Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De man van mijn vriendin gaat dood

<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Nov 2014 11:21

De man van mijn vriendin gaat dood

Ik wil er niet al te veel details over kwijt, maar de man van mijn vriendin is ongeneeslijk ziek en zal waarschijnlijk niet lang meer leven. Hoe lang niet lang is is niet echt te voorspellen, net als de ontwikkeling van zijn ziekte. Het is een goede vriendin, we lopen de deur niet plat bij elkaar, maar hebben toch regelmatig contact via de app. Een keer in de paar maanden spraken we af, ook met nog een andere vriend erbij, en aanhang. Mijn man en ik kennen haar man dus ook best goed.
Ik vind het zo lastig. Ik wil hen graag steunen, maar ik weet eigenlijk niet hoe. Er is eigenlijk niets wat je kunt zeggen voor mijn gevoel.
Mijn vriendin gaf aan dat hij het leuk vindt om kaartjes en berichtjes te ontvangen, en eventueel om gebeld te worden. Wij hebben al een kaartje klaar liggen. Maar we willen ook nog graag een berichtje sturen. Maar wat zet je daar dan in?
Ik wilde ook voorstellen dat we een keer bij hen langsgaan, maar dat durf ik niet goed. Ik weet niet of ze daar wel op zitten te wachten nu, en ik ben bang dat ze dan geen nee durven zeggen ofzo, of dat we ons opdringen.
Ik weet niet zo goed wat ik nu precies met dit topic wil. Wellicht hebben jullie nog tips ofzo, dat zou fijn zijn.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 16 Nov 2014 11:44

Re: De man van mijn vriendin gaat dood

Heel herkenbaar. Een vriendin van me heeft in september te horen gekregen dat ze borstkanker heeft dat al is uitgezaaid in de botten (niet in de organen). Het is niet te genezen maar wel te bestrijden. En ze hoeft niet in maanden te denken maar wel in jaren. En het is gewoon zo onwerkelijk voor iemand met een gezin met kinderen. En ik vind het erg lastig om te kijken wat ik wel en niet kan doen. Ik sprak haar tegenwoordig maar een paar keer per jaar met verjaardagen en kwam alleen maar met haar verjaardag bij hun thuis omdat iedereen gewoon druk genoeg is met zijn eigen dagelijks leven. Ik vind bellen in zo'n geval wel goed maar ben aan de andere kant altijd wat bang dat ik op een ongelegen moment bel dus stel het dan weer uit. Ik heb een kaartje gestuurd met daarop gewoon geschreven dat ik het zo'n onwerkelijk idee vind en als ik me al niet kan voorstellen wat dit betekend hoe het dan moet zijn voor haar gezin en haarzelf. Gewoon geschreven wat ik dacht. Ze is nu bezig met een kuur, krijgt in december weer een uitslag, voelt zich niet ziek maar merkt wel dat ze iets heeft. En ik kan me dan aan de ene kant weer voorstellen dat je dat niet elke keer er weer door vragen van anderen op gewezen wilt worden dat je dit hebt, aan de andere kant als ze geen contact opnemen dat het ook niet goed is. En ik voel me dan ook opdringerig en denk dat ze wel genoeg heeft aan haar gezin en verdere familie maar dat voelt ook weer niet goed. Erg lastig dus. Ik zou het gewoon vragen en ook noemen dat je dit zo lastig vind en dat ze echt nee mogen zeggen als ze geen zin in een bezoekje hebben. Maar als je er gewoon wel regelmatig komt dan zou ik nu ook wel gaan. Sterkte in elk geval.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Nov 2014 19:05

Re: De man van mijn vriendin gaat dood

Bedankt voor je reactie! Jij ook sterkte!
Ik denk dat ik het inderdaad gewoon ga voorleggen. Maar ik wacht nog even een paar dagen denk ik, als ze iets meer tijd hebben gehad om alles te verwerken. De kaart ligt in ieder geval klaar om gepost te worden.
Hij heeft zelf aangegeven het, bijvoorbeeld aan de telefoon, niet elke keer over de situatie te willen hebben. Maar wat zeg je dan? Het is niet zo dat we elkaar wekelijks spraken. Het lijkt me tijdens een bezoekje makkelijker om een beetje over 'koetjes en kalfjes' te praten dan aan de telefoon.
<<

Anoniem178

Bericht 16 Nov 2014 21:43

Re: De man van mijn vriendin gaat dood

Gewoon praten. Niet teveel bij nadenken. Het ongemakkelijke gaat er vrij snel vanaf. Je kunt het ook even kort over de situatie hebben en daarna weer verder over whatever er naar boven komt. In zo'n situatie wil altijd iedereen weten hoe het met je gaat, maar de hele dag over jezelf kleppen, inclusief huilende mensen is vermoeiend en zwaar.

Ik heb even geen zin om in detail uit te leggen wat hier speelt, maar ik onderbreek mensen gewoon als ze zich ongemakkelijk voelen. Onlangs klaagde iemand over haar werk, om abrubt te stoppen met een "maar dat is niet belangrijk". Voor haar wel, dus dat heb ik ook gezegd, dat mijn wereld wellicht een stukje vergaan is, maar dat dat haar baan nog steeds niet leuk maakt en praatten we erover verder.

Maak het niet moeilijker dan het is. Momenteel begin ik te wennen aan de situatie (wennen ja, raar) en voel ik me ongemakkelijk als iemand zich huilend in mijn armen werpt. Op dat moment kan ik met iets totaal anders bezig zijn en zit ik alsnog een potje mee te janken, terwijl ondertussen mijn leven ook doorgaat.
<<

Anoniem178

Bericht 16 Nov 2014 21:44

Re: De man van mijn vriendin gaat dood

Sterkte trouwens. Ik heb het nu wel erg op mezelf betrokken, al krijg ik de indruk dat zij er hetzelfde instaan als mijn familie en ik.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 17 Nov 2014 06:49

Re: De man van mijn vriendin gaat dood

Een vriendin van me is in de zomer haar man verloren aan kanker. Dat zat er al maanden aan te komen en ze hebben samen een hele intense tijd gehad daarvoor. Zij had zorgverlof en hoefde dus niet te werken, ze hebben nog zoveel leuke dingen gedaan samen! Maar er waren ook genoeg dagen dat hij zijn bed niet uit kon en toen heeft zij voor hem gezorgd. Ik vond het ook moeilijk wat ik moest doen of moest zeggen. Wij hadden een appgroep met haar vriendinnen, om elkaar op de hoogte te houden, zodat zij niet elke keer hetzelfde verhaal hoefde af te steken. Ik belde haar af en toe en ging soms langs, maar ze nam vaak niet op of zei op het laatste moment dat het niet goed uit kwam om langs te komen. Dat hoorde erbij, dat hing volledig af van hoe haar man zich toen voelde. Ik praatte dan ook over mijn leven, daar vroeg ze zelfs ook nog naar, want ze wilde ook gewoon andere dingen horen en af en toe even uit haar ellendige situatie stappen.

Ik merkte dat ik snel voor haar ging denken als het ware 'ze zal wel druk zijn' of 'ze zal dat wel niet willen horen'. Dat bleek niet waar en dat zal in jouw situatie misschien ook wel zo zijn. Sowieso dingen laten horen! Kaartje, berichtje, telefoontje... verwacht niks terug, maar ze waardeert het zeker! Sterkte ermee!
december 2016
juli 2019
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 18 Nov 2014 19:06

Re: De man van mijn vriendin gaat dood

Bedankt voor jullie reacties.
Rovine, jouw situatie klinkt, al weet ik niet precies wat er speelt, heel heftig. Heel fijn dat je toch de moeite hebt genomen om op mijn bericht te reageren. Jij veel sterkte gewenst!
Niekske, jouw verhaal lijkt best op het mijne. Ik denk dat de man van mijn vriendin ook nog maar een paar maanden heeft, maar dat is lastig te voorspellen bij hem. Maar ik blijf hen in ieder geval berichtjes sturen ja.
We hebben al een kaartje gestuurd, en gaan vanavond wel een appje sturen, en mijn man wilde hem misschien even bellen. En ik ga maar gewoon voorstellen of ze het fijn vinden als we even langs komen, maar benadrukken dat ze ook gerust nee mogen zeggen.
<<

Zeester

Bericht 18 Nov 2014 21:00

Re: De man van mijn vriendin gaat dood

Wat een moeilijke situatie. Veel sterkte. Ik zou aangeven dat je voor ze klaar staat als ze het nodig hebben. En misschien ook af en toe wat dingen vertellen die jou bezig houden, ter afleiding..maar misschien ook niet. Moeilijk hoor!
Ik zou in elk geval zo nu en dan wat van mij laten horen, dat ik aan ze denk.

Nogmaals sterkte!
<<

Anoniem275

Bericht 18 Nov 2014 23:22

Re: De man van mijn vriendin gaat dood

Jeetje, wat heftig! Komt het ineens uit het niets?
Het lijkt me voor hen fijn als je regelmatig wat van je laat horen, even om te horen hoe het gaat en te laten weten dat je aan ze denkt. Wanneer je met hen overlegd wanneer je eventueel komt en ook duidelijk aangeeft dat ze het moeten zeggen als het even te veel is, is dit verder aan hun..
Heel veel sterkte komende tijd!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 20 Nov 2014 09:25

Re: De man van mijn vriendin gaat dood

Bedankt voor jullie reacties. We hebben inmiddels dus een kaartje gestuurd en een smsje. Mijn man had gevraagd of hij hem even mocht bellen (hij had aangegeven of iedereen dat eerst even wilde overleggen ivm hoe goed/slecht hij zich voelt), maar dat kwam niet uit dus dat komt nog een keer binnenkort. Gisteren wel helaas slecht nieuws gehad, dat de situatie meer verslechterd is dan ze al dachten. :(

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers