Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Peuterspeelzaal versus gastouder

<<

Anoniem255

Bericht 07 Nov 2014 20:22

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Oh, ik vind trouwens dat ze daar een goede voorbereiding op de kleuterklas krijgen.
mijn zoontje gaat 2 ochtenden en onze gastouder komt 3 dagen aan huis. Aan de ene kant had ik het gevoel dat ik mijn zoon 'wegstuurde' omdat ik ook al 3 dagen (21u) werk maar hij vind het zó leuk.
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 07 Nov 2014 20:48

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

L gaat 1 dag in de week naar het kdv en als ze komend voorjaar 3 wordt, gaat ze ook twee dagdelen naar de peuterspeelzaal. Daar wordt veel meer gewerkt aan spelenderwijs leren. Ik verwacht dat ze die uitdaging nodig heeft. Ook vind ik het een belangrijke voorbereiding op de basisschool. Hier is het een ochtend van 3 uur en een middag van 2 uur en we krijgen er geen toeslag over. Verschil enorm, bij onze buurgemeente krijg je het wel.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 07 Nov 2014 21:40

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Zullen ze bij psz weten of er toeslag over is of niet?
Ik blijf t moeilijk vinden. Ik weet dat ik er niet standaard voor kan zorgen dat ze daar is als ik moet werken. En t kan niet ipv de gastouder, want t zijn te weinig uurtjes. Maar ik wil haar eigenlijk ook niet meer weg brengen dan nodig.. Ik ga verder op onderzoek uit
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 07 Nov 2014 21:43

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Voor de meiden die en kdv doen en dagdelen peuterspeelzaal. Waarom doen jullie dat? Ik lees idd het school voorbereidende maar wat doet een peuterspeelzaal daar meer in of anders in dan een kdv?
:heart: :heart: 2011
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 07 Nov 2014 21:45

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

de PSZ's hier in de buurt werken op basis van bruto gezinsinkomen. In een een ouder gezin ligt dat (vaak) lager, dus betaal je ook minder.

De dagdelen dat de kids gaan, zijn eigenlijk altijd vast en meestal is het er een aan het begin van de week, en een aan het einde van de week.

Studie, in mijn ogen niet zo heel veel. Het hangt wel erg van het KDV af. Maar als je een KDV hebt waarbij ze met een voorschools programma werken (schatkist, piramide, puk en ko), heeft een PSZ niet veel extra toevoegingen.
Ze doen dan ook lesjes en werkjes enzo.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 07 Nov 2014 21:52

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Ja oke, want dat vraag ik me dus steeds af als ik elke keer lees dat een peuterspeelzaal de voorkeur heeft gezien het schoolse gedeelte.
Hier werken ze met peuterplein, ongeveer elke 4 weken een ander thema. Er worden heel veel werkjes gemaakt, ze moeten in de kring zitten, op hun beurt wachten, zelf iets vertellen, naar de andere kindjes luisteren. Voor mij schools genoeg vind het ook belangrijk dat ze ook nog lekker kunnen spelen en dat gebeurd gelukkig ook genoeg op het dagverblijf
.
:heart: :heart: 2011
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 07 Nov 2014 21:54

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Studiebol schreef:Ja oke, want dat vraag ik me dus steeds af als ik elke keer lees dat een peuterspeelzaal de voorkeur heeft gezien het schoolse gedeelte.
Hier werken ze met peuterplein, ongeveer elke 4 weken een ander thema. Er worden heel veel werkjes gemaakt, ze moeten in de kring zitten, op hun beurt wachten, zelf iets vertellen, naar de andere kindjes luisteren. Voor mij schools genoeg vind het ook belangrijk dat ze ook nog lekker kunnen spelen en dat gebeurd gelukkig ook genoeg op het dagverblijf
.



Dan heeft een PSZ echt geen meerwaarde!

Nav een gesprek dat ik gister met de kinderpsychologe had over B, ben ik toch gaan twijfelen over het hele PSZ gebeuren.
Zij gaf aan dat het haar misschien juist die extra uitdaging kan bieden die ze nu mist, en wellicht kan ze daar nog wat extra energie en fantasie kwijt..

Alleen vrijwel alle PSZ's hier zijn voorscholen en werken dus met 3 dagdelen..
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 07 Nov 2014 21:59

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Lejow schreef:
Studiebol schreef:Ja oke, want dat vraag ik me dus steeds af als ik elke keer lees dat een peuterspeelzaal de voorkeur heeft gezien het schoolse gedeelte.
Hier werken ze met peuterplein, ongeveer elke 4 weken een ander thema. Er worden heel veel werkjes gemaakt, ze moeten in de kring zitten, op hun beurt wachten, zelf iets vertellen, naar de andere kindjes luisteren. Voor mij schools genoeg vind het ook belangrijk dat ze ook nog lekker kunnen spelen en dat gebeurd gelukkig ook genoeg op het dagverblijf
.



Dan heeft een PSZ echt geen meerwaarde!

Nav een gesprek dat ik gister met de kinderpsychologe had over B, ben ik toch gaan twijfelen over het hele PSZ gebeuren.
Zij gaf aan dat het haar misschien juist die extra uitdaging kan bieden die ze nu mist, en wellicht kan ze daar nog wat extra energie en fantasie kwijt..

Alleen vrijwel alle PSZ's hier zijn voorscholen en werken dus met 3 dagdelen..


Ik weet natuurlijk niet waarom je bij de kinderpsycholoog bent met B. Maar als ik naar mijn meiden kijk, ze vinden het echt heel leuk. En het leren van de liedjes/versjes vinden ze ook leuk. Het knutselen daar kunnen ze zo trots over vertellen als ze dat hebben gedaan. Ik zie dat zij er veel plezier aan hebben en er ook veel van leren en ik denk dat ze dat ook wel nodig hebben.
Is een dag kdv niet wat dan voor B lejow,of je nou 3 dagdelen psz doet of een dag kdv? Zit je misschien alleen met het wennen op het kdv omdat ik hier lees dat 1 dag vaak niet aangeraden wordt... terwijl ik wel weet dat er bij ons kdv heeeel veel kinderen maar 1 dag komen.
:heart: :heart: 2011
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 07 Nov 2014 22:18

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

B gaat 2 dagen in de week naar de GO, als wij aan het werk zijn.
Zij doet veel met thema's, liedjes, knutsels enz. Eigenlijk zoals op een KDV, maar dan dus thuis (en maar met max 5 kindjes in totaal).
In dat opzicht denk ik dus eigenlijk dat B niet nog een PSZ nodig heeft, omdat ze bij de GO al zoveel doet.
Maar op een PSZ zijn toch net iets meer kindjes (en moet ze bijv ook leren wat langer op haar beurt te wachten), en gaat het er wat 'zakelijker' aan toe als bij een GO thuis denk ik.

We liepen met B bij de kindpsych, vanwege haar dramatische slapen en buitensporige driftbuien. En ik wilde graag een aantal dingen 'bevestigd' hebben. Uiteindelijk is het bij 2 afspraken gebleven, ze heeft ons wat handige tips en tricks gegeven en we weten waardoor ze vaak slecht slaapt 's nachts (in het Engels noemen ze het Night terror. Een paniek aanval midden in de nacht omdat de hersenen de prikkels niet op de juiste manier kunnen verwerken. Ze weten er zelf gelukkig niets meer van, maar is voor ons wel heel naar en vermoeiend). Zo gaf ze, naast een hoop andere dingen, dus ook de PSZ als tip.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 07 Nov 2014 22:25

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Mijn zoontje gaat al naar de peuterspeelzaal en als ik weer werk heb dan ook naar de gastouder. Zij haalt hem dan van de psz. Ik zie de gastouder meer als een soort thuissituatie, en de psz als een soort schoolidee waar hij met andere kinderen kan spelen, leert delen, knutselen en liedjes zingen (al weet ik dat de gastouder die ik op het oog heb ook wel veel met de kindjes knutselt enzo). Een combi van beide vind ik ideaal.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 08 Nov 2014 13:59

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Hier gaat dochter ook naar de peuterspeelzaal, sinds dat ze 2,5 is. Het schoolse spreekt mij erg aan. Ze werken met thema's (nu is dat bijvoorbeeld het lichaam) en ook leren ze in de kring zitten, op elkaar wachten etc. Ze proberen ook aan te sluiten op de basisschool, vaak als er op de basisschool iets voor de kleuters wordt gedaan komen ze van de peuterspeelzaal ook (dat is handig aan het wonen in een dorp, er is 1 psz en 1 basisschool). Voor dochter hier heeft het zeker erg veel toegevoegde waarde.

Bij ons was het altijd inkomensafhankelijk. Ze hadden inkomensschalen en aan de hand daarvan werd bepaald hoeveel je moest betalen. Sinds 1 september is dit veranderd. Het is nu een kindercentrum en je betaalt een vast bedrag per uur. Hier moet je kinderopvangtoeslag over aanvragen.

Bij ons is de psz op 2 vaste ochtenden in de week. De ene dag werk ik, de andere dag niet. Zij gaat dus naar de psz terwijl ik thuis ben. En, eerlijk is eerlijk, ik vind het heerlijk! :smile:
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Smooch

Kwebbel

Berichten: 479

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:37

Bericht 08 Nov 2014 15:36

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Gijs. schreef:Ik vind een peuterspeelzaal zelf echt nog wel meerwaarde hebben naast een gastouder. De wat schoolsere dingetjes; in de kring zitten, op je beurt wachten, gezamenlijk werkjes maken. Dat gebeurd bij mijn gastouder echt niet.
Helaas is het bij ons met onregelmatig werk niet te combineren


Ik heb een nieuwe baan en werk dan niet meer onregelmatig. Nu staat ze ingeschreven voor een peuterspeelzaal, vanaf 2.5 jaar kan ze daar terecht. Ze gaat nu ook naar een gastouder en is de oudste, ik vind het ook belangrijk dat ze leert om in de kring te zitten, op je beurt wachten, met thema's werken en kan spelen met kinderen van haar leeftijd etc.
Als ik nog onregelmatig zou werken, zou het hier ook wat lastiger gaan.
Afbeelding
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 08 Nov 2014 20:05

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Femke ging 3 dagen per week naar het kdv, ik vond het niet nodig dat ze naar de psz zou gaan. Zag inderdaad geen meerwaarde.
Nu gaat Stijn 3 dagen per week naar de gastouder en ik had voor de vrijdag nog 3 uurtjes extra opvang nodig.
Die uren gaat hij naar een peuteropvang, een combinatie van kinderopvang en peuterspeelzaal.
In de praktijk draait hij nu gewoon mee op de kinderopvang, maar dit wist ik van te voren.
Zo heb ik opvang voor die uren en hij is straks ook gewend aan grotere groepen.
Ik betaal een lager uurtarief dan de kinderopvang en krijg kot!
December 2009
juli 2012
<<

Fiene

Bericht 08 Nov 2014 21:57

Re: Peuterspeelzaal versus gastouder

Voor mij was een belangrijke voorwaarde, het werken zonder methode en het liefste vanuit een Jenaplan insteek. Ze kan nu eindelijk terecht op ons Spil-centrum maar gaat dan wel gewoon naar de opvang. Een ochtend peuterzaal erbij vind ik daarom ook niet nodig.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron