Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welk spel om te leren schrijven?

<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 26 Okt 2014 22:45

Welk spel om te leren schrijven?

Ik ben op zoek naar een spel om te leren schrijven.
Het is alleen nog moeilijk om een spel te vinden waar de juiste letters gebruikt worden.
Deze heb ik nu wel gevonden:
Afbeelding
maar ik wil eigenlijk iets waarbij ze ook zelf moet schrijven zoals deze, maar dat zijn schrijfletters.
Afbeelding

Wie weet nog wat leuks??
December 2009
juli 2012
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 26 Okt 2014 22:50

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Ik heb geen voorbeeld voor je wat je zou kunnen gebruiken. Goed dat je de schrijfletters niet doet, maar let op met wat je wel doet, dat die letters aansluiten bij wat ze op school leren.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Fiene

Bericht 26 Okt 2014 22:58

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Sommige scholen starten wel meteen met schrijfletters maar ik zou dit even navragen als ik jou was.

Het is inderdaad wel erg belangrijk dat er geen hoofdletters bij zitten en dat ze de juiste manier van schrijven EN uitspreken leren. Je zou ook op school naar wat spelletjes kunnen vragen.
Rompompom bijv is erg leuk.
<<

Anoniem187

Bericht 26 Okt 2014 23:04

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik wil mijn nichtje zoiets graag cadeau doen met Sinterklaas.
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 26 Okt 2014 23:20

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Ze gebruiken de letters als in het eerste plaatje en niet deze "a".
Femke heeft een blad meegekregen met hoe ze de letters leren.
Rompompom zag ik ook, maar dat is de verkeerde a... bijna overal zie je de a, ook in de leesboekjes.
December 2009
juli 2012
<<

Fiene

Bericht 26 Okt 2014 23:23

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Ja ik zie het nu... ik heb die app maar die werkt niet op IOS8 grrrr. Maar het is idd de verkeerde a.
Bij de Bobo spelletjes gebruiken ze wel de goede a.
<<

Anoniem272

Bericht 26 Okt 2014 23:31

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Echt precies als op school leren schrijven zal je niet lukken. Ze leren daar ook om letters volgens een bepaald stappenplan te schrijven (bijvoorbeeld bij de 'h' bovenaan beginnen, dan naar beneden, terug naar boven, dan het boogje naar rechts etc.)

Het is prima om thuis spelenderwijs met schrijven bezig te zijn, maar dan hoeft het allemaal niet perfect of zo. Lekker samen stoeien, aanmoedigen en dan is die 'a' maar de verkeerde 'a'... niet erg.

Al snap ik wel dat je niet iets met schrijfletters gaat kopen als ze op de school van jouw dochter totaal niet met schrijfletters werken.
<<

Anoniem272

Bericht 26 Okt 2014 23:42

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Weet je de naam van de methode die de school gebruikt? Misschien zijn er bij die methode wel materialen te vinden.

Op de school van T. werken ze met 'veilig leren lezen', je kunt dan met die titel als zoekterm allerlei werkbladen en zo vinden:
Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 27 Okt 2014 20:54

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Hier leren ze in groep 3 pas schrijven. Bij de kleuters maakt het niet uit of en hoe ze de letters schrijven.
Bij mijn dochter leren ze nu in groep 3 schrijfletters. Toen ze vorig jaar wilde schrijven heb ik de oefenbladen uit de reactie van Filoria geprint voor haar.
<<

Fiene

Bericht 27 Okt 2014 21:27

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Filoria; deels heb je gelijk, dat het spelenderwijs etc moet maar de goede schrijfletters gebruiken is wel enorm belangrijk. Kinderen die het verkeerd aanleren krijgen dit zeer moeilijk afgeleerd. Vooral wanneer kinderen de hoofdletters zichzelf aanleren. De juf heeft vast een kaart in de klas met de juiste letters. Als je het wilt doen moet je wel de juiste letter aanleren.
<<

Anoniem272

Bericht 27 Okt 2014 21:51

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Heb je ook ervaring met lesgeven aan groep 3 Fiene?
Ik herken het niet - dat het lastig is af te leren wat kinderen thuis hebben geleerd qua schrijven.

Heb stage gelopen in een groep 3. Is al wel weer een tijdje geleden. Maar mij staat juist bij hoe flexibel kinderen zijn met dit soort dingen.

T. kent inmiddels vier verschillende schrijfwijzes voor de eerste letter van zijn naam en weet toch precies welke hij moet gebruiken op school.
<<

Anoniem272

Bericht 27 Okt 2014 21:52

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Maar we zijn het wel eens hoor, het beste is natuurlijk als je de methode van school als leidraad neemt!
<<

Fiene

Bericht 27 Okt 2014 21:57

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Ik heb alleen ingevallen in groep 3 maar dit is wat ik van mijn collega's uit groep 3 hoor. Dat het kinderen erg veel moeite kost om zichzelf dan de juiste letter weer an te leren. Mijn collega's geven de grote voorkeur aan het direct aanleren van de juiste letter omdat zij dus zien dat het anders veel moeite kost. Maar eigen ervaringen heb ik er niet mee.
<<

Anoniem272

Bericht 27 Okt 2014 22:00

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Mijn vermoeden is dat het er vanaf hangt hoe serieus ouders met hun kinderen bezig zijn geweest. Als je echt dagelijks gaat zitten studeren is het anders dan dat je in het weekend een keer met een stuk stoepkrijt wat letters op de stoep kalkt.
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 27 Okt 2014 23:38

Re: Welk spel om te leren schrijven?

Wisselende reacties dus :-)
Nou ja, ik moet nog een aantal cadeautje van 20,- uitzoeken, dus ik ga denk ik voor het eerste plaatje wat ik heb geplaatst. Zal het van de week nog eens aan de juf vragen of ze tips qua spelletjes heeft.

Een blad met hoe ze de letters moeten schrijven heb ik al gekregen, hier staan geloof ik ook de schrijfrichtingen op.
December 2009
juli 2012

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers