Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 01 Okt 2014 20:34

Re: Het grote borstvoedingstopic

Earane schreef:Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb bij de meeste voedingsmomenten mijn zoon wakker gemaakt de afgelopen tijd. Juist om er niet teveel tijd tussen te hebben zitten. Ook afgelopen nacht bijv. Hij sliep al zo'n 5 uur en heb hem toch wakker gemaakt. Ben anders bang dat mijn productie nog minder wordt.

Wat betreft het wisselen van borsten, dit doe ik vaak zo'n 3 en soms 4 keer in de namiddag en avond.
Helaas is het hier echt niet mogelijk om hem vaker te voeden in de ondiepe slaap. Ik heb hier een drukke peuter rondlopen die erg aan mij hangt. Heel lastig is dat. Kan daarom ook niet alle energie steken in het goed opgang brengen van de borstvoeding, hoe graag ik ook zou willen.

Oh ja, over de luiers. Hij heeft overdag altijd wel een plasluier en ook vaak een poepluier. Maar niet echt heel vol ofzo. Ik kan me herinneren van mijn dochter dat zij wel altijd hele natte luiers had en ook spuitluiers. Vaak krijgt mijn zoon direct na het voeden last van krampjes en even later komt er veel lucht vrij en poept hij. Dit herken ik ook niet van mijn dochter. Maar hierin zullen baby's dan vast ook verschillen.

Ik stond vanmiddag op het punt om een flesvoeding te geven, maar het stond me toen zo tegen dat ik het toch niet heb gedaan. Dan zou ik mijn productie nog meer om zeep helpen.


Wat betreft het aantal luiers: wanneer een baby vier tot zes volle, natte (wegwerp)luiers op een dag heeft wijst het erop dat hij voldoende binnen krijgt - wat eruit komt is er ook ingegaan. Bij minder, kan het een teken zijn dat een baby te weinig krijgt. Uit je post kan ik niet helemaal opmaken hoeveel plasluiers hij nou per etmaal heeft. De manier waarop de ontlasting komt verschilt inderdaad per baby.

Flesvoeding geven doet inderdaad niet veel goeds voor je productie. Door flesvoeding bij te geven, raakt vraag en aanbod nog meer in de war. Wat je zou kunnen doen als je echt denkt dat hij te weinig krijgt, is tussendoor toch een keer afkolven en hem dat geven. Aandachtspunt is dan wel de manier waarop je dat geeft: wanneer de borstvoeding nog niet optimaal gaat, kan het drinken uit een flesje verwarrend zijn voor een baby waarna het kan gebeuren dat hij niet meer goed weet hoe aan de borst te drinken. Afgekolfde melk kun je geven met een cupje of een spuitje, of met een borstvoedingshulpset waarmee je ook meteen weer je productie stimuleert.

Vaak aan de borst gaan de eerste periode is wel erg belangrijk, zeker als je het idee hebt niet voldoende melk te hebben. Venkel e.d. kunnen ondersteunen, maar als er onvoldoende aan de borst gedronken wordt zullen dergelijke hulpmiddelen ook niet veel doen. 8 tot 12 keer per etmaal is normaal, maar vaker mag ook.
Ik kan me voorstellen dat het lastig is om zoveel voedingsmomenten te realiseren met je dochter erbij, zeker als je een kindje hebt dat zich niet goed meldt. Zijn er manieren waarop je de voedingsmomenten ook voor haar wat meer ontspannen kunt maken? Sommige peuters vinden het bijvoorbeeld leuk om samen te voeden, jij met de baby, zij met een pop. Of misschien kun je je zoontje voeden wanneer je dochter ook wat eet - zomaar wat ideeën, wie weet hebben anderen hierin ook nog tips. Heb je misschien helpende handen in je omgeving waarmee je de zorg van je dochter kunt delen tot de borstvoeding beter loopt? Al is het maar een dag, waarop jij dan eventueel een dag met je zoontje in bed kunt kruipen, bloot op bloot en bij elke kik aanleggen. Dat doet vaak héél veel goeds voor de productie.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem97

Bericht 02 Okt 2014 19:57

Re: Het grote borstvoedingstopic

Choco geeft goede tips. En wat ik deed samen met de oudste als de jongste dronk was boekje lezen, aan tafel gaan zitten zodat hij kon kleuren en ik met vrije hand eventueel mee kon kleuren, op bed liggen met zn 3en en voor oudste filmpje opzetten en zo kon jongste een tijd bij me liggen, oudste kroop dan er ook lekker bij.
<<

Anoniem180

Bericht 02 Okt 2014 20:58

Re: Het grote borstvoedingstopic

Earane, wat mijn productie een boost heeft gegeven is fenegriek capsules. Je kan deze het beste combineren met gezegende distel tinctuur. Dan versterkt het elkaar. Ik heb via de huisarts een oxytocine neusspray gekregen en merk hiermee dat de melk veel beter los komt en mijn opbrengst ook groter is met kolven. Dit kan je ook tijdens het voeden gebruiken.

Ik heb ook een peuter rondlopen en zorg altijd voordat ik ga voeden dat zij wat te eten en drinken heeft en pak bijvoorbeeld wat nieuws te spelen voor haar. Of ik geef haar opdrachtjes waar ze zich mee kan vermaken, zoals speelgoed opzoeken in het speelgoedboek. Het zal ook gewoon een kwestie van wennen zijn. De eerst paar weken ging dat hier ook nog niet echt fantastisch, maar nu weet mijn dochter niet beter dan dat ik af en toe moet voeden.

Ik zou je ook aanraden om contact op te nemen met een lactatiekundige. Met een paar goede tips ben je soms al een heel eind verder.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 02 Okt 2014 21:07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Earane, gewoon even een hart onder de riem! :hug: Beginnen met borstvoeding geven is echt even bikkelen, vooral met een drukke peuter in huis. Laat je niet gek maken en geef je lichaam, je zoon en jezelf de tijd om hier samen een weg in te vinden!
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 02 Okt 2014 23:01

Re: Het grote borstvoedingstopic

vraagje voor de wat langer voedende moeders, mijn jongste drinkt overdag vaak. snachts slaapt hij door, inmiddels heb ik overdag geen stuwing meer, is dat normaal? Als hij drinkt hoor ik hem wel slikken en hij heeft voldoende plasluiers. Hij krijgt geen water of ander vocht.
M:21072011
J :08012014
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 03 Okt 2014 06:31

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb allang niet echt stuwing meer. Alleen afgelopen week, toen zoon ineens langer doorsliep.
L2014 & H2017
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11209

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 03 Okt 2014 06:41

Re: Het grote borstvoedingstopic

Lijkt me normaal hoor. Ik heb al heel lang geen stuwing meer, maar E. is nog altijd erg tevreden aan de borst :)
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 03 Okt 2014 07:32

Re: Het grote borstvoedingstopic

Volgens mij heel normaal HD, ik had het ook. En L heeft tot een jaar geen ander vocht gehad
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Anoniem97

Bericht 03 Okt 2014 09:22

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja dat is heel normaal hd, je productie is dan mooi afgestemd.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 03 Okt 2014 11:06

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bedankt dames! Stelt me weer gerust.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem 82

Bericht 03 Okt 2014 12:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb ook nog maar zelden stuwing. Overdag sowieso vrijwel niet meer, als ik het heb dan komt het doordat zoon een keer langer slaapt dan normaal. En dat is nog zeldzaam hier, haha.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 03 Okt 2014 15:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dat is heel normaal hoor! Het is niet zo dat je kindje alleen maar je borst leeg drinkt (als in een flesje wat je leegdrinkt). Als je lijf het ritme en vraag van je kindje gewend is, zal de meeste melk ter plekke worden aangemaakt als je kindje daarvoor komt. Daardoor heb je geen last van stuwing (of "een leeg gevoel"), wat dus allerminst wil zeggen dat je geen melk hebt.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 03 Okt 2014 20:24

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb ook een vraag:
De borstvoeding loopt goed, al vijf maanden. Alleen... Ik moet nu gaan kolven omdat ik een baan heb gevonden.
Ik probeerde het net na een voeding en er kwam bijna niks uit. (Elektrische, dubbele kolf)
Zou ik een ander moment moeten kiezen? Of moeten mijn borsten/ de productie weer wennen aan het kolven?
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 03 Okt 2014 20:31

Re: Het grote borstvoedingstopic

Soleil schreef:Ik heb ook een vraag:
De borstvoeding loopt goed, al vijf maanden. Alleen... Ik moet nu gaan kolven omdat ik een baan heb gevonden.
Ik probeerde het net na een voeding en er kwam bijna niks uit. (Elektrische, dubbele kolf)
Zou ik een ander moment moeten kiezen? Of moeten mijn borsten/ de productie weer wennen aan het kolven?


Je zou smorgens een uur na het voeden het kunnen proberen. Kolven moet je ook leren. Succes.
M:21072011
J :08012014
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5678

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 03 Okt 2014 21:10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Happydobby schreef:
Soleil schreef:Ik heb ook een vraag:
De borstvoeding loopt goed, al vijf maanden. Alleen... Ik moet nu gaan kolven omdat ik een baan heb gevonden.
Ik probeerde het net na een voeding en er kwam bijna niks uit. (Elektrische, dubbele kolf)
Zou ik een ander moment moeten kiezen? Of moeten mijn borsten/ de productie weer wennen aan het kolven?


Je zou smorgens een uur na het voeden het kunnen proberen. Kolven moet je ook leren. Succes.



Of aan de ene kant je baby en aan de andere kant kolven.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 21:07

Bericht 05 Okt 2014 20:19

Re: Het grote borstvoedingstopic

Vraagje...

Op de dagen dat ik werk krijgt Mats nog 2 flessen gekolfde bv om 11.30 en 15.30. Nu krijg ik dat niet meer bij elkaar gekolfd en volgens het bureau zou de fles van 11.30 wel iets later gegeven kunnen worden en die van 15.30 vervangen door iets anders.
Nu wil ik zelf ook wel van die fles af, dus ben ik op zoek naar iets wat ik hem kan gaan geven. Op het kdv willen ze hem volle yoghurt geven en wat water of eventueel diksap. Meer kinderen die dit als alternatief krijgen?
Op de dagen dat ik werk krijgt ie natuurlijk gewoon bv bij mij.
Mats is 8 maand en 8 dagen oud.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 10 Okt 2014 23:21

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hellow. Ik zit midden in de kraamweek en heb sinds vanavond flinke stuwing. Ben vergeten wat nou ook al weer het beste is. Als er nou bij de vorige voeding maar uit één borst is gedronken, moet ik dan bij de volgende eerst de andere aanbieden? Of gewoon kijken welke voller aanvoelt en die aanbieden?

En verder: au! Ik hoop dat slapen zo lukt.

Happydobby: ik had rond die tijd ook geen stuwing meer, alleen als er ineens echt lang tussen voedingen/kolfbeurten zat.

Ingenborg: diksap zou ik sowieso echt nog niet doen. Verder lijkt het me ook wel erg vroeg voor yoghurt, maar goed als jij het echt niet bij elkaar gekolfd krijgt moet je toch wat natuurlijk. Maar ik denk dat ik dan toch eerder voor een fles kunstvoeding zou kiezen. Ik dacht dat je idealiter pas vanaf een jaar structureel 'echte' koemelkproducten mag geven.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 11 Okt 2014 08:03

Re: Het grote borstvoedingstopic

Allereerst gefeliciteerd! Ik doe dat wel en deed dat ook bij de stuwing. Sterkte! Hoop dat je ondanks de pijn nog hebt kunnen slapen!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem97

Bericht 11 Okt 2014 08:05

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gefeliciteerd!!

Ik deed de borsten om en om geven. Dus idd eerst de andere aanbieden. Hopelijk is de stuwing snel weer voorbij!

@ingeborg, ik zou geen diksap geven, als je dan wat anders wilt geven zou ik wat water of fruit geven.
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 11 Okt 2014 08:11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gefeliciteerd!! En inderdaad om en om
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Anoniem166

Bericht 11 Okt 2014 08:16

Re: Het grote borstvoedingstopic

Van harte gefeliciteerd!

Ik gaf ook om en om, mijn dochter drink zelden uit beide borsten.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 11 Okt 2014 09:02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Thnx allemaal! :) Normaal gezien drinkt ie uit beide borsten, maar nu kwam er veel te veel uit één. ;) Heb inderdaad bij de volgende voeding dan gewoon de andere aangeboden.
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 15 Okt 2014 17:04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ben benieuwd. Zouden jullie een dag naar de sauna gaan terwijl je borstvoeding geeft.
Mijn moeder nodigde mij uit maar zie het totaal niet zitten.
Bang dat ik ineens ga lekken/spuiten Haha!
Wat zouden jullie doen?
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 15 Okt 2014 17:06

Re: Het grote borstvoedingstopic

Heb ik wel gedaan vorig jaar, R was een half jaar. Heb twee keer gekolfd, ging prima. Was wel bikinidag.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem 82

Bericht 15 Okt 2014 17:29

Re: Het grote borstvoedingstopic

Swampy, ik ben een dagje geweest toen R ruim drie maanden was. Ging prima en nergens last van gehad eigenlijk. Wel om de 3 uur gekolfd, dat betekende dat ik daar drie keer moest kolven. Gelukkig was daar mogelijkheid voor en hadden ze zelfs koelkastruimte ter beschikking om de melk te koelen. En van lekken en dergelijke had ik toen vooral last als hij ineens langer tussen de voedingen liet, vandaar dat ik steeds op tijd ging kolven. Ik vond het heerlijk zo'n dagje sauna!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Zora