Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraag aan mama's van 3 jarige kindjes.

<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 23 Sep 2014 19:23

Vraag aan mama's van 3 jarige kindjes.

Stel, jouw kindje zit op een kinderdagverblijf en gaat van de verticale groep (0-3) naar een peutergroep. Wat vind jij belangrijk wat er gedaan wordt op een dag? Heb je zoiets van, laat ze lekker spelen, knutselen, liedjes zingen, eigenlijk wat ze al deden maar dan nu met andere 3 jarigen of vindt je het belangrijk dat ze al voorbereid worden op de basisschool?

Ik werk dus op een peutergroep maar de ouders missen iets aan onze groep. Of in ieder geval iets wat we dus niet doen. Maar als we dan vragen naar voorbeelden aan de bazin weet ze het niet.

Dus misschien kunnen jullie als mama's mij wat tips geven!
<<

Anoniem74

Bericht 23 Sep 2014 19:27

Re: Vraag aan mama's van 3 jarige kindjes.

Toevallig dat ik hier vandaag nog aan dacht. Wat verwacht ik van het kdv qua ontwikkeling?

Jouw bazin gaf aan dat ouders die signalen afgeven? Wellicht als leidsters met de ouders in gesprek gaan? Vragen wat zij leuk vinden, wat zij graag zien op de groep.

Ik merk nu zoon 3wkn naar school gaat, al wel grote verschillen qua ontwikkeling. Hij is erg bezig met letters momenteel. En veel meer taken. Hulpje van de juf, opruimen boekjes,
<<

Anoniem127

Bericht 23 Sep 2014 19:29

Re: Vraag aan mama's van 3 jarige kindjes.

Denk echt dat de ouders zelf concrete dingen aan zullen moeten dragen in plaats van dat jij er naar moet gissen met behulp van een forum. Nu zeggen ze dus: er is een probleem, maar we weten zelf ook niet wat. Das toch raar.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 23 Sep 2014 19:56

Re: Vraag aan mama's van 3 jarige kindjes.

Dat vind ik ook twellie. Maar we horen geen voorbeelden. Ik vind het al vervelend genoeg om te moeten horen dat we het niet goed doen.

Ik heb binnenkort een functioneringsgesprek en ga dit zeker weer aankaarten.
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 543

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:33

Bericht 23 Sep 2014 20:01

Re: Vraag aan mama's van 3 jarige kindjes.

Het kdv van mijn (3.5 jarige) dochter draait samen met de peuterspeelzaal het programma. De kindjes van het kdv doen daar dus ook aan mee. Bijv in de kring zitten en liedjes zingen bij binnenkomst, werkjes maken dat soort dingen. Ik heb het idee dat sinds ze dat doen mijn dochter echt veel meer leert op het kdv dan daarvoor. Dus misschien kan je die richting op denken?
Verder wel eens met Twellie, beetje raar dat die ouders zelf geen voorbeelden hebben.
14-01-2011
01-04-2013
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 23 Sep 2014 20:23

Re: Vraag aan mama's van 3 jarige kindjes.

Misschien zeg ik iets vreemds hoor, maar ik zou contact leggen met de basisscholen in de buurt en dan specifiek met de kleuterklassen. Inventariseren waar ze zich het eerste half jaar (ofzo) mee bezig houden en dat proberen te verwerken in jullie programma. Dus ook klusjes en taakjes, thema's over letters en cijfers, groot vs. klein ofzo? Ik weet dat Ruben zich heel belangrijk voelt als hij een klusje of taakje heeft wat zijn leidster hem heeft gevraagd (bijv. de lege bekers op het aanrecht zetten).
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 23 Sep 2014 20:37

Re: Vraag aan mama's van 3 jarige kindjes.

Ik verwacht van een 3plus groep op een kdv wel dat ze wat meer aanbieden dan alleen vrij spelen en wat knutselen. Ik zou graag zien dat ze met thema's werken en daar dan ook wat meer mee doen dan alleen een knutselwerkje. Dus met thema herfst ook een herfstwandeling gaan maken en kastanjes zoeken, kijken naar de kleuren van de bladeren enz.
Veel kdv's werken met een taalstimuleringsprogramma, ik ken alleen Puk en Ko en vind dat wel een meerwaarde hebben.
Spelenderwijs de kleuren leren, leren tellen zou ik ook wel willen zien.
In een kring zitten, naar elkaar luisteren en elkaar dingen vertellen.
Daarnaast vind ik wel dat de grote nadruk ook vooral op (buiten) spelen moet liggen.
<<

Fiene

Bericht 25 Sep 2014 20:15

Re: Vraag aan mama's van 3 jarige kindjes.

Ik verwacht dan toch wel dat ze de kinderen wat 'school klaar' maken. Dus soms even in een kringetje lezen, zelfstandig de jas pakken, zelf dingetjes opruimen en dat soort dingen. Werken met woordkaarten is altijd goed op een peutergroep.

Overigens is dat hier in de regio dus ook echt allemaal verplicht, hier is het VVE in werking, dat richt zich voornamelijk op de taalontwikkeling maar daar worden ook wel wat andere dingen in meegenomen.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers