Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Glutenvrije recepten

<<

Anoniem186

Bericht 14 Okt 2014 07:42

Glutenvrije recepten

Zijn er hier meer mensen op zoek naar glutenvrije recepten? Wellicht kunnen we dan in dit topic ideeën uitwisselen.

Vanuit gezondheidsoogpunt probeer ik het aantal gluten in onze voeding te beperken. In eerste instantie kwam dat er op neer dat ik het helemaal wegliet. Maar ik merk toch dat ik bepaalde dingen dan mis.
Zo eten we graag quiche. Heeft iemand een idee hoe je een goede glutenvrije quichedeeg kan maken?

Ik zag ergens een recept voor brood met boekweitmeel, dat ga ik van de week ook eens proberen.

Jullie nog leuke recepten, tips of vragen?
<<

Anoniem88

Bericht 14 Okt 2014 08:29

Re: Glutenvrije recepten

Ik ben er wel benieuwd naar, waarom is het weglaten van gluten dat zoveel gezonder? M'n vriend had van het weekend een aflevering van South Park opstaan (ja.. :eyes: ), en daar ging het ook al over weglaten van gluten uit gezondheidsoogpunt, en sindsdien vraag ik het me eigenlijk al af. Ik ken alleen maar gluten weglaten vanwege intolerantie. Hoewel ik ergens ook wel weer van mening ben dat alle voedingsstoffen waar veel mensen allergisch voor zijn, eigenlijk gewoon slecht voor de mens in het algemeen zijn.
<<

anoniem213

Bericht 14 Okt 2014 08:33

Re: Glutenvrije recepten

Ik denk dat veel mensen helemaal glutenvrij eten terwijl dat niet nodig is. Er is na een test geen twijfel of je coeliakie hebt of niet: die test is heel duidelijk en goed. Ik let op mijn gluteninname, omdat glutenallergie wel getriggerd wordt wanneer je veel gluten eet. In Italië worden veel meer gluten gegeten en daar wonen ook veel meer mensen met een glutenallergie dan in Nederland. Ik wil dat niet, want ik wil graag af en toe wél gluten eten, maar daarom houd ik het dus een beetje in de gaten.

Jans, later krijg je mijn recepten, maar ik heb niet veel bijzonders eigenlijk!
<<

Anoniem186

Bericht 14 Okt 2014 08:54

Re: Glutenvrije recepten

Thanx, June! Ik ben benieuwd.
Het ligt wel iets genuanceerder. Coeliakie is idd makkelijk aan te tonen dmv een bloedtest. Alleen kan iemand wel gevoelig zijn voor gluten, maar niet volledig intolerant (zoals bij coeliakie).
Ik wil zelf niet volledig glutenvrij gaan eten, dat vind ik niet nodig. Ik wil het alleen niet dagelijks eten, net zoals ik heel veel andere dingen ook niet dagelijks wil eten.

Dundas, met dat laatste heb je zeker gelijk. Dat idee heb ik ook.
Als ik puur naar m'n eigen lichaam kijk, dan merk ik dat ik beter gedij op minder gluten. M'n darmen worden er een heel stuk rustiger van. Ik geloof niet dat ik echt een intolerantie heb, maar een bepaalde gevoeligheid wel. Ik denk dat ontzettend veel mensen dat hebben, alleen het zelf niet weten.
Gluten werken als een soort lijm. Het zorgt ervoor dat je koekje of brood niet uit elkaar valt. Glutenvrij bakken is daarom best lastig, iets anders moet het plakken vervangen. Ik denk dat gluten ook als lijm in je darmen werken, dat het blijft plakken en dat mensen daar dus oa darmklachten van krijgen.
Ik wil niet volledig glutenvrij eten, want ik wil wel dat m'n darmen er gewend aan blijven. Maar ik wil het dus wel wat minderen.
<<

Anoniem135

Bericht 14 Okt 2014 09:09

Re: Glutenvrije recepten

Via Facebook heb je peak's free, staan veel recepten en tips op. Dat merk ik ook te koop bij jumbo.
http://judesdiner.wordpress.com/lactose ... -recepten/
Hier staat ook veel recepten op waar ik zelf ook regelmatig wat van maak.
http://www.peaks-freefrom.com
<<

anoniem213

Bericht 14 Okt 2014 09:13

Re: Glutenvrije recepten

Ik denk ook dat sommige mensen er gevoelig op reageren, maar ook dat het met mate geen kwaad kan. Ik denk dat we het wel hetzelfde zien. Ik eet ook niet dagelijks gluten en dat bevalt me goed. Een vriendin van me heeft een glutenallergie en zij vindt het vervelend dat veel mensen haar niet meer serieus nemen, doordat veel mensen ineens stoppen met gluten eten en zeggen allergisch te zijn, terwijl dat niet zo is. Dat kan ik me ook goed voorstellen. Je moet je bijna gaan verdedigen, terwijl jij er echt niet tegen kunt. Maar goed: mensen zouden sowieso wel wat minder mogen oordelen over eten. Nu stop ik, haha.
<<

Anoniem135

Bericht 14 Okt 2014 09:19

Re: Glutenvrije recepten

Dat wat jij zegt June over je vriendin,zo ervaar ik het ook. Ik had het laatste stukje zo zelf getypt kunnen hebben. Tegenwoordig eet dan ook niet meer op een feestje of verjaardag,ook uit eten gaan doe ik niet tot nauwelijks meer. Laatste keer dat ik uit eten ben gegaan van te voren aangegeven met reserveren dat het gluten en lactosevrij moet zijn en of dat mogelijk was. Was geen probleem, je raad het al,ik kon het doen met een pizzabodem met tomatensaus of een bordje spaghetti met wat kruiden, naderhand krom gelegen van de pijn omdat het dus niét gluten/lactosevrij was.
<<

Anoniem186

Bericht 14 Okt 2014 09:24

Re: Glutenvrije recepten

Dat is wel erg naar ja. Slordig van het restaurant ook. Je zou verwachten dat ze daar wel voldoende kennis over hebben.
Ik heb een tijdlang geen melk, ei en soja mogen eten en drinken ivm de allergie van mijn kinderen en de borstvoeding die de kregen. Maar ik ben gelukkig altijd wel serieus genomen in restaurants. Meestal belde ik een aantal dagen van te voren om het aan te kondigen, dan kunnen ze er op tijd rekening mee houden bij de inkoop.

Dat mensen niet meer serieus genomen worden is wel echt een kwalijke zaak. Er zit een groot verschil tussen iets zelf niet meer willen eten en het echt niet kunnen verdragen.
<<

anoniem213

Bericht 14 Okt 2014 09:25

Re: Glutenvrije recepten

Op mijn werk houden we er wel altijd rekening mee. We hebben altijd glutenvrij brood in huis en je gerecht wordt gescheiden gehouden van de rest. De friet wordt ook gefrituurd in een pan in plaats van in de frituur (daar gaan ook soms kroketten in). Rot dat er op sommige plekken niet goed mee wordt omgegaan. Die vriendin van mij hebben ze laatst per ongeluk ook een gewone pannenkoek gegeven in plaats van een glutenvrije. Maar dat was dan wel echt een foutje en de keuken kwam er zelf achter.
<<

Anoniem135

Bericht 14 Okt 2014 09:27

Re: Glutenvrije recepten

Waarschijnlijk was het gewoon pech bij het restaurant, maar het maakt wel dat ik niet graag meer uit eten ga.

Zal zo nog wat lekkere recepten plaatsen want daar is dit topic voor bedoeld haha.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers