Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ouderschaps verlof

<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:34

Bericht 20 Okt 2014 08:28

Ouderschaps verlof

Even een vraag..

Nu moet ik straks drie maanden er uit bij mij werkgever.
Omdat ik zwanger ben, is het een half jaar in totaal.

Maar ik heb ik dan ook nog recht op ouderschapsverlof??
<<

Anoniem193

Bericht 20 Okt 2014 08:41

Re: Ouderschaps verlof

Waarom moet je 3 maanden uit? en waarom een half jaar omdat je zwanger bent?
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:34

Bericht 20 Okt 2014 09:05

Re: Ouderschaps verlof

Omdat ze mij geen vast contract willen geven.
Daarom krijg ik straks 2 maanden ww en daarna begint mijn zwangerschapsverlof. En als mijn zwangerschapsverlof afgelopen is kan ik weer beginnen bij mij werkgever.
<<

Anoniem193

Bericht 20 Okt 2014 09:31

Re: Ouderschaps verlof

Recht op ouderschapsverlof heb je normaal pas als je 1 jaar in dienst bent bij je werkgever. Volgens mij moet dit aansluitend zijn. Maar omdat je toch weer terug mag komen bij je werkgever, zou ik het ouderschapsverlof ook gewoon met hem overleggen.
Mijn man moest was ook net in dienst toen hij ouderschapsverlof wilde, zijn werkgever vond dit geen probleem.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 20 Okt 2014 11:59

Re: Ouderschaps verlof

De wet wijzigt per 1-1-2015 waardoor de termijn van 1 jaar vervalt.
Maar per 1-7 -15 wijzigt de wet ook met de termijn dat je er uit moet, dit worden 6 maanden ipv 3 maanden.
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:34

Bericht 21 Okt 2014 08:14

Re: Ouderschaps verlof

Bedankt voor de info!

Ik weet niet zeker als ik ouderschapsverlof op neem.
Maar ik vraag het hier wel even na.
<<

Anoniem193

Bericht 21 Okt 2014 08:43

Re: Ouderschaps verlof

Vlaai schreef:De wet wijzigt per 1-1-2015 waardoor de termijn van 1 jaar vervalt.
Maar per 1-7 -15 wijzigt de wet ook met de termijn dat je er uit moet, dit worden 6 maanden ipv 3 maanden.



:good:
Bedankt! Dat wist ik nog niet.
<<

Anoniem131

Bericht 21 Okt 2014 09:34

Re: Ouderschaps verlof

Vlaai schreef:De wet wijzigt per 1-1-2015 waardoor de termijn van 1 jaar vervalt.
Maar per 1-7 -15 wijzigt de wet ook met de termijn dat je er uit moet, dit worden 6 maanden ipv 3 maanden.

Dat laatste is echt belachelijk. Kutoverheid.
<<

Anoniem193

Bericht 21 Okt 2014 09:42

Re: Ouderschaps verlof

Francaise schreef:
Vlaai schreef:De wet wijzigt per 1-1-2015 waardoor de termijn van 1 jaar vervalt.
Maar per 1-7 -15 wijzigt de wet ook met de termijn dat je er uit moet, dit worden 6 maanden ipv 3 maanden.

Dat laatste is echt belachelijk. Kutoverheid.


Je kunt beter zeggen Kut werkgevers. Het is nu gewoon veel te makkelijk voor werkgevers om iemand er even 3 maanden uit te doen om er maar aan te ontsnappen om iemand een contract voor onbepaalde tijd te geven.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 21 Okt 2014 10:41

Re: Ouderschaps verlof

Wat is eigenlijk het voordeel van tijdelijk t.o.v. onbepaalde tijd (als het gaat om een functie waarvan eigenlijk altijd bezetting nodig is)?
L2014 & H2017
<<

Anoniem193

Bericht 21 Okt 2014 12:13

Re: Ouderschaps verlof

Bij een tijdelijk contract weet je dat het afloopt per een bepaalde datum. Als je dan geluk hebt mag je blijven, anders sta je daarna op straat zonder dat het verder moeite kost voor de werkgever.
Bij onbepaalde tijd moet er een hele procedure doorlopen worden voor je op straat komt te staan, als werknemer heb je dan iets meer zekerheid, hoewel dat tegenwoordig met faillissementen etc veel minder zegt dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 21 Okt 2014 12:29

Re: Ouderschaps verlof

Die 3 maanden er tussen uit en daarna weer terug komen is eigenlijk een maas in de wet. Het is eigenlijk zo bedacht dat je na 3 contracten (bij de meeste CAO's) geen tijdelijk contract meer mag geven om de medewerkers niet te lang aan het lijntje te houden en ze een stukje zekerheid te bieden doordat ze dan automatisch een vast contract moeten krijgen.
Dat wordt nu omzeild door een medewerker 3 maanden naar huis te sturen waarbij in vele gevallen ook nogeens gebruik gemaakt wordt van WW.
Dit kost gewoon geld en geeft de medewerkers dus niet de zekerheid waar het eigenlijk voor bedoeld is. De periode wordt nu aangepast na 6 maanden en aan de andere kant wordt het ontslagrecht ook versoepeld waardoor het voor werkgevers een minder groot risico is om medewerkers een vast contact te geven.

Het voordeel van een vast contract is naast een stukje zekerheid ook dat je bij ontslag vaak recht hebt op een ontslagvergoeding ( maar dit wordt dus versoepeld) en dat je bijvoorbeeld makkelijker een hypotheek kan krijgen en een huis kan kopen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Catoo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 178

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:21

Bericht 21 Okt 2014 15:37

Re: Ouderschaps verlof

Vlaai schreef:De wet wijzigt per 1-1-2015 waardoor de termijn van 1 jaar vervalt.
Maar per 1-7 -15 wijzigt de wet ook met de termijn dat je er uit moet, dit worden 6 maanden ipv 3 maanden.


Vanaf agelopen juli is de wet al veranderd dat je er 6 maanden uitmoet.
Soms is het beter iets moois te verliezen.
Beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 21 Okt 2014 17:59

Re: Ouderschaps verlof

Francaise schreef:
Vlaai schreef:De wet wijzigt per 1-1-2015 waardoor de termijn van 1 jaar vervalt.
Maar per 1-7 -15 wijzigt de wet ook met de termijn dat je er uit moet, dit worden 6 maanden ipv 3 maanden.

Dat laatste is echt belachelijk. Kutoverheid.


De overheid doet dit juist om onbepaalde tijd contracten te stimuleren.
Maar om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat er bij de werkgever (voorlopig) iets wijzigt mede door de transitievergoeding.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 21 Okt 2014 18:01

Re: Ouderschaps verlof

Catoo schreef:
Vlaai schreef:De wet wijzigt per 1-1-2015 waardoor de termijn van 1 jaar vervalt.
Maar per 1-7 -15 wijzigt de wet ook met de termijn dat je er uit moet, dit worden 6 maanden ipv 3 maanden.


Vanaf agelopen juli is de wet al veranderd dat je er 6 maanden uitmoet.


Nee hoor! Het was de bedoeling per 1-1-2015 maar is verplaatst naar 1-7-2015.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers