Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Babygebarentaal

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 08 Sep 2013 13:12

Re: Babygebarentaal

Ik vind het echt heel jammer dat hier in de buurt geen cursus is.
Eerlijk gezegd vind ik die dvd van Lotte en Max vrij stom en ik heb ook het geduld niet om dat dan helemaal te gaan kijken om gebaren te leren. Ik ken op zich al wel wat gebaren dus ik ben wel bekend met hoe dat werkt. Nu moet ik dus wel nog nieuwe gebaren leren.
Ik heb wel op de site van wapperkids gekeken, maar ik zie daar vooral veel staan over gewone gebarentaal. Ik heb niet de intentie om echt helemaal gebarentaal te gaan leren, ik wil gewoon veelgebruikte gebaren voor baby's leren. Ik heb ook nog op youtube gezocht, maar ik heb niet echt filmpjes kunne vinden. Ik denk dat ik maar gewoon een boek moet aanschaffen om het uit te leren dan.
<<

Anoniem219

Bericht 08 Sep 2013 13:18

Re: Babygebarentaal

Ze verzorgen zowel gebaren voor volwassenen als baby, peuter en kleuter gebaren hoor.... Je kan ze altijd even mailen :)
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:58

Bericht 08 Sep 2013 14:11

Re: Babygebarentaal

Je kunt ook het boek van Lissa Zeviar, Babygebaren aanschaffen. Die hebben wij hier ook liggen. Staan veel gebaren in, als we even het gebaar niet weten slaan we het boek open.

N. vind de dvd's van Lotte & Max geweldig. Zingt met elk liedje mee en doet de gebaren ook mee. Ik vind ze ook niet geweldig, maar voor kinderen zijn ze wel de moeite waard in elk geval.
<<

Anoniem60

Bericht 08 Sep 2013 14:48

Re: Babygebarentaal

Wat leuk dat je dat wilt gaan doen!

Ik heb voor m'n werk een cursus gedaan en ben dat ook met mijn dochter gaan doen. Ze was ongeveer 7 maanden toen ik er mee begon en hoewel ze een snelle prater is, gebruikt ze ook nog wel gebaren.

Ik heb dvd's en een boek van Lotte en Max, die ze nog wel eens kijkt. Ik vind het wel echt een waardevolle toevoeging om haar gebaren te leren.
<<

Red

Noob

Berichten: 29

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:46

Bericht 08 Sep 2013 15:19

Re: Babygebarentaal

Pom Poen schreef:Ik vind het echt heel jammer dat hier in de buurt geen cursus is.
Eerlijk gezegd vind ik die dvd van Lotte en Max vrij stom en ik heb ook het geduld niet om dat dan helemaal te gaan kijken om gebaren te leren. Ik ken op zich al wel wat gebaren dus ik ben wel bekend met hoe dat werkt. Nu moet ik dus wel nog nieuwe gebaren leren.
Ik heb wel op de site van wapperkids gekeken, maar ik zie daar vooral veel staan over gewone gebarentaal. Ik heb niet de intentie om echt helemaal gebarentaal te gaan leren, ik wil gewoon veelgebruikte gebaren voor baby's leren. Ik heb ook nog op youtube gezocht, maar ik heb niet echt filmpjes kunne vinden. Ik denk dat ik maar gewoon een boek moet aanschaffen om het uit te leren dan.


Je kunt het cursusboek ' gebaren met je baby' kopen incl. dvd en dan thuis oefenen. Via Nederlands gebarencentrum te verkrijgen oa
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 05 Dec 2014 11:37

Re: Babygebarentaal

Ik up dit topic even.

Zijn er nog mensen actief mee bezig of wil iemand wat resultaten vertellen? Ik heb het boek 'babygebaren' gekocht en ben begonnen met wat gebaren te maken. Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 05 Dec 2014 12:53

Re: Babygebarentaal

Ja ik!

Ik ben bij L. rond de 6 maanden begonnen met een aantal vaste gebaren. Slapen, eten en drinken onder andere. Hij maakte helaas maandenlang geen enkele aanstalten om gebaren te maken of te gaan praten. Hij ging wel op een gegeven moment zwaaien, maar het duurde nog tot hij ongeveer 1,5 was voor hij gebaren ging maken, hij begon toen ook gelijk de eerste woordjes te zeggen.
Het was wel zo dat hij daarvoor al een hele tijd heel goed begreep wat ik bedoelde, ik had het idee dat hij de dingen met het gebaar erbij het beste begreep. Ook omdat je ze natuurlijk automatisch wat langzamer en duidelijker uitspreekt omdat je tegelijk het gebaar wil maken.
Dat vond ik wel nogal frustrerend en op een goed moment ben ik wel minder consequent gaan gebaren, maar op dit moment ben ik toch heel blij dat ik het volgehouden heb want we gebruiken ze nu juist heel veel. Ik merk dat hij de gebaren sneller leert dan de woorden en als hij een woord leert is dat vaak juist een woord waar een gebaar bij hoort, hij doet dan ook gelijk het gebaar. Er zijn ook gebaren waar hij het woord nog niet van gebruikt maar de gebaren wel.

Zo zegt hij bijvoorbeeld happetaa, maar dat kan zowel eten als drinken betekenen. Als ik dan vraag wil je eten (+gebaar) of wil je drinken (+gebaar) dan maakt hij het gebaar voor wat hij wil. Ook als ik vergeten ben om bijvoorbeeld drinken te geven of hij heeft dorst gaat hij wild gebaren dat hij drinken wil.

Hij vind gebaren ook heel erg leuk om te doen en als hij een nieuw gebaar leert is hij helemaal blij. Gisteren gebaarde ik nog (meer). Ik vroeg ben je klaar (+ gebaar) met eten of wil je nog (+gebaar) meer? Bij klaar deed hij wel zijn handjes wijd (dat is het gebaar) maar schudde hard met zijn hoofd van nee, bij nog meer begon hij het gebaar na te doen en mee mee te roepen. Hij zat helemaal te stralen dat hij dat duidelijk kon maken.

Kortom, ik vind het nog steeds super leuk om te doen, al heb ik er erg geduldig voor moeten zijn. Ik heb het idee dat het hem ondersteunt bij het leren praten en het is leuk om op die manier met hem te communiceren. Ik ben van plan er voorlopig mee door te gaan en de vocabulaire van gebaren (en woorden) steeds meer uit te breiden.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 05 Dec 2014 13:23

Re: Babygebarentaal

Wat leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent Pompoen. Hoe heb je de gebaren nu geleerd?
2014 2016
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 05 Dec 2014 13:43

Re: Babygebarentaal

Leuk om te lezen Pompoen!
Een collega-logopedist van mij geeft zelf ook baby-gebarencursussen.
Tegen de tijd dat ik zover ben, ga ik zeker ook even bij haar langs, haha.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 05 Dec 2014 14:30

Re: Babygebarentaal

Ik heb de gebaren uit het boek geleerd voornamelijk, ik heb ook dvd's, maar die kijk ik eigenlijk niet zo vaak, we kijken namelijk zelden televisie dus dat schiet niet zo op ;-).
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:58

Bericht 05 Dec 2014 15:10

Re: Babygebarentaal

Hier gebaren wij ook nog vrolijk door :) N. heeft er zoveel plezier in, ze gebruikt bij zoveel dingen de gebaren terwijl ze praat en haar taalontwikkeling is het laatste jaar echt als een speer gegaan. Ze begint nu andere mensen ook de gebaren aan te leren, heel leuk. Ze legt het dan uit zoals ze bij Lotte en Max doen.

Wij kijken hier trouwens ook amper televisie, maar toch zet ik ze wel minimaal 1 x per week op (1 dvd dan).
<<

Toos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 586

Geregistreerd: 12 Jun 2014 22:43

Bericht 05 Dec 2014 16:55

Re: Babygebarentaal

Ja met de jongste hebben we veel 'gesproken' via gebarentaal van Lotte en Max. Dit omdat ze de eerste twee jaar niet kon spreken maar wel kon gebaren. Nu is ze 4,5 en spreekt ze normaal maar met gebaren. We hebben alle dvd's van Lotte en Max en hebben twee keer een gebaren cursus gehad via het revalidatie centrum.
Succes. It is being able to go te bed each night with your soul at peace.
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:01

Bericht 05 Dec 2014 19:24

Re: Babygebarentaal

Wie gebruiken er allemaal babygebarentaal? Ik ben wel benieuwd naar een aantal dingen!

Waarom gebruik je het?
T raakte vaak enorm gefrustreerd wat resulteerde in heftige breath holding spells.
Hoe heb je het geleerd?
1 cursus avond gehad en voor de rest uit een boekje. En op youtube de filmpjes van lotte en max
Op welke leeftijd (kind) ben je begonnen?
T was net 1 jaar. Maar dat was alleen omdat het toen pas op mijn pad kwam
Wanneer ging je kind gebaren terug maken?
al heel snel, binnen enkele weken. Nu kent hij zo'n 35 gebaren.
Wat hebben jullie er aan (gehad)?
Véél! T heeft bijna geen BHS meer en bijna niet gefrustreerd. Hij vraagt ook veel dmv gebaren, waar papa of mama is of hij geeft aan dat hij bij opa en oma op bezoek wilt. Of als we op bezoek zijn en hij wilt naar huis, dan geeft hij dat aan. Als hij dorst of honger heeft, moe is. Hij verteld het ons allemaal. Hij bedenkt soms zelfs zelf een gebaar voor bepaalde mensen. Ik ben echt laaiend enthousiast.
Mother of 3 adorable children
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:01

Bericht 05 Dec 2014 19:29

Re: Babygebarentaal

Oeps beetje oude vragenlijst hahaha
Mother of 3 adorable children
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 06 Dec 2014 13:22

Re: Babygebarentaal

Heel erg leuk om al die verhalen te lezen!
Maia , ik had expres een oud topic ge-upt.

Ik heb ongeveer 12 gebaren uitgezocht om mee te beginnen. Eerst maar eens zien of ik het vol hou, dan zien we wel verder.

Zijn jullie nooit bang geweest dat het de gesproken taal ontwikkeling in de weg zou staan?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 06 Dec 2014 20:02

Re: Babygebarentaal

Soleil schreef:Heel erg leuk om al die verhalen te lezen!
Maia , ik had expres een oud topic ge-upt.

Ik heb ongeveer 12 gebaren uitgezocht om mee te beginnen. Eerst maar eens zien of ik het vol hou, dan zien we wel verder.

Zijn jullie nooit bang geweest dat het de gesproken taal ontwikkeling in de weg zou staan?


Ik geloof dat het advies is om met 6 veelgebruikte woorden/gebaren te beginnen en dat dan te gaan uitbreiden op het moment dat je kindje die gebaren kent. Maar ik denk dat als je vanaf het begin af aan die 12 gebaren gebruikt dat dat dan net als gesproken taal op een bepaald moment wel opgepikt word. Ik vond het alleen zelf wel heel lastig om vol te houden en ik denk dat 12 gebaren consequent gebruiken me nooit gelukt was.

Leuk dat er nog meer mensen mee bezig zijn!

Ik ga denk ik toch maar weer vaker de dvd's van Lotte en Max opzetten. Alleen L. kijkt er maar heel kort naar en vervolgens gaat hij met de dvd-speler zitten klooien dus dat vind ik nooit zo'n succes.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:58

Bericht 06 Dec 2014 21:23

Re: Babygebarentaal

Soleil schreef:Heel erg leuk om al die verhalen te lezen!
Maia , ik had expres een oud topic ge-upt.

Ik heb ongeveer 12 gebaren uitgezocht om mee te beginnen. Eerst maar eens zien of ik het vol hou, dan zien we wel verder.

Zijn jullie nooit bang geweest dat het de gesproken taal ontwikkeling in de weg zou staan?


Ik zou er eerst een stuk of 3 pakken, wij deden eten, drinken en slapen in het begin met N. Daarna zijn we gaan uitbreiden, toen we merkten dat ze het goed oppakte ging het heel rap hier.

Ik ben nooit bang dat de gebaren de taalontwikkeling in de weg staat, het schijnt zelfs zo te zijn dat je door de gebaren en gesproken taal juist meer word aangelegd in de hersenen waardoor de taalontwikkeling sneller op gang komt. N. ging ook vrij snel praten en in zinnen praten. Of het is toeval, of het heeft geholpen.

Ik vind het nog steeds erg fijn om te gebaren met N. ik gebruik trouwens niet altijd gebaren maar toevallig waren we van de week bij een voorstelling op het KDV en daar moest ze zitten en stil zijn. Uiteraard ging ze zo nu en dan even staan en kon ik mooi het gebaar gebruiken zonder dat ik iemand stoorde. Als er iets was kon zij mij ook gebarend duidelijk maken wat ze wilde of bedoelde.
<<

Anoniem 82

Bericht 06 Dec 2014 22:04

Re: Babygebarentaal

Ik heb ook gebaren gedaan met de oudste, maar die heeft nooit echt wat terug gedaan. Dus na maanden van gebaren ben ik er op een gegeven moment mee gestopt, ik had echt niet het idee dat er iets van interactie ontstond met de gebaren. Op een gegeven moment kon ze wijzen en langzaamaan steeds een beetje beter praten, en heb ik het laten zitten. Ik vond het wel jammer, want ik vond de cursus die ik heb gevolgd heel leuk en het gebaren zelf ook. Het is trouwens alleen maar goed voor de gesproken taal heb ik begrepen, je belemmert er niets mee maar stimuleert de taalontwikkeling in het algemeen ermee.

Door de slechte 'resultaten' bij de oudste heb ik het bij de jongste niet gedaan tot nu toe. Maar door dit topic twijfel ik of ik het niet weer wil proberen. Bij de cursus die ik deed werd trouwens geadviseerd om te beginnen met maximaal 10 gebaren en dan uitbreiden wanneer je merkt dat het wordt opgepikt. Ik geloof dat ik toen ben begonnen met een stuk of 6 (eten, drinken, slapen, Nijntje (haar knuffel) , mama en nog eentje dacht ik).
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 07 Dec 2014 00:13

Re: Babygebarentaal

Roze, L. deed ook nooit wat terug, pas met een maand of 18 dus, eigenlijk rond de tijd dat hij ook begon te praten. Ik vond dat ook wel teleurstellend in eerste instantie hoor, maar nu erg leuk.

Lucas kent nu de gebaren voor: mama, papa (dat zegt hij tegen de foto van papa), eten, drinken, hond, kat, vogel, heet, slapen, dag, klaar, nog (meer), stil. Ik vergeet er misschien nog een paar, daar kom ik misschien nog wel op.
Oh ja hij maakt zelf een gebaar voor vies, dan wrijft hij met zijn vingers over elkaar alsof ze vies zijn.
<<

Toos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 586

Geregistreerd: 12 Jun 2014 22:43

Bericht 07 Dec 2014 00:29

Re: Babygebarentaal

https://www.facebook.com/video.php?v=389286997830163&set=vb.100002465996960&type=3

Ik heb net nog een filmpje van bijna 2 jaar gelden gevonden waarop mijn jongste praat met gebaren. Dit is ongeveer 3 maanden na haar operatie en is ze zelf met gebaren gaan spreken. Ondertussen kent ze echt alle gebaren/tekens/ cijfers e.d. Omdat niet altijd alle informatie die ik har geef aan binnen komt gebaar ik vaak met haar. Dan gebaar ik bijvoorbeeld 'drinken' i.p.v. haar te vragen of ze iets te drinken wil. Of ik vraag haar juist 'Wat voor fruit wil je?' en dan gebaar ik een appel/banaan/kaki/druiven of wat we op dat moment in huis hebben/Voor haar werkt het erg prettig.
Succes. It is being able to go te bed each night with your soul at peace.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 09 Dec 2014 09:59

Re: Babygebarentaal

Na wat jullie zeiden over het aantal gebaren waarmee je start, heb ik het nog eens opgezocht. In het boek 'Babygebaren' staat dat je met 6 tot 12 gebaren begint.
Er staat ook dat als je met te weinig gebaren begint er te weinig situaties zijn en te weinig afwisseling, waardoor het langer duurt voor je kindje teruggebaart. Verder staat er dat er geen maximum is aan het aantal gebaren, maar ze raden aan om niet meer dan twee gebaren per zin te doen, om mee te beginnen.

Ik merk trouwens dat ik het hier in huis al wel doe, maar buiten en bij anderen nog een beetje over een drempel heen moet.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 09 Dec 2014 10:01

Re: Babygebarentaal

Soleil schreef:Na wat jullie zeiden over het aantal gebaren waarmee je start, heb ik het nog eens opgezocht. In het boek 'Babygebaren' staat dat je met 6 tot 12 gebaren begint.
Er staat ook dat als je met te weinig gebaren begint er te weinig situaties zijn en te weinig afwisseling, waardoor het langer duurt voor je kindje teruggebaart. Verder staat er dat er geen maximum is aan het aantal gebaren, maar ze raden aan om niet meer dan twee gebaren per zin te doen, om mee te beginnen.

Ik merk trouwens dat ik het hier in huis al wel doe, maar buiten en bij anderen nog een beetje over een drempel heen moet.


Oh ja ik weet het ook niet meer zo goed en heb bovendien verschillende boeken gelezen.
Die drempel die had ik ook, dat is nu hij ook zelf gebaren maakt wel over, voor die tijd vond ik het maar een beetje raar.
<<

Anoniem301

Bericht 09 Dec 2014 10:05

Re: Babygebarentaal

moon72 schreef:misschien stomme vraag, maar wat is het nut van om een kind gebarentaal te leren, tegen een kind praten lijkt me toch beter daar leren ze meer van. Of is het omdat een kindje van 6 maanden nog niet kan praten en dan zo te communiceren met elkaar?


Als ik niet met mijn neus kijk heb ik hier nog geen duidelijk antwoord op gelezen. En ik ben reuze nieuwsgierig naar het antwoord! Dus, waarom is dat?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 09 Dec 2014 11:32

Re: Babygebarentaal

Ok ik zal er even antwoord op geven!

Moon72 (en Carrie) natuurlijk moet je met je kind praten, het is dan ook niet de bedoeling van de babygebarentaal dat het de taal vervangt, het is de bedoeling dat je de gesproken taal ondersteunt met gebaren.

Echter heb je zeker wel een punt, ik heb nog nergens echt goede onderzoeken gevonden waar het voordeel van babygebarentaal uit blijkt. Ze zijn er zeker wel die onderzoeken, maar ik vind ze vaak nogal eenzijdig, ze zijn vaak ook gedaan door voorstanders van babygebarentaal. Ik ben daarom vooral afgegaan op mijn eigen gevoel hier in.

Ik zie babygebarentaal dus als iets extra's, een extra manier om taal aan te bieden naast de gesproken vorm. Zelf leer ik sneller dingen als ik er een plaatje bij zie, ik kan me heel goed voorstellen dat kinderen sneller woorden leren als ze er ook een gebaar bij leren. Ik heb ook het idee dat dat bij L. het geval is, maar het kan ook komen omdat ik de woorden die ik ook gebaar veelvuldig gebruik én bewuster en dus duidelijker uit spreek.

Het idee is dus dat kinderen eigenlijk al eerder iets kan begrijpen en 'vertellen' dan het in staat is om te praten. Kinderen kunnen ontwikkelingsgewijs eerder gebaren dan praten. Door met een kind te gebaren geef je het dus de mogelijkheid om makkelijker te communiceren en begrepen te worden nog voor het in staat is om zelf te praten.
Volgens de voorstanders van babygebarentaal gaan kinderen die gebarentaal leren ook eerder praten en dat ze een grotere woordenschat hebben. Ik zelf heb hier niets van gemerkt. L. is gewoon gemiddeld. Ik hoor ook tegengeluiden dat kinderen doordat ze niet hoeven te praten juist later zouden gaan praten, maar volgens mij klopt dat dan weer niet. Ik zie bij L. dat hij meestal het gebaar en het woord tegelijk leert en hij gebruikt eerder het woord dan het gebaar, tenzij hij niet begrepen wordt.

Overigens is uit onderzoek wel gebleken dat kinderen eerder gaan praten, maar niet dat ze daar op latere leeftijd nog heel veel profijt van hebben. Dan schijnen ze eigenlijk qua taal in elk geval weer redelijk gelijk te lopen. Overigens zijn er ook weer onderzoeken die dat tegenspreken. In de boeken over babygebarentaal worden eigenlijk vooral de positieve onderzoeken genoemd.

Wat er ook genoemd word zijn de emotionele voordelen, een kind kan zich makkelijker en eerder uitdrukken, dit scheelt een hoop frustratie en driftbuien. Ik vind dit wel een belangrijk voordeel maar wil er nog wel de kanttekening bij maken dat frustratie ook uitdaagt om iets te leren natuurlijk.

Wat ik belangrijk vond vooral was dat het extra was, een toevoeging, een manier om met aandacht met taal bezig te zijn en om handvatten aan je kind te bieden om te communiceren.
Boven alles vind ik het gewoon ontzettend leuk om zelf gebaren te leren en zo met mijn zoontje te communiceren. Het voelt een beetje als een soort onderlinge geheimtaal en het is leuk om samen te oefenen met communicatie zonder woorden. Al gebruiken we meestal wel de woorden erbij.
<<

Anoniem301

Bericht 09 Dec 2014 13:24

Re: Babygebarentaal

Interessant Pompoen, dank voor je uitgebreide en duidelijke reactie!
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers