Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat voor opvoeding?

<<

Anoniem127

Bericht 13 Nov 2014 20:53

Wat voor opvoeding?

Zat ik over na te denken nadat ik het andere topic over opvoeden had gelezen. Wat voor een opvoeding heb jij gehad? Welke dingen waren belangrijk en welke niet?
<<

Anoniem186

Bericht 13 Nov 2014 21:47

Re: Wat voor opvoeding?

Ik ben best wel vrij opgevoed. Wij konden over alles praten. Praten deden we sowieso vrij veel. Urenlang heb ik vooral met m'n vader gepraat, echt nachtenlang. Heerlijk was dat. Soms moest ik de volgende ochtend dan wel eens vroeg op, maar dat was niet belangrijk, het belangrijkste was om dingen uit te praten en m'n ei kwijt te kunnen. Heerlijk was dat.

Mijn ouders besteedden ook veel aandacht en tijd aan ons. We deden altijd veel dingen als gezin, we waren heel veel bij elkaar. Dat heb ik altijd fijn gevonden. Dat is ook iets wat ik aan mijn gezin mee wil geven.
We hadden weinig geld, maar dat was ook niet belangrijk. We konden gezond leven en ze konden ons voorzien in alle basisbehoeften. Ze waren heel creatief met leuke dingen doen die weinig geld kosten.
Ook dat heb ik zelf ook heel erg. Geld boeit me niet zo, het is leuk als het er is, maar ik besteed liever de tijd met elkaar dan dat we (of 1 van ons) veel zou werken. Mijn man heeft dezelfde instelling. Wij zijn niet gemaakt om 50 uur per week te werken.

Verder waren m'n ouders heel open. Eigenlijk over alles. En liefdevol. Ik kijk heel positief terug op m'n jeugd. Ondanks dat ik ook vrij heftige dingen heb meegemaakt.
<<

Anoniem162

Bericht 14 Nov 2014 08:25

Re: Wat voor opvoeding?

-
Laatst gewijzigd door Anoniem162 op 15 Nov 2014 13:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 14 Nov 2014 08:32

Re: Wat voor opvoeding?

Ik ben ook streng opgevoed, had weinig vrijheid. Zo werden bijvoorbeeld mijn gsmberichten en chatberichten dagelijks nagelezen, ik mocht zelden weg, laat staan 'uit'. Als er een vriendje over de vloer kwam, mochten we max. een halfuur naar boven en dan met de deur open. Ik werd gevolgd op de weg van huis-naar school-naar huis. Uiteraard vond ik dat niet normaal en ging ik kei-hard puberen waardoor mijn ouders al die dingen nog noodzakelijker vonden om te doen. Ik vertelde hen dan ook niets meer.

Pas sinds Louise er is, is onze band weer goed.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem88

Bericht 14 Nov 2014 08:55

Re: Wat voor opvoeding?

Ik vond mijn vader altijd streng, mijn moeder makkelijker. Maar nu ik erop terug denk was mijn moeder juist de meest consequente en mijn vader juist degene van 'ze proberen en ervaren het zelf maar'. We moesten bij mijn vader ook écht ver gaan voordat we zijn grens over waren, maar waren we te ver gegaan dan was hij ook echt verschrikkelijk boos en kon je je maar beter even bergen. Ik denk dat ik mijn vader vroeger daarom strenger vond. Overigens was hij nooit lang boos.

Ik ben op bepaalde gebieden heel (te) strak opgevoed. Uitgaan vonden ze niks, ik moest dan om 1:00 thuis zijn. Liever nog 12:00. Tsja, ik was natuurlijk een meisje en ook nog eens de oudste, dus ik denk dat ze sowieso nog zoekend waren waar ze het beste aan deden. Nu scheelt het wel dat ik uitgaan zelf al niks vond, maar met uitjes van (bij)baantjes enzo vond ik dat toch echt heel vervelend. Op andere gebieden zijn we juist weer heel makkelijk opgevoed. Met vriendjes etc lieten ze me heel vrij. Het scheelt ook wel dat ik in m'n puberteit ook helemaal niet geïnteresseerd was in jongens. En mijn ouders hebben ons nooit verboden om te roken of teveel te drinken, ook hier het idee van 'ze ervaren het zelf maar'. Roken heb ik een paar keer geprobeerd en vond ik vies, en toen heb ik uiteindelijk maar besloten dat het sowieso niet handig was met m'n astma. Dronken ben ik 1x geweest maar over het algemeen vond ik alcoholische drankjes toen niet eens zo enorm lekker. Ik denk dat mijn vader zoiets had van, de hele familie rookt en mijn vader zelf dronk dagelijks, dus wie zijn zij om ons dat dan te verbieden. En daarbij dronken we als kind zijnde al de laatste slokjes uit de flesjes bier op verjaardagen :laughcry:

Op vakantie zijn we als gezin nooit geweest, maar m'n ouders vonden in de vakantie gezamenlijke uitjes wel belangrijk, de tijd met elkaar als gezin. We hadden geen auto dus deden alles met fiets en trein. Dagjes Dolfinarium, mét paling eten in Harderwijk. Dierentuin, dat soort dingen. Ik weet nog wel dat ik dat zo leuk vond, de treinreis vond ik al net zo leuk als de bestemming, zegmaar. Oh, en wat me ook is bijgebleven is de veemarkt, toen was ik 8 ofzo. We woonden in de polder en hadden een volkstuin naast het huis, waar we een kleine stal op hadden laten bouwen, met een volkstuin ernaast en daar hadden we een soort weitje van gemaakt. Onze buurman was boer en we zijn een keer met hem naar de veemarkt geweest om kalfjes, geitjes en een paar biggetjes te kopen voor in onze stal en wei. Oh, en konijnen hebben we daar ook gekocht, we hadden zo verschrikkelijk veel konijnen. Die veemarkt is me bijgebleven, met dat handjeklap-onderhandelen over de prijs (waar mijn vader gewoon volop aan mee deed, en ik vond dat zo knap, ik snapte er nooit wat van), alle dieren enzo, en kraampjes met droge worst en gerookt spek. Ik denk dat dat nog het leukste uitje was wat we ooit als gezin gedaan hebben :D
<<

Anoniem88

Bericht 14 Nov 2014 08:56

Re: Wat voor opvoeding?

Whoa wat wen tekst. Ik zat weer teveel te mijmeren :palm:
<<

Anoniem222

Bericht 14 Nov 2014 12:11

Re: Wat voor opvoeding?

Oh haha heb een heel verhaal in dat andere topic getypt. Dus ik kopieer dat wel even voor een deel.

Ik voel me heel erg gezegend met mijn opvoeding. Er is niets wat ik anders had gewild. Ze lieten mij heel erg vrij en ik kon altijd overal over praten met mijn ouders. Ik mocht bijvoorbeeld al vroeg uit, als ik maar met iemand naar huis fietste en op tijd terug was. Ik denk dat mijn zus daarin ook wel de weg voor me heeft vrijgemaakt. We zaten op een kleine school en iedereen ging met elkaar om, dus ik was toch altijd bij mijn zus in de buurt. En juist omdat ik zo vrij gelaten werd had ik bijna nooit de behoefte om de grenzen die er waren te overschrijden.

Toen ik een jaar of 15 was kreeg ik zak en kleedgeld en ik vond dat natuurlijk veel te weinig want er waren vriendinnen die of meer kregen of gewoon geld kregen als ze het vroegen. Maar nu achteraf ben ik heel blij dat ze dat zo gedaan hebben. Dat was echt genoeg en als ik meer wilde dan moest ik maar werk zoeken (en ik heb dus ook vanaf mijn 15e gewerkt). Ik vind het mooi om te zien dat mijn ouders me op die manier hebben bijgebracht dat je moet werken voor je geld, terwijl ze allebei echt goed verdienen en ze het dus wel hadden kúnnen doen.

Nouja ik kan nog duizend verhalen vertellen waarom ik zo blij ben met mijn ouders en opvoeding. Ze zijn gewoon heel lieve, zorgzame, fantastische mensen. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik alles kon doen wat ik maar wilde en dat mijn ouders altijd trots op me zouden zijn en achter me zouden staan. Zelfs mijn vriendinnen zijn erg gesteld op mijn ouders. Zo zei een vriendinnetje toen haar oma overleden was eens tegen me dat ze zo blij was met de troost die mijn ouders boden en dat ze haar geknuffeld hadden toen ze huilde, omdat haar eigen ouders dat niet deden. Dat is maar een klein voorbeeld maar dat vind ik zo lief en mooi om te horen :). Ik weet gewoon dat ik altijd op mijn ouders kan rekenen.
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 15 Nov 2014 02:17

Re: Wat voor opvoeding?

Ik ben erg vrij opgevoed. Ik mocht veel (meer dan mijn vriendinnen). Alles was bespreekbaar en niets was te gek om te bespreken. Ik ben eigenlijk altijd erg vrij gelaten in mijn doen en laten en kon met alles bij mijn ouders terecht.

Verder is mij bij gebleven:

Respecteer een ander, ook als hij of zij compleet anders is dan jij bent.

Laat iedereen in hun waarde.

Blijf jezelf en geloof in jezelf.

Behandel een ander zoals jijzelf behandeld wilt worden.
Afbeelding
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 19:05

Bericht 15 Nov 2014 14:04

Re: Wat voor opvoeding?

Streng met veel negativiteit. Helaas.
Hier nu met eigen kinderen, alles mag en kan, nee is nee, ja is ja en vooral veel positieve aandacht.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 15 Nov 2014 22:05

Re: Wat voor opvoeding?

Zit hier nu al eventjes over na te denken. Eigenlijk was het gewoon prima, er kon veel ze waren niet super beschermend, ben wel de jongste maar wel de eerste die uitging, en zolang ik maar niet alleen naar huis ging vonden ze veel goed. Mijn vader heeft ook altijd gezegd ik heb liever dat je mij wakker belt zodat ik je op kan halen dan dat je gevaarlijke/vervelende situaties terecht komt. Zoiets zou ik denk ik ook wel aan mijn kinderen mee geven.
Ze waren ook heel stimulerend maar op een gezonde manier, nu ook nog wil ik een extra opleiding of cursus volgen wil mijn vader dat graag voor mij betalen omdat hij het fijn vind dat ik me wil ontwikkelen en hij het geld ook prima kan missen.

We hadden het vroeger ook gewoon goed qua financien, en ja ik kreeg veel maar ik moest ook wel werken. Het is niet zo dat ik nu moeite heb om normaal met geld om te gaan ze waren daar wel gewoon duidelijk in, zij hadden dat geld ook door hard te werken.

Ergens in de puberteit hebben we wel wat strubbelingen gehad kwam ook door het contact tussen mijn zus en mij. Toen vond ik altijd dat ze meer een standpunt in moesten nemen.. nu denk ik dat ze op dat moment best wel goede dingen deden maar dat vond ik toen echt niet!

Het contact is nu gelukkig ook goed, ook tussen mijn zus en mij, we eten regelmatig samen, vieren feestdagen samen, gaan samen weekendjes weg en op vakantie. Ik vind dat ze het goed hebben gedaan.
:heart: :heart: 2011

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers