Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Leren lezen, hoe helpen wij?

<<

Anoniem181

Bericht 10 Nov 2014 16:26

Leren lezen, hoe helpen wij?

-
Laatst gewijzigd door Anoniem181 op 09 Feb 2016 16:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem255

Bericht 10 Nov 2014 16:43

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Volgens mij worden de Borre boekjes daar veel voor gebruikt?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 10 Nov 2014 16:59

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Ik zou zeggen kijk eens naar boekjes met Avi-start erop. Of vraag op school of ze oude leesboekjes hebben waar ze in zou kunnen lezen?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem122

Bericht 10 Nov 2014 17:04

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Volgens mij hebben ze ook AVI boekjes bij de Action.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 10 Nov 2014 17:25

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Ik zou in ieder geval even na vragen hoe alle letters uitgesproken moeten worden.
Mijn neefje word heeft tot nu toe alle letters verkeerd aangeleerd omdat mijn schoonzus wil dat hij al leest.
Daar gaan ze dan echt een probleem mee krijgen en voor de rest adviseer ik je avi start aan.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 10 Nov 2014 18:41

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

In de bibliotheek hebben ze veel Avi-start boekjes. Tussen de avi-start boekjes onderling zit ook best veel verschil in moeilijkheid. Ik zou dan een paar van de simpelste boekjes lenen, mijn dochter heeft het zichzelf daarmee aangeleerd vorig jaar.
Dat waren boeken met veel plaatjes en dan op 1 blz een paar korte zinnen.
Je hebt ook Avi- start boekjes waar je samen mee kan lezen, op de ene blz staat dan een verhaaltje dat je zelf als ouder leest en op de andere blz staan dan een paar korte zinnen die het kind kan lezen. Mijn dochter vond die boekjes erg leuk.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 10 Nov 2014 18:42

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Samenleesboeken zoals van vos en haas zijn ook leuk. Hierin staat in het groot een makkelijke zin voor het kind en in het klein een of meer moeilijkere voor de meelezer/ouder.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Fiene

Bericht 10 Nov 2014 20:50

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Je moet dan idd de AVI start boekjes hebben. Op de kaft staat erbij welk boek je moet hebben, je hebt er verschillende stapjes in zeg maar.

Maar idd leer haar wel de juiste klanken aan.
<<

Anoniem80

Bericht 10 Nov 2014 21:17

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Wat zijn dan de juiste klanken? Ah ipv aaa, buh ipv bee, eh ipv eee, etc?
<<

Fiene

Bericht 10 Nov 2014 21:19

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

ja korte klanken idd.

de ah ipv aaaa, de mmmm ipv de Em etc.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 10 Nov 2014 21:20

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

SkyWise schreef:Wat zijn dan de juiste klanken? Ah ipv aaa, buh ipv bee, eh ipv eee, etc?


Ja precies. Duh ipv Dee, ih ipv iee
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Nov 2014 21:21

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

SkyWise schreef:Wat zijn dan de juiste klanken? Ah ipv aaa, buh ipv bee, eh ipv eee, etc?


Ja!
Ah, buh, duh, eh, ffffff, gggggg (dus niet gee), huh, i, juh, k (en geen ka), lllll, mmm (als in mm lekker), nnn, o, puh, rrrr, ssss (slangengeluid), tuh, u, vvvv, wuh, zz

vvvvv - ih - ssss
Is namelijk veel makkelijker te plakken tot een woord dan vee - ie - ess
<<

Anoniem166

Bericht 10 Nov 2014 21:28

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Lejow, en de C, Q, X, en Y dan? Wij hebben een letterpuzzel en die letters wil dochter ook weten.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Nov 2014 21:34

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Sanne schreef:Lejow, en de C, Q, X, en Y dan? Wij hebben een letterpuzzel en die letters wil dochter ook weten.


Die leer ik de kleuters niet fonemisch aan (zit ook niet in het programma).
Ik zeg dan dat dat de C is, en dat je die kunt lezen als een ssss of een k
de X is de ks
de Y hou ik gewoon als ij, en de Q weet ik even niet zo uit mijn hoofd. Zou die gewoon q noemen.
Deze letters zitten over het algemeen niet in de woorden die ze moeten hakken en plakken en moeten leren lezen :)

Worden met een x en een c leer ik de kids nu pas in groep 5 :) de y ook trouwens (baby, lolly)


Wat ik zo irritant vind, is dat B van dat speelgoed heeft (bumba tablet, nijntje computertje) die de letters opleest en dan moet zij ze zoeken. Die werken dus met de aa, ee, oo, uu en ie.
En ik dan uitleggen, B, die letter heet de ah.. en zei 'neee mama, dat is de aa!'
:palm:
<<

Anoniem80

Bericht 10 Nov 2014 21:36

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Lejow schreef:
SkyWise schreef:Wat zijn dan de juiste klanken? Ah ipv aaa, buh ipv bee, eh ipv eee, etc?


Ja!
Ah, buh, duh, eh, ffffff, gggggg (dus niet gee), huh, i, juh, k (en geen ka), lllll, mmm (als in mm lekker), nnn, o, puh, rrrr, ssss (slangengeluid), tuh, u, vvvv, wuh, zz

vvvvv - ih - ssss
Is namelijk veel makkelijker te plakken tot een woord dan vee - ie - ess


Ok bedankt! jason is nogal geïnteresseerd in letters en ik zeg het op de manier die jij noemt. Dat scheelt dan alweer haha!
<<

Anoniem166

Bericht 10 Nov 2014 21:39

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Haha, Lejow, dat is wel herkenbaar. H. kent het hele alfabet in het Engels en probeer haar het in het Nederlands te leren, meeste letters kent ze wel, maar ze blijft maar steeds bij de 'double u' als het om de 'w' gaat. Ik krijg dat er niet uit.
<<

Anoniem181

Bericht 10 Nov 2014 21:44

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Ze spreekt de letters wel al goed uit, behalve de A, de M en de Y :laughcry:

Ik ga in ieder geval op zoek naar de AVI start boekjes! Die Borre boekjes heb ik trouwens ook nog liggen, via school gekregen. Zal eens kijken hoe ze dat vindt.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 10 Nov 2014 21:48

Re: Leren lezen, hoe helpen wij?

Die borreboekjes die ze tot nu toe via school gehad heeft zijn volgens mij niet voor beginnende lezers, maar zijn meer om aan haar voor te lezen.

Bij de kringloopwinkel hier in de buurt liggen ook vaak avistartboekjes, misschien bij jullie in de buurt ook?

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Nan, Tom