Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Taarten topic

<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:58

Bericht 17 Nov 2014 12:30

Re: Taarten topic

weg
Laatst gewijzigd door CCC op 20 Nov 2014 23:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 17 Nov 2014 18:59

Re: Taarten topic

Erg leuk white flower, waarmee was het gevuld? En was het een cake, of biscuit?

Oh laa laa, zodra je ergens bruids voor zet, betaal je de hoofdprijs.
Een taart voor 50 personen zou bij mij 100 euro zijn. 2 euro pp, of het nou bruidstaart is of niet.
Dat komt wel omdat ik niet met 'chique' vullingen (champagne shizzle) werk enzo, en ik bijv geen suikerbloemen kan maken.

Als je hem zelf wilt maken, doe je dat als volgt:

Voor het maken van de taarten gebruik je biscuits, om aan 50 personen te komen heb je 3 biscuits nodig in de maten 28-24-20 cm.
Dan heb je echt voor ruim 50 man taart.

Even je vragen:
Wat denken jullie? Is het te doen voor een groentje? ja hoor, maar ik zou wel even oefenen, zeker met het stapelen van taarten. Als je taarten gaat stapelen moet je werken met dowels (holle plastic 'stokjes' die je in de onderste taart steekt en zo hoog afsnijdt als dat de taart is. Zo leunt de volgende laag niet op de taart, maar op de stokjes. En gebruik onder de taarten dan taartkartons, voor de stevigheid.
Hoeveel taarten (van welk formaat) heb ik nodig? oh, zie hier boven
Waar smeer ik het mee af voor ik de discodip er op doe? ik zou het met botercreme doen (1 op 1 margarine en poedersuiker waarmee je normaal ook afsmeert), of witte chocolade ganache (slagroom met gesmolten choco). De eerste hardt niet uit, de tweede wat meer.
Welke smaken zijn lekker? dat is compleet aan jezelf. Ik zou voor een koelkast vrije vulling gaan, zo komt de dip niet in contact met condens etc. En kan hij op de locatie gewoon mooi lang op de tafel staan. Je kunt dan bijvoorbeeld aardbeiencreme, vanillecreme en aardbeienvlaaifruit gebruiken (de botercreme maak je van de botercreme mix van funcakes met een smaakstof of bij kloppudding saroma erdoor). (1 laag aardbeiencreme met aardbeienvlaaifruit er op en 1 laag vanillecreme). Of ditzelfde maar dan met sinaasappelcreme, vanillecreme en stukjes mandarijn. Deze smaken verkoop ik vaak, en zijn bij de meeste mensen eigenlijk favoriet. Chococreme, en vanillecreme met chococrispies oid kan bijv ook.
En welke spullen heb ik nodig? (Cakemix, gereedschap etc). Biscuitmix bijv van Jamin of het merk funcakes. Een cakedruk (Een dik bord waar je de taart op zet, dit is goed stevig), taartkartons voor tussen de taarten, plastic holle dowels op de taart mee te stutten (zeker zo'n 4/5 per taart), discodip en een mooi lint er om heen. Verder is bijv een harde geodriehoek handig. Zo kun je de taart mooi recht afsmeren met botercreme.
Je hebt niet echt uitstekers nodig natuurlijk. Ik zou de taart trouwens in een grote bak zetten, afgesmeerd, en dan zou de discodip er overheen doen en aan de zijkanten het er tegen aan duwen met een lepel of er tegen aan gooien ofzo.



CCC, super leuk ook jouw taartjes, vind het zo leuk dat je wat opdrachten hebt!
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 17 Nov 2014 19:11

Re: Taarten topic

Super bedankt voor je uitleg Lejow!
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 17 Nov 2014 20:25

Re: Taarten topic

Hier heb je misschien ook nog wat aan Ooh La La: een how to voor een sprinkle cake, had ik opgeslagen op mijn pinterest:
http://thecakeblog.com/2012/09/diy-rain ... -cake.html

Ik gebruik trouwens houten dowels, is net wat je fijn vindt denk ik, ik gebruikte eerst ook die holle plasticen, maar vond dat daardoor veel biscuit verloren ging, en met die houten minder. En die knip ik met een speciale snoeischaar die ik alleen daarvoor gebruik op maat, dus scheelt me ook gedoe, die plasticen moest ik altijd ' zagen' met een mes (weet niet hoe jij dat doet Lejow?)
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem122

Bericht 17 Nov 2014 20:51

Re: Taarten topic

Lejow, maak jij de botercreme altijd met margarine? Roomboter is toch veel lekkerder?
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 17 Nov 2014 21:02

Re: Taarten topic

Leuk Whiteflower.

Mooi gemaakt CCC!
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 18 Nov 2014 06:49

Re: Taarten topic

ไม่เป็นไร schreef:Lejow, maak jij de botercreme altijd met margarine? Roomboter is toch veel lekkerder?


afsmeer botercreme met margarine
botercreme om te vullen met bertoli met de blauwe wikkel.
<<

Anoniem122

Bericht 18 Nov 2014 07:16

Re: Taarten topic

Die bertolli is toch ook margarine? Is er een reden dat je geen roomboter gebruikt? Ik gebruik nu altijd roomboter, margarine lijkt me echt zo vies om te gebruiken, maar ben wel benieuwd of je daarmee mooier kan afsmeren.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 18 Nov 2014 18:27

Re: Taarten topic

ไม่เป็นไร schreef:Die bertolli is toch ook margarine? Is er een reden dat je geen roomboter gebruikt? Ik gebruik nu altijd roomboter, margarine lijkt me echt zo vies om te gebruiken, maar ben wel benieuwd of je daarmee mooier kan afsmeren.


Geen idee, ik vind die erg smaakvol en lekker :) en krijg geen klachten haha
Met roomboter nog nooit gemaakt eigenlijk
<<

whiteflower

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 121

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:49

Bericht 18 Nov 2014 22:18

Re: Taarten topic

@ Lejow: Ik had hem gevuld met zelfgemaakte aardbeienjam, banketbakkersroom en afgesmeerd met botercrème.
Ja het is een biscuit in een cakevorm, dit wouden ze graag en kon ik gelijk wat nieuws uitproberen :).

@Zonneschijn: Dankjewel!
@ CCC: Wat een gave taarten zeg!

Het begint hier ook een beetje te lopen met bestellingen. Mag ook voor 5 december 14 cupcakes maken!
Nog nooit eerder gemaakt, ook niet zonder vulling. En voor eind volgende week een vierkante taart voor 20 personen. Die wordt nog vrij lastig want ze willen en een voetballogo en minecraft.. dus maar eens kijken hoe ik dat kan combineren.
<<

whiteflower

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 121

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:49

Bericht 20 Nov 2014 10:18

Re: Taarten topic

Druk bezig met het maken van de fc twente taart.
Puzzelplaatje is nog best priegelwerk.
Gisteren alles uitgesneden en de ondergrond gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:58

Bericht 20 Nov 2014 15:52

Re: Taarten topic

Is best priegelen he WF. Ik vind puzzelen niet superleuk om te doen, vond het Planes plaatje zo'n werk dit weekend. Maar toch is het leuk als je zo'n stukje op je taart hebt en het mooi uitkomt. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 22 Nov 2014 17:59

Re: Taarten topic

Ik vind puzzelen een beetje leuk hahaha, boetseren vind ik ook altijd wel gaaf.

Gisteren heb ik een eenhoorn taart gemaakt
Afbeelding

Vandaag een 3D taart in het thema 'de Wielen van de Bus'
Daar zal ik morgen een foto van maken, vind hem erg gaaf geworden!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 23 Nov 2014 10:10

Re: Taarten topic

En nog een
Deze vond ik zo leuk om te maken!!

Afbeelding
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:58

Bericht 24 Nov 2014 23:23

Re: Taarten topic

Leuk Lejow!

Hier is boetseren ook veel meer mijn ding. Ik heb zin om een taartje te maken... ga nog even iets bedenken, wil iets nieuws/ anders. Staat leuk op mijn Facebook...
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 26 Nov 2014 11:25

Re: Taarten topic

Ik heb even het hele topic doorgespit, wat een boel mooie taarten zeg!

Ik zou zelf ook heel graag hiermee aan de slag gaan... Gewoon een platte taart bakken (want ik heb alleen een standaard taartvorm), en die dan mooi versieren. Ik heb wel eens een cursus cupcakes maken gehad en vogel alles graag zelf uit. Maar, een beetje hulp van jullie is natuurlijk wel fijn!

Wat zouden jullie aanschaffen als een soort 'basisuitzet' voor het taarten maken en decoreren? En dan nog merkvoorkeur? En waar bestellen jullie? En nog supertips? Haha, laat ik zo maar eens beginnen.
<<

Anoniem122

Bericht 26 Nov 2014 11:34

Re: Taarten topic

Een fijne deegroller, om je marsepein mee uit te rollen. Je hebt van die hele dure witte rolstokken, maar ik heb laatst een deegroller bij de Action gekocht, met een siliconen huls zeg maar er omheen, en dat werkte ook echt perfect. En stuk goedkoper. (Deze is het en hebben ze in allerlei kleuren: http://4.bp.blogspot.com/-fNbDwUTVGok/U ... 0/trui.jpg)
Een volledig houten werkt niet prettig, marsepein blijft er aan plakken.

Verder is zo'n ding wel handig om te hebben, om je taarten strak mee te krijgen:
Afbeelding

Verder vind ik een taartzaag altijd wel fijn werken, maar je kan een taart ook met een broodmes doormidden snijden.
En een paletmes om mooi je taart mee af te smeren is ook wel handig.

Ik gebruik altijd de mix van Funcakes voor het biscuit. Marsepein verschilt vaak, laatst hadden we die van de Jumbo gebruikt en werkte ook prima.
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 26 Nov 2014 13:11

Re: Taarten topic

Dank voor je reactie! Ik fiets zo maar eventjes naar de Action.

Is er een reden dat je zo'n mix gebruikt i.p.v. bijvoorbeeld gewoon een cakebeslag maakt? Misschien heel voor de hand liggend hoor, maar ik begin net.
<<

Anoniem122

Bericht 26 Nov 2014 13:50

Re: Taarten topic

Ja cake is veels te zwaar/machtig, en niet lekker in combi met marsepein etc wat al heel machtig is. Biscuit is veel luchtiger en dus veel lekkerder om te gebruiken. Je gebruikt eigenlijk nooit gewone cake voor zulke taarten.

Je kan de biscuit ook wel zelf maken hoor, staan hier op het forum vast wel recepten maar ik vind de mix van Funcakes gewoon lekker en makkelijk in gebruik.
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 26 Nov 2014 14:42

Re: Taarten topic

Aah dat klinkt toch wel erg logisch ja, slim.

Ik keek net in de winkel bij marsepein/icing/fondant. Wat gebruik je precies waarvoor? Of heeft iedereen eigen voorkeur?
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 26 Nov 2014 21:00

Re: Taarten topic

En nog een vraagje... Waar bestellen jullie je bakmixen etc.? Nog een goede/goedkope tip?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 27 Nov 2014 18:14

Re: Taarten topic

marsepein en fondant is om te bekleden, marsepein van het merk zeelandia (lekker en goed rolbaar) heeft mijn voorkeur.
Met icing kun je versieringen er op maken, of bijv op koekjes tekenen oid.

Ik haal mijn bakmix meestal bij de makro, daar is het een flink stuk goedkoper. In zakken van 5 kilo.
En anders gewoon bij een taartenwinkel of de jamin.
Ik gebruik altijd de mix van funcakes.
<<

Truus

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 334

Geregistreerd: 28 Dec 2013 15:39

Bericht 28 Nov 2014 08:09

Re: Taarten topic

Bedankt voor je info! Ik kan niet wachten met beginnen...
<<

whiteflower

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 121

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:49

Bericht 29 Nov 2014 15:22

Re: Taarten topic

Hierbij de taart van fc twente:

Deze vanmorgen afgeleverd en ze vonden hem allemaal erg mooi. Vooral het logo uitsnijden en de blokjes maken was veel werk, maar de reactie van Jip was het helemaal waard!

Afbeelding

Details:
Afbeelding

Afbeelding

Jip was er erg blij mee:
Afbeelding
<<

Rain

Noob

Berichten: 220

Geregistreerd: 12 Mrt 2014 07:02

Bericht 29 Nov 2014 16:04

Re: Taarten topic

Wat onwijs knap, mooie taart!

Ik ben een red velvet cake aan het bakken. Gisteren voor het eerst geproefd en hij was fantastisch, dus snel zelf een poging doen.
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers