Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Keukenprinses 2014

De bloemkoolquiche van Bloemetjesgordijn
4
5%
De bietensalade van Jules
6
8%
Sinaasappel-merenguetaart van Prosecco
25
32%
Smoothie van Jans
5
6%
Aarbeiwafeltjes met ijs van Aziraphale
12
15%
Bosvruchtentiramisu van Jans
27
34%
 
Aantal stemmen : 79
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 08 Dec 2014 18:54

Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Op 1 februari jl. maakten jullie kennis met onze rubriek, de keukenprinseswedstrijd.

Zes verschillende rondes hebben heel veel dames meegedaan met heerlijke inzendingen! Waarvoor nogmaals dank. We hebben er absoluut van genoten. Jammer alleen dat we bij niemand zijn uitgenodigd om daadwerkelijk te proeven.

Vanaf vandaag is het moment daar om te stemmen voorDE Keukenprinses van het jaar 2014! Welk recept vind je het lekkerst, origineelst, mooist etc?

Jullie kunnen stemmen tot en met 23 december 23:59. Op 24 december wordt de Keukenprinses 2014 bekend gemaakt!

=============================================

De bloemkoolquiche van Bloemetjesgordijn

Nou voor de eerste keer eens iets anders gemaakt dan aardappels/groenten/vlees apart of een pasta. Opzich wel goed gelukt alleen hadden er meer kruiden ingemogen dus tip voor de volgende keer.

Recept:

1 bloemkool, 500g aardappelen, 500g gehakt, 3 eieren, 1 ui of 2 kleintjes, bladerdeeg, geraspte kaas, kruiden (wilde er nog creme fraiche, champignons en paprika indoen maar was ik vergeten in de winkel. Het is niet heel spectaculair met wat de rest hier op het forum wel eens maakt maar ach ;)

- Laat het bladerdeeg ontdooien
- Zet de bloemkool + aardappelen op
- Fruit het uitje en voeg daarna het gehakt toe
- Bekleed de bakvorm met de bladerdeeg en prik er gaatjes in
- Maak van de aardappelen puree en voeg er de losgeklopte eieren aan toe
- Voeg hierna het gehakt daaraan toe.
- Als allerlaatste de bloemkool en roer het geheel door elkaar. Nu kan je ook diverse kruiden toevoegen naar smaak.
- Doe het mengsel in de bakvorm, doe er geraspte kaas op en zet het in de oven
- Na 30-45min is het geheel klaar (Wij hebben een elektrische over en het heeft eerste half uur 160 graden gestaan en daarna nog een kwartier op 180 graden.
- Smakelijk eten!

Afbeelding

Afbeelding

=======

De bietensalade van Jules

Ingrediënten (voor 2 personen)
- 300 gram (gekookte) rode bieten
- 75 gram rucola sla
- 1 appel (Granny Smith)
- 50 gram grof gehakte walnoten
- +/- 70 gram zachte geitenkaas

Afbeelding

voor de dressing:
- 2 eetlepels extra vierge olijfolie
- 2 eetlepels balsamicoazijn
- 1 eetlepel walnotenolie
- peper en zout

Afbeelding

Hoe maak je het?
Kook, als je rauwe bieten gebruikt, deze gaar in de schil (duurt ongeveer 2 uur). Laat na de kooktijd de bieten wat afkoelen, en verwijder dan de schil. Laat de bieten helemaal afkoelen. Doe dit eventueel al de avond van tevoren of gebruik al voorgekookte bieten.

Snijd de koude bieten in plakjes van ongeveer 0,5 cm dik en verdeel deze over je bord. Was de rucola en schud het goed droog. Verdeel de rucola over de bietjes.

Afbeelding

Was de appel goed en verwijder het klokhuis. Snijd in dunne plakjes en verdeel over de rucola en bietjes. Hak de walnoten grof en verkruimel de geitenkaas. Verdeel dit ook over de borden.

Maak de dressing. Meng de olijfolie en walnoten olie, en voeg dan druppelsgewijs de balsamicoazijn hieraan toe, terwijl je blijft roeren. Zo zorg je ervoor dat de olie en azijn goed mengen. Voeg nog peper en zout op smaak toe. Druppel de dressing over je salade, en tast toe!

Afbeelding

======

Sinaasappel merengue taart

Wat heb je nodig?
Afbeelding

Bodem:
- 225 gram bloem
- 160 gram roomboter (ik gebruik altijd Wajang zonder koemelk en dat gaat ook prima)
- 80 gram witte basterdsuiker
- een half ei, losgeklopt
- een snuf zout

Sinaasappelcurd:
- 50 gram maizena
- 2 sinaasappels
- 100 ml water
- 3 eierdooiers
- 60 gram roomboter (ook hier gebruik ik zelf wajang
- naar smaak suiker, ik schat zo'n 50-100 gram

Merengue:
- 3 eiwitten
- 100 gram witte basterd suiker

Kneed de ingrediënten voor de bodem door elkaar. Ik heb geen supersonische keukenmachine, maar met een mixer met deeghaken gaat het ook prima. Anders even met de hand kneden.
Afbeelding
Pak het deeg in plastic folie en laat minimaal een half uur rusten in de koelkast (dat geduld heb ik meestal niet en zelfs dan gaat het ook wel)
Afbeelding

Pers de sinaasappelen uit. Verhit maizena, suiker, sinaasappelsap en water op laag vuur in een steelpannetje. Als je de klontjes eruit hebt geroerd (met een houten lepel), draai dan het gas wat hoger. De curd gaat binden en wordt doorzichtig. Dat gebeurt ineens dus let op en blijf roeren. Het ziet eruit als behanglijm.
Afbeelding

Haal de pan van het vuur. Voeg de boter toe, laat smelten in de saus. Klop de drie eidooiers los en voeg toe aan de saus, roer als een bezetene. Laat de saus afkoelen.
Afbeelding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Rol het deeg uit en bekleed een taartvorm ermee. Zelf kneed ik het deeg als in de vorm, juist omdat ik het altijd te kort in de koelkast laat liggen. Leg er een vel bakpapier in en leg daar blinde vulling op. Bak de bodem in ongeveer 20 minuten met vulling en daarna nog ongeveer 10 minuten zonder.
Afbeelding
Afbeelding

Laat de bodem en de curd helemaal afkoelen. Lepel dan de curd over de bodem.

Klop de eiwitten op en voeg beetje bij beetje tijdens het kloppen de suiker toe. Het eiwit moet glanzend en plakkerig zijn en als je piekjes maakt met de mixer, moeten ze even blijven staan.
Afbeelding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Schep het eiwitschuim op de taart en maak piekjes met een vork. Zorg dat je bij de rand begint en werk naar het midden, anders krimpt het eiwit.
Afbeelding

Schuif in de oven en laat in vijf tot tien minuten het schuim lichtbruin kleuren. Laat de taart daarna zeker 45 minuten afkoelen voordat je hem aansnijdt , anders loop je hele aanrecht vol curd.

Afbeelding

=====

De smoothie van Jans

Deze smoothie drinken wij graag thuis:

Afbeelding

- 2 sinaasappels
- halve citroen
- halve avocado
- een rijpe banaan
- wat diepvries frambozen
- een paar grote lepels volvette yoghurt
- 2 flinke scheuten room

Alles bij elkaar in de blender

Afbeelding

Even mixen

Afbeelding

En klaar!

Afbeelding

We drinken deze smoothie meestal als ontbijt. Hij zit bomvol gezonde vetten, dus de eerste paar uur zal je geen trek meer hebben.

Je kan er eventueel ook wat (geweekte) havermout of boekweit aan toevoegen, als je er graag granen in wilt hebben.
Ipv de frambozen kan je ook diepvries mango er in doen. Ook lekker!

=====

Toetje van de barbecue: aardbei wafeltjes met ijs

Ingrediënten:

- een pak boterwafeltjes (AH of Jumbo)
- verse aardbeien
- Nutella en/of mascarpone
- munt
- geraspte kokos
- vanille ijs

Bereiding:

Besmeer een wafeltje met de Nutella en/of mascarpone en beleg met plakjes aardbei. Besmeer een tweede wafel met nutella en/of mascarpone en druk dit op de met aardbeien belegde wafel.
Grill de wafeltjes op de barbecue tot ze goudbruin kleuren. Serveren met munt, kokos en ijs.

Afbeelding

=====

Bosvruchtentiramisu

3 handjes bosvruchten
Eetlepel (kokosbloesem)suiker
Klein scheutje water
Stuk of 15 aardbeien
Sap van een halve citroen
150 gram mascarpone
Paar eetlepels yoghurt
Eetlepel honing
100 ml slagroom
16 langevingers

Doe 3 handjes bosvruchten in een pannetje met een eetlepel (kokosbloesem)suiker en een klein scheutje water. Laat het eventjes koken en met een vork kapot drukken.

Doe de mascarpone, yoghurt, citroensap en de honing in een schaal en roer even goed door.

Snij de aardbeien in kwarten.

Klop de slagroom stijf.

Doe de bosvruchtensaus door het mascarpone mengsel. En roer weer door.
Roer vervolgens luchtig de slagroom erdoor.

Leg de helft van de langevingers in een schaal.
Giet er de helft van het mascarponemengsel op. Leg de helft van de aardbeitjes erop.
Doe vervolgens de rest van de langevingers erop, giet de rest van het mascarponemengsel op. En leg de rest van de aardbeien er op.
Laat een paar uur in de koelkast opstijven.

Leuk om met wat geraspte (pure) chocolade te serveren.

Afbeelding
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 08 Dec 2014 19:00

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Leuk, ik heb gestemd.
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 08 Dec 2014 19:02

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Bloemetjesgordijn, ik zie dat er 1 plaatje van jou niet meer werkt. Mocht je hem nog hebben en er tussen willen plaatsen, geef dan even de link door dan plaatsen wij hem er tussen!
<<

Anoniem118

Bericht 08 Dec 2014 19:07

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Gestemd!
<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2283

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Woonplaats: Vuren

Bericht 08 Dec 2014 19:47

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Gestemd!
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 08 Dec 2014 22:39

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Leuk! Ik heb gestemd!
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem148

Bericht 09 Dec 2014 10:34

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Ik had ook al gestemd maar het was wel een moeilijke keuze!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Dec 2014 13:58

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Leuk! Ik heb gestemd op de taart van Prosecco, die vond ik er zo heerlijk uitzien! Ik ben benieuwd wie er met de titel vandoor gaat :)

♥♥
<<

Anoniem186

Bericht 09 Dec 2014 20:28

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Ik had ook op de taart van Prosecco gestemd, strategisch gezien had ik dat beter niet kunnen doen, haha.
<<

Anoniem147

Bericht 10 Dec 2014 11:20

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Ik twijfelde tussen de bietensalade van Jules of de tiramisu van Jans. In mijn gezondheidsflow waar ik nu inzit toch maar gekozen voor Jules haha.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 10 Dec 2014 14:18

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Jans schreef:Ik had ook op de taart van Prosecco gestemd, strategisch gezien had ik dat beter niet kunnen doen, haha.


Ik heb op jouw smoothie gestemd :-)
<<

Anoniem168

Bericht 11 Dec 2014 11:32

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Ik heb ook gestemd.
<<

Anoniem181

Bericht 12 Dec 2014 19:51

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Ik heb ook gestemd op de taart van Prosecco. Jammie!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 18 Dec 2014 15:54

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

68 mensen hebben hun stem al uitgebracht op de keukenprinses van dit jaar.
Kom op, dat kan toch beter! 100 stemmers moeten we toch wel kunnen halen?!

Laat jouw stem horen, welk gerecht is jouw favoriet?
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 19 Dec 2014 12:41

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Het is nu wel heel spannend in ieder geval!
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 20 Dec 2014 21:20

Re: Stemronde Keukenprinses van het jaar 2014!

Prosecco en Jans staan beiden op de eerste plaats. Ben benieuwd welke uiteindelijk gaat winnen!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers