Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Klinisch geneticus

<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 16 Sep 2013 21:31

Re: Klinisch geneticus

*
Laatst gewijzigd door Mochi op 10 Okt 2013 19:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 16 Sep 2013 21:35

Re: Klinisch geneticus

Ik ken trouwens ook een familie waarbij geen brca gevonden is maar die wel jaarlijks gecontroleerd worden. Moeder kreeg borstkanker, kort daarna dochter van 44 ook. De jongere zus krijgt nu ook controles en mochten er nieuwe erfelijke varianten gevonden worden kunnen ze weer opgeroepen worden voor onderzoek.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 17 Sep 2013 11:29

Re: Klinisch geneticus

Als het in de familie zit heb je volgens mij altijd recht op controle vanaf je 25e.
Toen bij ons nog niet bekend was dat we gendraagster waren, werd er tegen mij gezegd dat ik een keer een afspraak moest maken als ik 25 zou zijn.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem187

Bericht 17 Sep 2013 19:05

Re: Klinisch geneticus

Mochi schreef:Roza: Dit was in mijn familie ook zo. Mijn oma, zussen en nichtjes van haar kregen borstkanker. Meer dan 20 jaar na mijn oma haar overlijden heeft een zus van haar zich laten testen omdat er zoveel borstkanker in haar familie was voorgekomen, daaruit kwam het brca-1 gen naar voren. Toen is het balletje gaan rollen, de stamboom werd uitgezocht en iedereen kreeg een familiebrief met een oproep.

Als borstkanker bij meerdere personen voorkomt in een familie zou het best kunnen dat de fam. in aanmerking komt voor onderzoek. Lijkt me niet verkeerd dit te bespreken met een arts. Als je oma en/of haar zus nog leeft zouden ze daar kunnen beginnen met testen op brca.



Bedankt voor je fijne reactie. Ja, mijn oma en haar zusjes leven allemaal nog.
Ik ga morgen de huisarts eens bellen om mijn vraag door voor te leggen.
<<

*Lieke*

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 130

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:34

Woonplaats: Zuid-Holland

Bericht 17 Sep 2013 19:22

Re: Klinisch geneticus

Ik zou het zeker bespreken Roza.

Ik heb vandaag het gesprek bij de klinisch geneticus gehad. En ik heb een licht verhoogd risico. We gaan nog een deel van de stamboom aan mijn moeders kant uitpluizen om het zeker te weten, maar waarschijnlijk krijg ik geen extra controles. Aan de ene kant natuurlijk super dat het allemaal meevalt, maar omdat het zo vaag is (cru gezegd: eigenlijk zou de zus van mijn moeder kanker moeten hebben om wel in aanmerking te komen...), voelt het ook wel weer eng.
Grote kanjer 3-6-9
Kleine kanjer 17-12-12
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 23 Sep 2013 17:32

Re: Klinisch geneticus

Voor de meiden met Brca 1 of 2 of andere meiden waarbij het speelt. Woensdag 2 oktober draait de documentaire Nieuwe Tieten in Nijmegen bij Lux, met aansluitend een debat.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 24 Sep 2013 14:02

Re: Klinisch geneticus

En de NCRV zend deze film uit op 7 Oktober om 22:55 op Nederland 2.
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 24 Sep 2013 14:04

Re: Klinisch geneticus

Overigens draait er op 6 Oktober de documentaire 'tijdbommen' in Apeldoorn.
http://www.brca.nl/Nieuws/Dit-najaar:-2 ... -over-BRCA
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 24 Sep 2013 21:22

Re: Klinisch geneticus

Dank je!
Insta: je_ei_kwijt
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers