04 Nov 2014 11:43 door Mezzoforte
Grappig om te lezen hoe iedereen zijn maand anders indeelt. Ik heb een totaalbudget voor de hele maand, dus voor 1 t/m 30 november, dat is 400 euro. Dat verdeel ik per week van 7 dagen, en dan heb je nog de laatste 2 dagen van november erbij. Die 400 euro verdeel ik evenredig, afhankelijk van het aantal dagen in een maand dus. In februari heb ik dus 100 euro per week te besteden (want 28 dagen en dus exact 4 weken indien geen schrikkeljaar), in andere maanden ligt dat weekbedrag dus iets lager.
@ hoe houd je je budget bij: In Excel voer ik de datum van uitgave en het bedrag in. In een aparte tabel laat ik Excel alles optellen (dus bijv. voor de 1e week van november alle uitgaven), kolom daarnaast staat het budget voor die periode, en kolom daarnaast wordt dan automatische berekend hoeveel ik onder/boven budget zit. Zo kan ik ook monitoren of we voor rest van de periode nog veel kunnen uitgeven of rustig aan moeten doen. Bij overschrijding van het budget kleurt het vakje rood, als er nog ruimte is om uit te geven kleurt het vakje groen.
Wat budget voor de maand oktober betreft zijn we wel weer over het budget heen gegaan, maar er is weer minder uitgegeven dan de maand ervoor. Dus langzaam gaan we echt richting die 400 euro!