Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen?

<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 02 Nov 2014 14:12

Re: Denk aan jij aan de tijd na je pensioen?

sarah1985 schreef:Nee hou ik me totaal niet mee bezig we sparen via het werk al stelt dat weinig voor


Jouw man is toch ZZP'er? Ik wil me nergens mee bemoeien, maar dan zou het toch juist wel verstandig zijn om daarover na te denken?

Ik denk er op zich niet over na, omdat ons pensioen heel goed geregeld is. Verder is het de bedoeling dat over 17 jaar ons huis zo goed als vrij is. Er blijft nog maar een heeele kleine hypotheek over.
Afbeelding
<<

Anoniem147

Bericht 02 Nov 2014 20:51

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Ik denk er wel overna. Mijn ouders hebben voor zichzelf zoiets als pensioensparen gedaan. Mijn vader is 62 en gestopt met werken, mijn moeder werkt door tot mijn vader de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt (65 en een paar maanden) en stopt dan ook.

Vind het super mooi voor ze dat ze dat kunnen doen en volg dat voorbeeld graag. Ze hebben altijd hard gespaard en het andere gedeelte gebruikt om de hypotheek af te lossen. Die is ook vrij. Ze hebben beide trouwens sinds mijn geboorte nooit fulltime gewerkt (32 en 28 uur). Dat geeft mij ook een soort hoop haha.
<<

Anoniem91

Bericht 03 Nov 2014 01:59

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Wij vreten ons huis wel op, over 30 jaar hebben wij nog maar een klein stukje hypotheek over wat we tegen die tijd ook wel af kunnen lossen. Mijn vriend heeft ook wel een pensioen fonds en ik draag ook wel wat af, maar voor mij stelt het eigenlijk net niks voor wat ik er uiteindelijk aan over hou.
<<

Anoniem173

Bericht 03 Nov 2014 08:02

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

We hebben als we 55 en 57 zijn ons huis al afbetaald dus dat is sowieso een potje. Daarnaast sparen we allebei bij een pensioenfonds voor ons pensioen. Ik hoop dat er na 35-40 jaar werken genoeg in zit maar ben daar eigk niet mee bezig.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Nov 2014 08:53

Re: Denk aan jij aan de tijd na je pensioen?

_Lana_ schreef:
sarah1985 schreef:Nee hou ik me totaal niet mee bezig we sparen via het werk al stelt dat weinig voor


Jouw man is toch ZZP'er? Ik wil me nergens mee bemoeien, maar dan zou het toch juist wel verstandig zijn om daarover na te denken?

Ik denk er op zich niet over na, omdat ons pensioen heel goed geregeld is. Verder is het de bedoeling dat over 17 jaar ons huis zo goed als vrij is. Er blijft nog maar een heeele kleine hypotheek over.

Nee hij is geen zzp er meer
Afbeelding
<<

Patsy

Bericht 03 Nov 2014 09:49

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Over 25 jaar hebben we ons huis afbetaald, ik zie dat als ons pensioen. Mijn man spaart ook via zijn werk, ik momenteel niet.

Over prepensioen, mijn vader is er door deze regeling uitgegaan op zijn 60e. Hij is gestopt met werken toen duidelijk werd dat mijn moeder niet meer beter zou worden. Hij zit straks wel met een pensioengat van een aantal maanden, maar houdt daar rekening mee. Mijn vader is erg blij dat deze mogelijkheid er was voor hem en het bevalt hem erg goed.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 03 Nov 2014 12:55

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Wij sparen sowieso pensioen via onze werkgevers. Verder hebben we het grootste gedeelte van ons huis over 22 jaar afbetaald en het laatste gedeelte over 27 jaar. Dan zijn we 56 en 58. Verder sparen we nu sowieso al een flink bedrag per maand, wat we regelmatig vastzetten. Misschien gaan we daarvan wel een deel wat langer vastzetten of gebruiken voor ons pensioen, maar zo concreet zijn we daar nu nog niet mee bezig.
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 03 Nov 2014 15:56

Re: Denk aan jij aan de tijd na je pensioen?

sarah1985 schreef:
_Lana_ schreef:
sarah1985 schreef:Nee hou ik me totaal niet mee bezig we sparen via het werk al stelt dat weinig voor


Jouw man is toch ZZP'er? Ik wil me nergens mee bemoeien, maar dan zou het toch juist wel verstandig zijn om daarover na te denken?

Ik denk er op zich niet over na, omdat ons pensioen heel goed geregeld is. Verder is het de bedoeling dat over 17 jaar ons huis zo goed als vrij is. Er blijft nog maar een heeele kleine hypotheek over.

Nee hij is geen zzp er meer


Oh sorry, dan heb ik niets gezegd ;).
Afbeelding
<<

Anoniem74

Bericht 03 Nov 2014 16:01

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Maar voor diegene die het huis zien als pensioen. Je moet het huis wel eerste verkopen voor je het geld kunt gebruiken. Gaan jullie dan al pensioenleeftijd iets huren oid?
<<

Anoniem304

Bericht 03 Nov 2014 16:03

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Ig-Nore schreef:Maar voor diegene die het huis zien als pensioen. Je moet het huis wel eerste verkopen voor je het geld kunt gebruiken. Gaan jullie dan al pensioenleeftijd iets huren oid?

Je hebt dan toch de hypotheeklasten niet meer.
<<

Anoniem74

Bericht 03 Nov 2014 16:21

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Klopt, ik meende alleen te begrijpen dat sommigen niet specifiek een potje sparen voor pensioen, maar het geld 'uit' het huis daarvoor willen gebruiken.

De hypotheeklasten worden steeds lager, maar als ik nu kijk naar mijn ouders. Hun geld zit in de stenen, komt pas vrij als zij het huis gaan verkopen. En dat zullen ze pas doen op het moment dat ze 'oud genoeg' zijn om kleiner en gelijkvloers te gaan wonen (gehuurd).
<<

Anoniem92

Bericht 03 Nov 2014 17:09

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Nou ja, die lasten heb je dan natuurlijk niet meer, dat scheelt al een heleboel.
Wij zijn er eigenlijk helemaal niet mee bezig, sparen beiden via onze werkgevers en daarna zien we het wel.
We willen er zelf voor zorgen dat we een appeltje voor de dorst hebben tegen die tijd. Onze hypotheek loopt over 26 jaar af, dan blijft er een ton aan hypotheek geloof ik over, dat redden we met gemak samen.
<<

Anoniem304

Bericht 03 Nov 2014 17:12

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Ik bekijk het zo dat als je de hypotheeklasten niet meer hebt, je die lasten dus niet meer hebt. Waar heb je dan een hoog pensioen voor nodig?

Een AOW-tje, een klein pensioen en een appeltje voor de dorst is dan genoeg om rond te komen. Nu bekijk ik het dan zoals het nu zou zijn he, in dit stelsel.

Ik heb geen idee hoe het over 50 jaar is en eerlijk gezegd maak ik me er ook niet druk om.
<<

Anoniem173

Bericht 03 Nov 2014 17:47

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Cotton schreef:Ik bekijk het zo dat als je de hypotheeklasten niet meer hebt, je die lasten dus niet meer hebt. Waar heb je dan een hoog pensioen voor nodig?

Een AOW-tje, een klein pensioen en een appeltje voor de dorst is dan genoeg om rond te komen. Nu bekijk ik het dan zoals het nu zou zijn he, in dit stelsel.

Ik heb geen idee hoe het over 50 jaar is en eerlijk gezegd maak ik me er ook niet druk om.


Idd daar sluit ik me volledig bij aan. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt natuurlijk maar dit lijkt me meer dan genoeg voor dan.

Sowieso lijkt sparen me ook lastig. 100 euro per maand nu lijkt veel. Dan heb je bijna 50.000 euro na 40 jaar. Maar hoeveel is die nog waard over 40 jaar? En uiteindelijk heb je dan 2500 euro per jaar extra als je dit over 25 jaar verdeeld. Maar wellicht wel lekker.

Lastig hoor!
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 03 Nov 2014 19:38

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Ig-Nore schreef:Maar voor diegene die het huis zien als pensioen. Je moet het huis wel eerste verkopen voor je het geld kunt gebruiken. Gaan jullie dan al pensioenleeftijd iets huren oid?


Dan woon je in ieder geval gratis. Dat scheelt behoorlijk in de vaste lasten: 900 euro per maand bij ons.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 03 Nov 2014 20:23

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Idd dan heb je die woonlasten al niet meer. Wij zullen sowieso ook weer terug gaan naar een appartement als de kinderen het huis uit zijn, maar die zijn tegen die tijd misschien ook wel duurder dan ons huidige huis.

Mijn ouders hebben het huis al jarenlang afbetaald en hebben nu dus echt enorm lage vaste lasten en twee inkomens. Die potten nu nog lekker op voor het pensioen, al zullen ze het ook echt prima hebben met de aow en pensioenuitkering via het werk alleen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem84

Bericht 03 Nov 2014 21:34

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Als ik pensioen op blijf bouwen zoals ik dat nu doe, dan hebben we ruim voldoende om van te leven. Daarnaast is ons huis dan afbetaald, waardoor we die lasten dan niet meer hebben. Waarschijnlijk wordt er ooit nog wel geïnvesteerd in een bedrijfspand o.i.d. en dat kunnen we natuurlijk ook gebruiken als pensioen.
<<

Anoniem74

Bericht 03 Nov 2014 22:33

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Zonnetje schreef:
Ig-Nore schreef:Maar voor diegene die het huis zien als pensioen. Je moet het huis wel eerste verkopen voor je het geld kunt gebruiken. Gaan jullie dan al pensioenleeftijd iets huren oid?


Dan woon je in ieder geval gratis. Dat scheelt behoorlijk in de vaste lasten: 900 euro per maand bij ons.


Dat klopt...maar jouw hypotheek zal sowieso met de jaren afnemen...dus over 20 jaar heb je sowieso al lagere lasten.
Ik doel dus meer op de aanname dat er iets met de waarde van het huis gedaan wilde worden.
<<

Anoniem74

Bericht 03 Nov 2014 22:37

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Maar is jullie huis dan (zoals jullie het nu zien) echt puur voor de erfgenamen? Ik hoop eigenlijk dat mijn ouders nog wel wat leuke jaren kunnen hebben van het geld dat in hun huis zit. Dat ze het huis dus verkopen, voordat ze beide overleden zijn.
<<

Anoniem127

Bericht 03 Nov 2014 23:23

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Mwah, niet echt. Wel in zoverre dat ik er niet vanuit ga dat ik nu pensioenpremie betaal om er later profijt van te hebben. Ik zou ook liever niets betalen maar dat ligt nogal moeilijk.

Het liefst zou ik tegen die tijd een afbetaald huis willen hebben en een flinke spaarpot just in case. Maar daar ben ik nu nog niet erg mee bezig / voor aan het sparen.
<<

Anoniem104

Bericht 07 Nov 2014 14:43

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem104 op 09 Dec 2014 10:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem222

Bericht 07 Nov 2014 15:04

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Belastingtechnisch is het niet altijd zo dat geen hypotheek hebben voordeliger is toch?

Ik denk er wel over na maar het voelt ook nog een beetje als een ver van mn bed show. Dus ik heb een pensioenregeling via mijn werk en ook een aandelenregeling die heel voordelig is en dat is het voor nu wel. Verder wil ik wel extra gaan sparen/beleggen, voor na mijn pensioen, als daar ruimte voor is maar dat is nu nog niet aan de orde.
<<

Anoniem104

Bericht 07 Nov 2014 15:53

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem104 op 09 Dec 2014 10:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem222

Bericht 10 Nov 2014 16:44

Re: Denk aan jij aan de tijd na het bereiken van je pensioen

Ah oke!
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers