Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat doen?

<<

Aletta

Noob

Berichten: 74

Geregistreerd: 08 Sep 2013 15:19

Bericht 28 Sep 2014 21:13

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nee. Ik zou best een keer een hoofddoek willen dragen als ik in een moskee kom, of in een streng-islamitisch land rondloop, of bij mensen op bezoek kom die het graag willen. Maar niet in het normale leven. Dan zou ik alleen een hoofddoek willen dragen als ik er echt zelf achter sta, en dat is niet het geval.
<<

Anoniem131

Bericht 28 Sep 2014 21:21

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Chaos schreef:Heb je het over mijn schoonouders of de moskeeen Francaise?
In het geval van mijn schoonmoeder werd bij haar vooral de gewoonte van cultuur verward met islam terwijl daar wel heel wat verschillen inzitten en ook dingen die niet mogen, komt o.a. doordat zij niet kon lezen (net als vele anderen) en dus aannam wat anderen haar vertelden en dit zelf niet kon nalezen. En dat gebeurt in heel veel landen.
Anyway het is niet zo dat ik met mijn vingertje naar hun wijs of hun naar ons, maar wij hebben daar gewoon gesprekken over waarin die dingen naar voren komen.

Moskeeën en mensen in het algemeen. Mede omdat er analfabeten zijn en hun waarheid berust op verhalen. Dat neem ik ze niet kwalijk maar daardoor komen er wel meer soorten 'stromingen'.
Cultuur en geloof is sowieso een drama. De cultuur van 30 jaar geleden in Irak is nu toch totaal anders dan nu maar dat weet je niet als je hier al 25 jaar woont. Ik noem maar een land en getal.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 29 Sep 2014 02:27

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Chaos, ik snap je uitleg maar ik ben ook van mening dat het overal anders is. Ook binnen het Christendom zijn er verschillen, daarom zijn er ook zoveel stromingen ontstaan. Het is fijn dat je er zo goed over kunt praten, maar je doet nu net alsof ik niet weet waar ik het over heb, zo komt het over. Maar in de familie van mijn vriend ben je moslim als je als man geboren wordt uit 2 moslims. Niks geen gefluister nodig. Zo gaat het al generaties lang. Als mijn vriend in jouw familie was geboren, was het misschien anders geweest.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 29 Sep 2014 09:32

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nee, dat zei ik niet Marsy en als je goed had gelezen gaf ik in de volgende post ook aan dat ik twijfel of ik het wel juist heb en dat ik dat nog opzoek.

Waar het om ging is dat jij dat aanneemt als iemand jou dat verteld, nu ging het maar om iets "kleins" aangezien jouw vriend er niks mee doet en jij ook niet, zal het ook niet zoveel boeien, dat je zoiets gaat uitzoeken waarschijnlijk. Maar wanneer iedereen maar aanneemt wat ze, in dit geval over de islam, wordt verteld, dan krijg je juist al die vooroordelen over onderdrukking etc. Er wordt zoveel bullshit over de islam verteld, ook door moslims die het goed denken te hebben maar waarbij het om een cultureel iets gaat, neem uithuwelijken, eerwraak, besnijden van vrouwen o.a. maar als voorbeeld. Uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde bronnen en kun je niet zomaar per familie je eigen islam maken natuurlijk en dit als correct islamitisch handelen bestempelen. We kunnen nu toch ook niet zeggen dat de ISIS correct bezig is omdat zij dit als juist zien? Er zijn uiteraard wat dingen die je verschillend zou kunnen interpreteren maar het grootste deel is gewoon zo klaar als een klontje.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem125

Bericht 29 Sep 2014 09:54

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Chaos, het is gewoon een feit dat over de tijd mensen op verschillende manieren het geloof zijn gaan beleven en praktiseren. Dit bedenkt zo'n familie niet even van de ene op de andere dag, maar komt voort uit een omvangrijke cultuur en een langdurig opgebouwde traditie.

Ik vind het dan nogal wat dat jij denkt in de positie te staan, dit wel even te kunnen corrigeren.
Laatst gewijzigd door Anoniem125 op 29 Sep 2014 10:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem140

Bericht 29 Sep 2014 10:00

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik ben niet gelovig, dat voorop gesteld. Dus ik heb er ook weinig verstanf van, maar als je moet geloven op een bepaalde manier, dan valt voor mij het gedeelte geloof weg. Je gelooft ergens in, maar dan kunnen daan kleine verschillen inzitten, als iedereen het geloof op dezelfde manier moet praktiseren is er toch geen ruimte zelf invulling te geven, en zelf op onderzoek uit te gaan en er zo achter te komen wat je gelooft?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 29 Sep 2014 11:39

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Maar jij doet nu net alsof de Islam 1 geloof is met 1 regel. Dat bestrijd ik dus, want dat is niet zo. Ieder land, iedere familie heeft zijn eigen 'regels'. Zelfs niet elke moskee is gelijk. Dus mijn schoonfamilie's geloof voor waarheid aannemen is net zo gelijk als jij jouw familie voor geloof aanneemt. Het maakt niet uit dus.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem301

Bericht 29 Sep 2014 11:45

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik snap helemaal wat je bedoelt Chaos. Marsy ik ben van mening dat de Islam (en het Christendom) juist wel 1 geloof is met 1 regel om het zo te zeggen. Maar sommige mensen interpreteren het anders of doen er dingen naast. Zoals het handje van Fatima wat dus bijgeloof is. Dat is eigenlijk niet logisch als je in God gelooft. Net zoals horoscopen. In de bijbel staat ook dat dit niet mag en dat het bijgeloof is en toch zijn er veel gelovigen die dit wel doen/lezen. Of budha's in hun huis hebben staan. Snap dus heel goed wat Chaos bedoelt met haar uitleg, maar het lijkt alsof sommigen het niet willen begrijpen.

Het gaat juist niet om tradities en cultuur van families (inderdaad een vergissing die veel mensen maken, ook in de Surinaamse cultuur) maar om wat er in de Koran staat en wat Allah van ze vraagt.
<<

Anoniem125

Bericht 29 Sep 2014 11:57

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Zoiets als bijgeloof is inderdaad wel duidelijk, maar er staat zoveel geschreven dat voor meerdere interpretaties vatbaar is. Ik ben zelf meer thuis in het christelijke geloof, maar als ik zie hoeveel er in de bijbel staat geschreven en hoe weinig hiervan wordt overgenomen in het praktische geloof van christenen, dan is de manier van leven echt geen 1 op 1 vertaling van wat er in de bijbel wordt gepredikt.

Over de tijd zijn bepaalde zaken die in de bijbel staan heel belangrijk geworden voor bepaalde groepen christenen en andere zaken die net zo goed in de bijbel staan, daar hoor je nooit iemand over. In een andere gemeenschap kan dit weer anders zijn.
<<

Anoniem123

Bericht 29 Sep 2014 12:23

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik zou nooit een hoofddoekje gaan dragen voor een man, laat staan bekeren. Ik zou sowieso geen relatie met een moslim willen of iemand met een heel ander geloof. Mijn ex was streng gereformeerd en dat werkte ook niet. Hij verwachte weer dat ik rokjes ging dragen en mee ging naar de kerk.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 29 Sep 2014 12:31

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nougat schreef:Chaos, het is gewoon een feit dat over de tijd mensen op verschillende manieren het geloof zijn gaan beleven en praktiseren. Dit bedenkt zo'n familie niet even van de ene op de andere dag, maar komt voort uit een omvangrijke cultuur en een langdurig opgebouwde traditie.

Ik vind het dan nogal wat dat jij denkt in de positie te staan, dit wel even te kunnen corrigeren.


En dat is het dus juist, islam is geen omvangrijke cultuur of traditie maar een geloof, een geloof wat niet meer verandert, het woord van God. De culturen hebben niks met islam te maken. De quran wordt niet aangepast. Het zijn de mensen die vermoderniseren, niet het geloof. En wat men daarmee doet moeten ze zelf weten, dat is niet mijn probleem. Iedereen moet wat mij betreft voor zichzelf weten of ze (juist) praktiseren of niet.

Ik weet waar mijn schoonfamilie in gelooft, dat zij het geloof belangrijker vinden dan de cultuurgewoonten die zij vroeger hebben meegekregen, dat zij het op de juiste manier willen praktiseren dus ik help ze enkel om het juiste te doen of te adviseren aan anderen en wanneer ik dat doe dan geef ik ze daar een bron bij. Jij hebt daar een probleem mee, zij niet, zij zijn er juist blij mee dus lijkt mij prima zoals dat bij ons gaat.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 29 Sep 2014 12:34

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik ben nu overigens wel benieuwd wat volgens jullie voor verschillen tussen de diverse moskeen zit qua islamitische regels.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem125

Bericht 29 Sep 2014 12:48

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Zucht, volgens mij wíl je me gewoon niet begrijpen. Een geloof is inderdaad één geloof met eigenlijk altijd een bepaald boek waarin regels staan en nee, dat verandert niet. MAAR en dat probeer ik je de hele tijd uit te leggen. De mánier waarop mensen met dat boek/die regels omgaan, de manier waarop zij die regels interpreteren en praktiseren, dát is ontzettend cultuurgebonden en gebonden aan tradities/gebruiken, het land waarin je woont, de moskee waar je naartoe gaat. Dit kun je gewoon niet ontkennen. Kijk anders maar eens goed om je heen, of ga eens naar een ander islamitisch land. Luister naar de mensen daar en je kan nog wel eens voor verrassingen komen te staan.
<<

Anoniem122

Bericht 29 Sep 2014 12:57

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Maar ben jij zelf nou ook Moslim Chaos? Omdat je eerste reactie was dat je je nooit zou bekeren voor een man en dat je ook geen hoofddoek draagt bij je schoonfamilie?
<<

Anoniem301

Bericht 29 Sep 2014 13:01

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

ไม่เป็นไร schreef:Maar ben jij zelf nou ook Moslim Chaos? Omdat je eerste reactie was dat je je nooit zou bekeren voor een man en dat je ook geen hoofddoek draagt bij je schoonfamilie?


Dat kun je op twee manieren lezen. Volgens mij is Chaos namelijk wel moslima, maar heeft ze dat niet voor haar man gedaan. Het kan namelijk ook een eigen keuze zijn :) En ik geloof dat ze al bekeerd was voor ze haar man ontmoette. Chaos, sorry dat ik nu voor jou antwoord :smile:
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 29 Sep 2014 13:14

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Geen probleem Carrie! Het klopt wat je zegt.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem122

Bericht 29 Sep 2014 13:14

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ja dat is waar inderdaad. Zo dacht ik het eerst ook, maar omdat ze ook aangeeft geen hoofddoek te dragen was ik even in de war, ook door haar latere berichtjes waarin ze juist wel heel (streng) gelovig overkwam.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 29 Sep 2014 17:32

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nougat schreef:Zucht, volgens mij wíl je me gewoon niet begrijpen. Een geloof is inderdaad één geloof met eigenlijk altijd een bepaald boek waarin regels staan en nee, dat verandert niet. MAAR en dat probeer ik je de hele tijd uit te leggen. De mánier waarop mensen met dat boek/die regels omgaan, de manier waarop zij die regels interpreteren en praktiseren, dát is ontzettend cultuurgebonden en gebonden aan tradities/gebruiken, het land waarin je woont, de moskee waar je naartoe gaat. Dit kun je gewoon niet ontkennen. Kijk anders maar eens goed om je heen, of ga eens naar een ander islamitisch land. Luister naar de mensen daar en je kan nog wel eens voor verrassingen komen te staan.


Klopt, maar wat Chaos volgens mij zegt is dat het fundament van de Islam overal gelijk is. Even simpel, de koran is lang geleden geschreven en overal is wat daarin staat gelijk. Neemt niet weg dat er verschillen in cultuur en traditie zijn ontstaan.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 29 Sep 2014 18:21

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

luisa schreef:
Nougat schreef:Zucht, volgens mij wíl je me gewoon niet begrijpen. Een geloof is inderdaad één geloof met eigenlijk altijd een bepaald boek waarin regels staan en nee, dat verandert niet. MAAR en dat probeer ik je de hele tijd uit te leggen. De mánier waarop mensen met dat boek/die regels omgaan, de manier waarop zij die regels interpreteren en praktiseren, dát is ontzettend cultuurgebonden en gebonden aan tradities/gebruiken, het land waarin je woont, de moskee waar je naartoe gaat. Dit kun je gewoon niet ontkennen. Kijk anders maar eens goed om je heen, of ga eens naar een ander islamitisch land. Luister naar de mensen daar en je kan nog wel eens voor verrassingen komen te staan.


Klopt, maar wat Chaos volgens mij zegt is dat het fundament van de Islam overal gelijk is. Even simpel, de koran is lang geleden geschreven en overal is wat daarin staat gelijk. Neemt niet weg dat er verschillen in cultuur en traditie zijn ontstaan.


Dit volgens mij en bij sommigen gebieden/moslims is de cultuur en het geloof zo in elkaar verstrengd geraakt door de tijd heen, dat men niet altijd meer goed weet wat geloof is en wat cultuur. Net zoals veel niet moslims dat door elkaar halen.
Verder met Chaos eens. Volgens mij zijn er binnen de moslimgemeenschap veel minder stromingen dan binnen het christelijke geloof. Juist omdat er veel meer volgens de Koran geleefd wordt, zonder al te veel interpretaties, meningen en eigen invullingen.
<<

Anoniem125

Bericht 29 Sep 2014 19:23

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

En christenen leven niet volgens de Bijbel? Wat een onzin. In ieder geloof heb je te maken met verschillen in de manier waarop mensen de tekst interpreteren. Het is echt onzin om te zeggen dat dit voor het interpreten van de Koran, minder geldt dan voor het interpreten van de Bijbel.
<<

Anoniem301

Bericht 29 Sep 2014 22:25

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nougat schreef:En christenen leven niet volgens de Bijbel? Wat een onzin. In ieder geloof heb je te maken met verschillen in de manier waarop mensen de tekst interpreteren. Het is echt onzin om te zeggen dat dit voor het interpreten van de Koran, minder geldt dan voor het interpreten van de Bijbel.


Ja, dit ben ik wel met jou eens. Het gebeurt in beide geloven, bij de een niet meer dan bij de ander.
<<

Anoniem273

Bericht 30 Sep 2014 03:42

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 30 Sep 2014 19:02

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Dat de Koran een vaststaand iets is en dat er grondregels zijn aan dit geloof, dat ben ik helemaal met je eens. Gebruiken echter is echt in ieder land anders. Ik wil geen discussie Chaos, dit is gewoon hoe ik het tot noch toe ervaren heb. Mijn beste vriendin is een moslima uit Egypte en haar ouders hebben weer 'eigen regels' binnen de Islam. Natuurlijk komt vanalles overeen, maar bepaalde gebruiken niet. Let's agree to disagree. Zo doet mijn schoonfamilie het en decennia voorouders uit Irak. Jouw (schoon) familie doen bepaalde dingen anders. Op zich is het niet eens relevant voor de discussie. Zelfs al was mijn vriend praktiserend Moslim, nee, ik zou nooit een hoofddoek dragen, want ik ben atheist. Uit respect voor bepaalde cultuur (feestdagen in de schoonfamilie of in een ander land) wil ik best tijdelijk een paar uur een hoofddoek op en bedek ik mijn armen en benen, maar verder niet. Ik ben wel heel blij dat hij verder niet gelovig is, het is een andere discussie, maar dat zou ik best lastig vinden, hoe ruimdenkend ik ook ben.
Afbeelding
Afbeelding
Vorige

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google Adsense [Bot]