Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymopleiding

<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 14 Apr 2014 07:09

Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymopleiding

Ik was kennelijk de eerste die reageerde op de oproep voor een column te schrijven over je werk/studie. Bij dezen dan mijn bijdrage! Voor de leerkrachten onder ons zal het denk ik wel herkenbaar zijn. Heb mijn best gedaan er een leuk stuk van te maken :)

Studie:

Ik doe de Leergang Vakbekwaamheid Bewegingsonderwijs, om de bevoegdheid te halen om van groep 3 t/m 8 gymles te kunnen geven. Dit is een post-HBO opleiding, als aanvulling op de Pabo, die heb ik een kleine twee jaar geleden afgerond. Ik heb voor deze studie gekozen omdat het me een goede aanvulling lijkt op mijn lesbevoegdheid voor het basisonderwijs en in het verlengde daarvan de kans op een vast baan.

Ik vind het op zich een leuke leergang, omdat je veel ideeën opdoet voor in de praktijk. Aan de andere kant kost het me mijn “vrije” woensdagmiddag en er komen in de les vaak vragen die al eens gesteld zijn of in mijn ogen niet al te snugger zijn. Daarbij kost een portfolio maken heel veel tijd en wordt er van je verwacht flexibel te kunnen zijn: zo weer twee woensdagen lesgeven op een andere school, een hele ochtend gymles kunnen geven terwijl je een aanstelling (of in mijn geval, vervanging) hebt van 1 WTF (Fulltime werk) of iets wat daar sterk naartoe gaat, waardoor er weer iets geregeld moet worden zodat je klas ook gewoon onder de pannen is.

De les is vaak praktijkgericht, waardoor we zelf ook kunnen bewegen, dat vind ik persoonlijk wel prettig. Je ziet meteen hoe je een activiteit in je eigen groep aan kunt bieden en je krijgt genoeg handvatten om te kunnen differentiëren, dus om activiteiten op maat – geschikt voor de leeftijd en de vaardigheid van de kinderen – aan te kunnen bieden.

Als ik opnieuw de keuze zou kunnen/moeten maken zou ik zeker deze studie opnieuw kiezen, omdat het mijn (vaste) baankansen vergroot. Tegenwoordig zijn er namelijk niet zoveel net afgestudeerden meer die hun gymbevoegdheid hebben.
Eerst zou ik de master SEN (Special Education Needs, speciale zorg (op onderwijsgebied) aan kinderen) gaan doen, ik had er zelfs een lerarenbeurs voor, maar gezien mijn huidige (privé-)situatie was het niet handig om daar al aan te beginnen. Daarom ga ik eerst deze opleiding afmaken en hoop ik ergens een vaste aanstelling te krijgen. De master staat wel op mijn wensenlijstje voor later.


Werk:

Ik werd op dit moment op invalbasis op een klein dorpsschooltje in Noord-Holland-Noord, als groepsleerkracht. Het liefste doe ik langere vervangingen in de tijd dat ik nog geen vaste aanstelling heb. Na een langere invalperiode in de bovenbouw heb ik nu tot de zomer werk in een onderbouwgroep. Ik merk dat ik meer een 'onderbouwer' ben, dat wil zeggen dat ik beter uit de voeten van met jongere kinderen

Om dit werk te kunnen doen heb ik de Pabo (versneld, in 3,5 in plaats van 4 jaar) gedaan. Dit vond ik een opleiding waar het vooral heel veel doen was. Een enkel vak gaf mij wel theoretische verdieping, maar het merendeel was echt niet moeilijk voor mij.

Het leukste van werken in het onderwijs is het contact met kinderen (en natuurlijk collega’s). In het schooljaar zie je hen groeien door de dingen die je aan hen meegeeft en kinderen zijn erg open en recht voor hun raap. Meestal geeft dat wel leuke situaties.

Wat me meer tegenstaat, is het vele papierwerk. Alles moet tegenwoordig bijgehouden worden, waardoor je bijna meer tijd daaraan kwijt bent dan aan het lesgeven zelf. Ook het feit dat er WSNS (weer samen naar school) is, betekent dat het zwaarder wordt: waar vroeger kinderen met problemen naar het speciaal (basis)onderwijs gingen, blijven die nu meer in de klas en dat geeft meer druk.

Het feit dat je alle schoolvakanties vrij hebt, is erg prettig. Je weet van tevoren wanneer je vrij bent en hoe lang, maar aan de andere kant kun je - in tegenstelling tot mensen met bijvoorbeeld een kantoorbaan - niet zomaar een dag vrij nemen. Ook de mening van menig medelander over al die weken vrij (je bent heus niet echt zes weken volledig vrij van school) kan mij erg irriteren.

Zoals boven al genoemd, zijn de uitspraken die je hoort erg leuk. Een paar voorbeelden:
“Juf, ik weet wat weekend betekent! Dan mag je op de Wii!”
“Juf, mijn koekje is verkreukeld!”
Over een andere collega die bevallen was: “Juf is overvallen!”
Een oud-collega die instructie zou geven volgens de Digi-D methode (dat heet IGDI.)
Het contact met de kinderen en collega's (en vaak ouders) en de groei die je bij kinderen ziet, maken dat ik tevreden ben met de keuze die ik heb gemaakt voor het onderwijs. Het is niet mijn uiteindelijke doel om veertig of vijftig jaar voor de klas te blijven staan, maar voorlopig is het prima zo (op het gemis van die vaste aanstelling na dan, helaas). Eerst maar eens genoeg ervaring en vastigheid opbouwen in de komende jaren, om dan daarna hopelijk nog een stap te maken naar het gebied van leerlingenzorg, om kinderen een op een meer te kunnen helpen.

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 2: Verpleegkundige spoedeisende hulp
Deel 3: Medewerker grand café
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 14 Apr 2014 07:17

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

En als leraar ben je er ook vroeg bij :wink: Bedankt voor de allereerste werk/studierubiek!
<<

Yindy

Kwebbel

Berichten: 406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:34

Bericht 14 Apr 2014 08:22

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Wat leuk om te lezen!
Afbeelding
<<

Burgemeester Bo

Bericht 15 Apr 2014 09:09

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Bedankt voor je bijdrage, Helix! Hartstikke leuk!
<<

Burgemeester Johanna

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 384

Geregistreerd: 01 Feb 2014 09:40

Bericht 15 Apr 2014 09:23

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Leuk! Bedankt!
<<

Anoniem58

Bericht 15 Apr 2014 09:45

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Leuk om te lezen!!
<<

Anoniem 43

Bericht 16 Apr 2014 10:19

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Leuk om te lezen!
Had je de gymopleiding niet als minor willen doen?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 16 Apr 2014 15:32

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Believe schreef:Leuk om te lezen!
Had je de gymopleiding niet als minor willen doen?


Op zich wel, maar omdat ik de opleiding versneld heb gedaan is mijn derde jaar (het jaar waarin je je minor doet) verkort tot een half jaar. Ik had dus en mijn reguliere derdejaars stage en mijn minor tegelijkertijd. Hierdoor was de keuze om de gymminor te doen er niet, ik had dan simpelweg structureel veel tijd tekort gekomen, plus dat ik alle stages niet had kunnen doen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem 43

Bericht 16 Apr 2014 15:46

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Ja dat snap ik inderdaad, alleen nu duurt de opleiding natuurlijk wel langer dan wanneer je hem als minor deed.
Vind het wel erg leuk om te lezen hoe jij het ervaart.
Laatst gewijzigd door Anoniem 43 op 05 Mei 2014 12:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 16 Apr 2014 15:50

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Niet mijn richting verder, maar wel super dat je dit zo geschreven hebt :)
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 16 Apr 2014 16:06

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Believe schreef:Ja dat snap ik inderdaad, alleen nu duurt de opleiding natuurlijk wel langer dan wanneer je hem als minor deed.
Vind het wel erg leuk om te lezen hoe jij het ervaart. Heb zelf ook de pabo gedaan (incl de gymminor ;) ) en ben gelijk een andere weg ingeslagen na afstuderen.


Klopt, ik moet nu inderdaad meer buiten de Pabo doen, maar dat scheelt nu de helft van de tijd, aangezien je sowieso blok 3 ( = bijna 1 jaar) na de pabo moet doen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem 43

Bericht 16 Apr 2014 16:21

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Oh wat gek dat je sowieso nog na de pabo een jaar moest doen..
Laatst gewijzigd door Anoniem 43 op 05 Mei 2014 12:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem187

Bericht 16 Apr 2014 19:43

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Heel leuk geschreven Helix! Ik hoop dat je snel ergens een vaste aanstelling krijgt.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 19 Apr 2014 00:16

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Leuk geschreven. Ik studeer (hopelijk) over drie maanden af.

Ook bij mij op de opleiding kan je met de gymminor alleen het eerste deel halen.
Leven en laten leven
<<

Anoniem 47

Bericht 21 Apr 2014 13:40

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Leuk stuk! Ik werk zelf ook in de basisonderwijs. Ik heb blok 1 en blok 2 in mijn minor gedaan en het 3e blok heb ik na de Pabo gedaan. Op het moment ben ik bezig met een master SEN. Ik hoop rond de zomervakantie af te studeren. Ik hoop dat je snel een vaste aanstelling krijgt.
<<

Anoniem315

Bericht 30 Dec 2014 13:44

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Ik lees dit nu pas! Hoe gaat het nu met je opleiding Helix? In welk blok zit je?

Ik heb deze opleiding afgelopen zomer afgerond (ik moest hem in zijn geheel volgen, had geen minor gevolgd, want in 'mijn tijd' kon alleen blok 1 en dat was toen nog experimenteel).
Daarnaast heb ik een Master SEN (leerproblematiek) in de pocket en nu zoek ik een volgende uitdaging... De directeur heeft me gevraagd voor een opleiding tot beeldcoach (coaching van leerkrachten), maar daar twijfel ik nog sterk over.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 30 Dec 2014 15:10

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Leuk dat je nu nog reageert! Ik zit inmiddels volop in blok 3: lessen bijna allemaal gegeven en dan nog het maken van mijn portfolio. Ga nu weer fulltime werken dus het zal niet snel gaan, maar dat hoeft ook niet: pas in mei of juni eindgesprek.

Master sen wil ik ook graag gaan doen, dacht altijd rt maar daar is nu natuurlijk bijna geen ruimte voor en ik weet dat ik van leer- en gedragsproblematiek ook nog een hoop kan leren.

Beeldcoach ken ik niet, maar klinkt interessant! Het moet alleen wel je ding zijn, het coachen van collega's. En iets van IB? Of heb je dat al met je sen?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem315

Bericht 30 Dec 2014 15:40

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Ah, mooi dat je alles goed op orde hebt en dat het redelijk relaxt te combineren valt met je baan :kerstduim:

Beeldcoaching wordt tot nu toe binnen onze stichting alleen gedaan door directeuren en IB'ers (de techniek wordt vaak ingezet voor de functioneringsgesprekken) maar ze willen nu ook per school een interne beeldcoach hebben. Erg vleiend dat ik daarvoor gevraagd ben natuurlijk, maar het moet je inderdaad wel liggen. Een deel van de twijfel ligt bij het feit dat ik graag wil weten wat mijn taken in de toekomst dan gaan worden. Als ik dan mag gaan werken met de combi voor de klas en op andere dagen coach, dan vind ik dat wel aantrekkelijk. Maar als het allemaal náást het lesgeven moet gebeuren, dan weet ik het niet...

IB is altijd een wens van me geweest, maar daar word ik nu nog niet in gesteund, zeg maar. En ik wil eigenlijk wel dat mijn werk het voor me betaalt :razz:
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 30 Dec 2014 18:43

Re: Rubriek W&S #1: Docent basisonderwijs & student gymoplei

Onze IB is ook bezig met een opleiding tot beeldcoach. Zij heeft mij als 'proefkonijnproefkonijn' gevraagd.
Als je meer wil weten dan kan ik je wel haar emailadres geven (als ik haar goedkeuring heb natuurlijk).
Leven en laten leven

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers