Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Spinazie

<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 03 Nov 2014 09:30

Spinazie

Wie kent een lekker en makkelijk gerecht met spinazie?
Hoeft niet persé verse spinazie te zijn. Mijn vriend is er niet echt dol op, maar ik wil gevarieerd eten en ook wel eens af en toe spinazie op tafel zetten.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 03 Nov 2014 11:37

Re: Spinazie

Oh ik vind spinazie heerlijk! Ik eet het gewoon als groente met een eitje erbij of gewokte verse spinazie met pijnboompitjes, door de pastasaus (heel makkelijk, verse of diepvriesspinazie roerbakken met een beetje boursin erdoor en vlees/vis naar keuze, bijvoorbeeld kip, spekreepjes of zalm), of ik doe spinazie als vulling in een hartige taart, ik maak salade van verse (rauwe) spinazie (dus spinazie in plaats van sla).. Dit zijn denk ik wel de dingen die ik het meeste doe.

Dit vind ik er ook erg lekker uitzien:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R2 ... ie-en-brie
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... zie-omelet

♥♥
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Nov 2014 17:35

Re: Spinazie

Een hartige taart met spinazie erin is ook heerlijk!
Wij hebben er vorige week 1 gemaakt met spekjes, ui, knoflook, paprika, ei, melk & Spinazie.

Er zijn genoeg recepten mee te vinden, bijvoorbeeld:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R5 ... aziequiche
08/2018
05/2021
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 03 Nov 2014 22:23

Re: Spinazie

Stamppot met verse spinazie en spekjes is ook heerlijk!
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 04 Nov 2014 09:28

Re: Spinazie

Ik heb hem al vaker gepost hier, maar ik ben zelf dol op lasagne met spinazie. Als je diepvriesspinazie gebruikt deze heel goed uit laten lekken in een vergiet en dan voeg ik meestal een uitje, wat zout en een flinke schep kruidenroomkaas toe. Als ik verse spinazie gebruik dan wok ik die even snel met een uitje en voeg daarna ook wat zout en kruidenroomkaas toe.
Vervolgens maak ik ook een tomatensaus, meestal gewoon met geruld gehakt, ui, knoflook en kruiden zoals basilicum, tijm, rozemarijn enz en dan een blikje tomaten blokjes, soms voeg ik nog een scheutje rode wijn toe als dat open staat of laat ik hele kleine stukjes wortel en bleekselderij mee pruttelen als dat in huis is.

En dan bouw ik laagjes, ik begin met de tomatensaus, lasagne bladen, spinazie laag, lasagne bladen enz en dan eindig ik met Parmezaan of mozzarella. Je kan ipv gehakt door de tomatensaus ook gerookte zalm op de spinazie laag leggen bijvoorbeeld.

En ik vind spinaziesoep ook lekker, dan neem ik verse spinazie die ik kort bak in wat olie met knoflook en een uitje, vervolgens groentenboullion erbij en flink wat peper. De staafmixer er door en dan serveren met ringetjes lente-ui en verkruimelde feta. Super simpel en snel klaar!

En inderdaad spinazie salade. Meestal maak ik er een Griekse salade van met knoflook olijven, gerookte kip, rode ui, tomaat, komkommer, verkruimelde feta en dan heel simpel op smaak brengen met wat peper en citroensap. Daarbij simpele tzatziki van Griekse yoghurt met geraspte komkommer en knoflook en een stokbroodje.

Ow en google eens op spanakopita, ook erg lekker! Ik ben gek op spinazie :smile:
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 04 Nov 2014 09:37, in totaal 3 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 04 Nov 2014 09:32

Re: Spinazie

Spinazie en feta sanen door een omelet. Of samen in een bladerdeeg broodje :ja:
<<

Anoniem75

Bericht 04 Nov 2014 09:46

Re: Spinazie

Zak verse spinazie wokken met een uitje en een teentje knoflook met wat peper en zout. Of spinazie verwerken in een quiche met bijv. zalm.
<<

Anoniem122

Bericht 04 Nov 2014 09:51

Re: Spinazie

Ik heb er laatst een simpele salade mee gemaakt. Verse spinazie, een blikje tonijn mengen met een gesnipperd uitje, een bakje cottage cheese/huttenkase, heel klein beetje mayonaise en naar smaak komijn en zout en peper. En dan blokjes komkommer en kleine blokjes oude kaas er overheen.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 04 Nov 2014 13:41

Re: Spinazie

Bedankt dames voor de tips! Ik heb genoeg lekkere recepten voorbij zien komen die ik de komende tijd wel wil uitproberen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem125

Bericht 04 Nov 2014 13:53

Re: Spinazie

Het is niet echt een gerecht, maar wel iets om meer spinazie binnen te krijgen (ook als je het niet zo lekker vindt). Ik moet namelijk nu veel ijzer eten, door een dreigend tekort en maak elke dag een smoothie met: 1 banaan, 4 sinaasappels en een paar handjes spinazie. Gewoon in de blender, lekker even lang laten doorgaan en dan is het klaar. Ik vind het heel lekker en je proeft eigenlijk weinig van de spinazie, maar krijgt wel veel binnen.
<<

Anoniem100

Bericht 04 Nov 2014 21:12

Re: Spinazie

Spaghetti met spinazie, tonijn, zwarte olijvenringetjes, knoflook, pastasaus en parmezaanse kaas :-) Yummie!

En roerei met spinazie, tomaat en champignons. Met of zonder brood, lekker snel en makkelijk.
<<

Anoniem124

Bericht 04 Nov 2014 21:36

Re: Spinazie

Nougat schreef:Het is niet echt een gerecht, maar wel iets om meer spinazie binnen te krijgen (ook als je het niet zo lekker vindt). Ik moet namelijk nu veel ijzer eten, door een dreigend tekort en maak elke dag een smoothie met: 1 banaan, 4 sinaasappels en een paar handjes spinazie. Gewoon in de blender, lekker even lang laten doorgaan en dan is het klaar. Ik vind het heel lekker en je proeft eigenlijk weinig van de spinazie, maar krijgt wel veel binnen.


Wist je dat dat een mythe is gecreerd door Popeye? Wat je bij ijzertekort beter kan nemen is vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten en citrusvruchten
<<

Anoniem125

Bericht 05 Nov 2014 13:42

Re: Spinazie

Charles, zowel mijn huisarts als mijn verloskundige hebben me aangeraden om meer ijzerrijk voedsel te eten, waaronder (ook door beide expliciet genoemd) spinazie. En inderdaad ook de andere voedingswaren die je noemt zijn goed. Ik heb gisteren een halve pompoen gegeten, om die reden. Alleen ging dit topic over spinazie en niet over andere producten waar ijzer inzit
<<

Anoniem122

Bericht 05 Nov 2014 14:01

Re: Spinazie

Wat Charles bedoelt is dat er helemaal niet zo heel veel ijzer in spinazie zit:

Om de consumptie van spinazie te stimuleren is in de Verenigde Staten de tekenfilmheld Popeye in het leven geroepen. Iedere keer als Popeye in nood zit verschijnt er uit het niets een blik spinazie, waarna het conflict snel beslecht is. Van spinazie ging lang het verhaal dat het een hoog ijzergehalte had, maar dat is lange tijd overschat. Toch hebben veel mensen dit beeld nog voor ogen bij spinazie.Toen in 1937 een nieuwe analyse werd uitgevoerd door Duitse wetenschappers, bleek het ijzergehalte tien keer zo laag te zijn als werd aangenomen. Hoe dit heeft kunnen gebeuren is onduidelijk. Rauwe spinazie bevat 2,0 mg ijzer per 100 gram.
Rauwe spinazie bevat 2,0 mg ijzer per 100 gram. Maar in spinazie zit vooral non haem ijzer, een variant die door ons lichaam veel moeilijker wordt opgenomen dan haem ijzer. Daarnaast bevat spinazie oxaalzuur, dat maakt de opname nog moeilijker omdat het zich aan ijzer bindt.

http://www.eetjemooi.nl/tips_gezond_ete ... ente_vaker
<<

Anoniem124

Bericht 05 Nov 2014 14:40

Re: Spinazie

Ja wat blabla zegt...je kan beter de spinazie vervangen door broccoli.
<<

Anoniem125

Bericht 05 Nov 2014 14:49

Re: Spinazie

Er zit niet zoveel ijzer in als weleens wordt beweerd inderdaad, maar alsnog zit er wel gewoon ijzer in. Verder geldt het verhaal over non haem ijzer voor alle bladgroenten en ook voor broccoli. Heam ijzer is vooral te vinden in rood vlees, maar dat mag je juist niet als zwangere vrouw.

Ik probeer gewoon mijn gezonde voedingspatroon aan te houden en wat meer ijzerrijk voedsel te eten, waaronder dus spinazie, maar zoals ik al zei, ook pompoen en vis bijvoorbeeld. Normaal eet ik veel rood vlees, maar helaas is dat dus geen optie meer.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 06 Nov 2014 19:48

Re: Spinazie

Riverwood schreef:Spaghetti met spinazie, tonijn, zwarte olijvenringetjes, knoflook, pastasaus en parmezaanse kaas :-) Yummie!

En roerei met spinazie, tomaat en champignons. Met of zonder brood, lekker snel en makkelijk.


Ik heb vriendlief laten kiezen en dus maak ik zaterdag spaghetti met spinazie. Alleen vroeg ik me af welke soort saus je erbij doet. Misschien een domme vraag :P
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9454

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 07 Nov 2014 18:05

Re: Spinazie

Ik heb nu een ovenschotel in de oven staan. Met spinazie, gehakt, boursin, hamblokjes en dan erover heen aardappelschijfjes. Ik had ook wel eens zin in een andere manier van spinazie.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem100

Bericht 08 Nov 2014 10:54

Re: Spinazie

KOL schreef:
Riverwood schreef:Spaghetti met spinazie, tonijn, zwarte olijvenringetjes, knoflook, pastasaus en parmezaanse kaas :-) Yummie!

En roerei met spinazie, tomaat en champignons. Met of zonder brood, lekker snel en makkelijk.


Ik heb vriendlief laten kiezen en dus maak ik zaterdag spaghetti met spinazie. Alleen vroeg ik me af welke soort saus je erbij doet. Misschien een domme vraag :P


Het recept komt van Bertolli...wij gebruiken altijd zo'n zak pastasaus met knoflook smaak. Kan uiteraard ook een andere gebruiken, wat je lekker vind...maar deze is wel yummie :-)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 09 Nov 2014 13:14

Re: Spinazie

Elliot schreef:Oh ik vind spinazie heerlijk! Ik eet het gewoon als groente met een eitje erbij of gewokte verse spinazie met pijnboompitjes, door de pastasaus (heel makkelijk, verse of diepvriesspinazie roerbakken met een beetje boursin erdoor en vlees/vis naar keuze, bijvoorbeeld kip, spekreepjes of zalm), of ik doe spinazie als vulling in een hartige taart, ik maak salade van verse (rauwe) spinazie (dus spinazie in plaats van sla).. Dit zijn denk ik wel de dingen die ik het meeste doe.

Dit vind ik er ook erg lekker uitzien:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R2 ... ie-en-brie
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... zie-omelet


Dat ziet er goed uit!
<<

Anoniem321

Bericht 10 Nov 2014 12:29

Re: Spinazie

Ik maak wel eens een ovenschotel met spinazie.
Ik gebruik dan rundergehakt, roerbak de spinazie even mee. Doe er kruidenkaas doorheen en als laatste fetablokjes.
Dan doe ik op de bodem en bovenop aardappelschijfjes en smullen maar!

Ik doe ook wel eens verse spinazie door de salade en mijn vriend had laatst (per ongeluk) stamppot spinazie gemaakt. (hij dacht dat het andijvie was haha). Het was overigens erg lekker.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers