed helpen.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 29 Dec 2014 18:29

Re: Voor het eerst op wintersport!

Een helm zit in het pakket met skimateriaal dat ik huur! Moet je per se speciale sokken aanschaffen? Ik heb nog een stuk of 4 paar voetbalsokken liggen, zijn die ook prima?
Goede tip Helix, skibril moet ik nog even kijken! Een gewone zonnebril lijkt me niet fijn aangezien ik mega snel traanogen krijg.

Ja dat is ook wel slim Leaf, welke winkel is dat dan? Ik ben regelmatig in Den Bosch.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 29 Dec 2014 18:32

Re: Voor het eerst op wintersport!

Je sokken moeten sowieso lang genoeg zijn zodat je geen last krijgt van de randjes van je schoenen. Veel goedkope skisokken zullen denk ik wel gelijk zijn aan je voetbalsokken. Maar voor 15 euro heb je meestal wel 2 paar ofzo hoor.

Prima dat je helm bij je huur zit, maar check wel dat hij lekker zit: als je m opzet moet hij niet knellen, maar je moet ook horizontaal/verticaal geen speling hebben. Kijk voor de zekerheid of de buitenkant heel is en of er aan de binnenkant geen deuken zitten.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 29 Dec 2014 18:32

Re: Voor het eerst op wintersport!

Leuk Toet! Wij gaan ook weer, zin in!

Neem ook wat leuke kleding mee voor 's avonds.
Oh, een kleine tube zonnebrand die in je jaszak past vond ik ideaal. Net als lippenbalsem met SPF.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 29 Dec 2014 18:33

Re: Voor het eerst op wintersport!

Intersport Twinsport Den Bosch ;) volgens mij op het Sint Jansplein...kan dat?
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 29 Dec 2014 18:39

Re: Voor het eerst op wintersport!

Skisokken van Falcon zijn prima, zijn iets van 15 euro voor 2 paar ofzo. Voor een eerste keer kun je prima toe met goedkope thermokleding, let wel op dat deze zo goed mogelijk moet aansluiten, anders werkt het niet goed. Het moet als een soort tweede huid zitten. Dan een pully eroverheen en dan je skijas.

Ik zou wel voor een skijas en broek gaan met een minimale waterkolom van 5000, maar liever hoger. Alleen hoe hoger hoe duurder weer...Protest, O'Neill, Brunotti hebben een goeie prijs-kwaliteit verhouding. Falcon en Icepeak is wel okee. Niet fantastisch, leuk voor een keer idd, maar vaak wel snel stuk. McKinley (huismerk van Intersport) is ook wel prima.

Snowboots zijn ook wel handig trouwens.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 29 Dec 2014 18:42

Re: Voor het eerst op wintersport!

Check anders een winkel met outlet, of kleding van eerdere seizoenen. Ik heb laatst (voor gewoon) een wintersportjas van Schöffel gescoord voor 70 euro, weliswaar van 2 seizoenen geleden maar normaal betaal je daar 250-300 euro voor.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem119

Bericht 29 Dec 2014 18:53

Re: Voor het eerst op wintersport!

Zorg ook dat je iets van moonboots, sneeuwlaarzen oid mee neemt! Voor als je níet skiet en wel buiten loopt (naar restaurantjes/kroegjes/dorpje etc).

Goede handschoenen zijn ook wel echt belangrijk. Dus niet van die wollen wandjes en denken dat dat wel goed genoeg is, maar echt skihandschoenen kopen, van die gewatteerde. Niet alleen kan het venijnig koud zijn, maar als je valt, wil je niet dat iemand over je hand heen skiet en je hand open haalt.

De rest is op zich wel genoemd denk ik.

Ik ski zelf altijd met mooi weer het liefst met een zonnebril ipv skibril, maar dan wel een goede stevige bril met goede UV protectie. En niet een mooie ofzo, want het is zonde als je valt en hij breekt.

Ik zou ook goed kijken of je een skijas kan vinden waar je een goede grote zak aan de linkerkant van je jas hebt, of een zakje op je mouw ofzo. Daar kan je je skipas handig in doen en hoef je m niet telkens er uit te halen om te chippen bij de lift. En een binnenzakje voor je telefoon is ook wel handig tegenwoordig. Evt kan je zo'n kleine oplader kopen die je mee kan nemen de piste op.

Neem ook genoeg elastiekjes ofzo meer voor je haar! Ik maak vaak twee vlechtjes, super suf, maar dan zit m'n muts het lekkerst. Ik heb tegenwoordig een helm trouwens, dat is ook lekker warm.

Anyway, veeeeeel plezier!! Skien is zo leuk!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 31 Dec 2014 12:13

Re: Voor het eerst op wintersport!

Ik zou juist geen fleecetruien adviseren. Toet is beginner, ze zal vaker in de sneeuw liggen dan echt op haar skietjes staan ;-). Je bent de hele dag bezig, vallen: bewegen, lopen met de skies, opstaan, etc etc. Je krijgt het zat snel bloedheet. Ga daarom voor twee a drie goede thermoshirtjes die op je lijf zitten. Deze vangen ook het zweet op, en daardoor koel je minder snel af als je in een lift zit, of even staat en niks doet.

Goede handschoenen zijn idd essentieel. Niks zo erg als koude handen (of voeten), en je handjes moeten gewoon veilig zijn. Ik zou zeker als je beginner bent, voor handschoenen gaan mét vingers. Dit is echt een kwestie van wat je zelf het fijnste vindt, maar denk even aan de praktische kanten: vaak moet je je je skies uitdoen als je raar bent gevallen oid.. je hebt je handen iig vaak nodig. Dan is beweeglijkheid wel handig met vingers. Dit is echter wel kouder dan wanten. Dus als je echt snel koude vingers hebt: dan wanten. Maar zo niet, dan vingerhandschoenen. (maar dit is echt een voorkeur)

Doe idd een goed thermoshirtje aan, een skipully eroverheen en een goede jas. Via MP kan je ook goede kleding kopen! ik heb vorig jaar een hartstikke goede Peak broek verkocht voor 50 euro, puur omdat hij mij drie maten te groot was geworden. Maar met die broek was niks mis.

Ohh en het is niet zo dat 'hoe dikker, hoe beter'. Vaak zitten van die gewatteerde jassen alleen maar in de weg, en als ik iets haat is het dat je je continue als een mummie voelt. Je moet lekker vrij kunnen bewegen.

Sokken: koop even fatsoenlijke sokken mopje. Ik zou echt geen voetbalsokken gebruiken, het spul is heel anders, vaak absorberen skisokken ook een deel van de druk die op je scheenbenen komt te staan met skiën en dan wil je gewoon goede sokken hebben. Koude voeten is ook echt gruwelijk trouwens.

Ik zou nu niet perse een dure skibril gaan kopen. Je bent nog echt maar een beginner en als je aan het eind van de week een rode piste af kunt komen heb je het goed gedaan. Oftewel: je zal niet met 80 kilometer per uur van de piste af gaan zoeven. Traanogen zal je daardoor wat minder snel hebben (of je moet hele gevoelige ogen hebben). Ik zou dus eentje kopen van een paar tientjes die alle weersomstandigheden wel beetje kan hebben. Ben je safe iig. Mijn ervaring is dat je toch geen bal ziet als het sneeuwt en ik heb echt een dure Oakley goggle, en ik zie alsnog geen klap. Lekker aan de wijn gaan als het sneeuwt, das veeeeeel leuker!

Ik ski als sinds ik vier ben, inmiddels heb ik genoeg vriendjes voorbij zien huppelen van mij en mijn zus en allen zijn voorzien van een basisset. Dus ik zou echt gaan voor: een fatsoenlijke skibroek, een jas, drie pullies, twee thermoshirtjes, drie paar sokken, een thermolegging, paar goede handschoenen, drie paar sokken, twee pullies, sjaal, muts (of oorwarmers), en dan ben je al een heel end.

Ohh en neem iets mee waar je je vieze sokken en thermo-ondergoed mee kan uitwassen! 's avonds uitwassen, ophangen en dan kan je het nogmaals aan.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 31 Dec 2014 12:25

Re: Voor het eerst op wintersport!

Ik vind het wel grappig om iedereen te horen over thermo ondergoed. Ik heb dat echt nog nooit aangehad. Heel soms had ik een hardloop legging onder mijn skibroek aan en verder niet.
Het eerste jaar dat ik ging skiën had ik mij de eerste dag ook te warm aangekleed. Ik stond op een gegeven moment in mijn skipully op de piste. We moesten iedere keer omhoog lopen en dat in de zon die dag.

Inderdaad laagjes is beter en je kan eventueel een laagje uittrekken en in je rugzak doen als je het erg warm krijgt.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 31 Dec 2014 12:35

Re: Voor het eerst op wintersport!

Ligt er toch ook compleet aan welke temperatuur, hoogte en overige weersomstandigheden zijn? Ik heb geskiet met -20, nou.. dan ben je blij met een thermobroek. Ook heb ik geskied met +10 en dan moet ik er niet aan denken.

Ook qua wind bijvoorbeeld maakt het enorme verschillen. Kortom: je kan er geen peil op trekken. Liefst heb ik niks onder mijn broek, vind ik rete-irritant zitten, maar als het -20 is: nou... dan is de keuze snel gemaakt.

Als je net begint, is een shirtje op je lijf eronder lekker om het zweet op te vangen. Dan koel je minder snel af, en wordt je pully niet zo snel zweterig. Als je daar een week in moet rondlopen, word je ook niet veel vrolijker van. Maar over het algemeen doe je als beginner gewoon veel lopen, klauteren, vallen, opstaan en krijg je het snel warm. Zet er een zonnetje op, stralend blauwe lucht, geen wind en een lekker temperatuurtje van net onder de nul.. dan zweet je je lamlendig. Dan wil je die helm ook afgooien hoor. (ik heb sowieso een hekel aan dat ding maar goed haha)
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 31 Dec 2014 12:58

Re: Voor het eerst op wintersport!

En toch hangt het met een skibril af van de kleur van je glas of je wat ziet.

Fleece shirts zijn inderdaad zweetgevoelig. Vroeger kon je ook katoen shirts krijgen, tegenwoordig is het meer van dat stretch (hoe heet dat materiaal?!) spul, merk je in ieder geval minder van zweet als in fleece.

Thermo vind ik inderdaad afhankelijk van het weer.

Die tip van dat vakje in je linkermouw (of een afsluitbare zak aan de linkerkant) is inderdaad verdomd handig! Vriend had dat het eerste jaar niet en die stond nogal eens te hannesen bij zo'n poortje.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 31 Dec 2014 13:11

Re: Voor het eerst op wintersport!

Heel erg bedank allemaal! Zoveel dingen waar ik niet aan had gedacht :D
Caro door wat jij zegt over de hele dag vallen en opstaan denk ik ook meteen aan spierpijn! Ik ben best wel blessure gevoelig dus wellicht handig om daar ook wat voor mee te nemen (tape en ik heb van die crème van fysio voor op je spieren)
Ik was wel van plan ski jas en broek via marktplaats o.i.d. op de kop te tikken. Sokken, handschoenen, een bril en de rest ga ik dan zeker bij een goede sportzaak kopen.
Mijn ogen zijn ook wel gevoelig trouwens, de tranen lopen al over mijn wangen als ik op de fiets stap dus ik denk dat een goede bril wel belangrijk is.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 31 Dec 2014 13:36

Re: Voor het eerst op wintersport!

Leeeuk! Vorig jaar om deze tijd was ik voor het eerst op wintersport en ik heb genoten! De sfeer, het weer, de combinatie tussen maximale inspanning en volledige ontspanning, heerlijk! Vanwege mijn zwangerschap gaan we dit jaar niet en dat vind ik erg jammer.

Mijn tips: leen voor je eerste wintersport de skikleding. Voor hetzelfde vindt je het helemaal niks en schaf je allemaal dure spullen aan. Ook heb ik van te voren twee of drie lessen in Nederland genomen op een kunstbaan. Kan ik je ook wel aanraden, het is een leuke en nuttige manier van toeleven naar je wintersport. Ik heb bij hun ook mijn ski's en skischoenen gehoord zodat ik in Oostenrijk niet uren in de rij hoefde te staan (en we kregen korting omdat we ze kennen :kersthaha: ). En neem tijdens je wintersport gewoon de hele week elke ochtend les, je zult het nodig hebben. En 's middags kun je dan lekker je eigen gang gaan. Wij hadden trouwens een privéleraar, ook een aanrader.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 31 Dec 2014 13:43

Re: Voor het eerst op wintersport!

Ja ik kan me nog herinneren dat jij het erover had Lady! Leuk! Ik neem sowieso elke ochtend les, dat zit gewoon bij het pakket in (Ik heb echt mega goedkoop een wintersport kunnen boeken via mijn werk, met alles erop en eraan voor 600 euro)
Ik was inderdaad ook van plan hier alvast een paar lessen te nemen. Ik heb wel eens geskied maar dat is lang geleden haha. Ik denk wel dat ik het kan, ik ben best lenig en ook niet bang dus dat zijn wel voordelen maar ik wil het ook echt fatsoenlijk leren.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 01 Jan 2015 23:21

Re: Voor het eerst op wintersport!

Ik zou juist niet aanraden om in Nederland te huren. Als je schoenen dan toch niet lekker blijken te zitten kun je niet even snel wisselen.
Verder is het meeste wel gezegd denk ik, veel plezier :cheering:

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers