Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Leesclub: leuk of niet?

<<

Phileine

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 284

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:37

Bericht 14 Nov 2014 23:44

Leesclub: leuk of niet?

Voor mijn studie doe ik een onderzoek naar leesclubs en ik ben erg benieuwd of iemand van jullie bij een leesclub zit. Als dat niet zo is, maar je houdt wel van lezen, dan ben ik benieuwd waarom je niet bij een leesgroep zit. Om zelf maar te beginnen: ik lees liever alleen, op mijn eigen tempo. Ik heb ook niet echt de behoefte om een boek te gaan bespreken. Hoe zit dat bij jullie? Ik ben benieuwd!
R. 08-2020 ❤️

S. 07-2022 💜
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 16 Nov 2014 11:53

Re: Leesclub: leuk of niet?

Ik houd wel van lezen, maar zit niet bij een leesclub. Ik heb er wel over gedacht, het lijkt mij best leuk. Hier in de stad werd bij de bibliotheek laatst wel een soort literatuurworkshop/cursus georganiseerd. Je moest dan vijf boeken lezen, en er waren tien bijeenkomsten waarin je de boeken ging bespreken. Het leek mij erg leuk dus ik had me opgegeven, maar het ging niet door aangezien ik de enige was. :palm: Verder zag ik laatst een aankondiging voor een leesclub die een aantal keer bij elkaar komt per jaar, maar dat was helaas voor vijftigplussers. Wat me er leuk aan lijkt is dat je wordt uitgedaagd om meer te doen dan alleen simpelweg lezen. Nou doe ik dat, mede dankzij mijn studie, toch al wel, maar nu kun je er ook over discussieren met anderen. En dat je zo ook eens boeken gaat lezen die je zelf misschien niet snel zou kiezen of die je niet kent. Ik zou wel alleen bij een leesclub willen waar literaire boeken worden gelezen.
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 17 Nov 2014 23:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Phileine

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 284

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:37

Bericht 17 Nov 2014 12:00

Re: Leesclub: leuk of niet?

Wat jammer dat het niet doorging! Was dat ook specifiek voor een jongere doelgroep? En zou je het zien zitten om met oudere vrouwen in een leesgroep te zitten of vind je het prettiger om met leeftijdsgenoten te discussiëren over boeken? Ik heb gehoord van een spreekster tijdens college dat ze ook een leesgroep voor jongere vrouwen op wilde zetten, maar dat er te weinig belangstelling was. Ik vind het wel bijzonder, want er zijn ontzettend veel leesgroepen voor vijftigplussers, maar er is amper iets te vinden voor 20-40 jaar en dat terwijl jongere vrouwen ook veel lezen.
R. 08-2020 ❤️

S. 07-2022 💜
<<

Anoniem173

Bericht 17 Nov 2014 12:44

Re: Leesclub: leuk of niet?

Ik heb dat 1x gedaan voor mijn vorige studie. Toen hebben we met een hele groep 40 mensen ofzo een boek gelezen en dit vervolgens besproken. Was best wel intessant. Ik hou van lezen bij tijd en wijlen maar wil dan vooral lekker ontspannen em niet teveel nadenken. Dat zou voor mij ook een reden zijn om niet bij een boekenclub te gaan.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3402

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 17 Nov 2014 22:55

Re: Leesclub: leuk of niet?

Phileine schreef:Ik heb gehoord van een spreekster tijdens college dat ze ook een leesgroep voor jongere vrouwen op wilde zetten, maar dat er te weinig belangstelling was. Ik vind het wel bijzonder, want er zijn ontzettend veel leesgroepen voor vijftigplussers, maar er is amper iets te vinden voor 20-40 jaar en dat terwijl jongere vrouwen ook veel lezen.


Ik lees tegenwoordig minder dan ik een aantal jaren geleden deed. Eerder las ik wel veel maar heb eigenlijk nooit de behoefte gehad om een boek met anderen te bespreken, om er echt zo uitgebreid over door te gaan. Dat er minder belangstelling voor leesgroepen is door jongere vrouwen vind ik niet zo gek. Het staat mij ook tegen dat je dan weer een verplichting op een vast tijdstip erbij hebt om ergens naar toe te gaan. Komt me nooit uit, ik heb genoeg andere dingen te doen en dan vind ik zo'n leesclub net minder prioriteit hebben dan bv sporten, sociale contacten of een avondje bankhangen. Ik ben al blij als ik op tijd uit mijn werk kom en een keer niets heb. Lezen is juist fijn omdat je het kunt doen op elk tijdstip, in bed voor het slapen gaan of even een half uurtje tussendoor op de bank, of onderweg in de trein. Ik wil er geen andere doordeweekse verplichting bij hebben om bv ergens om 20.00 uur te zijn. En als je dan ook nog rekening moet houden met een partner en kinderen dan lijkt het me ook erg lastig.

Verder denk ik dat wat oudere vrouwen misschien wel socialer zijn in dit opzicht, in die zin dat ze het van oudsher meer gewend zijn om voor de onstpanning een avond naar een vereniging, club oid te gaan. Tenminste dat merk ik in mijn omgeving wel.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 17 Nov 2014 23:54

Re: Leesclub: leuk of niet?

Phileine schreef:Wat jammer dat het niet doorging! Was dat ook specifiek voor een jongere doelgroep? En zou je het zien zitten om met oudere vrouwen in een leesgroep te zitten of vind je het prettiger om met leeftijdsgenoten te discussiëren over boeken? Ik heb gehoord van een spreekster tijdens college dat ze ook een leesgroep voor jongere vrouwen op wilde zetten, maar dat er te weinig belangstelling was. Ik vind het wel bijzonder, want er zijn ontzettend veel leesgroepen voor vijftigplussers, maar er is amper iets te vinden voor 20-40 jaar en dat terwijl jongere vrouwen ook veel lezen.


Nee, datgene wat niet doorging was niet voor een specifieke doelgroep. Het ging wel om Engelse literatuur, en ik woon in een stad met veel internationale studenten, dus wellicht hadden ze gehoopt dat er daar ook wel een aantal van zouden komen ofzo, maar in principe was het voor iedereen van alle leeftijden. Ik zou het niet erg vinden als het wat oudere mensen zijn, maar ik zou het wel leuker vinden als er ook leeftijdsgenoten zouden zijn. Maar op zich zou het me niet heel veel uitmaken, ik volg nu bijvoorbeeld ook een taalcursus en daar ben ik volgens mij ook ruim de jongste. Maar als het speciaal gericht is op vijftigplussers, zoalsde groep die ik dus laatst tegenkwam, dan zie ik het niet zitten hoor!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 18 Nov 2014 00:00

Re: Leesclub: leuk of niet?

Overigens lees ik echt niet alleen voor de ontspanning. Ik lees ook om mezelf uit te dagen, mijn literaire kennis te vergroten en voor mijn algemene ontwikkeling. Ik lees dan ook graag 'echte' literatuur en ook literaire klassiekers. Ook lees ik soms literaire boeken voor mijn werk. Overigens heb ik hier lang niet altijd zin in, dan lees ik een chicklitje of de viva ofzo. :P
<<

Anoniem185

Bericht 18 Nov 2014 01:00

Re: Leesclub: leuk of niet?

Het lijkt mij heel leuk om in een leesclub te zitten, maar ik ben wel bang dat ik het dan als verplichting ga zien en het als 'huiswerk' gaat voelen, omdat ik het al zo druk heb.

In mijn vrije tijd lees ik heel graag, maar ik heb er gewoon weinig tijd voor en als ik tijd heb besteed ik die weer aan iets anders (lezen voor mijn studie - lang leve de 'vrije' tijd, of even op het forum ter ontspanning). Ik vind het heel jammer dat ik zo weinig lees en eigenlijk moet ik daar eens iets aan gaan doen.
<<

Anoniem321

Bericht 18 Nov 2014 09:49

Re: Leesclub: leuk of niet?

Ik ben een echte boekenwurm, maar zou niet bij een leesclub willen. Puur en alleen om de 'verplichting'. Ik wil niet ergens aan vast zitten en dingen 'moeten'. Ik lees puur ter ontspanning en dan wil ik ook helemaal zelf weten wat ik lees en wanneer ik dat doe.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Nov 2014 10:12

Re: Leesclub: leuk of niet?

Het lijkt me wel echt leuk, zo'n club, en ik heb er wel eens over nagedacht om er een op te zoeken. Maar ik heb toch hetzelfde als rapa nui: weer iets erbij in mijn best wel drukke leven. Naast werk, kind, sportclub, kookclub, andere vrienden en familie blijft er niet zo veel tijd over. Dus dan is het niet niet leuk of belangrijk genoeg denk ik.

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers