Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 24 Sep 2014 18:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Inderdaad, aanleggen, aanleggen, aanleggen. Heb je je dochter in dezelfde ruimte als waar jij bent? Op die manier kun je op haar eerste hongersignalen reageren. Ook huid op huid contact helpt de productie een boost geven. Heb je de mogelijkheid om een dagje met haar bloot op bloot in bed te cocoonen? Dat doet vaak veel goeds voor de productie.

Starten met bijvoeding kan er inderdaad voor zorgen dat je productie nog verder achteruit gaat. Door het geven van een groentehapje zal ze wellicht minder drinken aan de borst, maar wordt je productie doordat ze minder vraagt ook minder. Waar groente zit, past geen moedermelk. Daarbij vult groente wel, maar bevat het maar vrij weinig calorieën.

Succes! Hopelijk zijn vraag en aanbod snel weer op elkaar afgestemd.
februari 2012
november 2015
<<

Earane

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 29 Sep 2014 14:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik vroeg me af of het volgende herkenbaar is. Ik geef borstvoeding en na een moeizame eerste week, is het aardig op gang gekomen. Wel is het zo dat tegen de middag en vooral avond mijn productie erg terugloopt. De laatste avonden is mijn zoon erg onrustig en huilt veel. Eerder was het alleen de avond en had ik hem steeds bij mij, maar de laatste dagen duurt het tot in de nacht. Hij heeft dan last van krampjes, misschien ook wel honger? Als hij wel slaapt, zoals afgelopen nacht om half 2, dan slaapt hij gelijk minstens 5 uur. Of is het wel gewoon clusteren? Het is nogal vermoeiend in ieder geval, in combinatie met een peuter die vroeg wakker is. Bij mijn dochter verliep de bv ook erg moeizaam ivm weinig productie. Mijn zoon groeit echter erg goed, dus ik zou wel genoeg melk moeten hebben. Toch heb ik het gevoel dat hij 's avonds honger heeft. Is deze situatie herkenbaar?
Ik drink overigens veel borstvoedingsthee van Weleda en venkelthee. Kolven heb ik de eerste 2 weken veel gedaan, maar was echt te zwaar met een peuter die rondloopt. Overdag komt mijn zoon om de 3/4 uur voor een voeding en ik vraag me af of ik hem dan niet te weinig aanleg. Ik zie het niet zitten om hem steeds wakker te maken om hem maar eerder aan te kunnen leggen voor het ophogen van de productie.
Maart 2012 September 2014
<<

Anoniem272

Bericht 29 Sep 2014 16:30

Re: Het grote borstvoedingstopic

Je geeft aan dat je te weinig productie zou hebben, waar baseer je dat op?

Jonge baby's zijn 's avonds vaak onrustig, ook als je productie goed op peil is. Dat is dan gewoon clusteren en is heel normaal!
<<

Anoniem97

Bericht 29 Sep 2014 16:45

Re: Het grote borstvoedingstopic

Zoals ik het nu lees lijkt het op gewoon clusteren, dan is het het fijnst voor jullie beide om lekker op t grote bed te gaan liggen, maak het je zelf gemakkelijk door een boek, kop thee en wat lekkers erbij te nemen. En dan bloot op bloot lekker bij je houden en laten drinken.
Als je heel erg twijfelt kan je altijd nog advies vragen bij de LLL of een LK.
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 21:07

Bericht 29 Sep 2014 19:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wie had na zijn 9 maanden kolfrecht ook geen mogelijkheid meer tot kolven? Lukte het om de borstvoeding toch op peil te houden of kelderde het direct en was het het begin van het einde?

Over een maand zit mijn kolfrecht erop. Ik werk in het onderwijs en er is geen mogelijkheid om nog onder schooltijd te kolven. Mijn pauze is te kort. Ik zou om 15.00 wel kunnen kolven.
Ik werk op maandag, donderdag en vrijdag.

Ik wil graag bv blijven geven maar zonder kolven. Dus bv op verzoek als ik er ben en anders kv of vast voedsel.
Kan dit of is het gedoemd te mislukken? Ervaringen?
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 29 Sep 2014 20:20

Re: Het grote borstvoedingstopic

:angel:
Ingeborg schreef:Wie had na zijn 9 maanden kolfrecht ook geen mogelijkheid meer tot kolven? Lukte het om de borstvoeding toch op peil te houden of kelderde het direct en was het het begin van het einde?

Over een maand zit mijn kolfrecht erop. Ik werk in het onderwijs en er is geen mogelijkheid om nog onder schooltijd te kolven. Mijn pauze is te kort. Ik zou om 15.00 wel kunnen kolven.
Ik werk op maandag, donderdag en vrijdag.

Ik wil graag bv blijven geven maar zonder kolven. Dus bv op verzoek als ik er ben en anders kv of vast voedsel.
Kan dit of is het gedoemd te mislukken? Ervaringen?


Hoi Ingeborg,

De melkproductie wordt bij de meeste moeders tussen de negen en de twaalf maanden stabiel. Er is dus zeker een kans dat je borstvoeding kunt blijven geven, zeker als je borstvoeding geeft op verzoek. Het kan echter ook zo zijn dat je productie nog niet stabiel genoeg is om de stoppen met afkolven en toch wat zal minderen. In dat geval kun je proberen je productie weer wat op te hogen door wanneer je thuis bent vaker te voeden. Voeden in de nacht geeft de melkproductie vaak een flinke boost, omdat het prolactinegehalte dan hoger is dan overdag.

Is het mogelijk om in overleg met je werkgever te kolven in je eigen tijd/onbetaald?
februari 2012
november 2015
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 29 Sep 2014 20:32

Re: Het grote borstvoedingstopic

Earane schreef:Ik vroeg me af of het volgende herkenbaar is. Ik geef borstvoeding en na een moeizame eerste week, is het aardig op gang gekomen. Wel is het zo dat tegen de middag en vooral avond mijn productie erg terugloopt. De laatste avonden is mijn zoon erg onrustig en huilt veel. Eerder was het alleen de avond en had ik hem steeds bij mij, maar de laatste dagen duurt het tot in de nacht. Hij heeft dan last van krampjes, misschien ook wel honger? Als hij wel slaapt, zoals afgelopen nacht om half 2, dan slaapt hij gelijk minstens 5 uur. Of is het wel gewoon clusteren? Het is nogal vermoeiend in ieder geval, in combinatie met een peuter die vroeg wakker is. Bij mijn dochter verliep de bv ook erg moeizaam ivm weinig productie. Mijn zoon groeit echter erg goed, dus ik zou wel genoeg melk moeten hebben. Toch heb ik het gevoel dat hij 's avonds honger heeft. Is deze situatie herkenbaar?
Ik drink overigens veel borstvoedingsthee van Weleda en venkelthee. Kolven heb ik de eerste 2 weken veel gedaan, maar was echt te zwaar met een peuter die rondloopt. Overdag komt mijn zoon om de 3/4 uur voor een voeding en ik vraag me af of ik hem dan niet te weinig aanleg. Ik zie het niet zitten om hem steeds wakker te maken om hem maar eerder aan te kunnen leggen voor het ophogen van de productie.


Hoi Earane,

Veel moeders hebben 's avonds minder melk dan eerder op de dag. Hoe vaak voed je ongeveer op een dag? Weet je hoe het kwam dat bij je dochter de borstvoeding moeizaam verliep/je weinig productie had? Zijn gedrag kan heel normaal zijn, maar het kan ook zo zijn dat hij bijvoorbeeld een drinktechniek heeft die niet optimaal is waardoor hij bijvoorbeeld je borst niet goed leegt of veel lucht binnen krijgt. Tussendoor afkolven is in principe niet nodig wanneer een baby goed drinkt aan de borst.

Elke drie a vier uur drinken is wel wat aan de weinige kant. Dit hoeft nu niet perse een probleem te zijn, maar het is zo dat in het begin van de borstvoedingsperiode de basis wordt gelegd voor de verdere borstvoedingsperiode. Door vaak te voeden in de eerste periode hebben vrouwen vaak een stabielere productie op lange termijn, minder dips in de productie en niet ineens 'te weinig melk'. Heb je hem in dezelfde ruimte als waar jij bent? Op die manier kun je gemakkelijker zijn eerste voedingssignalen opvangen. Wat je ook kunt doen om hem meer voedingsmomenten te bieden, is hem in iedere ondiepe slaap de borst aanbieden. Dan hoef je hem niet wakker te maken, maar heb je wel weer een voedingsmoment.

Vaak willen drinken in de avond is wel heel normaal, en heet zoals eerder werd gezegd clusteren. Op die manier leggen kindjes soms een basis voor de nacht (die ruk van vijf uur die hij slaapt) en soms is het ook gewoon even 'mama-honger' en het verwerken van de dag. Als je het gevoel hebt dat hij de avonden te weinig melk binnen krijgt, kun je borstcompressie toepassen. Hierover zijn op YouTube duidelijke filmpjes te vinden wanneer je zoekt op bijvoorbeeld 'breastcompression Newman'. Wanneer er ook met borstcompressie nog maar weinig melk komt, kun je wisselen van borst. Dit kun je meerdere keren doen, net zo lang tot je zoontje voldaan is.

Succes!
februari 2012
november 2015
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 21:07

Bericht 29 Sep 2014 20:37

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bedankt voor je antwoord. Eigen tijd heb ik voor 8.00 en na 15.00. De rest van de tijd heb ik te korte pauzes en verder een klas vol kids;) Mijn werkgever vindt het nu al niet echt fantastisch dat ik kolf. Er is weinig ruimte en zit dus in zijn kantoor. Hij moet zijn afspraken dus plannen om mijn kolftijden heen. Niet mijn probleem, maar met een klein maandje wel.

Ik voed wel op verzoek, maar mijn zoon wil niet vaak drinken en wordt boos als ik hem wakker maak voor een avond/nachtvoeding. Hij stopt pas met huilen als hij weer in z'n bedje ligt! Hij vindt 4x drinken echt genoeg.

Het leek me wel gunstig dat ik niet 3 dagen achter elkaar werk.
<<

Earane

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 29 Sep 2014 20:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Filoria: Dat ik te weinig productie zou hebben, baseer ik op meerdere dingen. Als mijn zoon uiteindelijk slaapt, slaapt hij ongeveer 5 uur in de nacht. Vervolgens heeft hij een vrijwel droge luier in de ochtend... Dat lijkt me niet goed. Ook is hij eind van de middag en 's avonds ontevreden aan de borst. Alsof hij wel wil drinken, maar het niet lukt doordat er niks is. Overdag heb ik wel (net) genoeg productie en is hij tevreden. Tot een week geleden clusterde hij 's avonds en daarna sliep hij gewoon. Nu clustert hij ook 's avonds, maar daarna huilt hij vooral tot een uur of 1-half2 's nachts. Aan de borst huilt hij dan ook.

Gaia: Ik kan eigenlijk alleen zittend voeden en heb daarbij mijn beide handen nodig. Liggend kan op zich ook, maar met veel gedoe. Een paar uur zo zitten gaat echt niet lukken. Het is nu ook 's avonds laat en 's nachts en mijn partner moet dan wel kunnen slapen. Erg lastig dus.
Maart 2012 September 2014
<<

Earane

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 29 Sep 2014 20:51

Re: Het grote borstvoedingstopic

Choco* schreef:
Earane schreef:Ik vroeg me af of het volgende herkenbaar is. Ik geef borstvoeding en na een moeizame eerste week, is het aardig op gang gekomen. Wel is het zo dat tegen de middag en vooral avond mijn productie erg terugloopt. De laatste avonden is mijn zoon erg onrustig en huilt veel. Eerder was het alleen de avond en had ik hem steeds bij mij, maar de laatste dagen duurt het tot in de nacht. Hij heeft dan last van krampjes, misschien ook wel honger? Als hij wel slaapt, zoals afgelopen nacht om half 2, dan slaapt hij gelijk minstens 5 uur. Of is het wel gewoon clusteren? Het is nogal vermoeiend in ieder geval, in combinatie met een peuter die vroeg wakker is. Bij mijn dochter verliep de bv ook erg moeizaam ivm weinig productie. Mijn zoon groeit echter erg goed, dus ik zou wel genoeg melk moeten hebben. Toch heb ik het gevoel dat hij 's avonds honger heeft. Is deze situatie herkenbaar?
Ik drink overigens veel borstvoedingsthee van Weleda en venkelthee. Kolven heb ik de eerste 2 weken veel gedaan, maar was echt te zwaar met een peuter die rondloopt. Overdag komt mijn zoon om de 3/4 uur voor een voeding en ik vraag me af of ik hem dan niet te weinig aanleg. Ik zie het niet zitten om hem steeds wakker te maken om hem maar eerder aan te kunnen leggen voor het ophogen van de productie.


Hoi Earane,

Veel moeders hebben 's avonds minder melk dan eerder op de dag. Hoe vaak voed je ongeveer op een dag? Weet je hoe het kwam dat bij je dochter de borstvoeding moeizaam verliep/je weinig productie had? Zijn gedrag kan heel normaal zijn, maar het kan ook zo zijn dat hij bijvoorbeeld een drinktechniek heeft die niet optimaal is waardoor hij bijvoorbeeld je borst niet goed leegt of veel lucht binnen krijgt. Tussendoor afkolven is in principe niet nodig wanneer een baby goed drinkt aan de borst.

Elke drie a vier uur drinken is wel wat aan de weinige kant. Dit hoeft nu niet perse een probleem te zijn, maar het is zo dat in het begin van de borstvoedingsperiode de basis wordt gelegd voor de verdere borstvoedingsperiode. Door vaak te voeden in de eerste periode hebben vrouwen vaak een stabielere productie op lange termijn, minder dips in de productie en niet ineens 'te weinig melk'. Heb je hem in dezelfde ruimte als waar jij bent? Op die manier kun je gemakkelijker zijn eerste voedingssignalen opvangen. Wat je ook kunt doen om hem meer voedingsmomenten te bieden, is hem in iedere ondiepe slaap de borst aanbieden. Dan hoef je hem niet wakker te maken, maar heb je wel weer een voedingsmoment.

Vaak willen drinken in de avond is wel heel normaal, en heet zoals eerder werd gezegd clusteren. Op die manier leggen kindjes soms een basis voor de nacht (die ruk van vijf uur die hij slaapt) en soms is het ook gewoon even 'mama-honger' en het verwerken van de dag. Als je het gevoel hebt dat hij de avonden te weinig melk binnen krijgt, kun je borstcompressie toepassen. Hierover zijn op YouTube duidelijke filmpjes te vinden wanneer je zoekt op bijvoorbeeld 'breastcompression Newman'. Wanneer er ook met borstcompressie nog maar weinig melk komt, kun je wisselen van borst. Dit kun je meerdere keren doen, net zo lang tot je zoontje voldaan is.

Succes!


Mijn zoon slaapt overdag in zijn wiegje boven. Hij sliep anders heel moeizaam door het lawaai dat mijn dochter produceert tijdens het spelen. We bakeren hem trouwens wel in omdat hij erg moeilijk in slaap komt door zijn maaiende armen. Borstcompressie pas ik bij elke voeding al toe omdat hij anders echt ontevreden blijft... En wisselen van de borst doe ik ook bijna elke keer. Hij drinkt sowieso beide borsten meestal leeg, met uitzondering van de eerste voeding 's ochtends.
Hoe weet ik dat hij in een ondiepe slaap zit? Ik zie hem niet echt aanhappen als hij nog slaapt. Moet hem tijdens het voeden ook steeds wakker houden/maken.

Ik weet niet hoe het komt dat bij mijn dochter de productie ook moeizaam op gang kwam. Ze had wel de eerste nacht in het ziekenhuis gelegen en ik was thuis en heb haar toen niet aan kunnen leggen. D.m.v. kolven na elke voeding kwam de bv op gang, maar het is altijd net genoeg geweest en met 3 maanden ben ik gestopt omdat de productie helemaal terugliep. Dit keer vind ik de bv nog moeizamer verlopen en het is erg lastig icm een peuter die rondloopt en om aandacht vraagt. Dit geeft mij weer spanningen en dit zal ook een slechte invloed op mijn productie hebben.
Maart 2012 September 2014
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 29 Sep 2014 21:26

Re: Het grote borstvoedingstopic

Earane schreef:Mijn zoon slaapt overdag in zijn wiegje boven. Hij sliep anders heel moeizaam door het lawaai dat mijn dochter produceert tijdens het spelen. We bakeren hem trouwens wel in omdat hij erg moeilijk in slaap komt door zijn maaiende armen. Borstcompressie pas ik bij elke voeding al toe omdat hij anders echt ontevreden blijft... En wisselen van de borst doe ik ook bijna elke keer. Hij drinkt sowieso beide borsten meestal leeg, met uitzondering van de eerste voeding 's ochtends.
Hoe weet ik dat hij in een ondiepe slaap zit? Ik zie hem niet echt aanhappen als hij nog slaapt. Moet hem tijdens het voeden ook steeds wakker houden/maken.

Ik weet niet hoe het komt dat bij mijn dochter de productie ook moeizaam op gang kwam. Ze had wel de eerste nacht in het ziekenhuis gelegen en ik was thuis en heb haar toen niet aan kunnen leggen. D.m.v. kolven na elke voeding kwam de bv op gang, maar het is altijd net genoeg geweest en met 3 maanden ben ik gestopt omdat de productie helemaal terugliep. Dit keer vind ik de bv nog moeizamer verlopen en het is erg lastig icm een peuter die rondloopt en om aandacht vraagt. Dit geeft mij weer spanningen en dit zal ook een slechte invloed op mijn productie hebben.


Het zou kunnen dat je voedingssignalen mist doordat hij in een andere ruimte ligt. De eerste voedingssignalen zijn heel subtiel - zoekbewegingen met het hoofdje, zuig- of smakbewegingen met het mondje of het naar de mond brengen van de handjes. Dit kunnen kindjes doen zowel wanneer ze slapen als wanneer ze wakker zijn en is een manier om aan te geven dat ze willen drinken. Wanneer een kindje in een andere ruimte ligt is het gemakkelijk deze voedingssignalen te missen. Sommige kindjes gaan na deze vroege voedingssignalen huilen om aan te geven dat ze honger hebben, anderen vinden het ook wel prima en vallen weer in slaap, maar missen op die manier dus eigenlijk een voedingsmoment. Ook inbakeren zorgt dat een kindje deze vroege voedingssignalen wat lastiger af kan geven. Zou een draagdoek een optie zijn voor je? Sommige kindjes slapen op die manier wel goed, ondanks veel geluid, en op die wijze kan hij ook gemakkelijker kenbaar maken dat hij wil drinken.

Het wisselen van borst mag je meerdere keren gedurende een voeding doen, dus in plaats van 'twee borsten' misschien wel drie, vier of vijf (of meer). Op die manier stimuleer je de melkproductie maximaal.

Een baby in diepe slaap ligt vaak muisstil. Een ondiepe slaap is te herkennen aan dat een baby af en toe wat beweegt, misschien oogleden die af en toe al wat bewegen. Een slaapcyclus van een baby duurt ongeveer 45 minuten, wat betekent dat er elke 45 minuten een voedingsmoment kan zijn, zonder dat je een kindje hoeft te wekken. Je kunt dan met je tepel of je vinger over zijn lip strijken, waarschijnlijk zal hij dan reflexmatig zijn mond wijd open doen, aanhappen en gaan drinken.
februari 2012
november 2015
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 29 Sep 2014 21:29

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ingeborg schreef:Bedankt voor je antwoord. Eigen tijd heb ik voor 8.00 en na 15.00. De rest van de tijd heb ik te korte pauzes en verder een klas vol kids;) Mijn werkgever vindt het nu al niet echt fantastisch dat ik kolf. Er is weinig ruimte en zit dus in zijn kantoor. Hij moet zijn afspraken dus plannen om mijn kolftijden heen. Niet mijn probleem, maar met een klein maandje wel.

Ik voed wel op verzoek, maar mijn zoon wil niet vaak drinken en wordt boos als ik hem wakker maak voor een avond/nachtvoeding. Hij stopt pas met huilen als hij weer in z'n bedje ligt! Hij vindt 4x drinken echt genoeg.

Het leek me wel gunstig dat ik niet 3 dagen achter elkaar werk.


Niet drie dagen achter elkaar werken is zeker gunstig! Zo kan hij in de tussendagen ook helpen je productie wat op peil te houden. Wat je ook kunt overwegen is om in de korte pauzes toch af te kolven. Je productie wordt dan toch weer wat gestimuleerd, ondanks dat je er wellicht geen volledige voeding mee afkolft.
februari 2012
november 2015
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 29 Sep 2014 21:30

Re: Het grote borstvoedingstopic

Compleet nutteloze opmerking, maar ik vind het zo fijn dat ik straks weer zo'n mooi klein mannetje mag voeden. :)
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 29 Sep 2014 21:30

Re: Het grote borstvoedingstopic

Earane schreef:Filoria: Dat ik te weinig productie zou hebben, baseer ik op meerdere dingen. Als mijn zoon uiteindelijk slaapt, slaapt hij ongeveer 5 uur in de nacht. Vervolgens heeft hij een vrijwel droge luier in de ochtend... Dat lijkt me niet goed. Ook is hij eind van de middag en 's avonds ontevreden aan de borst. Alsof hij wel wil drinken, maar het niet lukt doordat er niks is. Overdag heb ik wel (net) genoeg productie en is hij tevreden. Tot een week geleden clusterde hij 's avonds en daarna sliep hij gewoon. Nu clustert hij ook 's avonds, maar daarna huilt hij vooral tot een uur of 1-half2 's nachts. Aan de borst huilt hij dan ook.

Gaia: Ik kan eigenlijk alleen zittend voeden en heb daarbij mijn beide handen nodig. Liggend kan op zich ook, maar met veel gedoe. Een paar uur zo zitten gaat echt niet lukken. Het is nu ook 's avonds laat en 's nachts en mijn partner moet dan wel kunnen slapen. Erg lastig dus.


Aanvullende vraag: hoeveel plasluiers heeft hij ongeveer per etmaal? En hoe vaak heeft hij ontlasting?
februari 2012
november 2015
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 29 Sep 2014 21:30

Re: Het grote borstvoedingstopic

Muppetje schreef:Compleet nutteloze opmerking, maar ik vind het zo fijn dat ik straks weer zo'n mooi klein mannetje mag voeden. :)


:heart:
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem160

Bericht 29 Sep 2014 21:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Muppetje schreef:Compleet nutteloze opmerking, maar ik vind het zo fijn dat ik straks weer zo'n mooi klein mannetje mag voeden. :)


Vind ik geen nutteloze opmerking, ik vind het juist mooi dat je er zo naar uitkijkt! Ik kijk er ook alweer naar uit, vind borstvoeding geven wel zoiets moois :love:
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 29 Sep 2014 21:44

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bay schreef:
Muppetje schreef:Compleet nutteloze opmerking, maar ik vind het zo fijn dat ik straks weer zo'n mooi klein mannetje mag voeden. :)


Vind ik geen nutteloze opmerking, ik vind het juist mooi dat je er zo naar uitkijkt! Ik kijk er ook alweer naar uit, vind borstvoeding geven wel zoiets moois :love:

Ja ik ook!! Ik vind het ergens ook nog steeds jammer dat ik met L gestopt ben, maar goed, ik ben niet over een nacht ijs gegaan en de wens voor een twee was zó groot
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5678

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 29 Sep 2014 21:50

Re: Het grote borstvoedingstopic

Choco* schreef:
Earane schreef:Filoria: Dat ik te weinig productie zou hebben, baseer ik op meerdere dingen. Als mijn zoon uiteindelijk slaapt, slaapt hij ongeveer 5 uur in de nacht. Vervolgens heeft hij een vrijwel droge luier in de ochtend... Dat lijkt me niet goed. Ook is hij eind van de middag en 's avonds ontevreden aan de borst. Alsof hij wel wil drinken, maar het niet lukt doordat er niks is. Overdag heb ik wel (net) genoeg productie en is hij tevreden. Tot een week geleden clusterde hij 's avonds en daarna sliep hij gewoon. Nu clustert hij ook 's avonds, maar daarna huilt hij vooral tot een uur of 1-half2 's nachts. Aan de borst huilt hij dan ook.

Gaia: Ik kan eigenlijk alleen zittend voeden en heb daarbij mijn beide handen nodig. Liggend kan op zich ook, maar met veel gedoe. Een paar uur zo zitten gaat echt niet lukken. Het is nu ook 's avonds laat en 's nachts en mijn partner moet dan wel kunnen slapen. Erg lastig dus.


Aanvullende vraag: hoeveel plasluiers heeft hij ongeveer per etmaal? En hoe vaak heeft hij ontlasting?



De oudste was hier echt een nachtplasser, en de jongste plaste meer overdag/wanneer ze wakker was (of net andersom, nu twijfel ik), dit was echt vanaf dag 4 al. Geen probleem, als de rest van de dag genoeg plaste/volle luiers had.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 29 Sep 2014 21:53

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dora schreef:
Choco* schreef:
Earane schreef:Filoria: Dat ik te weinig productie zou hebben, baseer ik op meerdere dingen. Als mijn zoon uiteindelijk slaapt, slaapt hij ongeveer 5 uur in de nacht. Vervolgens heeft hij een vrijwel droge luier in de ochtend... Dat lijkt me niet goed. Ook is hij eind van de middag en 's avonds ontevreden aan de borst. Alsof hij wel wil drinken, maar het niet lukt doordat er niks is. Overdag heb ik wel (net) genoeg productie en is hij tevreden. Tot een week geleden clusterde hij 's avonds en daarna sliep hij gewoon. Nu clustert hij ook 's avonds, maar daarna huilt hij vooral tot een uur of 1-half2 's nachts. Aan de borst huilt hij dan ook.

Gaia: Ik kan eigenlijk alleen zittend voeden en heb daarbij mijn beide handen nodig. Liggend kan op zich ook, maar met veel gedoe. Een paar uur zo zitten gaat echt niet lukken. Het is nu ook 's avonds laat en 's nachts en mijn partner moet dan wel kunnen slapen. Erg lastig dus.


Aanvullende vraag: hoeveel plasluiers heeft hij ongeveer per etmaal? En hoe vaak heeft hij ontlasting?



De oudste was hier echt een nachtplasser, en de jongste plaste meer overdag/wanneer ze wakker was (of net andersom, nu twijfel ik), dit was echt vanaf dag 4 al. Geen probleem, als de rest van de dag genoeg plaste/volle luiers had.


Daarom vraag ik inderdaad naar het aantal plasluiers per etmaal. Een droge luier in de ochtend zegt niet heel veel. Het hóeft niet op een probleem te wijzen wanneer een kindje sochtends niet plast, maar het kán wel.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem160

Bericht 29 Sep 2014 21:58

Re: Het grote borstvoedingstopic

Muppetje schreef:
Bay schreef:
Muppetje schreef:Compleet nutteloze opmerking, maar ik vind het zo fijn dat ik straks weer zo'n mooi klein mannetje mag voeden. :)


Vind ik geen nutteloze opmerking, ik vind het juist mooi dat je er zo naar uitkijkt! Ik kijk er ook alweer naar uit, vind borstvoeding geven wel zoiets moois :love:

Ja ik ook!! Ik vind het ergens ook nog steeds jammer dat ik met L gestopt ben, maar goed, ik ben niet over een nacht ijs gegaan en de wens voor een twee was zó groot


Ben je toen gestopt omdat je zwanger wilde worden?
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 29 Sep 2014 22:09

Re: Het grote borstvoedingstopic

Jup, bij beide zwanger geworden dmv clomid. Contact gehad met mijn gyn, maarmbineren was echt geen optie. Dus afbouwen vlak voor de afspraak. Mocht meteen met de Clomid beginnen en was ook meteen zwanger dus dat was we echt heel fijn
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Anoniem166

Bericht 29 Sep 2014 22:31

Re: Het grote borstvoedingstopic

Muppetje, dat gevoel heb ik ook. Toen ik positief testte was dat ook gelijk één van de gedachtes die door mijn hoofd gingen. Ik kijk er echt naar uit, ik vond het altijd zo gezellig om mijn dochter te voeden.
<<

Earane

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 30 Sep 2014 21:03

Re: Het grote borstvoedingstopic

Choco* schreef:
Earane schreef:Mijn zoon slaapt overdag in zijn wiegje boven. Hij sliep anders heel moeizaam door het lawaai dat mijn dochter produceert tijdens het spelen. We bakeren hem trouwens wel in omdat hij erg moeilijk in slaap komt door zijn maaiende armen. Borstcompressie pas ik bij elke voeding al toe omdat hij anders echt ontevreden blijft... En wisselen van de borst doe ik ook bijna elke keer. Hij drinkt sowieso beide borsten meestal leeg, met uitzondering van de eerste voeding 's ochtends.
Hoe weet ik dat hij in een ondiepe slaap zit? Ik zie hem niet echt aanhappen als hij nog slaapt. Moet hem tijdens het voeden ook steeds wakker houden/maken.

Ik weet niet hoe het komt dat bij mijn dochter de productie ook moeizaam op gang kwam. Ze had wel de eerste nacht in het ziekenhuis gelegen en ik was thuis en heb haar toen niet aan kunnen leggen. D.m.v. kolven na elke voeding kwam de bv op gang, maar het is altijd net genoeg geweest en met 3 maanden ben ik gestopt omdat de productie helemaal terugliep. Dit keer vind ik de bv nog moeizamer verlopen en het is erg lastig icm een peuter die rondloopt en om aandacht vraagt. Dit geeft mij weer spanningen en dit zal ook een slechte invloed op mijn productie hebben.


Het zou kunnen dat je voedingssignalen mist doordat hij in een andere ruimte ligt. De eerste voedingssignalen zijn heel subtiel - zoekbewegingen met het hoofdje, zuig- of smakbewegingen met het mondje of het naar de mond brengen van de handjes. Dit kunnen kindjes doen zowel wanneer ze slapen als wanneer ze wakker zijn en is een manier om aan te geven dat ze willen drinken. Wanneer een kindje in een andere ruimte ligt is het gemakkelijk deze voedingssignalen te missen. Sommige kindjes gaan na deze vroege voedingssignalen huilen om aan te geven dat ze honger hebben, anderen vinden het ook wel prima en vallen weer in slaap, maar missen op die manier dus eigenlijk een voedingsmoment. Ook inbakeren zorgt dat een kindje deze vroege voedingssignalen wat lastiger af kan geven. Zou een draagdoek een optie zijn voor je? Sommige kindjes slapen op die manier wel goed, ondanks veel geluid, en op die wijze kan hij ook gemakkelijker kenbaar maken dat hij wil drinken.

Het wisselen van borst mag je meerdere keren gedurende een voeding doen, dus in plaats van 'twee borsten' misschien wel drie, vier of vijf (of meer). Op die manier stimuleer je de melkproductie maximaal.

Een baby in diepe slaap ligt vaak muisstil. Een ondiepe slaap is te herkennen aan dat een baby af en toe wat beweegt, misschien oogleden die af en toe al wat bewegen. Een slaapcyclus van een baby duurt ongeveer 45 minuten, wat betekent dat er elke 45 minuten een voedingsmoment kan zijn, zonder dat je een kindje hoeft te wekken. Je kunt dan met je tepel of je vinger over zijn lip strijken, waarschijnlijk zal hij dan reflexmatig zijn mond wijd open doen, aanhappen en gaan drinken.


Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb bij de meeste voedingsmomenten mijn zoon wakker gemaakt de afgelopen tijd. Juist om er niet teveel tijd tussen te hebben zitten. Ook afgelopen nacht bijv. Hij sliep al zo'n 5 uur en heb hem toch wakker gemaakt. Ben anders bang dat mijn productie nog minder wordt.

Wat betreft het wisselen van borsten, dit doe ik vaak zo'n 3 en soms 4 keer in de namiddag en avond.
Helaas is het hier echt niet mogelijk om hem vaker te voeden in de ondiepe slaap. Ik heb hier een drukke peuter rondlopen die erg aan mij hangt. Heel lastig is dat. Kan daarom ook niet alle energie steken in het goed opgang brengen van de borstvoeding, hoe graag ik ook zou willen.

Oh ja, over de luiers. Hij heeft overdag altijd wel een plasluier en ook vaak een poepluier. Maar niet echt heel vol ofzo. Ik kan me herinneren van mijn dochter dat zij wel altijd hele natte luiers had en ook spuitluiers. Vaak krijgt mijn zoon direct na het voeden last van krampjes en even later komt er veel lucht vrij en poept hij. Dit herken ik ook niet van mijn dochter. Maar hierin zullen baby's dan vast ook verschillen.

Ik stond vanmiddag op het punt om een flesvoeding te geven, maar het stond me toen zo tegen dat ik het toch niet heb gedaan. Dan zou ik mijn productie nog meer om zeep helpen.
Maart 2012 September 2014
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 30 Sep 2014 21:10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik begin nu wel de 'huh, nog steeds?' Reacties te krijgen. Ik had zowaar weer een keer stuwing, omdat de kleine man ineens doorsliep tot 6.45.

Ik heb geen zinnig advies voor je Earane. Heb je de LLL al eens gebeld voor advies? Ik denk dat het een kwestie van door- door- doorzetten is, hoe lastig ook.
L2014 & H2017
<<

Anoniem112

Bericht 01 Okt 2014 07:57

Re: Het grote borstvoedingstopic

Muppetje schreef:Compleet nutteloze opmerking, maar ik vind het zo fijn dat ik straks weer zo'n mooi klein mannetje mag voeden. :)

Ah ja daar kijk ik op nu ook zal zo naar uit!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers