Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nederland gaat meedoen aan bombardementen...

<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 29 Sep 2014 12:44

Re: Nederland gaat meedoen aan bombardementen...

Dundas schreef:Wat ik wel stom vind is dat andere landen zich niet aanbieden om mee te doen. Spanje, België, Italië en ook Turkije hebben een goed georganiseerde luchtmacht maar die houden zich op de vlakte. Misschien uit angst voor aanslagen. Maar dan nog, die angst heeft Nederland ook en wij doen wel mee. Nederland biedt bij missies juist vaak een helpende hand, meestal geen missies om te vechten, maar eerder als zijnde opbouw of ordehandhaving, maar er zijn veel landen die ook wat kunnen bieden maar dat gewoon zelden doen. Ik vind het ook wel eens beurt aan een ander.

België doet wel mee hoor, dat werd op dezelfde dag bekend gemaakt als in Nederland. Onze militairen zitten al sinds afgelopen weekend in Irak om het gebied te verkennen.

Of het mij angstig maakt? Soms wel, soms niet. Ik woon sowieso niet in of vlakbij een drukke stad, dus ik denk niet dat ik hier echt bang moet zijn. Afgelopen jaar in mei is er hier al een terreuraanslag geweest op een Joods museum, dat bewijst dan toch weer dat ze hun hand er niet voor omdraaien. Dus ja, soms maakt het mij wel bang.
2012 & 2016
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 29 Sep 2014 16:23

Re: Nederland gaat meedoen aan bombardementen...

Cinnamon, het afnemen van een paspoort zal verstrekkende gevolgen hebben aangezien dit betekent dat diegene moet terugvallen op de nationaliteit van zijn andere land. Betekent ook weer dat diegene in principe niet rechtmatig in Nederland verblijft en een verblijfsvergunning zal moeten aanvragen. Die zal vervolgens niet worden verleend vanwege gevaar voor openbare orde. Indien die persoon zonder verblijfsvergunning in Nederland verblijft kan hij worden uitgezet en zal het erg lastig worden om Nederland weer binnen te komen. Ik weet overigens niet of dit daadwerkelijk gebeurt, maar lijkt mij wel een logisch gevolg. Dit gebeurt ook bij Syrie gangers die niet de Nederlandse nationaliteit hebben.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 29 Sep 2014 16:29

Re: Nederland gaat meedoen aan bombardementen...

Ik word er ook bang van. Mijn school zit in een stad waar een groot deel van de bevolking allochtoon is. In die stad is er ook een Syriëstrijder probleem (jongeren die geronseld worden). Julie zit er ook op een kdv. Ik ben echt wel bang voor aanslagen, ja. Volgens mij doen ze het net zo gemakkelijk als een boterham smeren.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 29 Sep 2014 17:16

Re: Nederland gaat meedoen aan bombardementen...

Ik hoop dat ze wel meer doen dan enkel bombarderen, IS verslaan en weer weg gaan. Er moet zoveel meer veranderen, wil je niet dat zulke dingen weer opnieuw gebeuren.
En het niet veranderen naar onze normen, want dat werkt niet, maar wel veranderingen in de wetten, informatie voorziening, e.d.. Onderstaand stuk uit de Volkskrant vond ik verhelderend:

'Vecht niet als kip zonder kop tegen Islamitische Staat'
Door: Sacha Kester − 26/09/14, 07:00

© AFP. Huilende yezidi-vrouwen die zijn gevlucht voor IS.
INTERVIEW Je zou denken dat de Irakezen opgelucht ademhalen nu de wereld (waaronder Nederland) mee helpt in het gevecht tegen Islamitische Staat. Maar toen Boris van Westering van ontwikkelingsorganisatie Hivos met een groep Irakese mensenrechtenactivisten optrok, hoorde hij een heel ander geluid. 'Mensen rennen als een kip zonder kop achter de alliantie tegen IS aan.'

De meeste mensen hadden nog nooit van de yezidi's gehoord, maar deze zomer waren ze daar plotseling: een religieuze minderheid uit het noorden van Irak die door Islamitische Staat als verachtelijke ongelovigen wordt beschouwd. Ze zaten vast op een kale berg en dreigden om te komen van de honger en dorst. Als ze berg zouden verlaten, zouden ze worden afgeslacht door Islamitische Staat.

De yezidi's waren niet het enige slachtoffer: telkens wanneer IS een dorp of stad veroverde, werden sjiieten, christenen, Turkmenen en soennieten die voor de regering hadden gewerkt met honderden tegelijk geëxecuteerd. De organisatie rukte steeds verder op en er was een enorme vluchtelingenstroom op gang gekomen. Ook Erbil, een stad waar veel westerlingen wonen vanwege de olie-industrie, dreigde te vallen. De roep om 'iets te doen' werd steeds groter. Dit kón zo niet langer!

Je zou verwachten dat Irakese mensenrechtenactivisten opgelucht ademhaalden toen de Verenigde Staten in augustus luchtaanvallen boven Irak begonnen uit te voeren, maar zo simpel is het niet, weet Boris van Westering. Hij is net terug uit Libanon, waar hij een training heeft gehad met 21 mensen die allemaal proberen om het leven in Irak ietsje beter te maken. Ze zijn actief voor clubs die zich bezig houden met vakbonden of vrouwenrechten, met persvrijheid of mensenrechten. 'En natuurlijk waren ze doodsbenauwd voor IS', vertelt Westering. 'Sommigen van hen wonen zelf in steden die door IS onder de voet dreigden te worden gelopen. Toch wilde bijna niemand vluchten. Er was één christelijke vrouw die haar koffers had klaargezet, maar de rest wilde blijven, juist omdat er zoveel mensen in nood waren.'

Alle hulp tegen Islamitische Staat was op dat moment welkom, zou je zeggen.
'Vergis je niet: deze mensen hebben veel gezien. De vorige keer dat de VS ingreep, leidde dat alleen maar tot meer geweld en geen Irakees gelooft dat Amerika nu actie onderneemt om de burgerbevolking te helpen. Die willen hun olie in Erbil veilig stellen, denken ze. Ondertussen komen er ook burgers om bij de luchtaanvallen. Maar wat erger is: er wordt in het westen alleen maar gesproken over een militaire aanpak van IS.'

Wat zou er nog meer moeten gebeuren?
'Er ligt verder helemaal geen strategie klaar. Islamitische Staat is een afschuwelijke organisatie, daar zijn we het allemaal over eens, maar die komt niet zomaar uit de lucht vallen. Er is in Irak zoveel ongelijkheid, onveiligheid en corruptie dat mensen, ook als IS zou zijn verslagen, de wapens zomaar weer kunnen oppakken waarop er weer een nieuwe groepering ontstaat. Als de misstanden niet worden aangepakt, kun je het gevecht tegen extremisme nooit winnen.

Zo heeft de vorige regering, onder leiding van de sjiietische premier Maliki, de soennietische bevolking volledig buitengesloten. Het is niet zo dat alle soennieten daarom liever in een 'rechtvaardig' soennitisch kalifaat leven, maar stel je voor: je ontvlucht IS en komt terecht in zogenaamd veilig gebied, waar je vrouw vervolgens wordt verkracht. De politie schenkt er geen aandacht en er is niemand die de daders zal vervolgen. Dat zet die soenniet op zijn minst aan het denken.

Zeker voor vrouwen is het leven in 'veilig gebied' helemaal niet veilig. Bij gebrek aan handhaving worden tribale wetten vaak nageleefd. Dat betekent bijvoorbeeld dat een vrouw die door IS is verkracht, in het veilige Koerdische gebied kan worden vermoord door haar familie omdat de familie-eer is geschonden.

De mensen waar ik de training mee heb gehad, vechten dagelijks tegen dergelijke misstanden. Dat was altijd al zwaar, maar door de strijd tegen Islamitische Staat, is er nóg minder aandacht voor deze problemen dan voorheen. De situatie wordt juist erger, bijvoorbeeld omdat er steeds meer zwaar bewapende milities over straat lopen. Dat is fout. Want hoe meer wetteloosheid, hoe meer voedingsbodem er ontstaat voor extremisme.'

Het gevecht tegen Islamitische Staat 'lijkt wel een hype', zegt Van Westering. 'Als we werkelijk een einde willen maken aan de gruwelen, moeten we niet alleen F16's sturen, maar ook de steun aan projecten in de burgermaatschappij opschalen en de Irakese regering onder druk blijven zetten om bepaalde wetgeving in te voeren en af te dwingen. Ja, dat is een kwestie van een lange adem - niet eens van jaren, maar van decennia. Dergelijke problemen laten zich niet met een paar maanden wegbombarderen.'
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers