Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 30 Sep 2014 21:04

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik heb vandaag een gesprek gehad met de juf. Voor het eerste goed kennisgemaakt sinds N. op school zit. Tijdens de ouderavond, waarin algemene informatie werd verteld over de gang van zaken dit jaar en in de klas, waren wij natuurlijk op vakantie. Ze heeft het een en ander uitgelegd waar ze mee werken in de klas, wat de basisregels zijn, etc. Ik heb haar wat verteld over N., over de afgelopen jaren, over de onderzoeken die we hebben gehad, over wat N. een beetje moeilijk vindt soms, etc. Ze luisterde goed, noteerde alles en was erg begripvol. Ze gaf aan dat ze zo'n beetje eenzelfde manier van omgaan met kinderen heeft als wij hebben. Rustig, geduldig en veel duidelijk uitleggen. Dit vond ik fijn om te horen. Verder gaf ze aan dat N. het eigenlijk allemaal prima doet. Ze geeft vaak aan bij de juf dat ze mij mist, dat ze graag naar mij wil. De juf toont begrip en weet het uiteindelijk steeds makkelijker om te buigen. Vandaag ging ze naar de juf en ze zei: "Juf, ik mis mijn mama zo erg, maar straks zie ik haar weer hoor!" waarna ze glimlachte en verder ging. Ze doet verder goed mee, draait goed mee in de klas. Ze is erg geïnteresseerd, luistert aandachtig naar nieuwe informatie, naar (bijbel)verhalen, enzovoorts. Ze zondert zich nog wel wat af, heeft nog niet heel veel aansluiting met kinderen en staat op het schoolplein meestal in een hoek of bij de juffen. Dit verbaast mij niks, die drukte is gewoon teveel voor haar. Ze is gewoon graag veel op zichzelf. Verder doet ze met veel dingen gewoon lekker mee, prima dus. De juf zei ook nog dat ze al heel gauw opgemerkt had dat N. vrij 'pienter' is. Ze wil haar dan ook, als N. daaraan toe is en goed gesetteld is, goed blijven uitdagen.

Als laatste heb ik aangegeven dat N. nog niet op de wc poept. Ze is heel angstig hiervoor. We hebben alles geprobeerd, maar zonder resultaat. De juf gaf aan dat we het gewoon aan moeten kijken, dat forceren en dwingen toch niet helpt. Tot nu toe houdt N. het gewoon op tot ze thuis is. Hoe het gaat als ze op school echt moet, dat moeten we gewoon aankijken. Ik maak me wel enigszins zorgen, maar ik weet nu dat de juf in ieder geval niet vervelend oordeelt en haar begeleidt waar ze kan.

Al met al een heel fijn gesprek. Ze heeft een erg lieve juf. N. vindt dit zelf ook. Ze voelt zich bij haar op haar gemak, dat vind ik heel prettig. Ik voel me nu een stuk geruster en ben erg trots op mijn kleine meisje!
<<

Anoniem272

Bericht 01 Okt 2014 05:22

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat fijn Parisienne!
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 14 Okt 2014 08:12

Re: Schoolgaande kinderen topic

Woeps, werd net bij het wegbrengen aangesproken door de Juf van J. Of J had verteld wat ze gister uitgespookt had met een vriendinnetje. Ehhhh nee dus!
Blijkbaar hebben ze met z'n 2en een hele lading wc papier in 2 kleuterwc's gepropt en daarna proberen door te trekken met als resultaat dat beide wc's verstopt waren en alles overstroomd was.
De juf kon er gelukkig wel (weer) mee lachen en zei dat ze die twee er op aangesproken had en dat ze beloofd hadden het noooooooooooit meer te doen.
En ik moest er eigenlijk zo om lachen, vooral het gezichtje van J die heel er haar best deed om een enigszins onschuldig koppie te trekken maar daar gigantisch in faalde.
Ik ben ook verder niet boos op haar geworden, vond dat ook niet nodig aangezien de juf het al besproken had met ze. Heb wel toen ik weg ging met een lach gezegd "en geen boevenstreken meer vandaag hè!".
Maar de vader van het andere meisje werd wel boos, dus toen begon ik me af te vragen of ik misschien te soft/makkelijk was hierin. Wat vinden jullie? Zouden jullie nog boos zijn geworden of vinden jullie dat als de juf het afgewerkt heeft het (in dit soort redelijk onschuldige gevallen) ook gewoon klaar is?

We gaan trouwens nog wat te stellen krijgen met die van ons, ze mag ook al niet meer naast haar vriendinnetje zitten in de kring (behalve tijdens de pauze) omdat ze te veel kletsen en de les verstoren :omg:
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem140

Bericht 14 Okt 2014 08:16

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik had haar er nog wel op aangesproken denk ik. Niet dat ik boos zou worden maar wel duidelijk maken dat ik dat echt niet goed vind. Ik doe dat eigenlijk elke keer als er iets gebeurd, ik wil niet dat hij denkt dat het mama allemaal niet uitmaakt wat hij doet en dat de juf dat onterecht streng heeft aangepakt.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 14 Okt 2014 08:33

Re: Schoolgaande kinderen topic

Het is niet zo dat ik er helemaal niks over gezegd heb hoor maar ik vond het niet nodig dat er nog een keer, in bijzijn van de hele klas, op haar gemopperd wordt over iets waar de juf haar al op aangesproken heeft en waarvan ze (nu) dondersgoed weet dat het niet mag. Heb naar mijn idee ook absoluut niet de indruk gewekt bij J dat de juf onterecht streng is geweest en dat vind ik ook niet, als ze dat thuis gedaan had was ik ook boos op haar geworden. Maar ik had gewoon het gevoel dat het 'klaar' was (de juf stond het lachend te vertellen) en dat het niet meer nodig was dat ik er opnieuw over begon. Net als dat wanneer ze bij papa iets doet wat niet mag, hij haar op haar donder mag geven en dat het dan ook gewoon klaar is, en ik niet nog een keer een preek hoef te gaan geven als ik thuis kom.

Maar goed, iedereen is daar anders in natuurlijk en dat viel me vandaag heel erg op dus vandaar dat ik de vraag hier stelde.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem140

Bericht 14 Okt 2014 08:38

Re: Schoolgaande kinderen topic

Oh in het bijzijn van de klas had ik dat zeker ook niet gedaan hoor. Gewoon thuis nog even praten over wat er gebeurd is bedoel ik, dat doe ik meestal. Hij krijgt geen preek ter plekke haha.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 14 Okt 2014 08:39

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik zou dat idd niet op school doen, maar zou het er na schooltijd thuis nog wel even over hebben.

Edit: Als Miley dus.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 14 Okt 2014 09:02

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik had ook zeker niet boos geworden. Inderdaad, op school zelf vind ik dat niet nodig. Thuis zou ik het er nog wel even over gepraat hebben, even peilen hoe dit wellicht in hun opkwam om te doen en nog even wijzen op de gevlgen ervan (verstopte wc, overstroming, even wat 'aandikken' :wink:).
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 14 Okt 2014 09:06

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hoeveel vertellen jullie kindjes trouwens over wat ze op school gedaan hebben? Ik wil altijd graag weten wat ze gedaan hebben die dag, maar N. laat nauwelijks wat los :laughcry:

Ik wil haar niet bestoken met vragen, lijkt me voor haar niet leuk. Ik reageer meestal met iets als: "Ik zie aan je dat het vandaag wel leuk gehad hebt op school." of "Wat vond je het minst leuk/Wat vond je het leukste vandaag?" in de hoop dat ze zelf wat verteld. Maar nee..
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 14 Okt 2014 09:17

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik zou het 'samenvatten': wat heb je gedaan vandaag? En wat gebeurde er toen? Wat vond de juf daarvan? Was dat slim om te doen? Ga je het nog doen?


Parisienne; in het begin vertelde Louise niks. Ondertussen wat meer, maar ook niet elke dag. Soms blijft het bij 'met de kindjes gespeeld'. Meestal weet ik wel wat ze hebben gedaan op school en kan ik ze zo wat sturen. Zoals afgelopen week: "Oooh, kijk, de kermis staat er! Wat leuk! Ken je dat, de draaimolen?" Ze waren toen met de klas een ritje gaan maken op de draaimolen, dus toen begon ze erover te vertellen. Maar als ik haar niet stuur, komt er meestal niks uit. Zo hadden ze ook kermisfrietjes gegeten op school dus toen ging het zo: "Volgens mij heb jij iets lekkers gegeten vandaag. Waren het koekjes? Nee? Hmm, misschien patatjes? Ook niet? Ooooh, ik weet het! Het waren frietjes! Kan dat?"
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem112

Bericht 14 Okt 2014 09:56

Re: Schoolgaande kinderen topic

Parisienne schreef:Ik had ook zeker niet boos geworden. Inderdaad, op school zelf vind ik dat niet nodig. Thuis zou ik het er nog wel even over gepraat hebben, even peilen hoe dit wellicht in hun opkwam om te doen en nog even wijzen op de gevlgen ervan (verstopte wc, overstroming, even wat 'aandikken' :wink:).



Ja zo zou ik het ook doen.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 14 Okt 2014 10:03

Re: Schoolgaande kinderen topic

Annemijn schreef:
Parisienne schreef:Ik had ook zeker niet boos geworden. Inderdaad, op school zelf vind ik dat niet nodig. Thuis zou ik het er nog wel even over gepraat hebben, even peilen hoe dit wellicht in hun opkwam om te doen en nog even wijzen op de gevlgen ervan (verstopte wc, overstroming, even wat 'aandikken' :wink:).



Ja zo zou ik het ook doen.


Dat ga ik ook zeker wel doen, wil zelf ook heel graag weten hoe het gegaan is want ik kan me echt niet voorstellen dat ze bewust met opzet die wc hebben laten verstoppen en overstromen. Ze heeft gister wel verteld dat ze met wc papier gespeeld had maar heb er helemaal niet bij stil gestaan dat ze dit bedoelde, ik denk dus dat ze inderdaad met het wc papier gespeeld hebben en toen ze dat wilde 'opruimen' (lees: doorspoelen) het mis gegaan is omdat het gewoon te veel papier was.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem112

Bericht 14 Okt 2014 10:06

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fiwen schreef:
Annemijn schreef:
Parisienne schreef:Ik had ook zeker niet boos geworden. Inderdaad, op school zelf vind ik dat niet nodig. Thuis zou ik het er nog wel even over gepraat hebben, even peilen hoe dit wellicht in hun opkwam om te doen en nog even wijzen op de gevlgen ervan (verstopte wc, overstroming, even wat 'aandikken' :wink:).



Ja zo zou ik het ook doen.


Dat ga ik ook zeker wel doen, wil zelf ook heel graag weten hoe het gegaan is want ik kan me echt niet voorstellen dat ze bewust met opzet die wc hebben laten verstoppen en overstromen. Ze heeft gister wel verteld dat ze met wc papier gespeeld had maar heb er helemaal niet bij stil gestaan dat ze dit bedoelde, ik denk dus dat ze inderdaad met het wc papier gespeeld hebben en toen ze dat wilde 'opruimen' (lees: doorspoelen) het mis gegaan is omdat het gewoon te veel papier was.



Ja precies, haha een kind van vier ziet de gevolgen daarvan nog helemaal niet in natuurlijk!
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 14 Okt 2014 18:54

Re: Schoolgaande kinderen topic

Fiwen, haha oeps! Ik zou haar ook zeker niet aangesproken hebben met de hele klas erbij. Ik zou het er thuis nog wel even over gehad hebben, dat het niet handig is omdat daardoor de wc overstroomt.

Parisienne, ik heb gelukkig een dochter die veel vertelt over school. En als ze weinig vertelt dan stel ik wel vragen zodat ik toch een beetje een beeld krijg.
Mijn zoon vertelt ook weinig, hij zegt altijd dat het stom was en niet leuk. Als ik dan verder vraag (goh had je ook nog buitengespeeld of met de trein gespeeld/liedjes gezongen enz), dan vertelt hij meestal toch nog wel iets en blijkt het toch wel een beetje leuk te zijn geweest.
En wat voor mij heel erg hielp om een beeld te krijgen van hoe het op school gaat en hoe mijn dochter in de klas was/is, is door zoveel mogelijk te helpen op school als ze mensen nodig hebben.
Laatst gewijzigd door Liadan op 14 Okt 2014 20:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem84

Bericht 14 Okt 2014 19:20

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik vraag meestal gericht naar de activiteiten, dan vraag ik of ze gegymd hebben en of ze in het klimrek hebben geklommen, of ze met de pittenzakken gegymd hebben en vaak vertelt ze dan wel het e.e.a. uit zichzelf. Zo ook met buiten spelen, knutselen, engels hebben gehad of dat ze nog in één van de speelhoeken is geweest.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 18 Okt 2014 19:27

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bedankt, zal toch wat meer gerichter proberen door te vragen.

Nog iets waar ik even mee zit. Het is nu al twee keer voorgekomen dat N. met een mond vol brood/druifjes de school uit komt lopen. Volgens haar moet ze van de juf alles opeten of nog een hap nemen, omdat ze niet goed gegeten heeft. Woensdag merkte ik het pas op toen we in de auto zaten. Ik vroeg hoe ze daaraan kwam, ze zei dat ze van de juf daarnet nog haar laatste druifjes moest opeten. Thuis aangekomen vroeg ze aan mij of ze het uit mocht spugen in de prullenbak, ze wilde niet meer. Ja logisch, was mijn reactie. Vrijdag haalde mijn zusje N. op en mijn zusje vertelde dat ze weer haar mond vol had. Dit keer met brood én druifjes. Ze heeft het haar in de auto ook gelijk in haar brooddoos uit laten spugen.

Ik snap het niet goed. Ik weet dat N. geen goede eter is, ik snap dat de juf er alles aan wil doen kinderen goed te laten eten, maar dit vind ik persoonlijk niet echt nodig. De juf gaf v/d week al aan: "N. heeft wel moeite met eten he?" Toen ze ik nog dat dat klopt, dat ze thuis ook niet bijzonder goed eet. Ook aangegeven dat wij daar nooit een groot probleem van maken. Nu wil ik eigenlijk toch wel weten hoe het zit. Ik wil niet dat N. 'gedwongen' wordt om te eten. Hoe kan ik zoiets ter sprake brengen of vragen?
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 18 Okt 2014 19:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Joe, daar ben ik! Pas geleden bij de hand gehad. Ik ben met beide juffen in gesprek geweest en heb uitgelegd hoe ik er in sta. Samen zijn we tot een oplossing gekomen. Ik zou dus gewoon naar haar juf gaan en uitleggen wat je bezig houdt. Dat je wat is opgevallen en dat je daar mee over wil weten. Waarschijnlijk kom je dan al een heel eind.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 18 Okt 2014 20:08

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier is het aan de ouders wat ze er mee doen.
Wat ze niet opeet of drinkt krijg je mee terug naar huis.

Thunder: wel een goed/fijn gesprek gehad? Snapt de juf het nu ook beter?
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem127

Bericht 18 Okt 2014 21:19

Re: Schoolgaande kinderen topic

Parisienne: ik heb op school gewoon aangegeven dat ze mag eten wat ze wil of dat nu veel of weinig is.

Mijn dochter doet ook geen grote boodschap op school trouwens, dat wil ze alleen thuis.
<<

Anoniem331

Bericht 18 Okt 2014 21:24

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn dochter verteld ook nooit wat. Als we naar huis fietsen en ik vraag hoe het was, zegt ze altijd dat ze het niet meer weet. Ze weet ook niet meer wat ze allemaal gedaan heeft, of met wie, er komt gewoon niks uit.
Maar.... Nu zit ze in groep 2, en haar broertje in dezelfde klas in groep 1, en hij verteld alles! Wat hij heeft gedaan, wat zijn zus heeft gedaan, wat voor werkjes ze hebben, wat het thema is, wat andere kinderen doen, wat de juf heeft gezegd, gewoon alle info die je maar kunt vertellen over een schooldag.
Daar zijn kinderen zo verschillend in, dat ik denk dat je het er ook niet uit krijgt als ze er niet over wil vetellen. Ik vind het ook prima, mits er geen informatie 'achterblijft' waar je wel wat mee moet. Maar dat idee heb ik nog nooit gehad. Als er echt wat is dan verteld de juf het ook wel.
<<

Anoniem127

Bericht 18 Okt 2014 21:25

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn dochter is trouwens vrij aanwezig op school / naar haar klasgenootjes toe. Ze heeft nogal een duidelijke mening over nou ja, alles in het algemeen :laughcry: en nu dringt ze dat ook wel op aan klasgenootjes. Bazig gedrag dus.

Herkent iemand dat van zijn kind? En hoe ga je daar mee om?
<<

Anoniem127

Bericht 18 Okt 2014 21:27

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn dochter wil er ook niks over vertellen, en al helemaaal niet als ik er naar vraag. Dan zegt ze dat ze niks heeft gedaan. Ze vertelt sowieso nooit wat over de hoofdlijnen of de indeling van de dag of iets dergelijks. Alleen dingen als dat ze een keer met een vriendje aan het schommelen was op het plein en dat ze een ekster zagen of dat de lievelingskleur van Isa geel is of iets dergelijks.
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:36

Bericht 19 Okt 2014 19:43

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier verteld dochter eigenlijk best veel over school/wat ze die dag gedaan heeft. Soms verteld ze het uit zichzelf, soms vraag ik wat ze gedaan heeft en verteld ze meteen alles.

Verder gaat het (voor zover ik weet) goed op school.
Momenteel is ze heel erg bezig met letters, het herkennen van letters, het schrijven ervan enz. Zoooo leuk om haar daar mee bezig te zien.
Ze vind het zelf ook erg leuk om er mee bezig te zijn.
In groep 1 was ze daar totaal niet mee bezig en zei de juf aan het einde van het schooljaar dat ze vond dat ze dat onvoldoende kon, en dat we er flink mee moesten oefenen thuis in de zomervakantie... Nou niet echt gedaan dus, af en toe even een spelletje ofzo, maar had er wel vertrouwen in dat het wel goed zou komen in groep 2..
En dat blijkt nu dus ook zo te zijn.

Wel meteen even een vraagje daarover, want heb geen idee hoever andere kinderen van groep 2 of kinderen van 5 jaar daar mee zijn..
Wat kan jullie kindje al qua schrijven, lezen (?) en letterherkenning?
<<

Anoniem84

Bericht 19 Okt 2014 19:55

Re: Schoolgaande kinderen topic

Twellie schreef:Mijn dochter is trouwens vrij aanwezig op school / naar haar klasgenootjes toe. Ze heeft nogal een duidelijke mening over nou ja, alles in het algemeen :laughcry: en nu dringt ze dat ook wel op aan klasgenootjes. Bazig gedrag dus.

Herkent iemand dat van zijn kind? En hoe ga je daar mee om?


Ik ontdekte dat mijn dochter ook graag aan andere kinderen mag vertellen wat ze gaan doen toen er een kindje was spelen hier. Ik heb toen uitgelegd dat het niet fijn voor andere kinderen is om met haar te spelen als zij steeds wil beslissen wat ze gaan doen. Dat zij het leuk vindt om te doen wat zij wil doen, maar dat andere kinderen het ook leuk vinden om te doen wat zíj willen doen. Zij begreep toen ook dat je beter kunt overleggen, in plaats van de dienst uitmaken. Sindsdien gaat het redelijk goed als er kinderen hier spelen, ik hoef nog maar een enkele keer te zeggen dat ze moeten overleggen.
<<

Fiene

Bericht 19 Okt 2014 20:44

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mama29; in groep 2 herkennen sommige kinderen al enkele letters, vaak de letters van hun naam, de woorden 'papa' en 'mama'
Maar het hoeft absoluut niet!!!!!!!!! Ze moeten wel kunnen rijmen, woordjes hakken plakken. Bijv wat zeg ik m-u-s ( let hierop goed op dat je alle letters fonetisch uitspreekt. Dus de A is geen aaaa maar een a ( korte klank) Een M geen EM maar een mmm


Twellie; je zou eens kunnen proberen om gesloten vragen te stellen, dat helpt vaak.

Mede om deze reden, dat kinderen niet vertellen over de schooldag, heeft mij doen besluiten om ee FB pagina bij te houden voor de klas. Hier komt vrijwel iedere dag een verhaaltje op met foto's erbij. Ouders vinden het geweldig, krijg iedere week nog te horen hoe fijn dat werkt.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers