Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Na zoveel jaar..

<<

Anoniem9

Bericht 02 Sep 2013 12:11

Na zoveel jaar..

Ik weet niet wie van jullie het wel of niet meegekregen heeft, maar omdat het iemand is die oorspronkelijk uit onze provincie komt, is het nogal een 'hot item' op de regionale zender en op twitter.

Het gaat dus om een man Siert Bruins, die in de oorlog werkte voor de Duitsers. Hij heeft toen een aantal mensen gedood. Nu is de beste man 92 jaar oud en moet voorkomen bij een Duitse rechtbank voor wat hij destijds heeft gedaan.

Ik ben zelf van mening dat het ten eerste té lang geleden is. Wordt deze man nu veroordeeld, wat schieten ze er dan mee op? Hij is 92..
Daarbij, de oorlog was zo'n bijzonder hectische, hysterische, rare tijd dat ik me kan indenken dat bepaalde mensen keuzes hebben gemaakt, die ze normaliter niet gemaakt zouden hebben. Als het een echte moordenaar was geweest, had hij het toch niet gelaten tot alleen die moorden in de oorlog?
<<

Anoniem12

Bericht 02 Sep 2013 12:15

Re: Na zoveel jaar..

Want als je 1x iemand vermoord ben je geen 'echte' moordenaar?
<<

Anoniem9

Bericht 02 Sep 2013 12:16

Re: Na zoveel jaar..

Nou, dat is eigenlijk niet wat ik probeerde te zeggen. Krijg het zo moeilijk uitgelegd :P
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 02 Sep 2013 12:16

Re: Na zoveel jaar..

Ik vind eigenlijk dat het te lang geleden is om zo iemand nog voor te laten komen.
Hij heeft geen nette dingen gedaan, maar waarschijnlijk is hij op een andere manier al lang gestraft zonder echt te zijn voorgekomen. De mensen waren na de oorlog echt niet lief tegen mensen die foute dingen hadden gedaan.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem17

Bericht 02 Sep 2013 12:19

Re: Na zoveel jaar..

Ik vind dit altijd een beetje lastig. Aan de ene kant ben ik het volledig met je eens dat het al zo lang geleden is, en wat heeft het voor zin om een 92 jarige (!) man te berechten? Maar aan de andere kant verjaren oorlogsmisdaden niet, dus is het wettelijk natuurlijk gewoon verplicht om hem te berechten als dat mogelijk is.
<<

Anoniem273

Bericht 02 Sep 2013 12:21

Re: Na zoveel jaar..

Ik vind het niet meer dan terecht dat deze man alsnog voor moet komen bij de rechtbank. Jammer dat het niet eerder gelukt is.
Zulke keuzes hoefden de Nederlanders vaak niet te maken hoor...als je zelf geen Jood of wat dan ook was werd je doorgaans niet zomaar opgepakt door de Duitsers. Dit soort Nederlandse oorlogsmisdadigers roken vooral veel geld en machtsgevoel en gaan ver om dat te krijgen.... Bah. Misselijke vent!
<<

Anoniem178

Bericht 02 Sep 2013 12:21

Re: Na zoveel jaar..

Ik dacht dat zaken sowieso verjaarden, ook moordzaken?

Ik vind het nogal makkelijk om je achteraf bij de winnaar te scharen en daarna alle tegenstanders daarvan als slecht te bestempelen. Wanneer hij veroordeeld wordt zouden degenen die Duitsers vermoord hebben ook voor moeten komen. Maar worden die juist niet als helden gezien?
<<

Anoniem44

Bericht 02 Sep 2013 12:21

Re: Na zoveel jaar..

Ik vind het juist goed dat dit nu eindelijk wordt aangepakt. Ook iemand van 92 is gewoon nog een misdadiger, ook al is hij oud en is het lang geleden. Dat zegt me juist dat hij lang genoeg vrij heeft kunnen ronddartelen zonder gepakt te worden voor zijn daden. Moorden die je in de oorlog pleegt zijn net zo goed moorden.
<<

Anoniem273

Bericht 02 Sep 2013 12:24

Re: Na zoveel jaar..

Rovine schreef:Ik dacht dat zaken sowieso verjaarden, ook moordzaken?

Ik vind het nogal makkelijk om je achteraf bij de winnaar te scharen en daarna alle tegenstanders daarvan als slecht te bestempelen. Wanneer hij veroordeeld wordt zouden degenen die Duitsers vermoord hebben ook voor moeten komen. Maar worden die juist niet als helden gezien?


Ik zie dat echt niet zo. De Duitsers zijn deze oorlog zelf begonnen, logisch dat er dan Duitsers vermoord worden door de oppositie. Als Nederlander, terwijl je land wordt aangevallen, kiezen voor de sterkste partij en de aanvaller, onschuldige mensen vermoorden, dát vind ik onbegrijpelijk. Want dat weet zo'n man écht wel hoor, op dat moment. Lekker zwakke mensen oppakken, in kampen zetten, kinderen en hele gezinnen worden vergast... Kom op zeg.

Voor omstanders werd dit vaak pas duidelijk na de oorlog, maar voor mensen die er volop in zaten echt niet.
Mijn opa heeft bijvoorbeeld ook Joden aangegeven tijdens de oorlog, voor geld. Hij wist donders goed dat dat slecht was. Ik kan daar echt niet over uit en kan alleen maar met afschuw aan hem terug denken. Gelukkig kende ik hem niet echt, wij hadden geen contact meer met hem. Niet alleen hierom hoor.
<<

Anoniem58

Bericht 02 Sep 2013 12:37

Re: Na zoveel jaar..

Aziraphale schreef:Ik vind het niet meer dan terecht dat deze man alsnog voor moet komen bij de rechtbank. Jammer dat het niet eerder gelukt is.
Zulke keuzes hoefden de Nederlanders vaak niet te maken hoor...als je zelf geen Jood of wat dan ook was werd je doorgaans niet zomaar opgepakt door de Duitsers. Dit soort Nederlandse oorlogsmisdadigers roken vooral veel geld en machtsgevoel en gaan ver om dat te krijgen.... Bah. Misselijke vent!


Hier ben ik het mee eens. Juist heel goed dat die man berecht word.
<<

Saar

Noob

Berichten: 87

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:42

Bericht 02 Sep 2013 12:38

Re: Na zoveel jaar..

Forti schreef:Ik weet niet wie van jullie het wel of niet meegekregen heeft, maar omdat het iemand is die oorspronkelijk uit onze provincie komt, is het nogal een 'hot item' op de regionale zender en op twitter.

Het gaat dus om een man Siert Bruins, die in de oorlog werkte voor de Duitsers. Hij heeft toen een aantal mensen gedood. Nu is de beste man 92 jaar oud en moet voorkomen bij een Duitse rechtbank voor wat hij destijds heeft gedaan.

Ik ben zelf van mening dat het ten eerste té lang geleden is. Wordt deze man nu veroordeeld, wat schieten ze er dan mee op? Hij is 92..
Daarbij, de oorlog was zo'n bijzonder hectische, hysterische, rare tijd dat ik me kan indenken dat bepaalde mensen keuzes hebben gemaakt, die ze normaliter niet gemaakt zouden hebben. Als het een echte moordenaar was geweest, had hij het toch niet gelaten tot alleen die moorden in de oorlog?


Daar kan ik me echt totaal niet invinden. Dus omdat het een rare bijzondere tijd was, kan je je indenken dat hij iemand heeft vermoord? En wie zegt dat hij het bij die moorden heeft gelaten?
Ik vind het alleen maar goed dat hij alsnog voor moet komen. Hij is er veel te lang onderuit gekomen.
<<

Nyx

Bericht 02 Sep 2013 12:38

Re: Na zoveel jaar..

Ik had hier nog helemaal niets over gehoord.

De meeste mensen die fout waren in de oorlog moeten veroordeeld worden. Dat is iets wat ze ooit hebben besloten en zo zal het zijn. De beste man is 92 jaar, maar heus nog in staat om zich te realiseren wat hij in de oorlog heeft gedaan.

Maar veel 'hier' mensen waren in de oorlog fout. Er zijn hier in de omgeving nog voldoende in leven en fouter dan fout geweest. Als we het hier over hebben zeggen de meesten: De mensen moesten wat, ze waren bang en ze waanden zich veilig als ze zich aansloten bij de Duitsers. Maar alles doen voor de Duitsers, zelfs moorden? Ik weet niet, ik zou het niet kunnen. Denk ik. Maar ik kan me niet invoelen, omdat ik nooit op die manier bang hoefde te zijn. Gelukkig.

Vraag me af of het hier alleen gaat om een veroordeling of dat ze hem ook nog willen opsluiten. Het kan, maar dan zullen ze vast veel verpleging moeten aanrukken. Kan me niet voorstellen dat een man van 92 nog lekker in zijn cel zit.
<<

Anoniem132

Bericht 02 Sep 2013 12:40

Re: Na zoveel jaar..

Oh dat vind ik wel erg lastig... Goed en fout was in die tijd natuurlijk niet zo makkelijk te onderscheiden. Je deed (lijkt mij) veel om je eigen hachje te redden. Maar hij heeft naar het schijnt verschillende moorden gepleegd en een verzetsstrijder vermoord. En daarin heb je wel een keuze, maar aan de andere kant was hij in de oorlog naar maar begin 20. Ik blijf het een lastig dilemma vinden.
Ik vind in principe dat moord nooit mag verjaren, hoe oud de dader ook is, hij heeft het wel gedaan. En vooral voor de nabestaanden van de slachtoffers moet je hem hier eigenlijk wel voor veroordelen.
<<

Anoniem17

Bericht 02 Sep 2013 12:41

Re: Na zoveel jaar..

Saar schreef:
Forti schreef:Ik weet niet wie van jullie het wel of niet meegekregen heeft, maar omdat het iemand is die oorspronkelijk uit onze provincie komt, is het nogal een 'hot item' op de regionale zender en op twitter.

Het gaat dus om een man Siert Bruins, die in de oorlog werkte voor de Duitsers. Hij heeft toen een aantal mensen gedood. Nu is de beste man 92 jaar oud en moet voorkomen bij een Duitse rechtbank voor wat hij destijds heeft gedaan.

Ik ben zelf van mening dat het ten eerste té lang geleden is. Wordt deze man nu veroordeeld, wat schieten ze er dan mee op? Hij is 92..
Daarbij, de oorlog was zo'n bijzonder hectische, hysterische, rare tijd dat ik me kan indenken dat bepaalde mensen keuzes hebben gemaakt, die ze normaliter niet gemaakt zouden hebben. Als het een echte moordenaar was geweest, had hij het toch niet gelaten tot alleen die moorden in de oorlog?


Daar kan ik me echt totaal niet invinden. Dus omdat het een rare bijzondere tijd was, kan je je indenken dat hij iemand heeft vermoord? En wie zegt dat hij het bij die moorden heeft gelaten?
Ik vind het alleen maar goed dat hij alsnog voor moet komen. Hij is er veel te lang onderuit gekomen.


Tuurlijk weet je in de oorlog wel wat goed en fout is, en ik kan me écht niet voorstellen dat ik in zo'n tijd mensen zou gaan vermoorden. Maar laten we wel wezen, om je eigen leven of dat van je kinderen/vrouw (partner) te redden zal iemand denk ik wel tot een hoop in staat zijn. Als je kinderen onder schot worden gehouden en jij ze alleen kunt redden door de schuilplaats van je joodse buurvrouw te verraden.. Dan kan ik me toch wel voorstellen dat je je kinderen redt door dat te vertellen.
<<

Anoniem273

Bericht 02 Sep 2013 12:43

Re: Na zoveel jaar..

Elliot, dan misschien wel. Maar zoals bij mijn opa, daar werd niemand onder schot gehouden hoor of bedreigd. Hij klopte zelf aan bij de Nazi's om het te vertellen in ruil voor geld. En met hem nog veel meer Nederlanders. Daar kan ik echt misselijk van worden, bah.
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 02 Sep 2013 12:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem17

Bericht 02 Sep 2013 12:45

Re: Na zoveel jaar..

Ja dat is inderdaad vreselijk. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat je, als je zoiets op je geweten hebt, nog rustig kan slapen 's nachts.
<<

Anoniem44

Bericht 02 Sep 2013 12:52

Re: Na zoveel jaar..

Je voor over iedere moordernaar wel een excuus vinden, zoiets als: hij was jong, hij heeft zijn vader nooit gekend, hij is mishandeld in zijn jeugd, hij gebruikte veel drugs en was verslaafd en kon er dus eigenlijk niks aan doen. Etc. etc.

Doet allemaal niks af aan de daad die iemand heeft gepleegd, iemand vermoorden is gewoon hartstikke fout en strafbaar en dat moet bestraft worden, anders kan iedereen elkaar wel gaan uitmoorden zonder dat daar consequenties aanhangen, want ja, die moordenaar is toch ook wel erg zielig. Nee, zo werkt het niet. Het is goed dat mensen die verkeerde dingen doen daarvoor worden gestraft, of ze nu 20 zijn, of 90.
<<

Anoniem273

Bericht 02 Sep 2013 12:54

Re: Na zoveel jaar..

-ED- schreef:Je voor over iedere moordernaar wel een excuus vinden, zoiets als: hij was jong, hij heeft zijn vader nooit gekend, hij is mishandeld in zijn jeugd, hij gebruikte veel drugs en was verslaafd en kon er dus eigenlijk niks aan doen. Etc. etc.

Doet allemaal niks af aan de daad die iemand heeft gepleegd, iemand vermoorden is gewoon hartstikke fout en strafbaar en dat moet bestraft worden, anders kan iedereen elkaar wel gaan uitmoorden zonder dat daar consequenties aanhangen, want ja, die moordenaar is toch ook wel erg zielig. Nee, zo werkt het niet. Het is goed dat mensen die verkeerde dingen doen daarvoor worden gestraft, of ze nu 20 zijn, of 90.


Helemaal eens!
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 02 Sep 2013 12:55

Re: Na zoveel jaar..

Wat mij betreft wordt deze man vandaag nog opgesloten en komt hij nooit meer buiten. Jammer dat het maar voor een beperkte tijd zal zijn.
<<

Anoniem321

Bericht 02 Sep 2013 13:00

Re: Na zoveel jaar..

Ik vind het terecht dat deze man op 92 jaar nog wordt berecht. Hij heeft een misdaad gepleegd en dus moet hij daar voor berecht worden.

Ik vind dit overigens wel een interessant onderwerp. Na de dood van mijn opa ben ik er achter gekomen dat ook mijn opa bij de ss heeft gezeten in de oorlog (en op het laatst is overgelopen naar de geallieerden). Ik ben enorm geschrokken van het ss-gedeelte want ik heb louter goede herinneringen aan mijn opa. Hij is wel meteen na de oorlog berecht en heeft zijn straf gehad. Wat ook volkomen terecht is overigens.
<<

Jeanette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 955

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:31

Bericht 02 Sep 2013 13:11

Re: Na zoveel jaar..

Ik vind het terecht. Alleen jammer dat het niet eerder gebeurd is.
<<

Anoniem9

Bericht 02 Sep 2013 13:17

Re: Na zoveel jaar..

Dat is bij mijn vriend zijn opa ook zo Ragazza. Mijn vriend kwam hier pas na het overlijden van zijn opa achter, en hoewel hij echt een goede band had met zijn opa, heeft dit wel een behoorlijke smet gekregen.
<<

Anoniem321

Bericht 02 Sep 2013 14:33

Re: Na zoveel jaar..

Forti schreef:Dat is bij mijn vriend zijn opa ook zo Ragazza. Mijn vriend kwam hier pas na het overlijden van zijn opa achter, en hoewel hij echt een goede band had met zijn opa, heeft dit wel een behoorlijke smet gekregen.


Het is inderdaad wat verwarrend allemaal. Ik merk dat ik er tegenaan kijk alsof het 2 verschillende personen betreft. Dat ss-gedeelte, dat was niet mijn opa. Mijn opa die alles voor ons als kleinkinderen over had, die met ons in bomen klom!, ons voorlas, altijd iets lekkers in huis had, altijd het beste met ons voor had, en die prachtig kon vertellen, maar nooit daar over.

Pas op het laatst heeft mijn opa mijn moeder in vertrouwen genomen, dat was vanaf een jaar voordat hij overleed. Mijn moeder heeft het pas een tijdje na zijn overlijden aan mij en mijn broertjes verteld.

Hij is meteen na de oorlog berecht en heeft zijn straf gehad. Daarmee is voor mij de kous ook wel een beetje af. De goede herinneringen aan hem als opa blijven, daar is voor mij niet echt een smet op gekomen.

Het verklaart achteraf wel waarom ons gezin altijd een beetje met de nek werd aangekeken. Zoiets speelt natuurlijk nog heel lang door in een klein dorp en wordt van generatie op generatie overgedragen. En wat ik daar nog het ergste aan vind is dat er in het dorp leeftijdsgenoten van mijn opa zijn/waren die destijds precies dezelfde keus hebben gemaakt, maar die niet berecht zijn. En die na de oorlog de onschuld uithingen en lelijk deden tegen mijn opa en zijn gezin.
<<

Anoniem157

Bericht 02 Sep 2013 14:48

Re: Na zoveel jaar..

Waarom hebben ze hem niet eerder voor de rechtbank laten verschijnen?
Alhoewel ik het best laat vind dat hij nu nog voor de rechtbank verschijnt, vind ik het wel goed dat hij alsnog wordt veroordeeld.
<<

Anoniem321

Bericht 02 Sep 2013 14:55

Re: Na zoveel jaar..

fashionlover schreef:Waarom hebben ze hem niet eerder voor de rechtbank laten verschijnen?
Alhoewel ik het best laat vind dat hij nu nog voor de rechtbank verschijnt, vind ik het wel goed dat hij alsnog wordt veroordeeld.


Hij heeft wel eerder terecht gestaan voor het doden van 2 joodse neven in de oorlog, als ik het goed heb begrepen, maar dat was geloof ik in de jaren 70? (correct me if i'm wrong)
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers