Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Winterdip, hoe ga je er mee om?

<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8164

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 19 Dec 2014 14:49

Winterdip, hoe ga je er mee om?

Ik heb al zo lang ik volwassen ben last van een winterdip. Het liefst zou ik mezelf opsluiten, op de bank gaan liggen onder mn dekentje en pas in april weer naar buiten komen.
Natuurlijk kan dat niet en doe ik dat niet. Ik probeer zo veel mogelijk leuke dingen te doen en iets te hebben om 'naar toe te leven'.
Ik zit aan de vitamine D, eerder heb ik lichttherapie gehad wat niet werkte en een lage dosering antidepressiva wat ook niet werkte voor me.

Echter is mijn gevoel echt heel vlak in de winter waar ik in de zomer juist dikke pieken heb. Heel vervelend want ik kan dus heel slecht onderscheiden of ik iets niet meer leuk (genoeg) vind of dat het komt door mijn winterdip.


Hoe gaan jullie ermee om?
<<

Anoniem125

Bericht 19 Dec 2014 14:56

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Bij mij werkt er maar één ding en dat is veel naar buiten, de natuur in! Lange wandelingen maken en daarna weer warm worden met warme chocolademelk +slagroom. Ik vraag mijn vrienden nu ook steeds vaker of ze, in plaats van af te spreken in een café, zin hebben om mee te gaan wandelen. Misschien ook een idee voor jou? Het hoeven echt niet altijd urenlange wandelingen te zijn, vaak ben ik na een half uur al lekker fris in mijn hoofd. Ik merk gewoon echt dat mijn depressieve stemming in de winter (die ik enkele jaren geleden had), hierdoor veel minder is geworden.
<<

Snowflakes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 184

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:04

Bericht 19 Dec 2014 15:09

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Ik herken heel erg wat je zegt! Ik lees mee :).
Afbeelding
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8164

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 19 Dec 2014 15:20

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Nougat schreef:Bij mij werkt er maar één ding en dat is veel naar buiten, de natuur in! Lange wandelingen maken en daarna weer warm worden met warme chocolademelk +slagroom. Ik vraag mijn vrienden nu ook steeds vaker of ze, in plaats van af te spreken in een café, zin hebben om mee te gaan wandelen. Misschien ook een idee voor jou? Het hoeven echt niet altijd urenlange wandelingen te zijn, vaak ben ik na een half uur al lekker fris in mijn hoofd. Ik merk gewoon echt dat mijn depressieve stemming in de winter (die ik enkele jaren geleden had), hierdoor veel minder is geworden.


Ik ben echt al heel veel buiten. Sport zeker 4x per week buiten en de andere dagen ben ik ook minimaal een half uur buiten maar vaak langer. Dat helpt dus ook niet (genoeg) helaas.
<<

Zeester

Bericht 19 Dec 2014 15:35

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Ik probeer te accepteren dat het is zoals het is. Ik weet dat het vanaf maart weer beter gaat, dus daar hou ik me maar aan vast. Ik vind het wel moeilijk, want ik heb last van depressieve gedachten.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 19 Dec 2014 21:28

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Dat lijkt me wel vervelend. Ik heb er zelf geen last van maar wel gelezen dat het inderdaad goed is om zoveel mogelijk daglicht mee te pakken en buiten te zijn, maar dat doe je dus al. Ik zou ook echt in pauzes op het werk lekker naar buiten gaan enzo. En misschien in het weekend niet lang uitslapen (geen idee of je dat doet hoor) zodat je dan ook zoveel mogelijk daglicht oppakt. Verder zou ik het echt niet weten, denk dat je het gewoon moet uitzitten, hoe vervelend ook.
Oh en verder zoveel mogelijk dingen plannen waarvan je energie krijgt.
<<

Anoniem125

Bericht 19 Dec 2014 21:35

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Mij heeft het ook geholpen om me te bedenken dat ik niet 24/7 gelukkig hoef te zijn. Soms is het leven moeilijk, zwaar, vreselijk taai, koud, pijnlijk, etc. Als je constant bezig bent om iets te zijn, of iets te voelen wat je niet bent/voelt, is dat vreselijk vermoeiend. Een constant gevecht lever je dan, dag na dag. Ik probeerde ook altijd mooi weer te spelen naar de buitenwereld waardoor mijn innerlijke gemoedstoestand niet meer aansluit bij hoe anderen mij zagen. Ook dit bracht spanning met zich mee.

Sinds ik me erbij heb neergelegd dat het leven nu eenmaal soms zwaar en moeilijk is en ik niet langer probeer alles perfect te doen en verwacht dat ik me altijd maar goed moet voelen, voel ik me juist beter.
<<

Fiene

Bericht 19 Dec 2014 22:41

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Ik denk bij mezelf dat de winter ook mooie dingen kan hebben en dat het alweer bijna januari is en dat we dan, hopelijk, het ergste alweer gehad hebben. Dan hebben we daarna alleen maar februari en in maart wordt het vaak alweer beter.

Bij mij komt meestal een echte dip pas wanneer het gaat (en blijft) sneeuwen, daar heb ik echt zo'n hekel aan.

Ik accepteer tegenwoordig ook beter dat deze tijd nu eenmaal druk/hectisch en heel veel is alles bij elkaar maar dat ik er beter blij om kan zijn dat ik het allemaal kan/doe.
<<

Balloon

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 416

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:46

Bericht 20 Dec 2014 08:17

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Ik heb het ook. Tenminste, dat dacht ik. Ik heb nu meerdere keren per jaar enorme dips. Hiervoor heb ik therapie gehad maar dat heeft een half jaar geholpen. Maandag ga ik naar de huisarts om antidepressiva te vragen. Soms weet ik echt niet meer waar ik het zoeken moet.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8164

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 20 Dec 2014 09:22

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Wat naar Balloon!! Bij mij is het gelukkig niet zó erg, ik merk gewoon dat ik vlakker ben in mn emoties en veel rust wil/nodig heb. Ik pak mn rust ook wel maar ga ook echt wel dingen ondernemen en idd, de wetenschap dat het over een paar maanden weer voorbij is is fijn.
Nu is het vooral lastig dat ik niet volledig ben wie ik ben.

Iedereen bedankt voor de tips, de meeste doe ik al of heb ik al geprobeerd maar een beetje herkenning is toch ook wel prettig.
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 20 Dec 2014 09:27

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Balloon schreef:Ik heb het ook. Tenminste, dat dacht ik. Ik heb nu meerdere keren per jaar enorme dips. Hiervoor heb ik therapie gehad maar dat heeft een half jaar geholpen. Maandag ga ik naar de huisarts om antidepressiva te vragen. Soms weet ik echt niet meer waar ik het zoeken moet.


Sterkte ermee! Hoop voor je dat helpt. Duurt wel even voordat je er iets van zou kunnen merken. Heeft 6-8weken nodig om door je lichaam opgepakt te worden.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Anoniem147

Bericht 20 Dec 2014 18:21

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Ik heb vooral last van de korte dagen (qua licht). Morgen is de kortste dag en daarna begint mijn tijd weer! Ik kan daar echt naar toe leven. Eind januari is het al zoveel beter en kan ik ook genieten van de kou i.c.m. kraakheldere hemel.

Maar in die periode van oktober t/m december zit ik ook altijd maar te suffen. Vreselijk. Ik krijg mezelf ook echt niet van de bank af en ben zo moe na een dagje werken. Kan ook 's ochtends niet opstaan en voel me niet uitgerust als ik wakker word. In zomer sta ik fris als een hoentje om 7 uur naast mijn bed.
<<

Anoniem315

Bericht 23 Dec 2014 23:45

Re: Winterdip, hoe ga je er mee om?

Ik herken het, maar heb het sinds een paar jaar niet meer zo erg. Ik ben mijn leven behoorlijk gaan relativeren en dat helpt en ontstresst. Wel sta ik elk jaar in dit seizoen weer moe op, slaap ik slecht en ben ik lustelozer.

Ik houd wel ontzettend van winter trouwens. Vooral van de vrieskou, de sneeuw en het ijs. Dus waarom die dip dan elk jaar in de herfst/winter de kop op steekt?

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers