Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 23 Sep 2014 11:37

Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Is dat echt zo naar voor het beestje? En hoe maak je die beslissing?
Heb gelezen dat ze vaak ook nog stressen bij het inslapen, dat ze dan bang worden, pijn hebben en het ook even duurt, dat je in geval van een hamster je het arme beestje sneller uit zn lijden lost door hem tegen de muur te gooien of de nek om te draaien :no:. Ben ik absoluut niet van plan maar vraag mij daardoor wel af of in laten slapen echt zo naar is voor ze of dat het geschreven is door onnozelen die geen geld over hebben voor een beestje waar je er voor een paar euro een nieuwe voor hebt.
Wat is jullie er ervaring met in laten slapen en wat voor dier was het?

Onze hamster heeft een flink gezwel naast zn pootje waar hij voorheen geen last van leek te hebben volgens de dierenarts, maar vanacht heeft hij erin gebeten, vermoed ik aan de wondjes in het gezwel te zien en het spoor met pootafdrukjes bloed dat hij gemaakt heeft op het laminaat. Ik denk dus dat hij er nu wel last van heeft (pijn of jeuk). Hij rent nog wel gewoon als een malle rond.
De vorige keer leek het hem beter om niet te opereren omdat de kans groot is dat hij de narcose niet overleeft en geen pijn leek te hebben. Nu moeten we nadenken of we hem willen laten inslapen, opereren met "hoge" (vind het wel meevallen en eigenlijk niks te hoog als het hem helpt) kosten met risico dat hij het niet overleeft en hem stress geeft of afwachten tot hij vanzelf dood gaat aangezien hij nog wel rent, klimt en eet en zo misschien nog wel een paar maanden leeft.
Ik vind het maar lastig, ik wil niet dat hij onnodig pijn lijdt omdat wij het zielig vinden om hem in te slapen, ik wil hem niet onnodig in laten slapen maar ook weer niet de pijn/stress van een operatie aan doen.
Konden ze maar praten..
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem103

Bericht 23 Sep 2014 12:06

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Wij hebben twee maanden terug ons konijn in laten slapen en na het prikje was haar hartje zo gestopt. Ze bleef heel rustig liggen en ze zag er niet bang uit. De kinderen waren erbij en die vonden het er ook uitzien alsof ze gewoon in slaap viel.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 23 Sep 2014 12:13

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Ik heb eerder weleens een ratje laten inslapen. Meestal krijgen zij ook een gezwel en gaan dan dood, maar dat hele sterfproces kan soms wel dagen duren...vond het zo vreselijk om te zien!! Met inslapen was het zo gebeurd, een stuk vrediger.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 23 Sep 2014 12:27

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Mijn hamster had ook een gezwel. Opereren was te gevaarlijk en eigenlijk was hij uiteindelijk binnen drie maanden dood. Toen zijn gezwel zo groot werd dat hij niet meer goed kon lopen heb ik hem mee naar huis genomen (woonde destijds op kamers) en nog voordat ik die avond naar de dierenarts kon was hij overleden.
Bij ons ging t dus allemaal heel snel en heb ik er ook vrede mee hoe het gelopen is. Beestje lijkt iig weinig geleden te hebben.
Sterkte!!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem199

Bericht 23 Sep 2014 12:32

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Als het goed is worden ze eerst gewoon in slaap gebracht, waardoor ze van het inslapen zelf niets merken. Meestal stopt het hart er redelijk snel mee. Mijn ouders hebben meerdere honden in moeten laten slapen en ben er 1 keer bij geweest. Bij de narcose moest hij wel even piepen, alsof hij aanvoelde dat het klaar was. Maar daarna is hij vredig ingeslapen.

Sterkte iig. Het is geen makkelijke keuze om te maken.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 23 Sep 2014 12:38

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Is hij toen door de stress van het reizen overleden Pure* of was hij er ook ziek van en daardoor?
Jij had dus ook wel het idee dat hij geen pijn had ervan zolang hij kon lopen/rennen?
Vind het zo lastig. Het gezwel zit er nu een maand of vier dat het echt rood is, opvalt en flink gegroeit is. Ik meende daarvoor ook al wel iets van een verdikking rondom zn poot te zien maar toen zat er nog geen duidelijk gezwel.
Hij is de laatste dagen ook enorm veel overdag wakker, scharrelt elk uur wel een keer door de woonkamer terwijl hij voorheen er maar eens of twee keer per dag uit kwam en dan na 21.30 pas weer. As we speak komt hij er nu net weer uit voor de 6de keer al vanmorgen. Vraag me dan toch af of hij soms wakker wordt doordat hij pijn heeft. Doet alles ook heel gehaast.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 23 Sep 2014 12:57

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Bij mijn hamsters was dat meestal een teken dat het snel klaar was. Lijkt me een lastige beslissing.
2015 💙
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 23 Sep 2014 13:43

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Op zich duurt het volgens mij nog best een tijdje voordat zo'n gezwel zich zeg maar uitzaait en pijnlijk wordt. Op aanraden van de DA hebben we toen nog pijnstilling door zijn water gedaan, daar werd hij wat rustiger van. En later toch in laten slapen...
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem127

Bericht 23 Sep 2014 13:48

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Ah, vervelend zeg. De meeste dieren gaan geluid maken als ze veel pijn hebben. Zolang je hamster nog rondscharrelt, zou ik niet te bang zijn dat die veel pijn heeft.
<<

Anoniem110

Bericht 23 Sep 2014 14:36

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Mijn vorige hamster had hetzelfde. Was inmiddels al bijna 3 jaar en gewoon echt oud voor zijn doen.
Ik heb hem toen ook laten inslapen. Hij was blind en kon zijn etensbakje niet meer vinden zo ook het water flesje niet. Ik heb hem een tijdje nog op de hand gevoerd maar ergens houd het op.
Hij kreeg idd eerst een spuitje verdoving en toen was hij al min of meer weg. Daarna is hij heel rustig ingeslapen.

Sneu is dat he
<<

Anoniem304

Bericht 23 Sep 2014 15:32

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Minx schreef:Bij mijn hamsters was dat meestal een teken dat het snel klaar was. Lijkt me een lastige beslissing.

Ja, dat was bij ons ook zo. Raar eigenlijk dat die diertjes altijd gezwellen kregen. :eyes:
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 23 Sep 2014 18:47

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Chaos schreef:Is hij toen door de stress van het reizen overleden Pure* of was hij er ook ziek van en daardoor?
Jij had dus ook wel het idee dat hij geen pijn had ervan zolang hij kon lopen/rennen?
Vind het zo lastig. Het gezwel zit er nu een maand of vier dat het echt rood is, opvalt en flink gegroeit is. Ik meende daarvoor ook al wel iets van een verdikking rondom zn poot te zien maar toen zat er nog geen duidelijk gezwel.
Hij is de laatste dagen ook enorm veel overdag wakker, scharrelt elk uur wel een keer door de woonkamer terwijl hij voorheen er maar eens of twee keer per dag uit kwam en dan na 21.30 pas weer. As we speak komt hij er nu net weer uit voor de 6de keer al vanmorgen. Vraag me dan toch af of hij soms wakker wordt doordat hij pijn heeft. Doet alles ook heel gehaast.

Ik heb me inderdaad wel afgevraagd of het misschien door de stress van het reizen kwam waardoor alles zich met rap tempo versnelde, maar ik heb nooit het idee gehad dat hij daadwerkelijk pijn had of ziek was door het gezwel.
Tot het einde bleef hij ook actief spelen met de dingen die hij leuk vond (op die laatste dag na).
Ik denk dat veel hamsters/knaagdieren er eigenlijk niet 'op gemaakt zijn' om zo oud te worden als dat ze worden bij ons mensen in huis. En dat ze om die reden ook vaak overlijden door een gezwel.
Als jij het idee hebt dat hij onrustiger is en dingen meer gehaast doet dan anders, dan denk ik dat het best mogelijk is dat hij echt pijn heeft. Misschien dat er wel iets is om hem minder pijn te laten hebben?
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem273

Bericht 23 Sep 2014 19:06

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Toen ik klein was had ik ook hamsters en heb ze bijna allemaal moeten laten inslapen. Eén 'hamster gilde heel hard toen ze het spuitje kreeg, verschrikkelijk. Hierna wilde ik er ook niet meer bij zijn. Nou was die dierenarts ook behoorlijk lomp.
Sterkte, Chaos.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 24 Sep 2014 10:26

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Bedankt voor de reacties. Ik heb vanmiddag een afspraak bij de DA om te overleggen en kijken wat en of er nog iets te doen is voor hem.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 24 Sep 2014 17:09

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

We gaan toch nog proberen of Harry een operatie overleefd, dinsdag is hij aan de beurt. Het was dit met het risico dat hij niet wakker wordt en we het geld kwijt zijn of met ongeveer een maandje laten inslapen omdat hij er dan niet meer van zou kunnen lopen waarschijnlijk. Aangezien zijn gezwel niet verkleefd is met organen of zn buik, durfde de DA het risico wel te nemen aangezien hij verder nog fit en vrolijk lijkt en waarschijnlijk nog wel een paar maanden of misschien zelfs nog een jaar te gaan heeft als hij uit de narcose komt. DA ziet het iig positief in. Ik hoop dat hij daar gelijk in heeft.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

expressob

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2005

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:44

Bericht 25 Sep 2014 00:06

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Hoe is het met Harry??

Edit: Of word hij aankomende dinsdag geopereerd?
Hopelijk overleeft hij het.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 30 Sep 2014 16:50

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Was idd vandaag pas expressob, maar de narcose heeft hij overleefd, heb hem net opgehaald. Nu hopen dat hij verder ook gauw herstelt.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Jip

Bericht 01 Okt 2014 20:26

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Loopt jullie hamster los in de woonkamer? Wat geinig!

Hopelijk knapt hij vlug op!
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 02 Okt 2014 22:22

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Ja klopt Jip, zijn kooien staan meestal gewoon open zodat hij er in en uit kan wanneer hij wil. Alleen in de zomer niet als de buitendeur open staat. Maar als hij dan wakker is knaagt hij wel zo hard op zijn poortje dat ik buiten wel hoor dat hij eruit wil dus dan doe ik de deur even dicht tot hij weer zn holletje in is. Gezellig hoor! Hij klimt dan zelf de bank op en komt even op schoot voor wat aaitjes.

Maar hij lijkt alweer redelijk de oude, kan weer klimmen en rent ook alweer rond. Ziet er alleen wel zielig uit, acht van die hechtingen in zo'n klein beestje. Maar daar heb ik volgens mij meer last van dan hij zelf. Heel blij dus dat we toch voor de operatie hebben gekozen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 02 Okt 2014 23:36

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Wat fijn! Beterschap nog voor harry!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 03 Okt 2014 08:50

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

haha die klinkt echt lief! Fijn dat het goed lijkt te gaan met Harry.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 03 Okt 2014 12:03

Re: Huisdier (in ons geval een hamster) in laten slapen.

Ahhh! wat een lieve hamster :-). Wij hadden er vroeger een, daar werd je serieus bang van hahah. Iedere keer als je maar bij zijn kooi in de buurt kwam, begon dat beest toch te briesen en geluid te maken! Als je dan zijn voer moest bijvullen dan beet hij gewoon keihard in je hand. Nee.. Hammie bij ons was niet zo lief hahaha.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron